وجود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور/ مشکل گرانی مصالح است

ایسنا/گیلان رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به اینکه در کشور بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام داریم، یادآور شد: جمع اعتباراتی که سالانه برای این بخش در نظر می‌گیریم بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است لذا این پروژه‌ها را تنها با منابع دولتی نمی‌توان به اتمام رساند.

محمدرضا رضایی کوچی در حاشیه بازدید از زیرساخت ها و توانمندی های مجتمع بندری انزلی در جمع خبرنگاران به اتصال آب های جنوب کشور به شمال کشور از طریق پروژه راه آهن اشاره و اظهار کرد: نقطه پایانی این پروژه به بندر انزلی ختم می شود که با توجه به بازدید صورت گرفته، سرعت کار قابل قبول بود ولی به لحاظ منابع مالی لازم است این پروژه تقویت شود و سرعت کار افزایش یابد و هرچه سریعتر بندر انزلی را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم.

وی درخصوص کمربندی شهر انزلی تصریح کرد: بار ترافیکی که وارد شهر می شود، برای شهروندان و مسافرین مشکلاتی را ایجاد کرده اما به دلیل مشکلات مالی سرعت پروژه بسیار پایین است.

رئیس کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی، از تخصیص تسهیلات بانکی در قالب ماده ۵۶ به این پروژه اشاره کرد و افزود: امیدوارم بتوانیم‌ تسهیلات بانکی را به کمربندی انزلی تزریق کنیم تا شاهد سرعت بخشیدن به پروژه باشیم.

رضایی، به مشکل تامین آب شرب بندر انزلی نیز اشاره کرد و گفت: قسمتی از تامین آب شرب از چاه هایی صورت می گیرد و پنج حلقه چاه برای تامین آب شرب مورد نیاز شهر کمک می کنند لذا توافقاتی با آبفای کشور صورت گرفته که تا تابستان امسال آب شرب شهر از تصفیه خانه ها انجام شود و چاه ها مسدود شوند و شاهد افزایش کیفیت آب شرب در شهر انزلی باشیم.

وی درخصوص تصفیه خانه فاضلاب غرب شهر انزلی عنوان کرد: علی رغم حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه چند سالی است که متوقف شده و در بازدیدی که انجام گرفت امیدواریم بتوانیم در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ منابع مالی به این پروژه تزریق کرده و تا ۱۴۰۲ تصفیه‌خانه‌ غرب انزلی وارد مدار بهره برداری شود.

رئیس کمسیون عمران مجلس به فعالیت مجتمع بندر انزلی اشاره و تاکید کرد: این مجتمع بندری زیرساخت های لازم برای صادرات و واردات را دارد ولی در حال حاضر فقط از ۲۰ درصد این ظرفیت استفاده می شود که بخشی از این مشکلات به دیپلماسی اقتصادی کشورهای همسایه باز می گردد که باید در زمینه صادرات و مناسبات اقتصادی با این همسایه ها وارد گفت وگو شویم و بیشتر از این ظرفیت استفاده کنیم.

رضایی، با تاکید بر اینکه در سالی «تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» باید فرصت‌هایی فراهم کنیم که تولیدکنندگان در کنار زیرساخت های دریایی واحدهای تولیدی احداث کنند و زمینه را برای صادرات بیشتر فراهم آوریم، گفت: مجتمع بندری انزلی این قابلیت را دارد که از ظرفیت آن برای افزایش صادرات استفاده کنیم.

رئیس کمسیون عمران مجلس، با بیان اینکه بنادر به لحاظ اجتماعی به بافت شهر کمک می کنند و در بازدیدی که از خیابان های منتهی به مجتمع بندری به عمل آمد متاسفانه آسفالت مناسب نداشتند و مسیرهای دسترسی به بندر که در مرکز شهر واقع شده مناسب نیست، خاطرنشان کرد: از ظرفیت سازمان بنادر کشور برای کمک به شهرداری و توسعه بافت شهری کمک بگیریم تا رفت و آمد برای مردم راحت تر باشد.

رضایی، با اشاره به اینکه در کشور بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام داریم، یادآور شد: جمع اعتباراتی که سالانه برای این بخش در نظر می‌گیریم بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است لذا این پروژه‌ها را تنها با منابع دولتی نمی‌توان به اتمام رساند و باید به دنبال ظرفیت‌های بخش خصوصی باشیم که در پروژه های عمرانی سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده است، تصریح کرد: در این بخش جاذبه ای ایجاد نشده و اعتمادی بین بخش خصوصی و دولت شکل نگرفته است؛ به همین جهت بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری ندارد و لذا در تلاشیم این ظرفیت را ایجاد کنیم و در این راستا کمیسیون عمران مجلس لایحه مشارکت بخش خصوصی را ارائه داد تا فرصت هایی برای حضور پررنگ بخش خصوصی در پروژه های عمرانی کشور فراهم شود.

رضایی، با بیان اینکه در حال حاضر قیمت میلگرد، سیمان و قیر بالا رفته است، اظهار کرد: علت این امر صادرات بدون توجه به نیاز داخلی کشور است. خیلی از پروژه های زیرسازی شده نیاز به قیر دارند، اما به علت گرانی این محصول نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم و در نتیجه بسیاری از پروژه ها نیمه تمام رها شده اند.

نماینده جهرم در مجلس اضافه کرد: در کمیسیون عمران مجلس تلاش داریم هم قیمت‌ها برای مصالح حوزه عمرانی مناسب باشد و هم منابع مالی بیشتری در حوزه عمرانی تزریق کنیم؛ همچنین مشارکت بخش خصوصی را در پروژه ها داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …