مرمت بخش‌هایی از بزرگترین تخریب بافت تاریخی یزد

ایسنا/یزد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در رابطه با بزرگترین تخریب بافت تاریخی یزد، می‌گوید: این ویرانه که گویا مقرر حکومتی یکی از حاکمان است از معماری بسیار چشمگیری برخوردار بوده و بخشی از ویرانه باقی‌مانده آن، پس از گذشت ۲۰ سال به علت برخورداری از معماری قابل توجه مورد مرمت قرار گرفته است.

«سیدمصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این که ویرانه مذکور شاید روزگاری تاریخچه شاهانه‌ای داشته است، می‌گوید: این ویرانه که در محله ایلچی‌خان یزد و در بافت تاریخی شهر قرار گرفته است، متعلق به دوران آل مظفر و حتی قبل از آن است و احتمال دارد به یکی از والیان یا داروغه‌ها یا نمایندگان حاکم مرکزی در یزد تعلق داشته باشد.

وی در این خصوص اضافه می‌کند: ایلچی، سفیر یا نماینده‌ی حاکم در دوران تیموری بوده که در این محله تاریخی، مقرر حکومتی یا ایلچی‌خانه (خانه ایلچی) قرار داشته است اما این بنا نمی‌توانسته خانه امیرچقماق، حاکم مشهور یزد در آن دوران باشد چرا که بنا بر شواهد تاریخی امیرچقماق در نزدیکی مجموعه تاریخی امیرچقماق و بیرون از حصار شهر یزد ساکن بوده، در حالی که این بنا داخل حصار شهر قرار داشته است.

این مسئول با بیان این که دوره تیموری یکی از دوران شلوغ و پر رفت و آمد حکام در یزد و دوران بروز جنگ‌های متعددی به شمار می‌رود، می‌گوید: در این دوره حاکمان زیادی عزل و نصب می‌شدند که همین مسئله باعث تصور احتمالات زیادی در مورد این منطقه است.

وی با اشاره به این که امکان تعلق این بنای تاریخی به دوران صفوی نیز وجود دارد، تصریح می‌کند: هر چند صاحب این بنا هنوز نامشخص است اما امکان دارد که این بنا مقر حکومتی افرادی مانند امیرچقماق، امیر نظام‌الدین قنبر، مراد بیک بانیری، احمد سارویی، شعیب آقا، قاضی محمد کاشانی، میرزا حسین بیک الله شاملو و افرادی مانند خواجه غیاث‌الدین نقشبند و یا حتی میرمیران و سایر حکام دوره‌های مختلف نیز باشد چرا که هنوز مقرر حکومتی این افراد مشخص نیست.

فاطمی در تشریح این محله خاطرنشان می‌کند: احتمالاً در این محدوده باغ‌هایی وجود داشته و در ابتدا خارج از حصار شهر بوده اما در دوره آل مظفر وارد حصار شهر شده و ساخت‌ و سازهایی در آن اتفاق افتاده و به محل انجام امور مختلف تبدیل شده است.

وی تخریب این بنا را مربوط به قریب ۲۰ سال قبل  می‌داند و می‌گوید: این بنا، معماری بسیار چشمگیری داشته و حتی بخشی از ویرانه باقی مانده آن نیز به علت برخورداری از معماری قابل توجه مورد مرمت قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با بیان این که طی سه سال گذشته و پس از ثبت جهانی یزد، هیچ تخریبی در عرصه بافت جهانی اتفاق نیفتاده است، گفت: خوشبختانه تغییر نگرش مردم و مسولین در مورد بافت تاریخی بزرگترین دستاورد ثبت جهانی بافت تاریخی یزد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …