پایان جنگ خانمانسوز با تصویب پیمان تاریخی اوپک پلاس

اوپک و متحدانش روز یکشنبه پس از این که عربستان سعودی تحت فشار آمریکا، با سهمیه کاهش تولید کمتر مکزیک موافقت کرد و به بن بست چهار روزه ای که ممکن است به تشدید دوباره جنگ قیمت دامن بزند پایان داد، توافق کاهش تولید تاریخی را تصویب کردند.

به گزارش ایسنا، تحت توافق کاهش تولید، ۲۳ کشور حاضر در گروه اوپک پلاس تولید نفت خام را در ماه‌های مه و ژوئن به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود خواهند کرد. به گفته منابع آگاه، این رقم کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز است که روز پنج شنبه تصویب شده بود زیرا مکزیک اجازه یافت تولیدش را به جای ۴۰۰ هزار بشکه، تنها ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و سپس در مشارکتش در این پیمان تجدیدنظر کند.

عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکنندگان اوپک است و متحدانش در خلیج فارس شامل امارات متحده عربی و کویت تولیدشان را به صورت داوطلبانه بسیار بیشتر کاهش می دهند و احتمالا دو میلیون بشکه در روز به کاهش تولید اضافه می کنند.

با در نظر گرفتن چاه‌های نفتی که در آمریکا، کانادا، برزیل، نروژ و سایر کشورها به دلایل اقتصادی ناچار به توقف فعالیت شده اند، مجموع کاهش تولید ممکن است به ۲۰ میلیون بشکه در روز بالغ شود که معادل یک پنجم عرضه جهانی است و بزرگترین کاهش تولید صورت گرفته تحت یک توافق بین المللی به شمار می رود.

البته این محدودیت عرضه در ماه‌های بعد کمتر می شود و تحت توافق اوپک پلاس، کاهش تولید این گروه در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به هشت میلیون بشکه در روز و در کل سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ به شش میلیون بشکه در روز می رسد.

هدف از این کاهش حمایت از بازار نفت است که با شیوع ویروس کرونا و افت شدید تقاضا که ناشی از تدابیر قرنطینه و منع رفت و آمد بوده، به حال احتضار درآمده است. اما این کاهش تولید ممکن است برای تثبیت بازار در کوتاه مدت کافی نباشد زیرا بسیاری از تحلیلگران مازاد عرضه ۲۰ میلیون بشکه در روز را در ماه‌های آینده و کمبود شدید ظرفیت مخازن نفت را پیش بینی می کنند.

بهای معاملات آتی نفت برنت از ابتدای امسال بیش از ۵۰ درصد سقوط کرده و قیمتها در بازار محموله های تک کاهش بیشتری داشته اند.

در حالی که کاهش تولید اوپک پلاس ممکن است در قیمت معاملات آتی اندکی بهبودی حاصل کند اما بازار محموله های تک با ادامه اشباع عرضه روبرو هستند زیرا سهمیه های جدید تولید از ماه مه اجرایی می شود و بازار در ماه میلادی جاری با تولید فزاینده صادرکنندگان بزرگ مواجه شده است.

بسیاری از اعضای بزرگ اوپک شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت برنامه خود برای افزایش تولید در آوریل را اعلام کرده بود که از ماه آینده محدود می شود.

موضوع مورد اهمیت دیگر پایبندی به این کاهش تولید خواهد بود زیرا هرگز کاهش تولیدی به این ابعاد اجرا نشده بود و کشورهایی شامل روسیه، عراق و نیجریه سابقه خوبی در پایبندی به سهمیه تولید خود نداشته اند.

تلاش طولانی برای تصویب نهایی توافق

این توافق پس از این که روز پنج شنبه و جمعه در پی عدم تمایل مکزیک برای قبول سهمیه کاهش تولید خود به بن بست رسیده بود، با تلاشهای مضاعف و مذاکرات فشرده سرانجام در آخرین ساعات روز یکشنبه تصویب شد.

در توافق پیشنهادی با توجه به سهم ۲۳ درصدی هر کشور مشارکت کننده در گروه اوپک پلاس از کاهش تولید، از مکزیک خواسته شده بود تولیدش را ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. اما مکزیک که برنامه هایی برای سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در شرکت نفتی دولتی پمکس داشت، اعلام کرد تنها حاضر است تولیدش را ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

وزیران اوپک پلاس برای انعقاد یک توافق پیش از گشایش معاملات بازار آسیا تحت فشار بودند و سرسختی عربستان سعودی برای اعمال سهمیه تولید یکسان میان اعضای گروه اوپک پلاس و تمرد مکزیک از قبول سهمیه کاهش تولید خود به بوته آزمون گذاشته شد.

به گفته منابع آگاه، عربستان سعودی تهدید کرد که اگر مکزیک سهمیه کاهش تولید خود را قبول نکند، از توافق کنار خواهد رفت و جنگ قیمت به راه خواهد انداخت اما مداخله ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و به خصوص دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا ظاهرا این کشور را متقاعد کرد تا رضایت دهد.

آمریکا عضو اوپک پلاس نیست اما دیپلماسی نفتی فعال ترامپ بارزکننده فشاری بود که روی صنعت نفت آمریکا وجود دارد.

آمریکا در نشست روز جمعه وزیران انرژی گروه جی ۵ درباره کاهش داوطلبانه تولید هیچ پیشنهادی نداد زیرا قوانین ضدانحصارطلبی این کشور کاهش هماهنگ تولید را ممنوع کرده است اما درباره استفاده از ذخایر نفت استراتژیک خود برای محدود کردن عرضه نفت قول مبهمی داد.

بر اساس گزارش پلاتس، ترامپ در تعطیلات هفته گذشته تماسهای تلفنی متعددی با سران اوپک پلاس داشت و چندین سناتور آمریکایی از ایالتهای تولیدکننده نفت که با موج اخراجهای گسترده و ورشکستگی شرکتهای نفتی روبرو شده اند، در تماسهای تلفنی با مقامات سعودی از جمله وزیر انرژی عربستان سعودی، این کشور را برای تصویب توافق کاهش تولید تحت فشار گذاشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …