یک شیرازی، مزه شیراز را به یزد آورد

ایسنا/یزد مدیر یکی از مجموعه‌های اقامتی گردشگری استان فارس که مزه شیراز را به یزد آورده است، با بیان این که خوراکی‌ها میراثی هستند که اگر پخت نشوند به راحتی از خاطر افراد رفته و هویت خود را از دست می‌دهند، گفت: تصمیم گرفتم با سفر به شهرهای مختلف ایران، خوراکی‌های سنتی شیراز را به شهرهای دیگر ببرم و به مردم بچشانم.

«سروش پرهامی» در جریان سفرش به شهر جهانی یزد و در حاشیه رویداد گردشگری خوراک استان یزد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تصمیم گرفتیم برای معرفی شهرمان به مردم ایران و حتی دنیا، مزه‌های مختلف غذا را با خود به هر شهر و دیاری ببریم و در واقع پیام ما از این سفرها، معرفی شیراز است.

وی با بیان این که گردشگری خوراک یکی از انواع پرطرفدار و محبوب اما مغفول در کشور ایران است، تصریح کرد: روزگاری سرو خوراک و غذاهای بومی مانند کته و دمپخت در رستوران‌ها و هتل‎ها و سایر اماکن پذیرایی مرسوم نبود اما در زمانی نه چندان دور، مردم به اهمیت پیام فرهنگی نهفته در غذاهای بومی و جذابیت این غذاها برای گردشگران پی می‌بردند.

وی با اشاره به تاثیر فرهنگی غذاها، تصریح کرد: خوراکی‌ها میراثی هستند که مانند ابنیه تاریخی قابلیت نگهداری ندارند و اگر پخت نشوند، به راحتی از خاطر افراد رفته و هویت خود را از دست می‌دهند و نام و نشانی از آن‌ها نمی‌ماند.

این فعال گردشگری در رابطه با اقدام خود در حوزه گردشگری خوراک نیز تصریح کرد: تصمیم گرفتم با سفر به شهرهای مختلف ایران و استفاده کامل از انواع خوراکی و مواد اولیه کاملا بومی، خوراکی‌های سنتی شیراز را به شهرهای دیگر ببرم و به مردم بچشانم.

وی افزود: علاوه بر آن در کنار توزیع بسته‌های معرف این غذاهای بومی، سعی کردیم که شیراز را با فال حافظ و موسیقی سنتی شیراز و کارت پستال‌هایی از اماکن تاریخی این شهر به تصویر بکشیم و در این روزها که سفر برای مردم دشوارتر است، شیراز را به شهرهای دیگر ببریم.

وی با بیان این که فعالیت خود را با سفر به رئوس مثلث طلایی گردشگری ایران از شیراز به اصفهان و یزد آغاز کرده است، گفت:  از سال 92 فعالیت خود در حوزه گردشگری و به خصوص گردشگری خوراک آغاز کردم تا بتوانم با معرفی غذاهای بومی مانند غمبرپلو که پیشینه و روایات جالبی دارد، نگاه طبقاتی به خوراک محلی را حذف و به گردشگران معرفی کنم.

پرهامی با تاکید بر این که هنوز در دایرالمعارف خوراکی‌های فرانسه هیچ نشانی از ایران نیست، گفت: ایران بنا به اعتقاد برخی از کارشناسان در کنار روم و چین جزو مکتب‌های دنیا به شمار می‌رود ولی آیا این مکتب، هیچ غذای مخصوص به خودی برای معرفی به دنیا ندارد؟

وی با بیان این که برخی از کشورها مانند ترکیه به مقوله گردشگری خوراک توجه ویژه‌ای داشته‌اند، گفت: باقلوای ترکیه اصالتاً برای ترکیه نیست اما سالانه بیش از چند هزار تور در این باره به کشور ترکیه سفر می‌کنند و این در حالیست که کشور ایران غنی از ظرفیت گردشگری خوراک است و روزگاری ایران به عنوان مکتب مادر، هند و عثمانی را تغذیه کرده است.

پرهامی ادامه داد: زمانی که خوراکی‌های ایران به نام کشورهای دیگر جهان به ثبت برسد، نگران می‌شویم و افسوس می‌خوریم، در حالی که خودمان در خانه‌هایمان کمتر غذاهای بومی و محلی را پخت می‌کنیم و نسبت به حفظ این هویت ارزشمند می‌کوشیم.

این فعال گردشگری در پایان خاطرنشان کرد: من غذایی را سانسور نمی‌کنم و هر آنچه پخت می‌شود حتی اگر به مزاج مردم شهرهای مختلف سازگار نباشد، باز هم تغییری در آن ایجاد نمی‌کنم چرا که معتقدم مردم باید مزه واقعی هر شهر را بچشند و بدانند مزه شیراز، ترش و کمی تند است.

رویداد گردشگری خوراک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هتل لاله یزد و به میزبانی کمیته گردشگری خوراک این استان برگزار و در قالب بسته‌هایی، خوراکی‌های بومی و محلی شیراز بین مهمانان توزیع شد.

انتهای یپام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …