‌راه‌اندازی موزه‌ای برای پرویز تناولی

معاون میراث‌فرهنگی کشور اعلام کرد که مجموعه دستبافته‌های عشایری و روستایی ایران، اهدایی پرویز تناولی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در موزه‌ای به نام او در مجموعه نصیرالملک شیراز به شکل دائمی به نمایش گذاشته می‌شود.

به‌گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث‌فرهنگی کشور ـ در مراسم رونمایی و نمایشگاه منتخبی از مجموعه دستبافته‌های عشایری و روستایی ایران، اهدایی پرویز تناولی که ظهر روز یکشنبه (دوم خردادماه) در موزه فرش ایران برگزار شد، در سخنانی گفت: به‌زودی موزه‌ای به نام استاد در مجموعه نصیرالملک که یکی از مجموعه‌های مهم و نفیس ما است، راه‌اندازی می‌شود. پرویز تناولی استاد برجسته‌ای هستند و این آثار حاصل تلاش ۶۰ ساله استاد و بودن میان عشایر است.

او افزود: حدود ۱۸ سال در استان فارس خدمت کردم و به خوبی با طوایف مختلف آشنا هستم و جنبه‌های مختلف ملموس، ناملموس و فرهنگی را در زندگی آن‌ها دیدم، بخشی از ایده‌ها و اندیشه‌های عشایر را می‌توان در دست‌بافته‌ها آن‌ها که به خوبی منعکس شده، مشاهده کرد. در واقع نمایش قدرتمند و بسیار ارزشمند فرهنگی در آن نهفته است که افراد مختلفی از جمله استاد تناولی برای ایجاد خلاقیت‌ در آثارشان استفاده کردند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: یک هزار و ۴۰۸ اثری که استاد تناولی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهدا کردند، ما به دقت ثبت و ضبط خواهیم کرد و اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی در سامانه جام قرار خواهد داد. استاد تناولی با انجام این کار برای همیشه جاودانه‌تر شدند.

او تاکید کرد: بسیاری از این دست‌بافته‌ها ممکن است تولید نشود. با راه‌اندازی این موزه و ارائه درست آثار، اسناد و کتاب‌هایی که قرار است در کتابخانه موزه قرار بگیرد، تمام مردم از وجود آن بهره می برند و راه استاد ادامه می یابد. بنابراین خوشحالم در کشوری زندگی می‌کنم که هنوز هم افرادی مانند استاد تناولی وجود دارند که وقف فرهنگی انجام می‌دهند. این اتفاق که در حوزه میراث‌فرهنگی رخ داده، بسیار مهم است و می‌تواند الگویی برای سایر هنرمندان باشد که آثارشان را در دوره حیات خود به مکان‌های مهمی مانند میراث‌فرهنگی هدیه کنند و این موضوع در تاریخ ماندگار خواهد شد.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی نیز در سخنانی یادآور شد: مجموعه اهدایی پرویز تناولی یادآوری می‌کند این کشور دارای فرهنگ و تمدن ارزشمندی است و یکایک اقوام ما هنرمند هستند، بدون داشتن سواد آکادمیک آثاری را تولید کردند علاوه بر آن‌که کارکردهای روزانه دارند، دقت زیادی در خلق آن‌ها به کار رفته است و دارای معنا، مفهوم و ویژگی‌های خاصی هستند.

کارگر تصریح کرد: گاهی اوقات یادمان می‌رود در چه سرزمینی زندگی می‌کنیم و رسالت یکایک ما در جامعه چیست؛ به ویژه رسالت افرادی که در حوزه فرهنگ و میراث‌فرهنگی فعالیت و تلاش می‌کنند.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی بیان کرد: استاد تناولی و خانواده او می‌خواهند به این جامعه پرهیاهو، یادآوری کنند که وظیفه ما چیست و این اتفاق خاصی است که در این برهه از زمان رخ داده و در کمتری کشوری می‌بینید که یک هنرمند چنین احساس مسئولیتی نسبت به کشورش دارد.

او افزود: کشورهای عربی خواهان مجموعه دست‌بافته‌های عشایری و روستایی ایران که استاد پرویز تناولی جمع‌آوری کرده است، بودند و پیشنهاد میلیون دلاری برای خرید آثار به استاد داده بودند اما پرویز تناولی دوست دارد که این آثار برای نسل‌های آینده باقی بماند. موضوع وقف و هدیه کردن از جمله موضوعاتی است که در جامعه ما ریشه گسترده‌ای دارد و حتی پیش از اسلام از زمان ساسانیان و هخامنشیان نیز به آن پرداخته شده است، مانند وقف کاروانسراها، قنات‌ها و باغ‌ها. در دوره اسلامی نیز موضوع وقف تقویت شده است.

او افزود: کشور ما با تمدن چندین هزار ساله‌ای که دارد اگر هر موضوعی را کنکاش کنیم دارای ریشه قوی است. شخصیت‌هایی مانند استاد تناولی این سنت حسنه و مسئولیت‌پذیری اجتماعی را برای ما یادآوری می‌کنند. استاد پرویز تناولی برای جمع‌آوری این آثار زحمات زیادی کشیدند، افرادی هستند که تمام تلاش خود را برای بهره‌وری جامعه می‌کنند. استاد و خانواده او باید توسط مردم ایران تکریم شوند، افرادی مانند پرویز تناولی و تورج ژوله سرمایه‌های اجتماعی این کشور هستند.

همچنین پریسا بیضایی، مدیر موزه فرش ایران در ادامه گفت: سخن گفتن از استاد پرویز تناولی کار سختی است. قبل از آمدن به موزه فرش ایران، استاد برای من سمبلی از هنرمند معاصر بودند و در عرصه هنر حجم‌سازی و مجسمه‌سازی کارهای او را از زمانی‌که دانشجو بودم دنبال می‌کردم.

او افزود: پرویز تناولی تنها این آثار را جمع‌آوری نکردند بلکه تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای در خصوص دستبافته‌های عشایری انجام داده است، او در زمینه هنرهای سنتی و مردم‌شناسی نیز فعال هستند. سال گذشته از شنیدن خبر اهدای مجموعه دست‌بافته‌های عشایری و روستایی ایران توسط استاد به وزارت میراث‌فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی خوشحال شدم و از دیدن این همه آثار که مطالعات غنی پشتوانه آن است، شگفت‌زده شدم.

مدیر موزه فرش ایران تصریح کرد: «هم اکنون ۱۹۸ قطعه از ۱۴۰۸ قطعه مجموعه دستبافته‌های عشایری و روستایی ایران، اهدایی پرویز تناولی در گنجینه موزه فرش ایران قرار دارد که قرار است ۹ قطعه آن به موزه فرش ایران اهدا شود و سایر آثار به موزه استاد در شیراز منتقل خواهد شد.

تندیس تناولی، دختر پرویز تناولی نیز در ادامه گفت: پدرم دوست داشتند امروز در این مراسم حضور داشته باشند. مجموعه دستبافته‌های عشایری و روستایی ایران را طی ۶۵ سال جمع‌آوری کردند، او بارها گفته‌اند هیچ الگویی برای افکار و ایده‌های مجسمه‌هایشان نداشتند برای این‌که در ایران مجسمه‌سازی به طور تاریخی وجود نداشته است، بنابراین هنرهای کاربردی و صنایع‌دستی را برای خلق آثار خود الگو قرار داد.

او افزود: پدرم متوجه شد جوان‌هایی که در روستاها و عشایر زندگی می‌کنند، دوست دارند شهرنشین شوند و این بافته‌ها با آمدن آن‌ها به شهرها از بین می‌رود به ‌همین دلیل شروع به جمع‌آوری و نوشتن کتاب در خصوص دست‌بافته‌های عشایر کردند و آن‌ها را به دنیا معرفی کردند. بسیاری از این طرح‌ها را در کشورهای مختلف کپی و به عنوان هنر مدرن از آن استفاده می‌کنند. پدرم معتقد است تمام این طرح‌ها و آثار متعلق به ایران است و باید آن‌ها را برای نسل‌های آینده نگهداری کنیم.

در پایان مراسم از ۸۸ قطعه از ۱۴۰۸ مجموعه دستبافته‌های عشایری و روستایی ایران، اهدایی پرویز تناولی با حضور معاون میراث‌فرهنگی کشور، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، مدیر موزه فرش ایران و دختر استاد پرویز تناولی رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …