مذاکرات غول نفتی چین برای حضور در میدان گازی عمان

شرکت ملی نفت چین (CNPC) سرگرم مذاکره برای خرید ۱۰ درصد سهم شرکت BP در یک میدان گاز طبیعی بزرگ عمان است که قراردادش ۱.۵ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه به بلومبرگ اظهار کردند شرکت ملی نفت چین در مرحله مذاکره پیشرفته با شرکت BP برای خرید ۱۰ درصد سهم میدان گاز طبیعی خزان قرار دارد و این سهم اندک حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارزش دارد. با این حال تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده و سایر شرکتها هم نسبت به خرید این دارایی ابراز علاقه کرده اند.

بلومبرگ پیش از این در ژوئن گزارش کرده بود که شرکت BP سرگرم مذاکره برای فروش سهم ۱۰ درصدی در میدان گاز طبیعی خزان است. این غول نفتی ۶۰ درصد سهم در این پروژه دارد و شرکت نفت عمان پس از این که ۱۰ درصد سهمش را در سال ۲۰۱۸ به شرکت نفتی دولتی مالزی فروخت، از این میدان ۳۰ درصد سهم دارد.

چین در راستای تلاش پکن برای افزایش نفوذ جهانی خود و احیای مسیرهای تجاری قدیمی تحت ابتکار کمربند و جاده، در حال تقویت حضورش در خاورمیانه است. شرکت دولتی برق چین سال گذشته ۴۹ درصد سهم در شرکت انتقال برق دولتی عمان خریداری کرد که نخستین خصوصی سازی بزرگ یک تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک در خاورمیانه بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت CNPC فعالیتهایی در پنج کشور خاورمیانه شامل عمان دارد. این شرکت با ۵۰ درصد سهم در میدان نفتی بلوک ۵ در سال ۲۰۰۲ فعالیتش در این کشور را آغاز کرد. همچنین این غول نفتی چینی در سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۲ میلیارد دلار برای خرید سهم در دو امتیاز نفت و گاز طبیعی در ابوظبی پرداخت کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …