چالش شالیکاران خوزستان با ممنوعیت کشت امسال

ایسنا/خوزستان رئیس انجمن برنج‌کاران خوزستان با اشاره به تصمیم‌گیری برای ممنوعیت کشت برنج در خوزستان به دلیل تنش آبی امسال گفت: به جای اعمال ممنوعیت که پر هزینه است می‌توان محدودیت کشت برنج را به کار گرفت که از این طریق هم کشاورزان راضی خواهند ماند و هم مصرف آب کاهش می‌یابد.

محمد سواری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ممنوعیت کشت برنج اظهار کرد: روز گذشته در این خصوص جلسه‌ای با حضور تعدادی از  کشاورزان شالی‌کار و شاغلین کارخانه‌های برنجکوبی خوزستان تشکیل شد؛ کشاورزان از تصمیمات مسئولین اجرایی استان مبنی بر تصویب ممنوعیت کشت برنج در سال جاری بدون در نظر گرفتن تبعات و پیامدهای این ممنوعیت، ابراز نگرانی کردند زیرا این ممنوعیت کشت، آن‌ها را با چالشی جدی مواجه خواهد کرد و خطر قطع شدن معیشت این قشر زحمتکش را در پی خواهد داشت.

وی افزود: کشاورزان به غیر از کشاورزی، راه درآمد دیگری ندارند. ممنوعیت کشت در سال جاری، تبعات و پیامدهای خطرناک و بحران‌آفرینی برایشان رقم خواهد زد بنابراین خواستار تجدید نظر مسئولین در تصمیمات اتخاذشده هستند.

رئیس انجمن برنج‌کاران خوزستان گفت: از سوی دیگر نیز شلتوک، تنها خوراک و مواد اولیه واحدها و کارخانه‌های شالی‌کوبی است و ممنوعیت کشت شلتوک، اشتغال و درآمد این کارخانه‌ها و کارگران‌شان را در معرض خطر قرار خواهد داد.

سواری با اشاره به دلجویی از برنج‌کاران و شاغلین کارخانه‌های شالی‌کوبی خوزستان عنوان کرد: مطالبات برنج‌کاران و کارخانه‌های شالی‌کوبی را به مسئولین منعکس کرده‌ایم و تا دریافت نتیجه نهایی، پیگیر این موضوع خواهیم بود.

وی با اشاره به تنش آبی سدها و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: برنج‌کاران می‌توانند از روش‌های خشکه‌کاری و کشت ارقام زودرس برنج به دلیل مصرف میزان آب کم استفاده کنند. می‌توان در قسمت‌هایی از زمین، بذرهای مازندرانی و ایرانی و قسمت دیگر از زمین را بذرهای اصلاح‌شده کشت کرد که به مراتب مصرف میزان آب کمتری را در پی خواهد داشت.

رئیس انجمن برنج‌کاران خوزستان با اشاره به پیامدها و آثار زیان‌بار ممنوعیت کشت شلتوک برای کشاورزان، تصریح کرد: ممنوعیت کشت شلتوک، جامعه شالی‌کار را با چالش مواجه خواهد کرد؛ به جای اعمال ممنوعیت که پر هزینه است می‌توان محدودیت کشت برنج را به کار گرفت که از این طریق هم کشاورزان راضی خواهند ماند و هم مصرف آب کاهش می‌یابد.

سواری با بیان اینکه ممنوعیت کشت برنج مشروعیت قانونی ندارد، افزود: اصرار بر ممنوعیت کشت با توجه به مصوبه قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مشروعیت قانونی ندارد و مدیریت پر هزینه‌ای به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: انجمن برنج خوزستان در حال رایزنی با مرکز تحقیقات برنج کشور برای تهیه بذر با عمر و مصرف آب کمتر است.

رئیس انجمن برنج‌کاران خوزستان گفت: عدم پاسخگویی ارگان‌های تصمیم‌گیرنده به مکاتبات و نیز دعوت نشدن اعضای صنف انجمن برنج‌کاران خوزستان به جلسات تخصصی برای تصمیم‌گیری برای عدم کشت برنج، گلایه تمامی همکاران ما است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …