کارزار کرمانی‌ها تا دفتر دو قوه رسید

انتشار گزارش‌های مختلف از وضعیت محوطه‌ها و بناهای تاریخی کرمان در طول چند سال گذشته و هشدارهایی که تا امروز فقط بی‌توجهی عایدشان شده بود، باعث شد کارزاری مردمی برای نجات بافت و آثار تاریخی کرمان راه بیفتد که تاکنون بیش از دوهزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، این کارزار مردمی که در طول کمتر از یک هفته‌ نخست تهیه‌ آن، بیش از هزار نفر آن را امضا کردند، خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی – رییس قوه قضائیه -، علی‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – و محمدباقر قالیباف – رییس مجلس شورای اسلامی – نوشته شده و در آن درخواست شده تا به تخلفات انجام‌شده در بافت تاریخی کرمان رسیدگی و براساس قوانین با آن‌ها برخورد شود و از ادامه تخریب و نابودی میراث فرهنگی و گردشگری کرمان جلوگیری شود.

در بخش‌هایی از این نامه این‌طور آمده است: «بافت تاریخی کرمان در دهه‌های اخیر به شدت مورد تخریب قرار گرفته است. تنها قسمت باقی‌مانده از بافت تاریخی این شهر، راسته بازارها و مجموعه‌های تاریخی موجود در بازار است. متأسفانه همین تک‌بناهای باقی‌مانده از بافت تاریخی شهر کرمان هم در سال‌های اخیر مورد هجوم پروژه‌های عظیم پاساژسازی (سیتی‌سنترها) قرار گرفته‌اند…

طبق قوانین متعدد میراث فرهنگی در خصوص رعایت حریم آثار و خصوصا بر اساس قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی تصویب مجلس شورای اسلامی در ۱۲ تیر ۱۳۹۸  که به صراحت این تخلفات را مطرح کرده، باز هم چنین پروژه‌ای در حال انجام است و به سرعت پیش می‌رود.

در سال گذشته اداره میراث فرهنگی استان کرمان از تخلفات پروژه شکایت کرد اما متاسفانه دادگستری کرمان در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به نفع سیتی‌سنتر و ادامه پروژه رأی داد و بعد از آن تاریخ، روند اجرای پروژه تسریع شده است.

گودبرداری و حرکت ماشین‌آلات سنگین که لرزش‌های بسیار به همراه دارد در هفته‌های گذشته باعث آسیب‌های جدی به بازار، مجموعه‌های اطراف، کاروانسراها و تیمچه‌ها شده و قسمتی از کاروانسرای کوزه‌گران هم تخریب شده (این پروژه قبلا هم باعث آسیب‌های جدی به مجموعه بازار و میدان ارگ شده بود) که همه این تخریب‌ها خلاف قوانین موجود است.

احداث این ساختمان‌های عظیم و ویرانگر در مجاورت بازار تاریخی مشکلات و عوارض ترافیکی را هم به وجود خواهد آورد و پارکینگ موجود در این ساختمان‌ها نه تنها مشکلات ترافیکی منطقه را کمتر نمی‌کند بلکه این مشکلات را افزایش خواهد داد…

از شما تقاضا داریم به تخلفات پروژه مذکور رسیدگی و براساس قوانین موجود با پروژه برخورد شود و هر چه سریع‌تر از ادامه تخریب و نابودی میراث فرهنگی و گردشگری کرمان جلوگیری شود.»

حالا و کمتر از یک ماه بعد از انتشار متن نامه این کارزار مردمی، امید ابراهیمی – فعال میراث فرهنگی – به ایسنا می‌گوید: با به حد نصاب رسیدن امضاها در این کارزار تصمیم گرفته شد تا با توجه به وضعیت نامناسب این بافت تاریخی و تخریب‌های دنباله‌دار در این بخش از بافت تاریخی، هر چه زودتر نامه‌ها به دفتر دو رییس قوه مقننه و قضاییه و وزیر میراث فرهنگی ارسال شود، شاید بتوان هر چه زودتر و تا قبل از تخریب بناهای تاریخی مانند کاروانسرای کوزه‌گران و حذف کامل عرصه بصری بافت تاریخی خشت‌مال‌ها و بازار تاریخی کرمان، راه نجاتی برای این بافت تاریخی پیدا کرد.

به گفته‌ او، در مدت کمتر از یک ماه، حدود ۲۴۰۰ نفر این درخواست را امضا کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …