پیش بینی اوپک از تقاضای جهانی برای نفت ثابت ماند

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۵.۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با میانگین ۹۰ میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، اوپک برآوردش از تقاضای جهانی برای نفت را در مقایسه با گزارش ماه گذشته تغییر نداد اما هشدار داد که همه گیری ویروس کرونا ریسکهای نزولی شدن این برآورد را تشدید کرده است.

اوپک در گزارش ماهانه بازار نفت اعلام کرد تقاضای اقتصادهای توسعه یافته برای نفت شامل آمریکای شمالی، امسال ۲.۶ میلیون بشکه در روز رشد می کند در حالی که تقاضای اقتصادهای نوظهور شامل چین و هند به میزان ۳.۳ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. در مجموع تقاضای جهانی برای نفت به طور میانگین ۹۵.۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ خواهد بود که حدود پنج میلیون بشکه در روز پایین سطح پیش از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ است.

اوپک برآورد کرده تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۸ میلیون بشکه در روز سقوط کرد و به ۹۰ میلیون بشکه در روز بالغ شد و هشدار داد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ از رکود سال ۲۰۲۰ به طور کامل احیا نمی شود.

طبق گزارش ماهانه اوپک، در اقتصادهای توسعه یافته آمریکای شمالی و اروپا پیش بینی ها برای تقاضای نفتی به روند احیای اقتصادهای این کشورها و خروج آنها از قرنطینه بستگی دارد. در آمریکای شمالی، بهبود مصرف سوختهای حمل و نقل شامل بنزین علاوه به بهبود بازار کار و قیمتهای خرده فروشی بنزین هم بستگی دارد. در اروپا ابهامات بالا مانده و ریسک ارزیابی منفی تر از تقاضا به دلیل تدابیر قرنطینه و تاثیر آن روی رفتار مصرف کننده وجود دارد. اما اوپک انتظار دارد چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است همچنان رشد قوی را در همه بخشهای اقتصادی تجربه کند.

در بخش عرضه، منابع ثانویه اوپک برآورد کردند تولید نفت این گروه در دسامبر به ۲۵.۳۶ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۸۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با نوامبر افزایش داشت. تولید لیبی ماه میلادی گذشته ۱۳۶ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱.۲۲۴ میلیون بشکه در روز رسید. عراق و امارات متحده عربی هم تولیدشان را بالا بردند در حالی که تولید عربستان سعودی در ۸.۹۶۴ میلیون بشکه در روز ثابت ماند.

اوپک همچنین اعلام کرد دورنمای نفت شیل آمریکا به دلیل رشد قیمتها و بهبود بیشتر تولید در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، خوش بینانه تر شده است. این گروه پیش بینی کرد تولید نفت شیل آمریکا امسال ۷۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۷.۳۷ میلیون بشکه در روز می رسد. اوپک برآورد خود از عرضه غیراوپک را تغییر نداد.

بهبود قابل توجه تولید شیل مانع تلاشهای اوپک و متحدانش برای حمایت از بازار نفت خواهد شد. قیمتهای نفت تحت تاثیر محدودیت عرضه اوپک پلاس، هفته جاری به بالای ۵۷ دلار در هر بشکه صعود کردند که بالاترین رکورد در ۱۱ ماه اخیر بود.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پیش بینی کرد تقاضا برای نفت این گروه امسال ۲۷.۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود که در مقایسه با گزارش دسامبر اوپک تغییر نداشت و همچنان اجازه می دهد اوپک در سال ۲۰۲۱ میانگین تولید بالاتری داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …