گسترش همکاری "سمت" و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایسنا، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری بین مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (رایسست) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از یک طرف و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) از طرف دیگر، در نشست مشترک مسئولین در یک وبینار در روز دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ بین طرفین به امضاء رسید.

دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در آغاز این نشست که با حضور دکتر محمد ذبیحی رئیس سازمان “سمت”، دکتر هاجر صفاهیه معاون پژوهش و فناوری رایسست، دکتر ابوالحسنی رییس پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، دکتر حمیدرضا خادمی معاون پژوهشی “سمت” و دکتر فلاحتی فومنی رئیس اداره همکاری‌های علمی بین المللی رایسست و ISC در راستای سیاست‌های کلان مرکز منطقه‌ای و پایگاه استنادی و با هدف برقراری و نیز گسترش تعاملات علمی، پژوهشی و فناوری برگزار شد، ضمن بیان قبولی طاعات و عبادات و خیر مقدم به حاضران در جلسه، برخی زیرساخت‌ها، فعالیت‌ها و دستاوردهای مرکز منطقه‌ای و پایگاه استنادی را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی معرفی کرد.

وی با برشمردن اهداف و ماموریت‌های کلان دو سازمان، بر اهمیت تبدیل مرکز منطقه‌ای به پایگاه تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز کشور به منظور نظام‌مند کردن هزینه‌های کشور در رابطه با تامین و خرید پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی تاکید کرد و آن را یکی از اهداف مهم این سازمان دانست.

دهقانی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف رایسست و ISC ثبت نشریات علمی و ارزش گذاری نشریات، دانشگاه‌ها و دانشمندان در سطح منطقه و جهان اسلام است.

وی در ادامه گفت: نظر به رسالت و ماموریت مرکز منطقه‌ای، با ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی وزارت عتف به این مرکز واگذار شد. هدف از این ارزیابی که هر سال بر اساس اطلاعات کمی و کیفی نشریات علمی انجام می‌شود، ارتقای کیفیت نشریات بر اساس استانداردهای مطرح در سطح ملی و بین‌المللی است. در این راستا، ارزیابی و رتبه‌بندی مطابق با شیوه‌نامه مصوب کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحت ۶ معیار کلی شامل “انتشار به موقع و ضوابط آیین نامه نشریات”، “داشتن وبگاه استاندارد، زیرساخت‌ها و اطلاعات شناسنامه‌ای نشریه”، “رعایت آیین نگارش، ساختار و کیفیت مقالات”، “رعایت فرآیند پذیرش مقالات و داوری تخصصی”، “وضعیت نشریه در نمایه‌های استنادی، تخصصی و اجتماعی”، “به‌کارگیری مقررات و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای رعایت اخلاق علمی نشر و جلوگیری از بروز تخلفات علمی” و بیش از ۵۰ شاخص زیر مجموعه انجام می‌گیرد.

دهقانی در ادامه افزود: پایگاه استنادی در راستای کیفی‌سازی و پوشش بهینه نشریات معتبر علمی، شیوه جدیدی برای سطح‌بندی و نمایه‌سازی نشریات طراحی کرده است. در این شیوه از نمایه‌سازی و سطح‌بندی، نشریات نمایه شده در ISC بر اساس معیارهای ارزیابی ساختاری، محتوایی و مبتنی بر داده‌های علم‌سنجی در سه مجموعه متفاوت شامل “نشریات اولیه”، “نشریات لیست انتظار” و “نشریات هسته” نمایه خواهند شد (https://jcr.isc.gov.ir/main.aspx).

وی افزود: یکی از محصولات جدید ISC سامانه Digital Object Recognizer (DOR) است. DOR یک کد منحصر به فرد است که برای هر چیزی شبیه اثر انگشت است. DOR به صورت بین‌المللی برای هر مقاله‌ای که در یک ژورنال یا یک کنفرانس، کتاب، پایان‌نامه، نرم‌افزار و غیره نمایش داده می‌شود، تعیین می‌شود تا به شما کمک کند مانند بارکد تشخیص آنها را تسهیل کند. این یک شناسه دیجیتالی بی نظیر در سطح جهان است و آن را به ابزاری اختصاصی برای محققان در زمینه‌های علمی تبدیل می‌کند. هنگامی که در سیستم برچسب‌گذاری می‌شود، شیء پیوند دریافت می‌کند. این حالت امکان دسترسی آسان به اطلاعات شیء را در همه زمان‌ها فراهم می‌کند. یک کد DOR منحصر به فرد ممکن است به هر شیء دیجیتالی در وب اختصاص یابد. این سرویس به صورت فراگیر و به منظور خدمت به کل جامعه علمی جهان است.

در ادامه دکتر فلاحتی فومنی، رئیس اداره همکاری‌های علمی بین المللی رایسست و ISC با اشاره به فعالیت مرکز منطقه‌ای در سه حوزه کلان، تهیه منابع اطلاعاتی، پردازش منابع اطلاعاتی، تولید پایگاه‌های اطلاعاتی جامع و در نهایت توزیع اطلاعات در سطح کشور و همچنین کشورهای منطقه، پایگاه‌های اطلاعاتی این سازمان و شاخه‌های ملی و بین‌المللی آن را پاسخگوی بخش اعظم نیازهای پژوهشی محققان کشور و منطقه دانست.

دکتر محمد ذبیحی، رئیس سازمان “سمت” نیز ضمن بیان تاریخچه تاسیس “سمت”، گفت: این دو مجموعه با هم‌افزایی و تعاملات علمی می‌توانند رسالت علمی ایران را به گوش جهان برسانند.

دکتر ابوالحسنی، رییس پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی در ادامه این وبینار به معرفی فعالیت‌ها و ساختار پژوهشی در “سمت” پرداخت و گفت: اهم وظایف و اختیارات سازمان شامل چاپ، نشر و فروش کتب، منابع، مجلات و سایر تولیدات علمی و پژوهشی در داخل و خارج از کشور است. همچنین، اقدام برای تصنیف، تالیف و ترجمه ماخذ مبنایی، درسی و کمک درسی و سایر منابع علمی به زبان فارسی و غیرفارسی متناسب با برنامه‌های مصوب از دیگر فعالیت‌های “سمت” است.

وی افزود: پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی با هدف پژوهش و تحقیق در شاخه‌های علوم انسانی با سه رویکرد بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی و همچنین اجرای طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی با هدف دستیابی به منابع علمی دانشگاهی در همه حوزه‌های علوم انسانی تاسیس شده است.

بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در ادامه این جلسه بندهای تفاهم نامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از توافق طرفین، به امضاء رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …