کرونا هم کوه‌های شیوشگان را آزاد نکرد

هر چند پنج سال گذشت تا قلعه‌ی «سموران» در نزدیکی روستای «رودقرق» شهرستان عنبرآباد کرمان با رأی دادگاه عنبرآباد، بهره‌بردار معدن سنگ در عرصه و حریم قلعه سلجوقی سموران متهم ردیف اول شناخته شود، و سرانجام کار معدن‌شکنان در این محوطه‌ی تاریخی متوقف شود، اما محوطه‌ی تاریخی شیوشگان یا همان نخستین نقطه‌ی سکونت انسان در کرمان هنوز این شانس را نداشته تا با وجود این همه سر و صدا و درخواست فعالان میراثی، پای تله‌کابین و هتل در دست ساخت روی عرصه‌اش از گلوی شیوشگان برداشته شود.

به گزارش ایسنا، کرمان در طول سال‌های گذشته از تخریب‌ها کم نگذاشته؛ گودال «خشت‌مال‌ها» و داستان ساخت سیتی‌سنتر در مرکز شهر، مخدوش کردن حریم «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر»، تکیه‌های قاجاری قرار گرفته در «محله قلعه»، «قلعه سموران» – که بعد از تخریبی گسترده بالاخره به جانش رحم کردند – یا همین «شیوَشگان» یا«بام کرمان»؛ داستان‌هایی که امروز هر کدام به یک سند از تخریب آثار تاریخی در کرمان تبدیل شده‌اند، شاید هم به همین دلیل این شهر را برخی فعالان میراثی «جهنم میراث فرهنگی» می‌نامند!

«شیوَشگان» یا بام کرمانِ امروزی را از شمال به دامنه کوه‌های سیدحسین و اراضی سعیدی (سیدی)، از شرق و شمال شرقی به کوه‌های آهکی شیوَشگان (صاحب‌الزمان)، از جنوب به باغ بیرم‌آباد و تخت درگاه قلی‌بیگ، از غرب به کوه‌های «تندرستان» و اراضی و باغ‌های «زریسف» و از جنوب غربی به قلعه‌های قدیمی (اردشیر و دختر) می‌رسد، محوطه‌ای تاریخی چند هزار ساله که روی ارتفاع ساخته شد.

حالا سال‌هاست که هربار بهانه‌ای دارند؛ یک بار می‌گویند، «محوطه ثبت نیست»، بار دیگر بهانه دارند «باید دستگاه‌های دیگر رعایت میراث‌فرهنگی را بکنند» یا «ما نبودیم، مسئولان قبلی در این سمت مجوز را امضا کرده‌اند، کاری از دست ما برنمی‌آید»، «یک بار کار را متوقف کردند»، «یک بار تیم کارشناسی فرستادند» و حتی معاون میراث فرهنگی وزارتخانه یک بار «از نامه‌نگاری‌هایش برای توقف کار ساخت تله کابین و هتل» خبر داد؛ ولی هنوز که هنوز است تله کابین در بالای کرمان و درست روی جای پی انسان‌های اولیه کرمان جاگیرتر می‌شود و میراث فرهنگی کرمان حواس پرت‌تر!

تا جایی که به نظر می‌رسد حتی در وضعیت هشدار برای کرونا، هر چیز که باید در شهر تعطیل شود را تعطیل می‌کنند، به جز تکمیل پروژه‌ی ساخت تله کابین که از پایین کوه هم به راحتی می‌توان روند عملیات‌اش را دید.

امید ابراهیمی – فعال میراث فرهنگی کرمان – روز نخست فروردین به این محوطه‌ی تاریخی رفته شاهد فعالیت ادامه‌دار تکمیل پروژه تله‌کابین در دل کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) یا همان شیوشگان بوده است.

او با اشاره به قول و قرارهایی که هر کدام از مسوولان میراثی به خصوص در سطح کشور مطرح کرده‌اند، می‌گوید: روزی گفتند هتل و تله کابین روی کوه صاحب‌الزمان (عج) (شیوشگان) اجرایی نمی‌شود، اما اکنون همه‌ آن اتفاقات بدون درنظر گرفتن ابلاغ‌ها و قول‌ها عملیاتی می‌شوند. چرا مسوولان از ابتدا حرف و عمل‌شان را یکی نکردند.

ابراهیمی با بیان این‌که ساخت‌وسازها روی کوه شیوشگان هر روز ادامه دار است، ادامه می‌دهد: علاوه بر هتل و تله‌کابینِ در حال ایجاد روی کوه، دکلِ مخابراتی صداو سیما و چند ساخت و ساز جدید نیز در همان منطقه انجام داده‌اند و قطعا هر روز اقدامات وسیع‌تری برای بالا بردن تسیلات گردشگری به بالای منطقه انجام می‌دهند.

وی با بیان این‌که فعالیت نصب تله کابین روی این محوطه‌ی تاریخی اکنون از خیابان‌های پایین کوه نیز به وضوح قابل دیدن است، اضافه می‌کند: حتی در وضعیت امروزی کشور و شیوع کرونا ویروس فعالیت‌شان برای نصب این وسیله‌ی تفریحی همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …