کشف روش جدیدی برای افزایش تاثیر ایمنی‌درمانی سرطان

پژوهشگران آلمانی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که شاید بتوان با کمک برخی از متابولیت‌های باکتری روده، اثر ایمنی‌درمانی را در مقابله با سرطان تقویت کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، میکروبیوم روده، تاثیری باورنکردنی بر سلامتی ما دارد. اکنون پژوهشگران “دانشگاه وورتسبورگ”(University of Würzburg) و “دانشگاه ماربورگ” (University of Marburg) آلمان دریافته‌اند که برخی از متابولیت‌های حاصل از باکتری روده می‌توانند اثرات ضد سرطانی ایمنی‌درمانی را تقویت کنند.

هر انسان حامل میلیاردها میکروب است که بیشتر آنها در روده زندگی می‌کنند. مدت‌هاست که مشخص شده این جامعه گسترده میکروبی، نقش مهمی در هضم و جذب مواد مغذی دارد اما پژوهش‌هایی که اخیرا انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که این میکروب‌ها ممکن است بر مشکلاتی مانند چاقی، دیابت، پارکینسون، آلزایمر، تشنج و حتی افسردگی موثر باشند.

سرطان، یکی از بیماری‌های مهمی است که نمی‌تواند از میکروبیوم فرار کند. دانشمندان در پژوهش‌های گذشته خود دریافته‌اند که جمعیت‌های متفاوت میکروبی می‌توانند بر کارآیی درمان‌های ویژه سرطان موسوم به “مهارکننده وارسی ایمنی”(Checkpoint inhibitor‎) اثر بگذارند. پژوهش‌های دیگر نشان دادند که یک میکروبیوم سالم، سلول‌های کشنده طبیعی را در مقابله با سرطان تقویت می‌کند و اثربخشی ایمنی‌درمانی سرطان را بهبود می‌بخشد.

این گروه پژوهشی در بررسی‌های خود، متابولیت‌هایی را در باکتری‌ روده شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد بتواند فعالیت ضد تومور را در سلول‌های ایمنی تقویت کند. آنها دو اسید چرب زنجیره کوتاه موسوم به “پنتانوئات”(Pentanoate) و “بوتریات”(Butyrate) را بررسی کردند که می‌توانند نیروی سلول‌های “CD8+ T” را تامین کنند.

سلول‌های CD8+ T، سربازان پیاده نظام سیستم ایمنی بدن به شمار می‌روند و سلول‌هایی را هدف قرار می‌دهند که در صورت عدم کنترل می‌توانند برای بدن خطرناک باشند. یکی از اهداف اصلی آنها، سلول‌های سرطانی است اما سرطان برای فرار از شناسایی شدن، چندین راه دارد. ایمنی‌درمانی موسوم به “CAR T cell immunotherapy”، استخراج این سلول‌های تی از بدن بیمار، تغییر دادن آنها برای هدف‌گیری بهتر تومورها و بازگرداندن آنها به بدن را شامل می‌شود.

پژوهشگران در آزمایش‌های جدید، مرحله اصلاح را با استفاده از پنتانوئات و بوتریات انجام دادند؛ سپس به تنظیم سلول‌های ایمنی تازه تقویت شده روی تومورهای جامد در ظروف آزمایشگاهی پرداختند. سلول‌های ایمنی پس از این فرایند، برای حمله کردن به ملانوما و سلول‌های سرطان پانکراس، بهتر مجهز شدند.

“مایک لو”(Maik Luu)، از پژوهشگران این پروژه گفت: هنگامی که اسیدهای چرب زنجیره کوتاه به برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های CD8 T پرداختند، یکی از نتایج آن، افزایش تولید مولکول‌های پیش‌التهابی بود. نتایج این پژوهش، نمونه‌ای از نقش متابولیت‌های باکتری‌ روده در تغییر متابولیسم و تنظیم ژن سلول‌های ما است؛ بنابراین تاثیر مثبتی بر کارآیی روش‌های درمانی تومور دارد.
روش CAR T cell immunotherapy در حال حاضر، موثرترین روش ایمنی‌درمانی برای درمان سرطان‌های خون مانند لوسمی است. موفقیت این پژوهش جدید نشان می‌دهد که این نوع از اسیدهای چرب می‌توانند گزینه‌های خوبی برای به کار گرفتن سلول‌های تی در درمان هدف قرار دادن تومورهای جامد باشند.

پژوهش‌های بیشتری باید در مورد این موضوع انجام شوند و به گفته پژوهشگران، مراحل بعدی، بررسی انواع دیگر سرطان را شامل می‌شوند که این اسیدهای چرب می‌توانند عملکرد خوبی در مورد آنها داشته باشند.

این پژوهش، در مجله “Nature Communications” به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …