نقش موثر تعاونی های آموزشی در اشتغال فارغ التحصیلان

از مجموع ۲۷ هزار شرکت تعاونی خدماتی در کشور، بیش از هشت درصد را شرکت های تعاونی آموزشی تشکیل می دهند که با داشتن ۳۰ هزار نفر عضو، موفق به ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۴ هزار نفر در کشور شده‌اند.

به گزارش ایسنا، فلسفه تشکیل تعاونی های آموزشی، تقویت روحیه تعاون و همکاری در میان دانش‌آموزان و تشویق آنها به انجام فعالیتهای گروهی و آشنائی بیشتر با امور اجتماعی و اقتصادی تعاونی است.

بسیاری از کارشناسان کارکردهای اجتماعی و فرهنگی را مهمترین رویکرد تعاونی های آموزشی می دانند و معتقدند وجود یک تعاونی در یک نهاد آموزشی مثل مدرسه که نهادی تاثیرگذار در مهمترین دوران سنی برای اجتماعی شدن هر فرد است می تواند ابزار موثری در آموزش افراد و آشنایی نوجوانان و جوانان با فرایند اجتماعی شدن به شمار آید.

این دسته از تعاونی ها، در مشارکت اجتماعی دانش آموزان و انجام فعالیتهای جمعی و گروهی نقش بسزایی دارند و صرفنظر از کارکردهای مذکور از این قابلیت برخوردارند که شیوه اندیشیدن، عمل کردن و زندگی کردن به شکل دموکراتیک را در جامعه مدنی به دانش آموزان بیاموزند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از راه اندازی این تعاونی‌ها را ترویج و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی و انجام فعالیت‌های گسترده در بخشهای آموزشی، علمی و فرهنگی برای دانش آموزان  و ایجاد کار و اشتغال برای فارغ‌التحصیلان کشورعنوان کرده و می گوید: بدون تردید سرمایه‌گذاری در توسعه منابع انسانی، از لازمه‌های رشد و توسعه پایدار محسوب می‌شود و نقش آفرینی معلمان بر غنای فرهنگ و افزایش سطح سواد جامعه افزوده و به رشد و توسعه فرهنگ آینده سازان کشور کمک خواهد کرد.

وی می گوید: وزارت تعاون بر اساس ضرورت ایجاد و توسعه نهادهای غیردولتی، از ابتدای دهه ۸۰ زمینه تشکیل تعاونی‌های خدماتی با گرایش آموزشی و مدارس غیر دولتی را فراهم کرد تا از مشارکت معلمین و فارغ التحصیلان دانشگاهی، براساس اهداف و برنامه‌ها و دستورالعمل‌های عمومی وزارت آموزش و پرورش و تحت نظارت آن وزارتخانه تاسیس و اداره شوند.

به گفته کبیری از مجموع ۲۷ هزار شرکت تعاونی خدماتی در کشور، بیش از ۸ درصد آن را شرکتهای تعاونی آموزشی و مدارس غیردولتی تشکیل می دهند که با داشتن بیش از ۳۰ هزار نفر عضو، موفق به ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۴ هزار نفر در کشور شده‌اند.

اواخر سال گذشته تفاهم نامه همکاری میان وزارت کار و وزارت آموزش و پرورش با هدف تشکیل تعاونی های آموزشگاهی به امضا رسید.

زمینه‌سازی برای تقویت فرهنگ کار و تلاش، توسعه و نهادینه‌سازی فرهنگ تعاون در بین دانش آموزان، کمک به بروز خلاقیت دانش آموزان و افزایش توانایی و مسئولیت‌پذیری آنها، تقویت قدرت انتخاب آگاهانه در دانش آموزان، تقویت روحیه کارآفرینی و افزایش مهارت دانش آموزان از مهمترین اهدافی این تفاهم نامه بود.

در حال حاضر راه اندازی و تشکیل تعاونی های آموزشگاهی در مدارس و آموزشگاهها گام مهمی در مشارکت اجتماعی دانش آموزان و اشتغال فارغ التحصیلان دارد.

در بستر تشکیل تعاونی های آموزشی می توان ضمن توسعه و ارتقای فرهنگ کار و تلاش در میان دانش آموزان، همکاری میان معلمان و دانش آموزان را در تعاونی های آموزشگاهی تقویت کرد.

به گزارش ایسنا، همکاری بخش تعاون در نهادینه کردن روحیه مشارکت جویی در دانش آموزان باعث می شود تا وقتی که در آینده وارد بازار کار کشور شدند بتوانند با بهره گیری از فرهنگ کار و تلاش به کار و تولید و کارآفرینی بپردازند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …