همکاری ۲۰۰ شرکت در ساخت واگن ملی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ساخت تجهیزات حمل‌ونقل ریلی شهری و واگن ملی گفت: تحولی که اکنون در حال رخ دادن است این است که در حقیقت یک جهش تولید در عمق اتفاق افتاده است. به جای این که ظرفیت ساخت داخلی ۳۰ درصد باشد الان در بحث ساخت واگن ملی این ظرفیت به ۸۵ درصد رسیده است. چنین فرآیندی، از شروع تا زمان افتتاح در یک سال و نیم طی شده است.

به گزارش ایسنا، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه مراسم رونمایی از دستاوردهای ساخت تجهیزات حمل‌ونقل ریلی شهری که عصر روز دوشنبه ۳ شهریور برگزار شد گفت: شرکت واگن‌سازی تهران که ما در آن حضور داریم در حقیقت تاکنون بیشترین سهم را در تولید واگن برای مترو داشته است و بیش از ۱۱۰۰ واگن را وارد خط کند.

وی افزود: تحولی که اکنون در حال رخ دادن است این است که در حقیقت یک جهش تولید در عمق اتفاق افتاده است. به جای این که ظرفیت ساخت داخلی ۳۰ درصد باشد الان در واگن ملی این میزان به ۸۵ درصد رسیده است. چنین فرآیندی، از شروع تا زمان افتتاح در یک سال و نیم طی شده است. ۲۰۰ شرکت در سطح کشور همکاری کرده‌اند و حداقل ۷۰ شرکت‌ دانش‌بنیان در ساخت این تجهیزات فعالیت داشته‌اند. بنابراین، این پروژه، پروژه‌ای کاملا ملی و اثرگذار است که می‌تواند برای صنایع دیگر نیز نمونه باشد.

آقامحمدی با ابراز امیدواری در خصوص بالا رفتن سرعت ساخت واگن‌های مترویی گفت: امیدواریم  بتوانیم فاصله دوونیم دقیقه‌ای بین قطارها داشته باشیم تا در تهران حداقل پنج میلیون مسافر را بتوان جابه‌جا کرد. این یعنی تحولی بنیادین که امیدواریم به زودی محقق شود. چنین چیزی در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است و امیدواریم در همین یکی دو سالی که از برنامه باقی مانده است این کار به انجام برسد.

در ادامه، پیروز حناچی، شهردار تهران، با بیان این که پایه‌ی اصلی ساخت واگن ملی در شهرداری و با توافقی که با معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری وجود داشته، شکل پیدا کرده است گفت: هدف این بوده است که هفت واگن قطار را تا جایی که امکان داشته باشد داخلی‌سازی کنیم. در سال جهش تولید، تقریبا ۲۰۰ شرکت داخلی در این زمینه همکاری دارند و بنا داریم ان‌شاء‌الله تا اوایل بهمن ماه پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

وی درباره اهمیت این طرح بیان کرد: این پروژه از آن جهت مهم است که طراحی‌ آن در داخل انجام و تلاش شده است قطعاتی که تولید آن‌ها از لحاظ اقتصادی منطقی است در داخل تولید شود و قطار ملی را برای اولین بار داشته باشیم.

در این مراسم، دکتر حمیدرضا طیبی، پیروز حناچی و علی آقامحمدی از گیربکس، مقاومت‌های ترمزی دینامیک قطارهای AC، موتور کششی، تغذیه کمکی، سیستم کنترل دور موتور و  تابلوی توزیع برق DC که توسط جهادگران جهاد دانشگاهی علم و صنعت تولید شده بود بازدید کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …