وقتی دوچرخه ابزار مردم‌شناسی می‌شود

یک محقق مردم‌شناس – باستان‌شناس با دوچرخه به روستاها و مناطق مختلف قشم سفر کرده و به ثبت و ضبط فرهنگ بومی این منطقه می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا دشتی‌زاده از محققان حوزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی با دوچرخه به روستاها و مناطق مختلف قشم سفر کرده و در اقدامی برنامه‌ریزی‌شده با عنوان«هم‌رکاب با مردم در جزیره قشم» به مشاهده ابعاد گوناگون فرهنگ مردم و ثبت و ضبط زندگی آنان پرداخته است.

او به عنوان سرپرست و مجری این طرح  درباره‌ روند شکل‌گیری این اقدام با اشاره به اهمیت دوچرخه به عنوان وسیله‌ای که نماد سادگی و سنت است، تاکید کرد: در ادبیات و سینمای جهان دوچرخه دارای جایگاه بسیار بالایی است و در آثار سینمایی مانند «دزد دوچرخه» اثر ویتوریو دسیکا این جایگاه نشان داده می‌شود.

 او با بیان این‌که در روند این پژوهش احساس می‌کند با محیط ارتباط قوی‌تری دارد و تصور مردم نیز در این روش از محقق مردم‌شناس به عنوان یک کارمند اداری از بین می‌رود و جای خود را به یک تصویر برابر و صمیمی می‌دهد، افزود: در این برنامه به تمام روستاها و موزه‌های محلی و  به دیدن آثار تاریخی می‌روم و در این مسیر برای اولین بار دوچرخه در ایران به یک ابزار مردم‌شناسی تبدیل شده است.

علی‌رضا حسن‌زاده – رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی – نیز انجام این پژوهش را در راستای تداوم برنامه‌های مردم‌شناسی این پژوهشکده که حاصل آن در سال‌های گذشته انجام مطالعات و پژوهش‌های میدانی و تولید چند کتاب بوده، دانست و به انتشار چند کتاب از دشتی‌زاده با محوریت بررسی ابعاد مردم‌شناختی فرهنگ مردم قشم اشاره و تاکید کرد: حاصل این پژوهش نیز انتشار کتابی با نام «هم‌رکاب با مردم در جزیره قشم» خواهد بود.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این تحقیق برای نخستین‌بار روش اتنوگرافی (در پی شیوع ویروس کرونا) با فاصله اجتماعی انجام می‌شود که در آن علاوه بر آن‌که محقق از سلامتی خود کسب اطمینان می‌کند در تماس با مردم با استفاده از ماسک فاصله اجتماعی دومتری را نیز رعایت می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …