کم بارشی فراگیر در ایران/ بارش‌ها تقریبا در تمامی استان‌ها زیر نرمال است

بارش‌ها در کشور از ابتدای مهرماه تاکنون حدود ۳۰ درصد کمتر از نرمال بوده است همچنین میزان نزولات جوی از ابتدای سال آبی زراعی (مهرماه) تاکنون در تمامی استان‌ها به جز چهار استان کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شده است.

به گزارش ایسنا، براساس آخرین اطلاعات مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از مهرماه تاکنون در کل کشور ۸۲ میلیمتر بارش داشته‌ایم که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت کشور حدود ۳۰ درصد کمتر گزارش شده است.

از سویی دیگر بارش‌ها در ایران نسبت به سال گذشته نیز ۴۰ درصد کمتر شده است و تمامی استان‌ها به جز چهار استان اردبیل، البرز، تهران و قم با کم بارشی مواجه‌اند.

بر اساس این اطلاعات، بارش‌ها در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان به‌ترتیب ۸۹.۵ درصد، ۸۹ درصد و ۶۲ درصد کمتر از میانگین بلند مدت است بنابراین این استان‌ها در شرایط کم‌بارشی شدید قرار دارند.

از سویی دیگر بارش‌ها از ابتدای مهر ماه تاکنون در دو استان پربارش گیلان و مازندران نیز به ترتیب حدود ۱۷.۵ درصد و ۲۳ درصد کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شده است.

احد وظیفه – رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی – پیش از این در گفت و گویی با ایسنا با اشاره به اینکه طی سال آبی جاری کم بارشی فراگیر و خشکسالی گسترده در ایران دور از انتظار نیست، گفته بود که در بیشتر استان‌های کشور در جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شرق این شرایط محسوس خواهد بود حتی برای استان‌های شمالی کشور به‌ویژه گلستان نیز وضعیت خوبی پیش‌بینی نمی‌شود.

به گفته وظیفه بر اساس مدل‌های اقلیمی پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال آبی با خشکسالی متوسط و شدید در کشور مواجه باشیم بنابراین انتظار می‌رود که دستگاه‌های متولی به‌ویژه وزارت نیرو برای ذخیره آب در کشور و مدیریت بهینه آن برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …