چطور پاداش خوش مصرفی بگیریم؟

افزایش مصرف برق و احتمال وقوع خاموشی‌ وزارت نیرو را وادار کرده تا برای گذر از این شرایط به مشترکان پاداش خوش مصرفی بدهد که دریافت آن چندان دشوار نیست و تقریبا تمام مشترکان می‌توانند از این پاداش بهره‌مند شوند.

به‌گزارش ایسنا، مشترکان خوش‌مصرف می‌توانند با مدیریت مصرف قبوض برق خود را رایگان کنند اما طبق گفته مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق کشور – دو شرط برای اهدا پاداش در نظر گرفته شده است؛ یکی اینکه مشترک باید زیر الگوی مصرف منطقه خودش مصرف کند و نسبت به سال قبل کاهش مصرف داشته باشد. نحوه محاسبه هم بدین گونه است که کاهش مصرف ضرب در اولین پله منطقه محاسبه می شود. به طور مثال اگر ۶۰ تومان قیمت پله اول منطقه ۱ در نظر گرفته شود این عدد ضرب در میزان کاهش مصرف در دوره مشابه شده و میزان پاداش به دست می آید.

به گفته وی، اگر مشترک ۱۰ درصد میزان مصرف خود را کاهش دهد، صورت حساب آن شخص حدود ۲۰ درصد کاهش می یابد، تعرفه‌های برق به صورت پلکانی محاسبه می شود و هرچه میزان مصرف افزایش یابد میزان تعرفه نیز به صورت پلکانی افزایش می یابد. به طور مثال اگر از ۲۰۰ کیلووات ساعت میزان مصرف مشترک به ۳۰۰ کیلووات ساعت افزایش یابد ۱۰۰ کیلوات بعدی دو برابر قیمت محاسبه می‌شود، اما اگر مشترک میزان مصرف خود را کاهش دهد شامل پاداش خواهد شد.

در واقع این کاهش مصرف موجب می‌شود که اگر صورت حساب ۱۰ درصد کاهش یابد حدود ۲۰ درصد از هزینه کاسته شود، یعنی اگر ۲۰ درصد میزان مصرف کاهش یابد ۴۰ درصد از پرداختی مشترک کاسته خواهد شد.  اگر یک مشتری ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کند مصرف خود را به ۱۰۰ کیووات برساند در این شرایط قبض برق این مشترک رایگان خواهد شد.

اما راهکارهای عملی و قابل دسترس کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق و دریافت پاداش ۲۰ درصدی چیست؟ استفاده از پنکه یکی از راهکارها است. کولر در منزل جای ثابت نصب شده دارد که با روشن کردن آن کل خانه خنک می شود. اما گاهی اوقات که در گوشه ای از منزل نشسته ایدو تلویزیون می بینید یا کتاب می خوانید، پنکه راهکار خوبی برای خنک کردن یک بخش ازخانه است. مصرف کمی هم دارد. پنکه ۸۰وات، کولر آبی ۶۰۰ وات و کولر گازی ۲۴۰۰وات برق مصرف می کند.

کولر آبی روی دور کند، نصف دور تند برق مصرف می کند

کولر آبی روی دور کند، نصف دور تند برق مصرف می کند. ضمن این که در حالت دور کند کولر آبی، مکش هوای بیشتر، فشاربیشتری به موتور کولر وارد و در نتیجه مصرف برق را بیشتر می کند. علاوه‌بر این اگر کولر گازی دارید احساس دمای آسایش بدن خود را روی دمای ۲۴ و حتی ۲۵ درجه تنظیم کنید. این دمای بهاری و حتی کمی خنکتر است.

در این دما کمپرسور کولر به حداقل مقدار ممکن روشن و خاموش می شود و مصرف برق را گاهی تا ۴۰ درصد کاهش می دهد. استفاده دائم کولرگازی روی ۲۴ درجه به خصوص در مناطق گرمسیری، تاثیر زیادی روی مصرف شما در دامنه مجاز مصرف ماهیانه دارد و اگر مستمر باشد ۱۰ درصد کاهش به نسبت قبل هم حتما حاصل می شود.

می‌توانید به جای استفاده مداوم از جاروبرقی، از جاروهای دستی استفاده کنید. علاوه بر اینکه مدام برق مصرف نمی‌شود، صدای کمتری هم دارد. نوعی ورزش هم به حساب می آید. همچنین تمیزکاری منزل با جاروبرقی را به هفته ای یکبار جمعه ها در ساعات کم مصرفی موکول کنید تا این مورد هم کمکی به کاهش مبلغ قبض برق در خانه باشد.

از باز و بسته کردن مکرر درب یخچال خودداری کنید

از باز و بسته کردن مکرر درب یخچال خودداری کنید. زیرا وقتی سرما از دستگاه خارج می‌شود، کمپرسور مجبور می‌شود بیشتر کار کند، در نتیجه میزان مصرف انرژی بیشتر می‌شود. هر بار باز و بسته کردن درب یخچال حدود ۳۰ درصد از سرما را ازبین می برد و برای تأمین دوباره آن کمپرسوربرق مصرف می کند. مثلا می توانید در تابستان برای نوشیدن آب خنک، دائما درب یخچال را باز نکنید و مثلا از کلمن استفاده کنید.

به جای استفاده از نورها و لامپ‌های حبابی، از لامپ‌های ال ای دی (LED) استفاده کنید. لامپ معمولی ۱۰۰ وات، لامپ کم مصرف ۲۴ وات و لامپ ال ای دی ۸ وات و اس ام دی ۴ وات مصرف می کند. هرچه مصرف کمترباشد طول عمر هم بیشتر است.

وسایل برقی که به پریز وصل هستند، هرچند خاموش و بی استفاده باشند، درحال استفاده از انرژی هستند. مثل وسایل کوچک‌تر همچون، سیم‌های شارژر، غذاساز، چایساز و…. که به راحتی می‌توان هنگام اتمام کار، آن‌ها را از برق جدا کرد تا مصرف برق را به حداقل برسانیم.

حتما سیم رابط کلید دارد بخرید. این گونه لباسشویی که هفته ای یکبار، ظرفشویی که دوروز یکبار و سایر دستگاه های برقی که دوره ای از آن استفاده می کنید را با کلید مجزا قطع می کنید. سرجمع برق خواران در خانه ها گاهی اوقات همان 10 درصد تشویقی را شامل می شود. همچنین استفاده از وسایل برقی در ساعت اوج مصرف برق را کاهش دهید، زیرا مصرف برق در این ساعات به اوج می‌رسد و در عملکرد دستگاه هم تاثیر دارد. قیمت آن هم چند برابر است. به جای آن با کمی مدیریت، دستگاه های پرمصرف غیر ضروری را از ساعت 22 به بعد بکار بگیرید. لباسشویی و ظرفشویی و اتو و جاروبرقی از این دسته هستند.

براساس گفته سخنگوی صنعت برق در سال گذشته مشترکان ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش گرفتند. پاداشی که شرکت توانیر برای سال 1399 در نظر گرفته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اما این پاداش چگونه پرداخت شد. در واقع مبالغ برای مشترکان خانگی مبلغ پاداش خوش مصرفی درج شده و از مبلغ قابل پرداخت کسر شده است.

مطابق با آمار رسمی شرکت توانیر، از ۲۹ میلیون مشترک ۲۴ میلیون رعایت الگو مصرف کردند و از این ۲۴ میلیون هشت میلیون علاوه بر اینکه زیر الگو مصرف کردند مصرف‌شان نسبت به دوره مشابه قبل نیز کمتر بود که به این دسته از مشترکان ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش تعلق گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …