گزارشی از جشنواره «کتابخوانی رضوی»

نشست خبری یازدهمین جشنواره «کتابخوانی رضوی» با ارائه گزارشی از برگزاری دوره‌های مختلف این جشنواره برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد و دبیر یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در نشست‌ خبری این دوره از جشنواره که امروز (سه‌شنبه، ۱۸ خرداد)  در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد، با بیان اهداف برگزاری این جشنواره و ارائه گزارشی از دوره‌های مختلف آن گفت: از ۱۰ دوره گذشته در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توفیق برگزاری پنج دوره را داشته‌ایم و این دوره ششمین دوره‌ای است که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود. میزان مشارکت در ششمین دوره جشنواره بیش از ۲۳۵ هزار نفر، در هفتمین دوره بیش از ۶۴۸ هزار نفر، در هشتمین دوره بیش از ۵۵۸ هزار نفر، و در نهمین دوره بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است. در دهمین دوره هم با توجه به مشکلات به‌وجودآمده در خصوص شیوع کرونا و حذف بخش مکتوب، جشنواره در فضای مجازی برگزار شد که قریب به ۱ میلیون و ۳۰۰ نفر در آن شرکت کردند. 

امام زمان (عج) بخش جنبی یازدهمین دوره

او با اشاره به بخش جنبی جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: در یازدهمین دوره به دلیل داشتن دو نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰ بخش امام زمان (عج) به این جشنواره اضافه شده است. در این دوره علاوه بر قالب‌های پرتکرار گذشته همچون چهارگزینه‌ای، نقاشی، پویش کتابخوان و داستانک بخش شعرگویی ویژه بزرگسالان و نوجوانان و قصه‌گویی از منابع جشنواره و منابع آزاد مرتبط با جشنواره را هم خواهیم داشت.

دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تصریح کرد: با توجه به این‌که در ادوار گذشته جشنواره، محدودیت منابع داشتیم، در این دوره جوایزی را برای ناشران جهت تولید منابع اختصاص دادیم تا ناشران هم ضمن مشارکت در این جشنواره بر غنی شدن منابع مرتبط با ائمه معصومین (ع) بیفزایند. 

مهدی رمضانی با اشاره به این‌که یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو بخش فردی و خانوادگی برگزار خواهد شد، گفت: با توجه به ادامه روند شیوع همه‌گیر کرونا، یازدهمین دوره جشنواره نیز مانند سال گذشته، در بستر الکترونیک از طریق سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی www.samakpl.ir و اپلیکیشن موبایلی برگزار می‌شود.

او منابع کمتر، ایجاد قالب‌های جدید متناسب با سلایق مختلف و خرید ۷۲۰۰ نسخه از هر عنوان کتاب و ارسال آن برای کتابخانه‌های عمومی کشور را از جمله ویژگی‌های یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی برشمرد.

منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی عناوین این دوره به تفکیک گروه سنی، گفت: در بخش کودک کتاب «زندگی امام رضا علیه السلام» نوشته سیدمحمد مهاجرانی نشر کتابک و مجموعه «۱۴ معصوم: امام زمان علیه السلام» نوشته زهرا عبدی نشر جمکران معرفی شده است. کتاب‌های «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره‌ امام رضا علیه السلام و زیارت ایشان» نوشته غلامرضا حیدری ابهری از به‌نشر و «۱۰ قصه از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف» نوشته فریبا کلهر از نشر قدیانی به عنوان منابع بخش نوجوان انتخاب شده‌اند.

رمضانی در خصوص انتخاب منابع جوان و بزرگسال نیز بیان کرد: دو کتاب چشمه‌های بهشت: گزیده عیون نوشته محمدهادی زاهدی از به‌نشر و پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور) نوشته رحیم کارگر از نشر معارف به عنوان منابع جوان و بزرگسال انتخاب شده‌اند. رشته‌های این دوره از جشنواره شامل نقاشی، پویش کتابخوان، چهارگزینه‌ای، شعرسرایی، دو پویش «برای امام زمانم» ویژه نوجوانان و «مروّجان فرهنگ رضوی» ویژه کتابداران،  داستان کوتاه (داستانک، دل‌نوشته و متن ادبی)، تولید آثار هنری، قصه‌گویی، حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر است.

پیمایش جشنواره کتابخوانی رضوی توسط ایسپا

مهدی رمضانی در ادامه با اشاره به پیمایش صورت‌گرفته توسط ایسپا با موضوع جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: در پایان دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، بر آن شدیم جشنواره را ارزیابی کنیم. لذا به درخواست معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی و با مشارکت معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، پیمایشی توسط «ایسپا: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران زیر نظر جهاد دانشگاهی» با هدف سنجش نظرات کتابداران و مشارکت‌کنندگان درباره جشنواره کتابخوانی رضوی با استفاده از تکنیک پرسشنامه در کلیه استان‌های کشور انجام شد.  این پژوهش نشان داد در بخش کتابداران بیش از یک سوم کتابداران معتقدند برگزاری جشنواره توانسته در ترویج کتابخوانی، نشر سیره رضوی، جلب عضو به کتابخانه، افزایش امانت در موضوع جشنواره، جوابگو بودن تعداد و تنوع کتاب‌ها،  تقویت فعالیت کتابخوانی درون کتابخانه و استفاده از سایت  موثر باشد.  در بخش مشارکت‌کنندگان هم بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان معتقدند برگزاری جشنواره رضوی موجب افزایش انگیزه آشنایی با سیره رضوی و معارف اهل بیت شده  و در نظر آنان رضایت از منابع و مفید و موثر بودن جشنواره‌، سایت و مشاوره کتابداران و حضور در جشنواره‌های بعدی بیش از ۵۰ درصد بوده است.

او در ادامه بخش‌هایی از  نتایج این پیمایش را به تفکیک دو بخش کتابداران و مشارکت‌کنندگان ارائه کرد و گفت: در بخش کتابداران با موضوع «بررسی توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب ارزیابی از موفقیت جشنواره در دستیابی به اهداف»، بیش از یک‌سوم پاسخگویان (۴۳ درصد) در حد «زیاد» معتقدند که برگزاری جشنواره توانسته است در دستیابی به اهداف آن مؤثر باشد و در مقابل ۲۶ درصد نیز معتقدند که جشنواره در حد کمی توانسته است به اهدافش دست یابد. در «بررسی توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب استقبال مردم از برگزاری جشنواره» نتایج نشان داد، ۲۶ درصد از پاسخگویان در حد کم و در مقابل ۳۸ درصد در حد زیادی، میزان رغبت و استقبال مردم را در یک روند چندساله از برگزاری چند دوره از جشنواره ارزیابی کرده‌اند. همچنین در بخش «بررسی توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب ارزیابی از تأثیر جشنواره بر تقویت فعالیت‌های کتاب‌خوانی درون کتابخانه‌ها» نتایج نشان داد که ۲۰ درصد از پاسخگویان در حد کم، ۲۹ درصد در حد متوسط و ۵۱ درصد در حد زیادی معتقدند که این جشنواره و فعالیت فرهنگی کتابداران توانسته است فعالیت‌های کتاب‌خوانی کتابخانه‌ها را تقویت کند.

او افزود: در «بررسی توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نکات مثبت و منفی جشنواره» از دید پاسخگویان «آشنایی کودکان با ائمه، بالا بردن سطح مطالعه افراد و آگاهی علمی و تقارن زمان برگزاری جشنواره با ولادت امام رضا و حس مثبت داشتن نسبت به امام رضا» مهم‌ترین نکات مثبت جشنواره و در مقابل «آمارسازی به این صورت که به‌خاطر فشارهای موجود، کتابدار جای چند نفر شرکت کننده مشارکت می‌کند، کم بودن تعداد جوایز و کم بودن تعداد کتاب‌ها و نداشتن تنوع و جذابیت» مهم‌ترین نکات منفی جشنواره بوده است. همچنین در «بررسی توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب موضوعات پیشنهادی» نتایج نشان داد که  موضوعات «روانشناسی، علمی و مذهبی، سایر امامان اهل ‌بیت و اولیاء» مهم‌ترین موضوعات پیشنهادی بوده است که در صورتی که نهاد بخواهد برای رونق بخشیدن به برنامه‌های ترویجی، جشنواره یا جشنواره‌های کتاب‌خوانی دیگری را به‌طور مکمل یا مستقل طراحی و برگزار کند باید به آن‌ها بپردازد.

 انتهای پیام 

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …