چرا ۷ میلیارد را به بیرون از وزارتخانه دادند؟

معاون گردشگری می‌گوید: موضوع پرداخت هفت میلیارد تومان به تشکل‌های خصوصی کاملا شفاف است. این پول سهم مشارکت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازاریابی و تبلیغات ایران در ۱۲ کشور و ۳۱ استان است. رقمی نیست که برای آن حاشیه درست می‌کنند.

پرداخت هفت میلیارد تومان به تشکل‌های خصوصی گردشگری، در شرایطی که برخی به آن نسبت «حق سکوت» دادند، حواشی‌ای را برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وجود آورد. بعضی از تشکل‌های خصوصی گردشگری از پرداخت این مبلغ اطلاعی نداشتند، در نتیجه عملکرد وزارتخانه را که در سکوت و بی‌خبری اتفاق افتاده بود، زیر سوال بردند. تشکل‌هایی هم که طرف قرارداد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودند و سهمی از این بودجه بردند، نسبت به انتقادها واکنش نشان دادند و حواشی پیش‌آمده در ارتباط با «پرداخت حق سکوت» و «خاموش کردن منتقدان» را تکذیب کردند.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ چندماه بعد از وقوع این حواشی، با ایسنا گفت‌وگو کرد و با بیان این که ماجرای پرداخت هفت میلیارد تومان شفاف است، توضیح داد: هدف از پرداخت این پول به تشکل‌های خصوصی رونق بازاریابی و تبلیغات بوده است. ما باید یک‌سری از اقدامات مثل تورهای آشناسازی را انجام دهیم، یا مشابه نشست‌های دوجانبه چین و عمان را در کشورهای دیگر برگزار کنیم و یک روز را به گردشگری ایران اختصاص دهیم. این‌ها باید در ۱۲ کشور انجام شود. هزینه این برنامه‌ها اغلب با بخش خصوصی بوده است. ما ردیف بودجه‌ای برای کمک به بخش خصوصی داریم که حالا اعتبار آن آمده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به کمبود منابع مالی شاید فقط همین یک بار بتواند کمک کند.

او درباره این‌که بودجه برآوردشده برای این برنامه تبلیغاتی و بازاریابی چقدر است و اگر وزارتخانه خود می‌خواست این اقدامات را انجام دهد چه میزان بودجه باید صرف می کرد، گفت:  برآورد دقیق نداریم که اگر همه این کارها را وزارتخانه می‌خواست انجام دهد، چقدر هزینه می‌شد، اما هفت میلیارد تومان بودجه داشتیم که آن را بین استان‌ها و دو تشکل خصوصی که در زمینه جذب گردشگر فعال هستند، توزیع کردیم. هزینه همه این کارها حداقل ۱۰ برابر بودجه‌ای است که وزارتخانه در اختیار تشکل‌ها قرار داده است. این را هم درنظر بگیرید که ما به آن‌ها ریال دادیم و آن‌ها باید به دلار و یورو خرج کنند.

تیموری ادامه داد: طبق قرار و تعهدات ایجادشده، این تشکل‌ها باید در ۱۲ کشور بازار هدف که عمدتا همسایه هستند و آلمان و چین هم جزء آن‌ها هستند، سه اقدام را انجام دهند؛ برگزاری تور آشناسازی، B۲B و روز گردشگری. دو تشکلی که در حال حاضر در زمینه جذب گردشگر فعال هستند؛ یعنی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی و جامعه تورگردانان، هر یک متعهد شدند در این بازارها این سه اقدام را انجام دهند. ما در ازای پولی که به آن‌ها داده شده، چک و سفته گرفته‌ایم و آن‌ها باید به ذی‌حسابی وزارتخانه پاسخگو باشند. انجمن صنفی در ازای دریافت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان متعهد است در هشت کشور این فعالیت‌ها را انجام دهد. جامعه تورگردانان نیز تعهد دارد در ازای دریافت حدود ۹۰۰ میلیون تومان در چهار کشور این اقدامات را انجام دهد. این عدد سهم مشارکت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که یک‌دهم پولی است که این تشکل‌ها تا کنون برای بازاریابی و تبلیغات ایران هزینه کرده‌اند. این مبلغ رقمی نیست که برای آن حاشیه درست می‌کنند.

او با بیان این که دستورالعمل برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات از سوی معاونت گردشگری تدوین و برای این تشکل‌ها مشخص شده است، افزود: تورهای آشناسازی که متشکل از خبرنگاران، توراپراتورها و شخصیت‌های موثر است باید دست کم با ۱۰ نفر جمعیت برگزار شود، مسیر این تورها را معاونت گردشگری مشخص می‌کند و شرکت‌کنندگان باید گزارش، فیلم، عکس و محتوا تهیه کنند. نماینده وزارتخانه هم گاهی این تورها را همراهی می‌کند و نظارت دارد.

معاون گردشگری ادامه داد: برای رونق و توزیع سفر در داخل کشور نیز لازم بود اقداماتی انجام شود، برای همین قرار شد استان‌ها تشکل فعال استان خود را شناسایی و تعهدات لازم را ایجاد کنند. استان‌ها باید تور آشناسازی و هفته فرهنگی برگزار کنند. بازار هدف هر یک از استان‌ها شناسایی شده است. این دستور به ۳۱ استان ابلاغ شده و تا کنون ۲۰ تشکل مشخص و سهم آن‌ها پرداخت شده است. این مبلغ برای استان‌ها به فراخور وسعت و سطح فعالیت تعریف‌شده متغیر است. کل مبلغ پرداختی به تشکل‌های استانی حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.

او اضافه کرد: شیوه‌نامه تورهای آشناسازی و افراد و گروه‌هایی که باید به این تورها دعوت شوند نیز برای استان‌ها نوشته شده است و تشکل‌های استانی معرفی‌شده در همان چارچوب باید تور آشناسازی برگزار کنند.  

تیموری گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع حدود هفت میلیارد تومان را برای فعالیت‌های بازاریابی، تبلیغات و آشناسازی در ۱۲ کشور و ۳۱ استان اختصاص داده است. این طرح باید از ابتدای سال ۹۹ شروع می‌شد که برخی از استان‌ها در معرفی تشکل‌ها با ایرادهایی مواجه شدند که باید رفع می‌شد. متاسفانه شرایط برخی از استان‌ها نیز به لحاظ شیوع ویروس کرونا اجازه نمی‌دهد این برنامه زودتر آغاز شود.  

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره انتخاب تشکل‌ها، اظهار کرد: نوع کار تشکل‌های خصوصی گردشگری مشخص است. فقط این دو تشکل کشوری یا سراسری هستند که در سال‌های گذشته بازاریابی خارجی کردند، تورآشناسازی برگزار کردند، B۲B گذاشتند و گردشگر به ایران وارد می‌کنند. غیر از این‌ها چه تشکل دیگری است که این کارها را انجام می‌دهد؟ معیارها کامل مشخص است.

تیموری در پاسخ به این سوال که با توجه به وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تبلیغات و معرفی ایران، چرا این وظیفه با پرداخت وجهی به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار کرد: وزارتخانه که اگر قرار بود این کارها را انجام دهد، وارد اجرائیات شده بود و این خلاف قانون است. ما باید از بخش خصوصی حمایت کنیم. ضمن این‌که این عدد واقعا برای تبلیغات ناچیز است. آن‌ها باید چندبرابر آن را بگذارند تا ایران را معرفی کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …