"پوراف" همه را درمان می‌کند، کسی نیست او را درمان کند!

ایسنا/هرمزگان مدتی است برای بررسی مسائل و مشکلات به‌اتفاق دوستان صاحب‌نظر به آبگرم پوراف واقع در ۱۸ کیلومتری در محدوده روستای هشدان بخش مرکزی جاسک در جاده جاسک – کنارک عزیمت کردیم. در این بازدید آنچه ما را حیرت‌زده کرد، مراجعه مسافران از سراسر کشور به این منطقه بود و نقطه حائز اهمیتی که ما را بیشتر کنجکاو کرد تا به این موضوع بیشتر بپردازیم و مسئولین امر بیشتر به آن توجه کنند.

خانواده‌های زیادی برای درمان امراض به این مکان آب‌درمانی مراجعه می‌کنند اما دریغ از یک راه مناسب‌، عدم نصب تابلو راهنمایی و نظافت و … این در حالی است که “پوراف” از شناسنامه‌های گردشگری و جاذبه درمانی این شهرستان محسوب می‌شود، گویا به فراموشی سپرده شده و هیچ مسئولی خود را مسئول نمی‌داند.

گردشگران بنا به توصیه بزرگان منطقه در شب‌های ۱۴ و ۱۵ “مهتابی” هر ماه در این مکان بکر مراجعه می‌کنند، چون بر این باورند که فواید آب‌درمانی پوراف متفاوت و بهتر است.

برای پاکیزگی و نظافت این مکان طبیعی سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها وابسته به محیط‌زیست که نقش اساسی در مراقبت و نگهداری همچنین مکان‌های دارد، اداره میراث فرهنگی و گردشگری‌، فرماندار، بخشدار، شوراها، دهیار در احیا و شناساندن این ظرفیت پای کار باشند و بودجه‌ای برای احداث ترمیم و بازسازی جاده دسترسی پوراف در نظر بگیرند.

دولت برای شناساندن ظرفیت سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند اما در این بندر ساحلی اکثر حرف‌ها و وعده‌های دولت عملی نشده است و قرار گرفتن این مکان پرجاذبه در دل دریا چشم‌انداز خوبی دارد که هم مردم برای درمان امراض و هم برای صید ماهیگیری مراجعه می‌کنند.

یکی از فعالان فرهنگی این منطقه دراین‌باره به خبرنگار ایسنا، گفت: جوشش این آبگرم درگذشته به‌صورت جاذبه‌ای کم‌نظیر برای گردشگران به‌حساب می‌آمده که متأسفانه امروزه از نگاه مسئولین مغفول مانده و از بین می‌رود.

حیدر حیدری ادامه داد: پوراف در حصاری ناخواسته از نهادهای نظامی مستقر در منطقه قرارگرفته و از دیدگان مشتاق مردم مخفی مانده است.

وی با بیان اینکه بومیان منطقه آبگرم پوراف را نعمتی می‌دانند که به رایگان به آن‌ها رسیده و می‌تواند در قامت درمانگری حاذق و حتی مورداحترام دردهای جسمانی و روانی آنانراتسکین دهد، افزود: حال بر نهادهای مسئول و مخصوصاً سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که کمر همت ببندند و ضمن حراست از این پدیده ارزشمند در تکاپوی جذب سرمایه‌گذار برای سروسامان دادن به آن برآیند.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: فاصله جاسک در حوزه میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به شهرستان‌های دیگر استان قابل قیاس نیست و این مسافت شکاف عمیقی در بر داشته است.

رضا برومند با اشاره به اینکه در رابطه با آبگرم پوراف با چندین سرمایه‌گذار شهرستان برای تعمیر آن اقدام کردیم‌، اضافه کرد: متأسفانه نسبت به شهرهای دیگر برای احیای چنین میراث طبیعی در این منطقه استقبالی نشده است‌.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این آمادگی را دارد که از سرمایه‌گذاران گردشگری برای مرمت این مکان حمایت کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: علل مختلفی وجود دارد که سرمایه‌گذاران جاسکی در این حوزه ورود نکند و تا به امروز اکثر سرمایه‌گذاری که انجام‌شده توسط افراد غیربومی انجام‌گرفته است.

برومند در پایان گفت: نیاز است که مسئولین و فعالان در حوزه‌های مختلف در این خصوص گام بردارند و با توجه به توسعه سواحل مکران قطعاً این مشکل رفع خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …