نان، روغن مایع، تعمیر خودرو و رستوران در صدر شکایات مردمی

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در دی ماه امسال بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی و تقلب، بیشترین شکایت دریافت شده در بخش کالا مربوط به انواع نان، روغن مایع و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران های غذاخوری بوده است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام سازمان حمایت، در دی ماه امسال ۲۱ هزار و ۹۲ فقره گزارش و شکایت مردمی در خصوص کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها دریافت شده و از مجموع شکایات دریافت شده ۲۰ هزار و ۶۷۷ فقره معادل ۹۸ درصد قابل پیگیری و ۴۱۵ فقره معادل دو درصد غیر قابل پیگیری بوده است.

همچنین از مجموع شکایات رسیدگی شده ۵۶۲۸ فقره معادل ۲۶ درصد منجر به تنظیم برگ گزارش بازرسی و ۷۹۲۱ فقره معادل ۳۸ درصد منجر به عدم احراز تخلف و۷۵۴۳ فقره معادل ۳۶ درصد به علت انجام کار کارشناسی در حال پیگیری است. سهم شکایت های بررسی شده متخلف و غیر متخلف از کل شکایات قابل پیگیری نیز در دی ماه امسال به میزان ۶۴ درصد بوده که نسبت به آذرماه امسال دو درصد کاهش داشته است.

از این تعداد شکایات ۱۸ هزار و ۸۳۷ فقره معادل ۸۹ درصد مربوط به کالا و ۲۲۵۵  فقره معادل ۱۱ درصد شکایات مربوط به خدمات بوده است. در این میان بیشترین شکایت دریافت شده در بخش کالا مربوط به انواع نان، روغن مایع و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران های غذاخوری است.

گفتنی است که اواخر شهریورماه بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد به طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می شد.  اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از اوایل دی ماه روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود،  اما به نظر می رسد این وعده به ویژه در بخش روغن جامد هنوز  عملیاتی نشده است، به طوری که مردم در مجبورند برای تهیه روغن مصرفی خود یا ساعت ها در صف های طولانی بایستند، یا بهای گزافی پرداخت کنند و یا در ازای خرید کالاهای دیگر روغن مورد نیازشان را خریداری کنند. در همین راستا همچنان گزارش‌هایی از فروش اجباری کالاهای دیگر برای عرضه روغن منتشر می‌شود؛ به این معنی که برخی فروشگاه‌ها به شرطی روغن را به مشتری می‌فروشند که کالاهای مدنظر فروشگاه را خریداری کند. اخیرا هم مجددا گزارش‌هایی از کمیاب شدن روغن مایع در بازار منتشر شده بود، اما اخیرا رئیس سازمان حمایت از تأمین روغن خام خبر و وعده داد که توزیع روغن مایع و جامد در حداقل زمان ممکن انجام شود.

البته مجموع شکایات دریافتی در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۲۸۶ شکایت دریافت شده بود، کاهش پنج درصدی داشته و استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز و آذربایجان شرقی با افزایش تعداد شکایات و استانهای کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، زنجان و ایلام با کاهش شکایات مواجه بودند.

بیشترین تخلف: گران‌فروشی و تقلب

بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف نیز مربوط به گرانفروشی و تقلب بوده و در ارتباط با نحوه دریافت شکایات در مجموع ۱۴ هزار و ۸۶۰ فقره معادل ۷۱ درصد به صورت تلفنی، ۲۸۴۶ فقره معادل ۱۳ درصد به صورت حضوری و ۳۳۸۶ فقره معادل ۱۶ درصد بصورت کتبی دریافت شده است.

در این میان از مجموع شکایات رسیدگی شده که منجر به تخلف شده اند ۶۸۰ فقره منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و از تشکیل و ارجاع پرونده به تعزیرات و دیگر محاکم اجتناب شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …