پیشنهاد روسیه برای تشکیل کمیته همکاری انرژی گروه جی ۲۰

وزیر انرژی روسیه از اعضای گروه جی ۲۰ که متشکل از بزرگترین اقتصادهای جهان هستند، خواست به تلاشهای گروه اوپک پلاس برای تثبیت بازارهای انرژی بپیوندند و پیشنهاد کرد که کمیته ای برای هماهنگی اقدامات به منظور تثبیت بازارهای انرژی تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، الکساندر نواک، در کنفرانس آنلاین وزیران انرژی کشورهای گروه جی ۲۰ گفت: شماری از تدابیر برای کاهش تولید با هدف تثبیت بازار نفت در قالب گروه اوپک پلاس مورد موافقت قرار گرفته است. نقش گروه جی ۲۰ حمایت کامل از این تلاشهاست.

وزیر انرژی روسیه گفت که ایجاد یک مکانیزم  موثر برای رصد و طراحی اقدامات واکنشی ضروری است. وی در ادامه افزود: همه کشورهای صاحب منافع از جمله کشورهایی که برای توازن بازار اقدام کرده اند و همچنین سازمانهای انرژی بین المللی باید در کمیته جی ۲۰ حضور داشته باشند. کمیته جی ۲۰ برای اطمینان از هماهنگی همکاری به منظور افزایش سطح ثبات و امنیت بازار انرژی طراحی شده است.

نشست وزیران انرژی کشورهای گروه جی ۲۰ چس از دیدار روز پنج شنبه اوپک پلاس صورت گرفت که طی آن کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز تصویب شد.

نواک گفت که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه آمادگی این کشور برای ایفای نقش خود در همکاری با شرکای دیگر برای تثبیت بازارهای انرژی را مورد تایید قرار داده است.

خبرگزاری تاس روز جمعه گزارش کرد که رییس جمهور روسیه پس از تماس تلفنی اخیری که با سران آمریکا و عربستان سعودی داشته است، قصد دارد گفت و گوهای جدیدی در خصوص قیمت نفت انجام دهد.

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که رییس جمهور روسیه توافق اوپک پلاس را کاملا قابل قبول دانسته و آن را بسیار مثبت ارزیابی کرده است. هیچ بازنده ای وجود ندارد و کسانی شامل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت و کل اقتصاد جهان از این توافق سود می برند که در صورت عدم انعقاد چنین پیمانی، در وضعیت بغرنجی قرار می گرفتند و درباره آنچه که در یک ماه اخیر روی داده است، روشن است که هیچ کس عمق بحرانی که اقتصاد جهانی اکنون در آن قرار دارد را پیش بینی نمی کرد. هیچ کس نمی توانست پیش بینی کند که تقاضا برای انرژی تنها در مدت چند روز تا این حد کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، در ابتدای مارس اعضای گروه اوپک پلاس موفق نشدند در خصوص پیمان محدودیت عرضه به توافق برسند و پایان این پیمان به همراه تاثیر فلج کننده ویروس کرونا روی تقاضا باعث سقوط بی سابقه قیمتهای نفت شد.

در این بین، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در بیانیه ای اظهار کرد که وزیران انرژی کشورهای گروه جی ۲۰ در بیانیه مشترکشان تشکیل یک گروه ویژه را پیشنهاد خواهد کرد که به وزیران در خصوص اقدامات ضروری برای کمک به تثبیت بازارهای نفت توصیه های لازم را ارایه خواهد کرد.

پرادهان همچنین گفت: اگرچه تقاضای هند برای سوخت به دلیل قرنطینه سراسری این کشور برای مهار بحران کرونا به شدت کاهش پیدا کرده است اما این کشور همچنان مرکز تقاضای جهانی برای انرژی خواهد بود.

هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است از تولیدکنندگان خواست قیمتهای مناسبی را برای کمک به احیای مصرف در نظر بگیرند. بر اساس گزارش رویترز، وزیر نفت هند همچنین از تلاش کشورهای اوپک و اوپک پلاس برای متوازن کردن بازار که لازمه ثبات بلندمدت است، تمجید کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …