نحوه استفاده از گاز مضر ازن در ضدعفونی‌ کردن‌ سطوح و هوا

در حالی که اعلام شده استفاده از گاز ازن برای استنشاق مضر است، ولی گروهی از محققان کشور دستگاه‌های ضدعفونی کننده هوا بر پایه ازن عرضه کردند که قادر است در زمان‌های مشخصی اقدام به ضد عفونی کردن هوا و سطوح کند، بدون آنکه به سلامت افراد آسیبی وارد شود.

محمدرضا دیمه از محققان یکی از شرکت‌های فناور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی ما در زمینه تصفیه آب، هوا و فاضلاب صنعتی متمرکز شده است، گفت: با شیوع ویروس کرونا دستگاهی به نام “ازن ژنراتور” عرضه کردیم.

وی با بیان اینکه این دستگاه برای ضد عفونی کردن هوا، آب و فاضلاب کاربرد دارد، اظهار کرد: ازن ضد عفونی‌کننده بسیار قوی است و گازی بودن این ماده مزیت اصلی آن به شمار می‌رود؛ چرا که این گاز در هوا پخش می‌شود و می‌تواند به سرعت سطوح را ضدعفونی کند.

دیمه ادامه داد: علاوه بر آن ازن بعد از مدت زمان نیمه عمر خود یعنی حدود نیم ساعت ماندن در هوای محیط تبدیل به اکسیژن می‌شود و باقیمانده ندارد؛ از این رو مزیت‌هایی برای بهره‌برداری از این گاز برای ضد عفونی کردن هوا در زمان شیوع ویروس کرونا وجود دارد.

این محقق خاطر نشان کرد: بر این اساس یکسری دستگاه‌های ضد عفونی کننده بر پایه فناوری ازن تولید کردیم که در برخی از بانک‌ها و پادگان‌ها و یکسری از مراکز مهم جمعیتی برای ضد عفونی کردن هوا نصب شده است.

وی با اشاره به عملکرد دستگاه توضیح داد: این دستگاه با استفاده از فناوری کرونا پلاسما و با استفاده از هوا و یا اکسیژن، ازن تولید می‌کند، به این صورت که مولکول دو اتمی اکسیژن را به مولکول ۳ اتمی اکسیژن که ازن نامیده می‌شود، تبدیل می‌کند.

دیمه، ازن را مولکولی ناپایدار و رادیکال آزاد بسیار واکنش‌دهنده توصیف کرد و با بیان اینکه این گاز کار اکسیداسیون را انجام می‌دهد، خاطر نشان کرد: همانطور که مواد شوینده بخش پروتئینی ویروس‌ها را غیر فعال می‌کند، ازن نیز بخش پروتئینی ویروس‌ها را اکسید کرده و از بین می‌برد؛ از این رو این گاز همانند مواد شوینده و الکل، ولی با قدرت بیشتری قادر به از بین بردن ویروس‌ها است و قدرت ازن در از بین بردن ویروس سارس در بسیاری از مقالات به اثبات رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از این گاز در همه موارد توصیه نمی‌شود، توضیح داد: گاز ازن به سرعت در محیط پخش می‌شود و در صورتی که حجم انتشار آن در محیط از میزان مشخصی بالاتر رود، برای استشمام افراد مضر است؛ از این رو توصیه ما این است که برای محیط‌هایی که افراد در آن قرار ندارند و در اوقاتی که آنها نیستند، از روش‌های ضد عفونی‌کننده مبتنی بر ازن استفاده شود.

این محقق ادامه داد: بر این اساس ما در این دستگاه تایمر و ساعت فرمانی تعبیه کردیم که با استفاده از آن می‌توان دستگاه را در مکان‌های عمومی سربسته مانند بانک‌ها تنظیم کرد تا در زمان‌هایی که پرسنل در محیط نیستند، دستگاه روشن شود و محیط را ضد عفونی کند. از این طریق سطوح ضد عفونی می‌شوند و نیاز به انجام فرآیند ضدعفونی توسط فرد نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …