نیروی برق آبی را دریابید

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: برق آبی که غول فراموش شده برق کم کربن است، به حمایت سیاستی بزرگ برای کمک به تسریع توسعه نیروی خورشیدی و بادی و هدایت جهان در مسیر اهداف صفر کردن آلایندگی نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، طبق برآورد آژانس بین المللی انرژی، برق آبی در حال حاضر در یک ششم از تولید برق جهانی سهم دارد و بزرگترین منبع نیروی کم کربن است و سهم بیشتری در مقایسه با مجموع انرژیهای تجدیدپذیر دیگر دارد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش بازار ویژه برق آبی که نخستین گزارش این نهاد درباره منبع نیروی برق آبی است، نوشت: برق آبی در سال ۲۰۲۰ سومین منبع بزرگ تولید برق پس از زغال سنگ و گاز طبیعی بود.

ظرفیت برق آبی جهانی طی ۲۰ سال گذشته به میزان ۷۰ درصد رشد کرده اما سهمش از تولید برق ثابت مانده زیرا تولید برق از منابع انرژی خورشیدی، بادی، گاز طبیعی و زغال سوز افزایش پیدا کرده است.

پیش بینی می شود در دهه جاری ظرفیت برق آبی جهانی به میزان ۱۷ درصد رشد کند که کشورهای چین، هند، ترکیه و اتیوپی در این رشد سهم قابل توجهی خواهند داشت. با این حال رشد پیش بینی شده برای دهه جاری حدود ۲۵ درصد کندتر از توسعه ظرفیت برق آبی در دهه گذشته است.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد دولتها باید اقدامات سیاستی قوی برای معکوس کردن کندی روند رشد برق آبی به اجرا بگذارند. فاتح بیرول، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای اظهار کرد: برق آبی غول فراموش شده برق پاک است و اگر کشورها درباره تحقق اهداف کربن خنثی جدی هستند باید به برنامه انرژی و اقلیمی بازگردانده شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال پروژه های برق آبی مهم اخیر شامل دومین سد برق آبی بزرگ جهان در چین با مقاومت فعالان محیط زیست روبرو شده اند و همزمان وضعیت خشکسالی می تواند بر تولید برق آبی تاثیر منفی جدی بگذارد. خشکسالی شدیدتر از حد معمول امسال در کالیفرنیا باعث کاهش سطح منابع آبی و دریاچه ها از جمله منابع تامین کننده ذخایر برخی از تاسیسات برق آبی بزرگ شده و این ایالت را در معرض خطر خاموشی در بحبوجه موج گرمای شدید تابستان امسال قرار داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …