۲ سیارک عظیم‌الجثه در حال نزدیک شدن به زمین هستند

براساس داده‌های ناسا(NASA) دو سیارک عظیم چند روز دیگر از کنار زمین عبور خواهند کرد. اندازه این دو سنگ فضایی تقریبا به اندازه ساختمان امپایر استیت(Empire State) و حدودا سه برابر هرم بزرگ جیزه(Giza) است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز ویک، براساس داده‌های مرکز مطالعات اجسام نزدیک زمین ناسا(CNEOS) اولین سیارک که ۲۰۲۰ PP نام دارد در تاریخ ۲۳ ژانویه(پس فردا) از کنار سیاره ما عبور خواهد کرد. این جرم آسمانی در ساعت ۶:۲۶ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۴:۵۶ به وقت تهران) در نزدیک‌ترین حالت به زمین قرار خواهد گرفت. در این لحظه این سیارک در فاصله‌ی ۴.۳ میلیون مایلی ما قرار خواهد داشت که ۱۸ برابر فاصله زمین با ماه است. قطر این سیارک ۱۲۱۳ فوت(۳۷۰ متر) تخمین زده شده است و با سرعتی نزدیک به ۱۸۷۰۰ مایل در ساعت از نزیکی زمین عبور خواهد کرد. این سیارک که در سال ۲۰۲۰ کشف شد هر ۳۸۱ روز یک دور کامل به دور خورشید می‌چرخد و برآورد می‌شود که رویارویی بعدی با زمین را در تاریخ دهم اوت ۲۰۲۱ داشته باشد.

دومین سیارک که ۲۰۱۰ JE۸۷ نام دارد تنها دو روز بعد یعنی در تاریخ ۲۵ ژانویه در ساعت ۱:۱۷ بعد از ظهر به وقت منتطقه زمانی شرقی(۲۱:۴۷ به وقت تهران) از کنار زمین گذر خواهد کرد. طبق بررسی‌های مرکز مطالعات اجسام ناسا این سیارک ابعادی بزرگ‌تر دارد و قطر آن بیشتر از ۱۴۱۰ فوت(۴۳۰ متر) است. در طول سفر خود این سیارک به آرامی به سیاره ما نزدیک می‌شود و در کمترین مسافت با زمین در فاصله‌ی ۳.۷ میلیون مایل چیزی حدود ۱۵ برابر فاصله زمین و ماه قرار می‌گیرد.

علاوه بر این ، JE۸۷ ۲۰۱۰ بسیار سریع‌تر از ۲۰۲۰ PP حرکت خواهد کرد و سرعت زیاد آن حدود ۳۳۴۰۰ مایل در ساعت خواهد بود که تقریباً ۴۵ برابر سریع‌تر از سرعت صوت است.

این سیارک‌ها در گروه اجرام نزدیک به زمین قرار می‌گیرند زیرا مسیر حرکت آن‌ها به دور خورشید در فاصله ۳۰ میلیون مایلی مسیر حرکت زمین قرار دارد. برخی از این اجرام که بیشتر آن‌ها سیارک هستند می‌توانند “خطرناک” تلقی شوند اگر ویژگی‌های خاصی را داشته باشند.

پل چادوس(Paul Chodas) مدیر مرکز مطالعات اجسام نزدیک زمین ناسا در بخش آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا می‌گوید: اگر یک سیارک در فاصله‌ای حدود ۴.۶ میلیون مایلی زمین چیزی حدود ۱۹ برابر فاصله ماه و زمین قرار گیرد و قطر آن بزرگ‌تر از ۱۴۰ متر باشد ما آن را “خطرناک” در نظر می‌گیریم.

تاکنون دانشمندان بیش از ۲۵ هزار سیارک شناسایی کرده اند که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها اندازه‌ای بزرگ‌تر از یک کیلومتر(۰.۶۲ مایل) دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …