نظر محیط زیست پاکدشت درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه این شهرستان

درپی اظهار نظر معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در یک برنامه تلویزیونی درباره مصرف مازوت در نیروگاه دماوند (شهدای پاکدشت) شهرستان پاکدشت، رییس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان ضمن بیان اینکه امکان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شهدای پاکدشت وجود ندارد، گفت: در هیچ یک از واحدهای مستقر در شهرک صنعتی عباس‌آباد نیز از سوخت مازوت استفاده نمی‌شود.

محمودرضا سعیدپور در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان اینکه نیروگاه‌ شهدای پاکدشت سیکل ترکیبی و از نسل جدید نیروگاه‌ها است، گفت: فناوری به‌کار رفته در ساخت، قطعات و توربین‌های این نوع نیروگاه‌ها به‌گونه‌ای است که امکان مصرف مازوت به‌عنوان سوخت در آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: نیروگاه پاکدشت از سوخت طبیعی گاز استفاده می‌کند و در فصل سرد یا زمان‌هایی که مصرف گاز در کشور افزایش پیدا می‌کند این نیروگاه به سمت مصرف سوخت دوم یعنی گازوئیل می‌رود.

به گفته سعیدپور، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت از گازوئیل مصرفی نیروگاه شهدای پاکدشت نمونه‌برداری و آن را به‌منظور مشخص شدن کیفیت گازوئیل به آزمایشگاه ارسال کرده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت ضمن تاکید بر اینکه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت بر فعالیت نیروگاه‌ مستقر در این شهرستان اشراف کامل دارد، خاطرنشان کرد: نیروگاه شهدای پاکدشت به‌صورت مستمر مورد رصد و بازدید و نمونه‌برداری قرار می‌گیرد و نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که این نیروگاه مازوت مصرف نمی‌کند. همچنین خروجی دودکش‌های آن از طریق سامانه‌های پایش لحظه‌ای کنترل می‌شود.

وی اضافه کرد: نیروگاه شهدای پاکدشت در ۳۵ کیلومتری شهر تهران و در ناحیه شرق شهرستان پاکدشت واقع شده و جریان باد غالب در این منطقه غربی- شرقی است. از این‌رو خروجی دودکش‌های آن به سمت نواحی شهری نیست.

سعیدپور همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ واحد ریخته‌گری در شهرک صنعتی عباس‌آباد در شهرستان پاکدشت مستقر هستند، گفت: سوخت مصرفی حدود ۶۰ درصد از این واحدها گاز طبیعی است و حدود ۳۰ درصد از دیگر از آن‌ها از انرژی برق استفاده می‌کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت ادامه داد: خوشبختانه براساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، هیچ یک از واحدهای ریخته‌گری و صنایع مستقر در شهرک صنعتی عباس‌آباد سوخت مازوت مصرف نمی‌کنند. در حالی‌که سال‌های گذشته دو واحد از سوخت مازوت استفاده می‌کردند اما در سال جاری هیچ یک از این واحدها سوخت مازوت مصرف نمی‌کنند و تنها ۵ درصد از این واحدها و کارگاه‌های مستقر در شهرک صنعتی عباس‌آباد در مواقعی که با مشکل تامین سوخت گاز و برق مواجه می‌شوند از گازوئیل به‌عنوان سوخت دوم استفاده می‌کنند.

سعیدپور در پایان گفت: با توجه به بخشنامه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، از سال‌های قبل مصرف سوخت مازوت ممنوع اعلام شده است و این مقوله به دفعات به مراجع و دستگاه‌های مرتبط با موضوع از طریق اداره محیط زیست شهرستان اعلام شده است. از این‌رو اگر کارخانه‌ای قصد داشته باشد سوخت مازوت مصرف کند  متولی مربوطه درخواست متقاضی سوخت مازوت را به محیط زیست اعلام و نظریه اخذ می‌کند. در صورت بی‌توجهی، مراتب از سوی محیط زیست  تحت پیگیری قانونی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا داریوش گل علیزاده- معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست- در یک برنامه تلویزیونی درباره مصرف مازوت در نیروگاه‌های تهران گفته بود: نیروگاه‌ها در تهران مازوت مصرف نمی‌کنند و صرفا گاز می‌سوزانند. نیروگاه پاکدشت دماوند در استان تهران مازوت می‌سوزاند و آلودگی آن به سمت شهر تهران نمی‌رود چراکه در باد غالب به سمت تهران نیست و اطراف شهرستان‌های پاکدشت، قرچک و ورامین را آلوده می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …