گرده‌شناسی عسل با میکروسکوپ الکترونی

گرده‌شناسی عسل (منشاء گیاه شناسی عسل) با میکروسکوپ الکترونی، جهت کنترل کیفی و سنجش خلوص عسل، در دانشگاه شهید بهشتی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر احمدرضا محرابیان، عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی دانشگاه شهید بهشتی در این باره گفت: تحقیقات گرده‌شناسی عسل مبتنی بر مطالعات میکروسکوپ الکترونی نگاره (SEM)، برای اولین بار در کشور برای کنترل کیفی عسل از سال ۱۳۹۷ در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده است. با ایجاد آزمایشگاه تخصصی گرده‌شناسی، ارائه خدمات تخصصی گرده‌شناسی عسل، امکانی فراهم شد تا رساله‌های تحصیلات تکمیلی مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا در این زمینه تدوین شود.

وی، با برشمردن کاربردهای گرده‌شناسی عسل گفت: استاندارد بین‌المللی گرده‌شناسی عسل نیز توسط اینجانب با همکاری با سازمان استاندارد نگاشته شده و استاندارد ملی گرده‌شناسی عسل نیز در دست تهیه است. گرده‌شناسی عسل به عنوان یک نشانگر مهم جهت شناسایی منشاء گیاه شناسی عسل، کنترل کیفی عسل و شناسایی تقلب ها در کنار سایر روش‌های کنترل کیفی عسل در دنیا به کار می‌رود.

محرابیان تصریح کرد: در این شیوه کمیت و کیفیت دانه‌های گرده براساس استانداردهای معینی سنجیده شده و جهت تعیین خلوص و کیفیت عسل به کار گرفته می‌شود. این شیوه نقش بسیار مهمی در افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان، افزایش صادرات و برندسازی عسل دارد.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، مرجع مهم شناسایی دانه‌های گرده، اطلس گرده‌شناسی است که نخستین اطلس گرده‌شناسی ایران براساس تصاویر میکروسکوپ الکترونی نگاره از سال ۱۳۹۰ در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده و نزدیک به ۹۰۰ گونه از گیاهان ایران تصویر برداری شده و شرح آن‌ها نگارش شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …