پرهیز از سیاسی‌کاری و سیاست‌زدگی در فضای دانشگاه‌ها

مسئول دفتر نمایندگی‌ رهبری در دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه در فضای دانشگاه از سیاست‌زدگی و سیاسی‌کاری پرهیز شود، گفت: از امکانات دانشگاه و بیت‌المال نباید در مجموعه‌ها برای مصادیق استفاده شود؛ دقت کنیم که دانشگاه را به سمت و سویی نبریم که متهم شود و از سیاست‌زدگی پرهیز کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر دادگر در بیست و هفتمین اجلاس مجازی مشترک سراسری سرپرستان مدیریت‌های استانی، پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان با اشاره به شعار سال جدید، راه پیروزی ملت ایران و انقلاب اسلامی در این جنگ اقتصادی را تولید برشمرد و گفت: باید تولید به درستی اتفاق بیفتد و این که امسال شعار سال “تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها” نامگذاری شده و تقریبا از سال ۱۳۸۰ نامگذاری‌ها، غالبا شعارهای اقتصادی بوده است، درک و تحلیل راهبردی و کلان رهبری عزیز انقلاب از مسائل واقعی و حقیقی و میدانی ملت و کشور را می‌رساند که با دغدغه و حساسیت این نامگذاری‌ها را دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: این مسئولیت دانشگاه‌ها را سنگین می‌کند که هر دانشگاهی نقش و وضعیت خودش را در تحقق شعار سال جانمایی کند که در چه موقعیت و کجای این مسائل قرار دارد. از طرف دیگر دشمنان هم در تلاشند ملت و خصوصا جوانان را منحرف و مایوس کنند؛ دشمنان به این نکته رسیده‌اند که از طریق اقتصاد می‌توانند چالش‌های جدی فراروی ملت ایران قرار دهند و از طرفی هم افول آمریکا نشانه‌هایش پیداست و این‌ها نکاتی است که با چنگ و دندان تلاش می‌کنند که هم خودشان را حفظ کنند و هم حرکت ملت ایران را خنثی و یا دچار چالش کنند.

دادگر تأکیدکرد: در سال ۱۴۰۰ و در راستای گام دوم انقلاب اسلامی قاعدتاً نباید به داشته‌ها و توفیقاتی که سال گذشته بوده، اکتفا شود، گرچه کیفیت بخشی به مسائل دانشگاه قابل توجه هم بوده که جای تبریک دارد، ولی چالش‌ها و کاستی‌ها نیز همواره باید یادمان باشد و آنها را در نظر داشته باشیم که غفلت نکنیم و ضمن اینکه این توفیقات را لازم است مغتنم بشماریم و آنها را حفظ و صیانت کنیم. امیدواریم آن اشکالاتی هم که هست که بخشی از آنها ناظر به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر است و بخشی هم قاعدتاً به خود دانشگاه برمی‌گردد، اینها را جدی‌تر توجه کنیم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی‌ مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان افزود: البته اگر نکاتی راجع به کیفیت می‌گوییم، خود این علامت‌ها و توفیقاتی که در سال گذشته وجود داشته کم نیست؛ اینها گام‌های بسیار مهمی است در راستای کیفیت بخشی و اعتلای دانشگاه که به همت ستاد و صف و راهبری مدیریت ارشد دانشگاه برداشته شده و امیدوارم که با اهتمامی که در معاونت‌های دانشگاه و مدیریت‌ها در استان ها اتفاق می‌افتد، در سال جدید نیز شاهد ارتقای کیفی بیشتر کارها در دانشگاه باشیم.

دکتر دادگر “مسئله شناسی” و “حل مسئله” را حلّال بسیاری از مشکلات دانست و تصریح کرد: ما باید بدانیم در دانشگاه فرهنگیان مسائل چیست و راهکاریابی برای حل مسئله و دستیابی به حل مسئله را هم قاعدتا باید به آن فکر کنیم و بتوانیم یک نقشه پردازی برای مهندسی متوازن کارها و اقدامات و برنامه‌ها داشته باشیم و به نظر می‌رسد نباید از این نکته غفلت کرد.

وی با تأکید بر احساس مسئولیت و تعهد و اهتمام نسبت به اسناد بالادستی، افزود: اسناد بالادستی ما را از اینکه وارد فضای سلیقه‌ای شویم، مصون نگه می دارد، یعنی اگر به اسناد بالادستی و مطالباتی که رهبر انقلاب دارد، توجه شود، تکلیف روشن است و آن وقت با ابتکار عمل و خلاقیت است که می‌توانیم کار را خیلی بهتر و با کیفیت به پیش ببریم. لذا خواهش ما این است که در حوزه فرهنگ و تربیت دینی و انقلاب اسلامی سال جدید با کیفیت و اهتمام بیشتر و تعامل مناسب‌تر و هم‌افزایی و همدلی اتفاقات مبارکی بیفتد.

مسئول دفتر نهاد سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: اکنون که در شرایط کرونایی هستیم و این شرایط همه‌چیز را خاص کرده و عمده فعالیت‌ها به سمت فضای مجازی رفته است، حتی برنامه‌های ماه مبارک رمضان؛  باید تلاش کنیم که از ظرفیت‌های مجازی نهایت استفاده را بکنیم.

حجت الاسلام دادگر ادامه داد: جمعیت بیش از ۱۵۰ هزار نفری در دانشگاه فرهنگیان، ظرفیت قابل توجهی است؛ یعنی دانشگاه بیش از ظرفیت موجود، دانشجو و مهارت آموز جذب کرده است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد: این هم فرصت خیلی مغتنمی است. این یک مجاهدت شبانه‌روزی می‌طلبد، برای این که امیدواریم دوره‌های مهارتی با کیفیت بهتری پیش برود. دوره‌های چهارساله نیز ان شاءالله با دقت بیشتر پیش رود و این فرصت را هم از آن بهره بگیریم و در گزینش‌ها و مصاحبه‌ها دقت شود.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان با اشاره به موضوع واگذاری دوره‌های ضمن خدمت به این دانشگاه، گفت: دوره‌های ضمن خدمت یکی از بهترین فرصت‌های مغتنم برای توانمندسازی معلمان است. امیدواریم با استفاده از ظرفیت دفاتر نهاد نمایندگی و ظرفیت و نقش تربیتی که استادان دارند، از این فرصت‌ها بهره بگیریم و فرصت استفاده از ظرفیت اساتید که کلاس در اختیار آنهاست و می‌توانند با ارتباط وسیع و مستقیمی که با دانشجو معلمان دارند، به ارتقای وضعیت و نقش تربیتی کمک کنند.

به گفته وی، سؤالات و شبهات دانشجویان هم در فضای مجازی فراوان است، علاوه بر اینکه ظرفیت‌های خوبی را ایجاد می‌کند، متاسفانه سؤالات و شبهات گسترده‌ای را می پراکنند و بخش قابل توجهی از این‌ها یا بدون پاسخ می‌ماند و یا تا پاسخ داده شود، تاثیر سوء خودش را گاهی می‌گذارد. دوستان برای این مسائل لجنه‌های مختلف علمی استادان را فعال در میدان نگه دارند و برای کمک به پاسخگویی به سؤالات و شبهات شناسایی کنند.
 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، وی با تأکید بر این که باید در فضای دانشگاه از سیاست زدگی و سیاسی‌کاری پرهیز شود، اظهار کرد: انتخابات‌های مختلفی را از جمله در برخی جاها شورای شهر و روستا، میان دوره‌ای مجلس و ریاست جمهوری در پیش رو داریم. آن چیزی که ملاک همه ما باید باشد، به عنوان دغدغه که نسبت به کلان نظام جمهوری اسلامی و نظام اسلامی است، مشارکت حداکثری است. این را به عنوان یک اصل و قاعده، تشویق و ترغیب کنیم و زمینه‌ها را  برای مشارکت حداکثری فراهم کنیم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی‌ مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان گفت: نظرسنجی‌ها حاکی از این است که بالای ۵۰ درصد مردم مشارکت و حضور پیدا خواهند کرد. این کفایت نمی‌کند و باید بیش از این همت شود که ان شاءالله اتفاق بیفتد. در مصادیق بالاخره هر کسی یک نظری دارد، ولی از امکانات دانشگاه و بیت‌المال نباید در مجموعه‌ها برای مصادیق استفاده شود؛ دقت کنیم که دانشگاه را به سمت و سویی نبریم که متهم شود و پرهیز از سیاست‌زدگی کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …