هدیه‌ یک ساعته به زمین!

ایسنا/بوشهر «ساعت زمین» یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature) است که طی آن خانواده‌ها و کسب و کارها با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیرضروری به مدت یک ساعت اثرات تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان را یادآوری می‌کنند.

مراسم گرامیداشت ساعت زمین سال ۱۴۰۰ در روز شنبه، ۷ فروردین ماه مصادف با ۲۷ مارس از ساعت ۲۰:۳۰ تا ساعت ۲۱:۳۰ به وقت محلی در سراسر جهان برگزار می‌گردد. در بسیاری از سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها، واحدها و مجموعه‌های مستقر در استان بوشهر همزمان با آغاز رویداد ساعت زمین و همگام با سراسر دنیا این رویداد جهانی را گرامی داشته و همکاران و خانواده‌های ایشان نیز در این رویداد مهم مشارکت کرده‌اند.

پیوستن به کارزار «ساعت زمین» 

در این مناسبت، چراغ‌های روشنایی نمادهای هر شهر به احترام طبیعت و زمین خاموش می‌شود که این کار برای پاسداشت این مناسبت جهانی و همراهی و مشارکت در حفاظت از زمین است.

پیوستن به کارزار «ساعت زمین» و خاموشی چراغ‌های فضای سبز، پارک ها و اماکن در حمایت از محیط زیست جهانی است. بر اساس این سنت سالانه مردم در هر جای جهان به مدت یک ساعت تمام چراغ‌ها را خاموش می‌کنند. این حرکت نمادین به منظور آگاهی بخشی در مورد کره زمین و تغییرات اقلیمی صورت می‌گیرد که امسال با توجه به شرایط قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان و لزوم ماندن در خانه، پیشنهاد دهندگان کارزار «ساعت زمین» از مردم خواستند که در خانه بمانند و از درون خانه این برنامه را دنبال کنند.

تاثیر ساعت زمین بر تغییرات آب و هوایی

ژیلا مهدی‌آقایی، معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست با گرامیداشت رویداد ساعت زمین، گفت: در روز هفتم فروردین ماه به رویداد ساعت زمین بپیوندیم و با خاموش کردن لامپ‌ها و وسایل الکتریکی غیرضروری به مدت یک ساعت با جهانیان در توجه به چالش‌های زیست محیطی شریک شویم.

وی تصریح کرد: هدف از رویداد ساعت زمین افزایش آگاهی در مورد مصرف انرژی و تاثیر آن بر محیط زیست است. در سال ۲۰۰۷ ، شعبه استرالیای صندوق جهانی طبیعت اولین تلاش زمین را برای افزایش آگاهی نسبت به محیط زیست در ۳۱ مارس برگزار کرد و با توجه به موفقیت چشمگیر این رویداد، صندوق جهانی طبیعت با ترتیب دادن اولین ساعت جهانی زمین در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۰۸ از ساعت ۸ تا ۲۱ آن را پیگیری کرد که تا امروز هر سال در آخرین شنبه ماه مارس برگزار می‌شود.

تمرین و تعهد برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ساعت زمین نه فقط یک تمرین کاهش کربن بلکه یک عمل نمادین در ایجاد آگاهی و ترغیب حس مسئولیت‌پذیری محیط زیستی با هدف تشویق مردم، دولت‌ها و مشاغل برای شناسایی ردپای اکولوژیک شان است. با شرکت در رویداد ساعت زمین مردم متعهد می‌شوند که با تغییرات آب و هوایی مبارزه کنند و آینده بهتری برای زمین بسازند.

مهدی آقایی تصریح کرد: ساعت زمین به ما یادآوری می‌کند که اگرچه پیشرفت تغییرات آب و هوایی یک مشکل جهانی است اما راه حل‌های محلی نیز دارد. اینکه حتی خاموش کردن چراغ هنگام ترک اتاق، کم کردن نور خانه یا حتی استفاده نکردن از ماشین تک سرنشین و بسیاری اقدامات کوچک محیط زیستی، چگونه می‌تواند تاثیری قابل توجه بر تغییرات آب و هوایی در منطقه شما بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه ما سوخت‌های فسیلی سیاره خود را مصرف و محیط زیست را با آلودگی، گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی، ویران می‌کنیم، گفت: این واقعیت که اقدامات مثبت روزمره ما می‌توانند تغییراتی بزرگ ایجاد کنند، بسیار مهم و درعین حال آسان است. ۶۰ دقیقه همراهی آگاهانه ما می‌تواند تاثیرات مثبت ماندگاری را برای کاهش معضلات محیط زیستی رقم بزند به ویژه هنگامی که همه با هم اقدام می کنیم.

آلودگی‌های فراوان و بحران‌های محیط زیستی زمین 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه رویداد ساعت زمین یادآور ضرورت احترام به تنها سیاره قابل زیستن و احترام به اصول محیط زیستی است، افزود: رویداد ساعت زمین می‌خواهد یادآوری کند که ما انسان‌ها باید زمین و خاک، آب و هوا را به عنوان منابع زیستی حفاظت کنیم، زیرا این منابع محدود و البته لازمه زندگانی هستند.

فرهاد قلی‌نژاد عنوان کرد: امروزه زمین، مادر حیات ما با آلودگی‌های فراوان و بحران‌های محیط زیستی مواجه است و اگر درمانی برای زخم‌های زیست محیطی آن نیابیم، حیات زمین و سپس حیات ما انسان‌ها و همه موجودات زنده به خطر خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: ما انسان‌ها باید همه با هم، با هر رنگ و نژاد، قومیت و ملیت تلاش کنیم زمین و محیط زیست خود را حفاظت و امانت دار حقوق نسل‌های آینده باشیم.

احترام به زمین فراتر از بازی‌های سیاسی

مدیرکل محیط زیست بوشهر خاطرنشان کرد: امسال رویداد ساعت زمین در حالی برگزار می‌شود که مردم سراسر جهان با بحران کرونا روزگار سختی را تجربه می‌کنند. این بحران بار دیگر به بشر نشان داد که بسیاری از موضوعات همانند مسائل بهداشتی و محیط زیستی فراتر از مرزها هستند و بسیاری از بحران‌ها، مرزهای قراردادی کشورها را درنوردیده و زندگی و رفاه انسان‌ها را نشانه خواهند گرفت. بنابراین سران کشورها در سایه صلح و دوستی در قالب توافق‌های بین المللی می‌توانند به حفاظت از محیط زیست و زمین بپردازند.

قلی‌نژاد بیان کرد: احترام به زمین و حیات انسان‌ها باید اندیشه و هدفی فراتر از بازی‌های سیاسی کشورهای توسعه یافته‌ای باشد که با زور و سلطه خود سعی دارند کشورهای در حال توسعه را مطیع خود ساخته و حقوق زیست محیطی آنان را نادیده بگیرند؛ بنابراین امروز راهکار نجات زمین و توسعه پایدار آن، احترام به اصول محیط زیست هم در داخل کشورها و هم در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است.

ظلم به زمین و ساکنان آن

اما با همه اینها نکته قابل توجه این است که باید بدانیم تقلیل ساعت زمین به یک ساعت و مانور بر روی این فعالیت‌ها تنها در یک بازه زمانی ظلم به زمین و ساکنان آن است. چرا که چنین اقدامی با هدف آموزش و حفاظت از محیط زیست در ۳۶۵ روز سال است نه اینکه تنها یک ساعت چراغ‌ها را خاموش کرده و برویم تا سال بعد و رویداد دیگر…

بنابراین برای اینکه رویداد ساعت زمین و هدف اصلی آن در طول سال هم تداوم داشته باشد و به یک ساعت نمادین در یک روز خاص از سال محدود نشود باید همه با هم متحد شده و مشارکت داشته باشیم و در تمام ایام به زمین و حال بد آن و معضلات زیست محیطی فراوان از انواع آلایندگی ها تا تخریب و تخلیه پسماند و فاضلاب خانگی و صنعتی که گریبان گیرش شده فکر کنیم و به دنبال راه چاره باشیم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …