کشف آتشکده ساسانی در «ارفه ده» سوادکوه

سرپرست پایگاه میراث ‌ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید از کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده در تپه کلای ارفه ده شهرستان سوادکوه خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مهدی عابدینی عراقی ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی ـ گفت: در کاوش تپه کلای روستای ارفه ده سوادکوه یک بنا با پلان مشابه با چهارطاقی‌های زمان ساسانیان که در دیگر مناطق قلمرو این امپراتوری وجود دارد به‌دست آمده است.

او با بیان این‌که این بنا به مساحت حدود ۳۰۰ مترمربع و با مصالح سنگ و آجرهایی به ابعاد ۴۸×۴۸×۸ سانتی‌متر ساخته شده است، افزود: در مرکز این بنا یک آتشدان با تزیینات گچی کشف شد که کاربرد مذهبی این بنا را به اثبات می‌رساند.

سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید با اشاره به شواهد معماری و سفالین، گفت: این آتشکده که نشان می‌دهد تا قرن سوم هجری قمری مورد استفاده قرار می‌گرفته و در چندین مرحله الحاقاتی به آن افزوده شده است، در فاصله پنج کیلومتری غار تاریخی اسپهبد خورشید قرار گرفته و بخشی از مجموعه بناهای مربوط به اسپهبدان تبرستان در این بخش از سوادکوه واقع است.

عابدینی ادامه داد: با توجه‌ به این‌که این محوطه در مرکز بافت روستای ارفه ده قرار گرفته است، احتمال آسیب و تخریب آن می‌رود و هدف از این کاوش باستان‌شناسی شناخت دقیق لایه‌ها و آثار معماری برجای‌مانده و ثبت آن در فهرست آثار ملی و خرید آن از مالک شخصی محوطه خواهد بود.

به گفته او، این کاوش در راستای فعالیت‌های پژوهشی پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید و آثار وابسته آن برنامه‌ریزی‌ شده است.

عابدینی یادآور شد: این پروژه با مجوز پژوهشگاه از اوایل این ماه در تپه کلای ارفه ده آغاز شده و در حال انجام است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …