نباید اجازه بدهیم دانشجویان دلسرد شوند/ناامید کردن جوانان جرم است

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم دانشجویان ما دلسرد شوند، گفت: اگر امروز نگاه جوانان و دانشجویان ما به بیرون از مرزها دوخته شده است مقصر خودمان هستیم و این جرم است. بنابراین باید قدر سرمایه های انسانی را بدانیم.

به گزارش ایسنا؛ دکتر عباسعلی کریمی در  بیستمین و یکمین جشنواره ابن سینا به سابقه دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: خوشحالم که در فضای دانشگاه تهران در حدود نیم قرن نفس کشیدم. دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه مادر و کهن، مسئولیت خود در عرصه های مختلف را به خوبی و شایستگی در حد نامش می شناسد و اجرا می کند. 

وی با اشاره به جایگاه برتر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بین دانشگاه های کشور اظهار کرد: این دانشگاه علی رغم تمامی محدودیت ها و نامهربانی ها توانست در حوزه  پژوهش نیز به خوبی فعالیت کند و در ارائه خدمات نیز به خوبی درخشیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران علاقه خود به تاریخ را در راستای ارزشگذاری بر زحمات پیشینیان خواند و افزود: باید یادآوری کنم تا بدانید بر چه تاریخی تکیه زده اید، چرا باید تلاش کنید و چرا نباید نا امید باشید. دارالفنون برای ما یادآور خاطره های بسیار شیرین و تاریخی است. ۱۷۰ سال قبل در دی ماه، دارالفنون با ایده فردی بنا شد که تنها ۱۳ روز بعد از افتتاح آن، به دست افراد بی تدبیر و سست اراده در فین کاشان به قتل رسید. فردی که از فرط علاقه به کشور و امیدواری، در روزهای غربت و زمانی که مسئولیتی در کشور نداشته، از مسئول دفتر خود می خواهد به پزشکان اتریشی که برای تدریس در دارالفنون آمده بودند رسیدگی کند. 

وی با بیان اینکه “طب نوین در حوزه پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در همان زمان شکل می گیرد” تصریح کرد: قدمت طب در کشورمان بسیار زیاد است اما تغییرات و تحولات و رویکرد نوین طب از آنجا شروع می شود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ دارالفنون از بدو تاسیس تا ۸۳ سال پیش، فراز و فرودهای فراوانی داشته و گاها دوره هایی از افول را تجربه کرده است که این مسئله نه به دلیل معلمان و اعضای هیات علمی آن، بلکه به دلیل نگاه متفاوت مسئولین وقت کشور بود و نگاه از بیرون این مسئله را به آنها منتقل می کرد. 

دکتر کریمی، دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را برخاسته از ریشه های دارالفنون دانست و یادآور شد: ۸۳ سال پیش دانشکده پزشکی در مکان فعلی ساخته شد و دانشجویان آن به این دانشگاه منتقل شدند از این رو دانشگاه تهران، برخاسته از ریشه های دارالفنون است و دانشکده پزشکی و سالن تشریح آن در چنین روزی افتتاح شد. این نکته را از این جهت یادآوری کردم که بدانید، تحولات و تغییر نگاه ها در کشور، باعث افت و خیزهایی در دانشگاه ها و یا مراکز علمی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد:ما به عنوان معلم دانشگاه و شما به عنوان محققین و متعلمین که مشتی از خروارها انسان فرهیخته و به عنوان نمادی از ۲ هزار عضو هیات علمی دانشگاه، بیش از ۲۰۰ بخش آموزشی، بیش از ۱۱۰ مرکز تحقیقاتی، پژوهشکده و پژوهشگاه و بالغ بر ۳ هزار رزیدنت در رده های مختلف تخصصی، یازده دانشکده و چهارده بیمارستان دانشگاه هستید، باید قدر این میراث را بدانید.

وی افزود: در ۱۷۰ سال گذشته بسیاری از تحولات کشور، در حوزه های فنی، پزشکی و داروسازی، دندانپزشکی، معماری، ادبیات و حقوق در این دانشگاه رقم خورده و لذا باید قدر آن را بدانیم. این دانشگاه با این وسعت امروز باعث افتخار در کشور است و ما وارث چنین تاریخی در دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه “تحولات و تغییر نگاه های مسئولین به شما به عنوان اعضای هیات علمی و اعضای اصلی کار در کشور باعث دلسردی نشود” خاطر نشان کرد: هم نسلان من در سال های اولیه انقلاب همیشه بسیار امیدوار بودند. نسل ما نسلی است که همچنان باید امید داشته باشد و کار کند. امروز مشکل کشور در ناامیدی و عدم تلاش خلاصه می شود و درمان آن، امیدوار شدن و تلاش کردن است.

به گفته وی؛ امروز در دانشگاه تمام دوستانی که از نسل گذشته هستند باید باور داشته باشند که انقلابی بودن در دانشگاه یعنی تلاش کردن، امیدوار بودن و راه اندازی بخش هایی است که بتواند مشکلات مردم را حل کند. در مقابل واژه ضد انقلاب به کسی تعلق می گیرد که موانع را از پیش پای مردم بر ندارد و آنها را ناامید کند. اگر نگاه جوانان ما به بیرون از مرزهاست این مسئله ناشی از ناامید کردن آنهاست و تایید این ناامیدی نیز جرم است.

دکتر کریمی خطاب به برگزیدگان بیست و یکمین جشنواره ابن سینا گفت: به نظرم این جمع اعضای هیات علمی امیدوارترین هستند چرا که در یکسال گذشته علی رغم باری که به دلیل اپیدمی کرونا بر دوش آنها بوده، تلاش کردند که آموزش دانشگاه را در بالاترین رتبه نگاه دارند و این بسیار جای تحسین دارد. من قدردان آنها هستم. حال اگر افرادی از بیرون دانشگاه، این خدمات را نمی بینند و یا کم می بینند و دانشمند، دانش دوست و محقق را در جایگاه درست خود نمی نشانند، مقصر آنها هستند اما ما نباید در این میان ناامید شویم. چرا که در تاریخ دارالفنون نیز این اتفاق رخ داده اما معلمان ناامید نشدند و بالاخره دانشگاه تهران از دل آن تلاش و امید رویید.

وی افزود: ما نیز نباید ناامید شویم، باید تلاش کنیم، استعداد های خوب کشور را جذب کنیم، موانع جذب نیروهای خوب را در حد توانمان برداریم چرا که نیروی انسانی، بزرگ ترین سرمایه در کشور است و باید قدر آنها را بدانیم و آنها را در صدر مجلس بنشانیم و از آنها بخواهیم که به مشکلات مملکت در همه زمینه ها بیاندیشند. این دانشگاه است که علم را پیش می برد و عالم و دانشگاهی اگر نگاهش به درون باشد قطعا موجب آبادانی کشور می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …