معتمدی: نمی‌دانم چرا با متقلبان پژوهشی برخورد نمی‌شود!

رئیس دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه مسئولان اگر بخواهند می توانند طی یک ماه با تخلفات علمی و پژوهشی برخورد کنند، گفت: اینکه چرا با این پدیده که زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست، برخورد نمی شود جای سئوال دارد و به نظر می رسد عده ای از این پدیده سود می برند.

 دکتر سید احمد معتمدی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب گزارشی از فعالیت های پژوهشی دانشگاه امیرکبیر ارائه داد و با تاکید بر اهمیت اخلاق در علم و پژوهش، اظهار کرد: اخلاق در همه حوزه ها اعم از اقتصاد، سیاست، مدیریت، علم، پژوهش و … اهمیت بالایی دارد. در حوزه علمی و تحقیقاتی فرهیختگان و اساتید باید بیشتر پایبند به اخلاق باشند و ما در کشور مشکلی از نظر اخلاق در دانشگاه ها نداریم و به ندرت شنیده می شود در دانشگاه مقاله ای کپی شده باشد اما در خارج از دانشگاه وضع اخلاق اصلا خوب نیست. مجلس نیز سال گذشته مصوبه ای در این عرصه برای مقابله با تقلب علمی داشت.

معتمدی تاکید کرد: نمی دانم چرا در برخورد با تقلبات علمی و پژوهشی به طور قاطع برخورد نمی شود و این پدیده در روبروی دانشگاه تهران و یا جاهای مختلف علنا اعلام می شود که مقاله یا مدرک فروشی می کنند و حتی گزارش هایی در خصوص مدرک فروشی در صدا و سیما پخش می شود اما اقدامی نمی شود. این جای تعجب است با اینکه برخورد با این مراکز و افراد ساده است و مکان و هویت آنها معلوم است، چرا با آنها برخورد نمی شود؟!

رییس دانشگاه امیرکبیر خاطر نشان کرد: البته وزارت علوم در این زمینه با جدیت ورود کرده و انتظار می رود قوه قضائیه نیز به طور جدی تر وارد شود. فکر می کنم در یک ماه بشود این مراکز را برای همیشه جمع کرد اما اینکه هیچ اقدامی نمی شود جای سوال دارد و به نظر می رسد عده ای از این موضوع سود می برند و این برای جمهوری اسلامی ایران که هفدهمین کشور در شتاب علمی است، زیبنده نیست که علنا در آن مدرک فروشی صورت بگیرد.

تلاش برای قرارگرفتن در میان 100 دانشگاه برتر دنیا

وی در ادامه صحبت های خود در تشریح اقدامات پژوهشی دانشگاه امیر کبیر، اظهار کرد: ما در برنامه راهبردی این دانشگاه دو محور اصلی که یکی از آنها مرتبط با فعالیت های پژوهشی است را پیگیری کردیم بطوریکه در این برنامه پیش بینی کردیم تا سال ۱۴۰۴ بتوانیم در رتبه بندی های جهانی جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر از لحاظ رتبه بندی باشیم و حداقل یکی از رتبه بندی های دنیا را به دست بیاوریم و خوشبختانه با تلاشی که صورت گرفت توفیقات خوبی در این زمینه داشتیم و در حال حاضر در تمامی رتبه بندی های برتر دنیا که مورد تایید وزارت علوم است قرار گرفته ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: در دانشگاه امیرکبیر در بین دانشگاه های صنعتی داخل کشور رتبه های اول یا دوم را به دست می آوریم و در QS که اخیرا اعلام شد در ارجاع مقالات که نشان دهنده کیفیت مقالات تولید شده است به عنوان هفدهمین دانشگاه دنیا معرفی شدیم. بنابراین مسیری که مربوط به تولید علم است همچنان از لحاظ کمیت و کیفیت ادامه می دهیم و تلاش داریم بیشتر به سمت تحقیقات بنیادی و کاربردی برویم.

معتمدی تاکید کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از میان کشورهای آسیایی بیشتر با دانشگاه های کشور ژاپن و کره ارتباط دارد که برنامه داریم ارتباط علمی و آموزشی خود را با دانشگاه های کشور چین نیز افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: در برنامه دیگر راهبردی خود، وارد شدن به دانشگاه نسل سه را ملاک قرار دادیم و سه برنامه برای این تحقق این هدف تدوین کردیم تا بتوانیم مانند دانشگاه های برتر دنیا به دانشگاه نسل سه یا چهار دست یابیم تا در چرخه اقتصادی و توسعه کشور اثرگذار باشیم، چرا که از دانشگاه ما به عنوان قدیمی ترین دانشگاه کشور انتظار می رود که در حل معضلات اثرگذار باشد.

افزایش چهار برابری درآمد حاصل از قراردادهای پژوهشی

به گفته معتمدی، اولین این برنامه ها افزایش قراردادهای صنعتی است که هر چه آمار قراردادها بالاتر برود یعنی ما مشکلات صنعتی کشور را با قوت بیشتری برطرف کنیم. دوم برنامه نوآوری و فناوری را داریم که به شرکت های دانش بنیان و رشد مرتبط می شود و دیگری برنامه مهارت افزایی است.

وی ادامه داد: ما در اواخر سال ۹۸ و در سال جاری قراردادهای خوبی را منعقد کردیم و هم رشد چند برابری در آمار قراردادها داشتیم و هم اینکه با رشد دریافت مواجه شدیم و پیش بینی ما این است که جذب درآمد ما بیشتر شود. همچنان که پس از گذشت هفت ماه از سال دریافتی ما از محل قراردادهای پژوهشی دو برابر سال گذشته است و بیش از ۴۰ میلیارد دریافتی داشتیم که البته قراردادهای ما به مبلغ حدود ۱۵۰ میلیارد تومان می رسد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: فکر می کنیم تا پایان سال جاری درآمدهای قراردادی ما از مرز ۸۰ میلیارد دلار عبور کند و این یک رکورد است که به چهار برابر سال گذشته می رسد.

تاثیر کرونا بر فعالیت های پژوهشی

وی به تاثیر کرونا بر فعالیت های پژوهشی دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و گفت: طبیعتا این ویروس تاثیرگذار است اما مثلا در حوزه تحریم ها ما از یک جهت با تاثیر منفی و از جهت دیگر با تاثیر مثبت مواجه شدیم. مثلا تاثیر منفی آن این است که ما برای انجام فعالیت های پژوهشی به قطعات و تجهیزات نیازمندیم که در این زمینه به دلیل تحریم ها و شیوع کرونا با مشکل مواجه هستیم اما از طرف دیگر استقبال صنایع از دانشگاه های داخل افزایش پیدا کرده است و تعامل بیشتری بین صنعت و دانشگاه ها ایجاد شده است.

دکتر معتمدی خاطرنشان کرد: در بحث نوآوری و کمک به شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد و پیشرو خوشبختانه موفق عمل کردیم. ما در سال ۹۳ حدود ۱۲ واحد داشتیم. در حال حاضر این رقم از مرز ۲۸۸ عبور کرده و واحدهای جدیدی در این زمینه افتتاح می شود و موج دوم این مراکز در خیابان ولیعصر و جنب دانشگاه در حال افتتاح است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: ابتکاری که ما به خرج داده ایم تا دانشجویان و اساتید و دانشکده ها بیشتر درگیر شوند این است که در هر دانشکده یک مرکز نوآوری ایجاد می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در دوره توافق برجام استفاده خوبی در عرصه همکاری های بین المللی به عمل آمد، اظهار کرد: ما در حال حاضر با اکثر دانشگاه های معتبر اروپایی قرارداد همکاری در حوزه پژوهش و حتی تبادل دانشجو داریم و بیش از ۳۵ درصد مقالاتی که اساتید ما منتشر می کنند با همکاری اساتید خارجی است که این بیانگر ارتباطات قوی با جهان بیرون است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با کشورهای فرانسه، آلمان، سوئیس، ایتالیا و کشورهای همسایه همکاری داریم. اگرچه این همکاری سیستماتیک نیست اما در عرصه پروژه های بین المللی و انجام پروژه ها حرف اول را در کشور می زنیم.

وضعیت دفاع از پایان نامه در روزگار کرونایی

معتمدی در خصوص نحوه دفاع پایان نامه ها در شرایط کرونایی تاکید کرد: دفاع از پایان نامه ها نیز به صورت حضوری بوده و در ترم جاری نیز همین روال دنبال خواهد شد اما اگر استادی به دلیل مشکل بیماری نتواند در جلسه حضور یابد بستری فراهم می شود که وی به صورت مجازی در جلسه دفاع حاضر شود. البته حضور استاد راهنما و دانشجو در زمان دفاع از پایان نامه الزامی است و  مانند ترم گذشته مدعوین نمی توانند در جلسه دفاع حاضر شوند.

رییس دانشگاه امیرکبیر همچنین درخصوص فعالیت آزمایشگاه های دانشگاه نیز گفت: آزمایشگاه های دانشگاه باز بوده اند و دانشجویان براساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی اساتید در این مکان ها حضور می یابند البته به نحوی برنامه ریزی شده است که شاهد تراکم جمعیت دانشجویان در آزمایشگاه ها نباشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …