ویس کرمی: اجازه تجمع به خانواده‌ها در زمان برگزاری کنکور داده نشود

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «مردم و حاکمیت در نحوه برگزاری کنکور مسئولیت دارند» گفت: باید خانواده‌ها از تجمع در محل برگزاری کنکور سراسری پرهیز کرده و در عین حال پروتکل‌های بهداشتی نیز به صورت سختگیرانه رعایت شود.

مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با ایسنا با دفاع از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در برگزاری کنکور در موعد مقرر گفت: اگر مسئولان و مردم به درستی به مسئولیت های خود در زمان برگزاری کنکور عمل کنند، آزمون سراسری با سلامت و کمترین تلفات انجام می شود، نه اینکه کرونا برای خرید، مسافرت و تفریح مشکل ساز نباشد و تنها در زمان برگزاری کنکور صحبت از خطر جامعه بشری به میان آید، البته که به نظر می‌رسد موجی ساختگی با آن همراه شد.

وی با تاکید بر اینکه «حاکمیت و مردم برای کاهش مخاطرات برگزاری کنکور مسئولیت دارند»، گفت: قطعا همه باید برای حفظ سلامتی خود در مقابل کرونا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند که این شامل داوطلبان کنکور نیز می شود لذا داوطلبان در زمان آزمون سراسری ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده همراه داشته باشند تا مخاطرات کاهش پیدا کند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر لزوم پرهیز از رفتارهای هیجانی افزود: تجربه ثابت کرده مردم در صورت داشتن عزم برای انجام کاری آن را به بهترین شکل انجام می دهند، این شامل کنکور هم می شود پس باید به جای رفتارهای احساسی و هیجانی به سمت رفتارهای عقلانی رفت که یکی از آنها پرهیز خانواده‌ها از تجمع مقابل محل برگزاری آزمون سراسری است.

وی با بیان اینکه «باید مسئولان حوزه های امتحانی اجازه تجمع خانواده ها در محل برگزاری آزمون سراسری را ندهند» گفت: اگر خانواده ای تمایل به همراهی فرزندش تا پایان زمان برگزاری کنکور را دارد در خودروی خود بماند، البته که همراهی خانواده ها با داوطلبان کنکور با حداقل ۱۸ سال سن توجیهی ندارد و این به نوع تربیت خانواده‌ها و وابستگی بیش از حد دانش‌آموزان بر می گردد، در گذشته جوانان همسن داوطلبان کنکور مدیر و مسئول و حتی فرمانده میدان جنگ بودند.

ویس کرمی با اشاره به وظیفه داوطلبان کنکور گفت: داوطلبان باید با مسئولان برگزاری آزمون همکاری لازم را داشته و از تجمع پرهیز کنند، همچنین مقررات کنکور به خصوص نداشتن تلفن همراه را مدنظر قرار دهند. مراقبین نیز برخوردهای جدی داشته نه این‌که به بهانه کرونا از انجام وظایف‌شان کوتاهی کنند. لازم است توبیخ‌هایی برای مراقبین در صورت تخطی از وظایفشان در نظر گرفت چطور وقتی پرستاران و پزشکان تا مرز شهادت می‌روند اجازه تغییر شیفت ندارند، اما ناظر برگزاری کنکور به خود چنین اجازه‌ای می دهد، وقتی نظارت نباشد این اتفاقات هم رخ می‌دهد.

وی در توضیح وظایف حاکمیت در برگزاری کنکور اظهار کرد: قطعا حاکمیت برای مراقبت از حفظ سلامت داوطلبان وظایفی دارد؛ وزارت بهداشت پروتکل‌های سختگیرانه‌ای ابلاغ کرده که از جمله آن فاصله دو متر بین صندلی‌ها، وجود تهویه مناسب، و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک بین داوطلبان است، حتی سپاه هم برای ورود به این موضوع اعلام آمادگی کرده است لذا عزم حاکمیت در برگزاری کنکور بدون مشکل است، ولی این منوط به همراهی داوطلبان و خانواده‌هایشان است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از تصمیمات متناقض درباره زمان برگزاری کنکور گفت: از همان ابتدا قاطعانه اعلام می‌شد که کنکور در موعد مقرر برگزار می‌شود نه این‌که با تصمیمات متناقض داوطلبان و خانواده‌هایشان دچار اضطراب شوند. به نظرم در این باره دولت و مجلس با تدبیر عمل نکردند و نتوانستند نمره قابل قبولی بگیرند حتی معتقدم آن ها رفوزه شدند. صداوسیما و سایر رسانه ها هم نتوانستند اطلاع‌رسانی درستی داشته باشد.

ویس کرمی در پایان با این توصیه که «رفتارها باید متناسب با بحران باشد»، گفت: در مواجهه با بحران کرونا باید رفتارهایی متناسب با آن داشت نه اینکه همچون گذشته زندگی کرد و منتظر پایان کرونا بود. این تصور که با ساخت واکسن کرونا در روسیه همه چیز به پایان رسیده درست نیست، چون هنوز سطح ایمنی ایجاد شده در بدن با این واکسن معلوم نشده و اساسا زمان دسترسی به آن هم مشخص نیست. پس قبل از هر چیزی از خودمان مراقبت کنیم چون در غیر این صورت هیچ دولتی نمی‌تواند با این بحران مقابله کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …