مشکلی برای تامین واکسن کرونا وجود ندارد

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که در صورت تولید شدن واکسن کرونا در جهان، مشکلی برای تامین و عرضه آن در ایران وجود ندارد.

ناصر ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در وهله‌ اول برای بررسی موضوع واردات واکسن کرونا باید وضعیت ژنتیکی این ویروس مشخص شده و نوع واکسنی که برای آن ارائه می‌شود را تعیین کرد.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، به عنوان مثال واکسن ویروس آنفلوآنزا با توجه به جهش ژنتیکی که این ویروس در هر سال انجام می‌دهد، به شکل سالانه تولید می‌شود و شرکت‌های ایرانی نیز با توجه به قراردادهایی که دارند، سالانه میزانی از این واکسن را وارد ایران می‌کنند و از سوی کادر درمان به متقاضیان تزریق می‌شود.

وی با بیان این‌که واکسن آنفلوآنزا را نمی‌توان برای طولانی‌مدت نگه داشت و باید آن را ظرف چند ماه مصرف کرد، توضیح داد: ما معمولا واکسن‌های خریداری شده را در اواسط تابستان وارد ایران می‌کنیم و ظرف چندماه این واکسن تزریق می‌شود. با توجه به مصرف سالانه شرکت‌های ایرانی دوز مورد نیاز خود برای سال بعد را رزرو می‌کنند و به این ترتیب مشکلی در این بازار به وجود نمی‌آید.

ریاحی با اشاره به نامشخص بودن نوع واکسن احتمالی ویروس کرونا توضیح داد: اگر این واکسن مانند آنفلوآنزا شرایط سالانه داشته باشد، یعنی با توجه به جهش ژنتیکی ویروس در هر سال نیاز به ایجاد تغییراتی در واکسن باشد، قاعدتا کشورهایی که در فرآیند این پروژه سهیم بوده‌اند یا آن را از قبل رزرو کرده‌اند، در صف اول دریافت واکسن خواهند بود. برای مثال اگر پروژه واکسن دانشگاه آکسفورد از سوی آمریکا یا کشورهای اروپای غربی پیش‌خرید شده باشد، در صورت رسیدن به واکسن این کشورها نخستین دریافت‌کنندگان آن خواهند بود.

وی ادامه داد: در صورتی که واکسن کرونا نیاز به تغییرات هر ساله نداشته باشد پس از آنکه کشورهایی که از قبل آن را رزرو کرده‌اند واکسن را دریافت کنند؛ ظرف هفته‌های بعد ایران نیز امکان دریافت واکسن را خواهد داشت و با توجه به حضور شرکت‌های ایرانی علی‌رغم تحریم‌های آمریکا در بازار بین‌المللی ما می‌توانیم واکسن را دریافت کنیم. از این‌رو در حال حاضر نمی‌توان صحبت قطعی در این رابطه کرد و در ابتدا باید منتظر ماند و ببینیم چه واکسنی برای کرونا نهایی خواهد شد.

قیمت داروی رمدسیویر در ایران

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به قیمت بیش از ۲۰۰۰ دلاری تعیین شده از سوی شرکت آمریکایی گیلیاد برای داروی رمدسیویر که گفته می‌شود بعضی از پژوهش‌ها آن را در درمان کرونا موثر می‌دانند، چه مشکلاتی برای تامین آن در ایران وجود خواهد داشت، بیان کرد: در حال حاضر این شرکت آمریکایی برخی از داروهای خود را در ایران می‌فروشد و در صورت نهایی شدن نیاز به این دارو نیز امکان واردات آن وجود خواهد داشت؛ اما باید دید که این دارو به شکل تزریقاتی عرضه می‌شود یا شکل قرص و کپسول خواهد داشت.

وی ادامه داد: قیمت اعلام شده از سوی این شرکت آمریکایی برای این دارو برای مصرف در آمریکا است که معمولا بالاترین قیمت دارو را در سطح جهان به خود اختصاص می‌دهد، در صورتی که بنا باشد این دارو وارد ایران شود، قیمت آن بسیار پایین‌تر از نرخ اعلام شده در آمریکا خواهد بود.

ریاحی درباره‌ احتمال ساخت داخلی این دارو در ایران نیز اظهار کرد: در صورتی که این دارو به شکل قرص یا کپسول تولید شود ما می‌توانیم فرمول آن را کپی کنیم و در داخل کشور آن را تولید کنیم. از این‌رو در این رابطه نیز باید صبر کرد تا با مشخص شدن تکلیف دارو ببینیم که چگونه می‌توان نمونه داخلی این دارو را در ایران به خط تولید رساند.

به گزارش ایسنا، پیش از این مقامات بهداشتی و فعالان صنعت دارو بارها تاکید کرده بودند که در صورت نهایی شدن فرمول واکسن کرونا در هر کشوری، ایران مقدمات لازم برای واردات آن به کشور را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …