واکنش به برنامه تلویزیونی با محوریت یک شاعر فراموش‌شده

باقر رجبعلی، پژوهشگر ادبیات داستانی و نویسنده کتاب ناتمامِ «فراز و فرود داستان نویسیِ شاعران ایران» که بخشی از آن به داستان نویسی اسماعیل شاهرودی در کتاب «چند کیلومتری و نیمی از واقعیت» اختصاص دارد، به پخش برنامه‌ای تلویزیونی با محوریت این شاعر واکنش نشان داد.

این نویسنده در مطلبی که در اختیار ایسنا قرار داده است، با اشاره به برنامه‌یتلویزیونی که هفته گذشته با موضوع «واکاوی شعر و شخصیت اسماعیل شاهرودی» پخش شد، نوشت:

«دوشنبه بیست و دوم دی، با کمال ناباوری در شبکه چهار سیما، شاهد برنامه‌ای بودم که به یکی از شاعران مظلوم و قربانی شده (و طبیعتا فراموش‌شده)ی کشورمان پرداخت و تمامیِ جان و دلِ مرا با خود همراه کرد.
من خود در سال ۹۳ در مقاله‌ای با عنوان «شاعری که زخم بر وجودش کاری بود» به ماجرای قربانی شدن (و حیف شدنِ) اسماعیل شاهرودی پرداخته بودم.
اما همیشه یادِ ماجرای دردناکِ زندگی این شاعر فرهیخته، قلبم را می‌آزرد و دوست داشتم نام او و شعرهای نجیبش (اغلب شعرهایش که نجیب‌اند) به طریقی مطرح شود. اما نمی‌شد و نمی‌دانم چرا؟
ولی وقتی شبکه چهار سیما که یکی از بیننده‌های پر و پا قرصِ آن هستم، در بخش میز شعر برنامه «شب ادبیات»، به چنین اقدامی دست زد، فهمیدم هنوز هستند کسانی (و برنامه‌هایی) که حق را فراموش نکرده اند و گرفتار خودبینی، اغراض شخصی و تلاش برای مطرح کردن چند شاعر خاص نیستند.
یعنی خدا، وجدان، عدل و انصاف را هم در نظر دارند و در کنار مطرح کردن شاعران انقلاب، گوشه چشمی هم به فراموش‌شدگانِ این وادی دارند.
کسانی که سهمشان را در برملا کردنِ پلیدی های دوران ستمشاهی نباید نادیده گرفت.
به هر حال، ممنونم از شبکه چهار سیما که از چنین شاعری در برنامه «شب‌های هنر» (شب ادبیات) یاد کرد و نشان داد که نباید به‌خاطر اشتباهات کوچکِ آدم‌ها، تمامیِ زندگی و آثار یک شاعر دردمند را به فراموشی سپرد.
نشان داد که نباید از معنویاتی که در اغلب شعرهای یک شاعر موج می‌زند گذشت و آنها را به مخاطب امروزی منتقل نکرد.
اینکه گروه‌هایی سعی دارند «اسماعیل شاهرودی» را متعلق به خود کنند، نباید باعث شود که منِ علاقه‌مندِ شعر، او را از دست بدهم و واگذارش کنم.
برای همین‌هاست که لذت بردم از این برنامه، برای چنین هوشمندیِ ادیبانه و منصفانه در پرداختن به کسانی که آشناییِ نسل جوان با آنها، حس تازگی و طراوت به علاقه‌مندانِ بیشمارِ این وادی می‌دهد.»

برنامه «شب ادبیات» که دوشنبه شب‌ها میزبان دوستداران ادب و اندیشه است، شامل دو میز شعر و روایت است که به‌ترتیب، علیرضا بهرامی و محمدرضا شرفی‌ خبوشان عهده‌دار اداره آن هستند.

در میز شعر هفته گذشته که به صورت زنده پخش شد، واکاوی شعر و شخصیت اسماعیل شاهرودی با حضور افشین شاهرودی ـ شاعر و منتقد هنری ـ در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …