پزشکی مسئله‌محور است نه روش محور

استاد دانشگاه و پژوهشگر در دانشگاه “لیدن” هلند و “هاروارد” آمریکا با بیان این که پزشکی مسئله‌محور است نه روش‌محور گفت: پزشکان هم در اطلاع رسانی درست به بیماران کار پیچیده‌ای بر دوش دارند هم باید ذهن مردم را از گزاره‌های نادرست بزدایند و هم خود منشاء گزاره نادرستی نباشند.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا مشاقی، پزشک و استاد دانشگاه لیدن هلند و پژوهشگر دانشگاه هاروارد با پیوستن به پویش #علمی_شو کرسی یونسکو در ترویج علم، یادداشتی را با عنوان ” پزشکی مسئله‌محور است، نه روش محور ” منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است: « پزشکی مساله محور است نه روش محور. مساله توسط غیر پزشکان طرح می‌شود و پزشک در مقام پاسخ‌گویی است. به طور تاریخی این‌ گونه نبوده که پرسش را خود دانش‌پژوه بر اساس توانایی‌های خود طرح کند و به جستجوی پاسخ برود. نیاز به پاسخ فوری و پیچیدگی پرسش‌های پزشکی در طول تاریخ این رشته علمی را دستخوش گزاره‌های نادرست بسیاری کرده است.»

مشاقی در بخش دیگری از این یادداشت می‌گوید:« بیمار و خانواده‌های آنها چه بسا درگیر چنین گزاره‌های نادرستی شوند و به خود و دیگران آسیب بزنند. راه برون رفت، اعتماد به پزشک و به روز بودن پزشکان است. اعتماد به پزشکی خواسته‌ای به جاست. علم پزشکی نتایجی ملموس داشته است. اگر امروز فلج اطفال در سرزمین ما نیست، گلودرد باکتریایی بیماری کشنده محسوب نمی‌شود و میزان مرگ و میر بر سر زایمان بسیار کم شده است، همه از دستاوردهای کارگزاران و دانشمندان این رشته است. پزشکان هم در اطلاع رسانی درست به بیماران کار پیچیده‌ای بر دوش دارند هم باید ذهن مردم را از گزاره‌های نادرست بزدایند و هم خود منشاء گزاره نادرستی نباشند.»

به گزارش ایسنا، کرسی یونسکو در ترویج علم به منظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی که این روزها پیرامون کرونا ویروس جدید در جامعه منتشر شده؛ پویشی را به نام «#علمی_شو» راه‌اندازی کرده و از همه علاقه‌مندان به مباحث علمی درست، دعوت می‌کند با تولید و ارسال پیام‌های کوتاه صوتی، تصویری و متنی، در راستای جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه به جای هراس از این بحران، این پویش را یاری کنند.

کرسی یونسکو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیک اندیشان دعوت کرده است از طریق ایمیل کرسی به نشانی [email protected] ، صفحه اینستاگرام unescocps و کانال تلگرامی @unescocps به پویش “#علمی_شو” بپیوندند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …