چه عاملی موجب محبوبیت گردشگری سیاه شده است؟

ایسنا/خراسان رضوی گردشگری سیاه به بازدید از مکان‌هایی گفته می‌شود که سیاه‌ترین وقایع که اغلب مربوط به مرگ و فاجعه در تاریخ بشر هستند در آنجا رخ داده است. این اتفاقات سیاه می‌تواند شامل بلایای طبیعی مانند سونامی یا زلزله و حوادث تصادفی مانند نسل‌کشی، ترور، پاک‌سازی قومی، حبس، جنگ، تروریسم و غیره باشد.

به نقل از نیوز، نیاز مسافران از مقصد به استراحت در سواحل یا لذت از خدمات مجلل محدود نمی‌شود، بلکه می‌تواند ارزش‌های منحصربه‌فرد مقصد برای ارائه تجربیات بی‌نظیر را شامل شود. با گردشگری سیاه، مسافران می‌توانند جنبه بسیار متفاوت و گاهی اوقات خاص، دلخراش و هیجان‌انگیز  از مقصد را تجربه کنند.

گردشگری سیاه همچنین با عناوین Thana، سیاه، غم‌انگیز یا بیمارگونه شناخته می‌شود، اما چرا گردشگری سیاه روزبه‌روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؟ مهم‌ترین علل آن در ذیل ذکر شده است.

مستندها و فیلم‌ها

مستندها به جای آشکار کردن مقصد از منظر گردشگری، بیشتر به موضوعات تاریخی، جغرافیایی یا فرهنگی می‌پردازند. بااین‌حال، پخش این مستندها از طریق صفحه تلویزیون باعث ایجاد علاقه مخاطب به مقصد می‌شوند و در تصمیم‌گیری برای سفر و دیدن این مکان‌ها با چشم خود کمک می‌کنند.

یکی از فیلم‌های مستندی که به طور خاص در مورد گردشگری سیاه ساخته شده است، فیلم مستند Dark Tourism است که سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ مانفرد بکر مستندساز آلمانی-کانادایی آن را ساخته است. به طور کلی، این برنامه جذابیت‌های مشاهده شده و منتقل شده از چشم مسافر را ضمن ذکر جنبه‌های مشکل‌ساز این نوع گردشگری برجسته می‌کند.

سریال “Dark Tourists” نتفلیکس، مجموعه هشت قسمتی نیوزیلندی است که در سال ۲۰۱۸ با طرح دیوید فاریر(روزنامه نگار) در جستجوی مکان‌های عجیب و تا حدودی وحشتناک توریستی پخش شد و مخاطبان زیادی را نیز به خود جلب کرده است.

گردشگری سیاه در چین

شهر ووهان چین، شهری است که اولین مورد ویروس کرونا را قبل از همه‌گیری جهانی بیماری کووید- ۱۹ ثبت کرده است. این ویروس باعث تعطیلی بخش‌های اقتصادی و گردشگری بسیاری از کشورهای جهان در این بحران شد. بسیاری از افراد در سال ۲۰۲۰ با شهر ووهان آشنا شده‌اند و نمی‌توانند علاقه خود را برای بازدید از این مکان‌ بعد از یک جنگ طولانی با بیماری همه‌گیر پنهان کنند.

در اکتبر سال ۲۰۲۰، مقامات محلی تور ووهان را برای ساکنان خارجی که در حال حاضر در چین زندگی و کار می‌کنند، ارائه کردند. گردشگران خارجی از بیمارستان Leishenshan  که برای مراقبت از بیماران در اوج شیوع همه‌گیری ساخته شده بود و همچنین نمایشگاه‌های سازمان‌یافته دولت ووهان برای ارائه موفقیت خود در مهار بحران علاوه بر سایر موارد معمول جاذبه‌های گردشگری بازدید می‌کنند. سپس  در تاریخ ۱۳ نوامبر سال ۲۰۲۰، اداره فرهنگ و گردشگری ووهان، کمپین «بیایید در ووهان دیدار کنیم» را برای ترویج تصویر یک مکان امن و صلح‌آمیز برای جذب بازدید کنندگان به اینجا در بهبود پس از شیوع بیماری آغاز کرد.

پتانسیل گردشگری سیاه در ویتنام

ویتنام کشوری با تاریخ غنی که در بسیاری از مکان‌ها آثاری از جنگ را در خود جای داده است. برخی از مکان‌های معمولی که می‌توانند برای گردشگری سیاه عنوان شوند، شامل زندان Hoa Lo در هانوی، تونل‌های Cu Chi و موزه بقایای جنگ در شهر هوشی مین یا زندان Con Dao در فوکوک است. این مکان‌ها برای بهره ‌برداری از گردشگری سیاه با ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و آموزشی است و به گردشگران کمک می‌کند تا درباره زندگی افراد برای غلبه بر فجایع گذشته اطلاعات بیشتری بدست آورند.

سازمان‌های مدیریت مقصد(DMO) باید برنامه‌ها و دستورالعمل‌های مفصلی ارائه کنند تا از بهره‌برداری بیش از اندازه و فرسایش تاریخ یا علوم‌انسانی جلوگیری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …