نگهداری و عدم اعلام موجودی ماسک مشمول احتکار است

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی اطلاعیه ای اعلام کرد که نگهداری و عدم اعلام موجودی ماسک و مواد اولیه تولید این محصول مشمول احتکار است.

به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده که با توجه به  بخشنامه شماره ۱۰۴۰۲۷/۶۰ مورخ ۲۵/۴/۹۹ ستاد مقابله با ویروس کرونا، نگهداری و عدم اعلام موجودی ماسک و مواد اولیه تولید ماسک مشمول احتکار است و دستگاه های نظارتی و امنیتی موظفند مطابق ضوابط و مقررات قانونی با توجه به شرایط حاکم بر کشور و ضرورت نیاز مردم به این اقلام در ایام اوج  بیماری کرونا اقدامات لازم را انجام دهند.  

همچنین در این اطلاعیه به بند ۵- ۱۶ مصوبه شماره ۳۲۲۳۹۷/۶۰ مورخه ۵/۱۲/۹۸ کارگروه تنظیم بازار اشاره شده که بر اساس آن کالاهای بهداشتی از جمله ماسک، الکل، شوینده ها و ضد عفونی کننده ها در گروه (یک) کالاهای اساسی و ضروری قرار گرفته و مشمول کنترل قیمت، مبارزه با احتکار، گرانفروشی، اختفاء، و… است و عدم ثبت موجودی این اقلام در سامانه جامع انبارها مشمول دستورالعمل مبارزه با احتکار است، مقتضی است ضمن استمرار و تشدید اقدامات نظارتی و بازرسی با قید فوریت انبارهای مستقر در آن استان که موجودی کالاهای فوق الذکر را در سامانه جامع انبارها ثبت نکرده اند شناسایی و نتیجه به فوریت در اختیار مقامات قضایی استان قرار گرفته تا کالاهای مذکور در اختیار شبکه های منتخب تعریف شده قرار گیرد.

بدیهی است در مواردی که  موجودی این اقلام در سامانه های مورد نظر ثبت شده باشد بر اساس نوع کالا، توزیع باید در شبکه های تعریف شده و برابر سیاستهای ستاد مقابله با کرونا صورت گیرد.

همچنین ستاد خبری این سازمان با شماره ۱۲۴ در سراسر کشور آمادگی دارد تا ضمن دریافت گزارشها، شکایات و پیشنهادهای مردمی نسبت به رسیدگی به آنها در کوتاهترین زمان ممکن اقدام کند.

به گزارش ایسنا،   اخیرا جدال بر سر رعایت نرخ مصوب ماسک بالا گرفته و در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت داروخانه‌هایی را که ماسک را با قیمت بیش از ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند “متخلف” توصیف می‌کند، داروخانه‌ها می‌گویند تاکنون هیچ ماسکی با نرخ مصوب دریافت نکرده‌اند و قیمت ماسک در داروخانه نیز بیش از ۲۰۰۰ تومان است. البته وزارت صمت وعده داده که در فرآیند سیستمی کردن تولید و توزیع ماسک،  اگر تخلف هر یک از شبکه های تولید و توزیع احراز شود، سهمیه مواد اولیه آنها قطع می‌شود که این روند می‌تواند مانع از گران‌فروشی ماسک شود.  در این میان نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک معتقد است بخشی از مواد اولیه عرضه شده از سوی وزارت صمت از کانال‌هایی وارد بازار می شود، اما وزارت صمت باید بتواند، قیمت فروش در واحدهایی که به آنها مواد اولیه ارائه می‌کند را کنترل کند.

همچنین روز گذشته اعلام شد که  ستاد تنظیم بازار ماسک و مواد اولیه تولید آن از جمله، ملت بلون و پارچه را در اولویت‌های بازرسی قرار داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …