هلدینگ برق و انرژی صبا تا پایان سال وارد بازار سرمایه می‌شود

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا گفت: امسال و تا پایان سال این هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه آن با هدف شفاف‌سازی وارد بورس انرژی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محسن امیری امروز در نشست خبری گفت: تا کنون علی‌رغم اینکه دستورالعمل‌های صادرات برق توسط بخش غیر دولتی تدوین و ابلاغ شده اما هیچ‌کدام از نیروگاه‌های غیر دولتی نتوانسته اند از این پتانسیل استفاده کنند، اما رایزنی با وزارت نیرو در این رابطه ادامه دارد.

وی با بیان این‌که رایزنی با وزارت نیرو برای افزایش صادرات برق از طریق هلدینگ صبا در حال انجام است، اظهار کرد: زمانی که احداث نیروگاه خوزستان مطرح شد، بحث صادرات برق از طریق مرز شلمچه به عراق را دنبال کردیم اما تاکنون این صادرات انجام نشده است، البته مجوز کاغذی صادرات برق از این نیروگاه به عراق را از وزارت نیرو گرفته‌ایم.

به دنبال توسعه صادرات هستیم

وی ادامه داد: در حال حاضر گفته می‌شود که تامین برق کشور نیاز به ساخت نیروگاه ندارد، اما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری برای تحقق شعار سال در راستای جهش تولید می‌بایست که تمام صنایع از رکود خارج شوند و این مساله به معنای افزایش مصرف برق است.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا با اشاره به اهمیت صادرات برق و پتانسیل ایران در این زمینه، اظهار کرد: کشور عراق اخیرا اعلام کرده که به برق ایران نیاز دارد بنابراین برق مازاد در دوران غیرپیک را می‌توان صادر کرد. از سوی دیگر ۶۰ درصد نیروگاه‌های کشور در دوره تعمیرات اساسی قرار گرفته‌اند بنابراین باید تعدادی از این نیروگاه‌ها از مدار خارج شوند.

وی با بیان اینکه بحث صادرات برق را دنبال می‌کنیم گفت: کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان و عراق به برق ایران نیاز دارند و می‌بایست مجوزهایی داده شود تا در زمان غیرپیک بتوانیم به این کشورها صادرات برق داشته باشیم.

وی درباره پرداخت مالیات توسط هلدینگ صبا انرژی ادامه داد: همه مالیات‌های تکلیفی و ارزش افزوده علاوه بر این مجموعه توسط سایر شرکت‌های وابسته پرداخت شده و هیچ بدهی در این باره ندارد.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا با بیان اینکه سه نیروگاه به طور مستقل توسط این مجموعه سرمایه‌گذاری و احداث شده و سه نیروگاه نیز از طریق سازمان خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی خریداری شده است و همه دیون آن پرداخت شده و هیچ بدهی به سازمان خصوصی‌سازی ندارد، گفت: در شرایط ورود کشور به ایام پیک مصرف برق که دو روز قبل به میزان ۵۱ هزار و ۴۲۰ مگاوات بالغ شده بود، نیروگاه‌های این هلدینگ به تامین برق پایدار برای کشور کمک می‌کنند به گونه‌ای که تاکنون ۳۰۰۰ مگاوات برق لحظه‌ای برای شبکه تامین کرده است.

امیری با تاکید بر اینکه حدود پنج درصد پیک شبکه توسط نیروگاه‌های این مجموعه که وابسته به بنیاد مستضعفان است تامین می‌شود، تصریح کرد: تاکنون و از ابتدای امسال پنج میلیون و ۲۹۰ هزارمگاوات ساعت آمادگی به شبکه اعلام شده که سه میلیون و ۱۴۲ هزارمگاوات ساعت آن خریداری شده است.

وی از ابلاغ برنامه پنج سال دوم بنیاد مستضعفان توسط رییس این بنیاد خبر داد که در بخش صنعت برق آن حدود چهارده هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده و امید است با این سرمایه‌گذاری تا پایان سال ۱۴۰۳ بتوان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ مگاوات برق به شبکه تزریق کرد.

مدیرعامل صبا انرژی افزود: امسال برنامه‌ای برای خرید نیروگاه ندارد و تنها به دنبال احداث نیروگاه و آن هم بیشتر در مناطق محروم خواهد بود زیرا هدف بنیاد مستضعفان محرومیت‌زدایی از کشور است و بنابراین کار احداث نیروگاه در مناطق محروم در دستورکار است.

طلب ۱۱۰۰ میلیارد تومانی از وزارت نیرو

وی با اشاره به طلب بنیاد مستضعفان از وزارت نیرو اظهار کرد: حدود ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو طلبکار هستیم که از روش تهاتر برای حل این مساله استفاده کرده‌ایم و وزارت نیرو نیز همکاری خوبی در این زمینه با ما داشته است.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …