آرشیو خبرهای سایت پیامک

سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی یاتا اعلام کرده است که ترافیک هوایی ایرلاین‌های خاورمیانه در آوریل سال جاری میلادی ۹۷.۳ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، همزمان با شروع گسترده و بحران پاندمی ویروس خطرناک و مرگبار کرونا، اعلام وضعیت اضطراری و قرنطینه و وضع محدودیت‌های سختگیرانه از سوی دولت کشورهای مختلف، شرکت‌های هواپیمایی نیز با افت شدید تقاضای مسافران برای سفرهای هوایی مواجه شدند.

حالا بر اساس گزارشی که از سوی کارشناسان و محققان فعال در سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا ( IATA) منتشر شده است، ایرلاین‌های فعال و مستقر در کشورهای منطقه خاورمیانه در آوریل سال جاری میلادی کاهشی ۹۷.۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

طبق گزارش وب سایت arabian business، این در حالیست که حجم ترافیک هوایی آنها در ماه قبل از آن یعنی مارس ۵۰.۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی بوده و این بدان معناست که تاثیرات قرنطینه و بحران پاندمی کرونا در ماه آوریل نمود بیشتری بر ایرلاین های مختلف در سراسر جهان علی الخصوص کشورهای منطقه خاورمیانه داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

شهرام اقبال‌زاده با مروری بر پرداختن ادبیات به مسائل «رومینا»ها می‌گوید: ادبیات می‌توانست نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشد، اما ما عشق را سانسور می‌کنیم و عشق به‌طور کلی ممنوع است.

این مترجم و پژوهشگر  ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا، در پی اتفاقی که برای «رومینا، دختر ۱۴ساله تالشی» رخ داده است و کشته شدن او به دست پدرش، درباره پرداختن به مسائل نوجوانان و نقش ادبیات بر جلوگیری از خشونت‌های خانگی اظهار کرد: ابتدایی‌ترین نگاه این است که پدری بی‌رحم یک دختر نوجوان عاشق را کشته است، اما این موضوع محصول یک چرخه معیوب تولید و بازتولید خشونت است. گذشته از این‌که خانواده نوجوان در چه وضعیتی به‌سر می‌برد، مثلا ممکن است در موارد مشابهی بگویند پدر خانواده اعتیاد داشت، باید دید این فقر، اعتیاد و خشونت در خانه از کجا می‌آید؟ همه این‌ها ریشه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی‌ و حقوقی دارد. برای قطع زنجیره کرونا سعی کردند قرنطینه کنند، فاصله‌گذاری داشته باشند و مهم‌تر از همه نکات بهداشتی را رعایت کنند؛ قطع این زنجیره سلامت روح و روان و فرهنگ سالم و شرایط اجتماعی به‌هنجار را می‌طلبد.

او افزود: سیاست‌گذاری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح کلان از جمله آموزش فرهنگی باید اصلاح شود. در این آموزش فرهنگی هیچ‌چیزی بهتر از ادبیات نیست. در جامعه‌ چند گلوگاه استراتژیک داریم؛ خانواده، مدرسه و رسانه‌ها. در کجا آموزش روابط عاطفی وجود دارد؟ به جای سرکوب، ندیده گرفتن و حذف صورت مسئله چگونه باید این‌ها را نشان داد که این پدیده‌ای که به وجود آمده آیا عشق است یا نه؟ آیا عشق یک دختر ۱۴ساله به مرد ۲۸ساله که دوبرابر سنش است، واقعا عشق است یا نه؟ رابطه عاطفی و عاشقانه سالم بین این دختر و پسر شکل طبیعی نداشته است، چرا؟ زیرا این دختر در خانه و مدرسه آموزش ندیده و این مسائل در کتاب‌هایش نیست و بهمن به ظاهر عاشق بزرگسال هم نمی‌دانسته که این رابطه نه عاشقانه که کودک‌آزاری است. چون خانواده، صدا و سیما و رسانه‌ها هم این مسئله را آموزش نداده‌اند. در  ادبیات عشق برای نوجوانان کمابیش ممنوع است؛ هم عشق و رابطه عاشقانه برای نوجوان ممنوع است و هم نوشتن از عشق.  

اقبال‌زاده سپس با اشاره به سخت‌گیری نسبت به نوشتن درباره مسائل نوجوانان، گفت: به طور مثال، یک رمان درباره پسر ۱۰ ساله‌ای را که از خانه فرار می‌کند برای گرفتن مجوز به وزارت ارشاد فرستادیم. این رمان توسط گیتا رسولی از زبان آلمانی به فارسی ترجمه شد، «تئو فرار می‌کند» نوشته پتر هرتلینگ که درباره خطرات فرار از خانه بود. این رمان قصه پدر خشنی بود که بچه خود را کتک می‌زد. یک روز این بچه تصمیم می‌گیرد از خانه فرار کند و سوار قطار بین شهری می‌شود. او در کوپه‌ای قرار می‌گیرد که یک مرد منحرف آن‌جا هست. این پسر نوجوان می‌بیند این مرد ظاهرا به او محبت می‌کند اما بعد متوجه می‌شود که به حریم شخصی او دست‌درازی می‌کند. ارشاد گفت این بخش حذف شود. این اتفاق  ممکن است برای یک دختر بیفتد. یا حتی رمان «وقتی یلدا نبود» نوشته مینو کریم‌زاده درباره ایدز بود، اما اجازه پخش گسترده و تجدید چاپ ندادند. این رمان قصه یک دختر بود که به خاطر رابطه ناسالم تحمیلی (تجاوز) ایدز می‌گیرد. کودکان و نوجوانان باید آموزش ببینند که عشق چیست و انحراف چیست؟ خطر چیست و چرا نباید از خانه فرار کرد؟ اگر پدر «رومینا» هم  آموزش می‌دید این اتفاق نمی‌افتاد.

او خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان باید آموزش ببینند و چه بهتر که این آموزش همراه با لذت خواندن باشد. بچه‌ها باید عشق را درک کنند، اما نویسنده‌های ما به خاطر سانسور سعی دارند وارد این موضوع نشوند. هرچند در این مدت دیده‌ام همکارانم رمان‌های خوبی می‌نویسند. در  این زمینه بیش از همه حمیدرضا شاه‌آبادی کار کرده است؛ مانند «وقتی مژی گم شد» و «لالایی برای دختر مرده». این‌ها رمان‌هایی است که از کمبود عاطفه در خانواده و نبود عشق و رابطه‌ای قوی در دختر و پدر و خشونت در خانواده صحبت می‌کند. جمشید خانیان رمان‌های خوبی در این زمینه دارد؛ مانند «عاشقانه‌های یونس در دل ماهی»، یا «هستی» فرهاد حسن‌زاده و دیگران هم آثار خوبی دارند. اگر چنین رمان‌هایی در آموزش و پرورش و کتاب‌های درسی راه پیدا کند، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. معلم‌های ما نیز باید یاد بگیرند کتاب بخوانند،  معلم‌های ما درگیر مشکلات اقتصادی هستند و  کتاب نمی‌خوانند. از طرف دیگر کتابخانه‌های مدارس تجهیز نمی‌شوند و کتابخانه روزآمد و کتابداران آگاه عاشق کودکان و ادبیات کودک به ندرت داریم. در حال حاضر ما تحریم هستیم و وضعیت بدی داریم. ما در آموزش و پرورش، در صدا و سیما و در ادبیات بدهکار این نسل هستیم.

شهرام اقبال‌زاده سپس بیان کرد: ادبیات می‌توانست نقش بسیار بسیار  مهمی در این زمینه داشته باشد، یا سینما. اما مسئله این است آیا می‌توانیم فیلم عاشقانه بسازیم و دچار سانسور نشویم؟ ما عشق را سانسور می‌کنیم. عشق به‌طور کلی ممنوع است، رابطه عاشقانه و از عشق حرف زدن ممنوع است. در عین حال  نویسنده‌های ما دچار خودسانسوری می‌شوند و سعی می‌کنند به این سمت نروند. حتی مترجمان ما نیز سعی می‌کنند به آن سمت نروند و یا تعدیلش کنند.

او در پایان تأکید کرد: ادبیات و هنر عواطف را به‌سامان می‌کند. ادبیات در وهله اول عاطفه را پرورش می‌دهد، بعد تخیل را گسترش می‌دهد و باعث رشد تفکر انتقادی  می‌شود. نوجوان با ادبیات یاد می‌گیرد هر کسی از راه رسید و چند پیام محبت‌آمیز داد، نامش عشق نیست. تاکید می‌کنم اگر نوجوان این‌ها را ببیند دیگر یک دختر ۱۴ساله فریب نمی‌خورد که دنبال پسر  ۲۸ساله برود و  پسر ۲۸ ساله یاد می‌گیرد این عشق نیست بلکه کودک‌آزاری است. قوانین ما هم مشکل دارد، لایحه منع خشونت علیه زنان و کودکان سال‌هاست در مجلس خوابیده است.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

در حالی‌که متولیان میراث فرهنگی کشور، ساختِ هتل در حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان را یک تخلف محرز می‌دانند، اما فعالان میراث فرهنگی استان تأکید دارند که تاکنون هیچ اقدام بازدارنده‌ای برای جلوگیری از ادامه‌ی ساختِ هتلی که ضوابط محور تاریخی اصفهان را زیرپا گذاشته، از سوی میراث فرهنگی انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، بیش از یک سال از آغازِ کارها برای ساختِ هتلی که به نوعی تعرض به حریم دولتخانه‌ی صفوی محسوب می‌شد، می‌گذرد؛ هتلی که از حدود یک ماه گذشته فعالیت‌هایش بیشتر زیر ذره‌بین رسانه‌ها رفته چون علی‌رغم مجوزی که دو سال قبل مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ارتفاعش را تایید کرده، اکنون مسئولان میراثی وزارتخانه آن را خلاف ضوابط میراث فرهنگی می‌دانند.

هشدارها آن‌قدر زیاد شد که مدیر اداره کل دفتر ثبت آثار تاریخی وزارتخانه که از قضا در همین هفته‌ی گذشته برای آغازِ بررسی طرحِ «بازنگری محور فرهنگی تاریخی اصفهان» که ابلاغیه دهه ۷۰ را دارد، به اصفهان رفته بود، از این هتل و روند ساختِ آن نیز دیدن کرد.

همزمان با این بازدید در هشتم خرداد اعضای انجمن مهندسان معمار استان اصفهان نیز در بیانیه‌ای هشدار دادند که با ساختِ این هتل، «هویت معماری و شهرسازی اصفهان» در معرض خطر قرار می‌گیرد.

چند روز بعد یعنی ۱۴ خرداد مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، در گفت‌وگو با ایسنا نتیجه‌ی بازدیدش از هتل را این‌طور مطرح کرد؛ «هر نوع مسامحه‌ای در پوشش بازنگری حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان را رد می‌کنم. ساختِ هتل ارفعی بر اساس ضوابط حریم محور فرهنگی – تاریخی اصفهان یک تخلف محرز است، این حریم صراحت دارد و در آن هیچ چیزِ مخفی نیست.»

اما در خصوص این نکته که اسکلت‌بندی هتلِ کوچه‌ی ارفعی منظرِ محور فرهنگی تاریخی اصفهان یعنی همان دولتخانه صفوی مجموعه تاریخی – فرهنگی شهر اصفهان را مخدوش کرده، نه تنها فعالان میراثی بلکه «ضوابط و مقررات شهرسازی و ساختمانی مربوط به عرصه و حرائم و محوطه‌های تاریخی» نیز این اقدام را رد می‌کنند.

بر اساس بند «ب» در ضوابط حریم دولتخانه صفوی «در محوطه مشخص شده مطابق نقشه مصوب میراث فرهنگی احداث هرگونه ساختمان تا عمقی که در نقشه فوق‌الذکر مشخص شده است، با توجه به کاربری تعیین شده در طرح بازنگری مصوب در دو طبقه با حداکثر ارتفاع هشت (هفت و نیم) با معماری مناسب پس از تایید طرح و نقشه توسط میراث فرهنگی مجاز خواهد بود.»

بنابراین بر اساس این ضوابط، نامه‌ای که فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در پنجم شهریور ۱۳۹۷ به شهرداری منطقه یک اصفهان با موضوع «پلاک‌های ثبتی در خیابان شیخ‌بهایی، کوچه ارفعی» نوشته، مغایر با مقررات ساخت‌وساز در حریم دولتخانه صفوی است.

در این نامه با ذکر این توضیح که «با توجه به صورت‌جلسه‌ی سوم شهریور ۹۷، کمیته پاسخگویی به استعلامات پروانه‌های ساختمانی صدور پروانه‌ی ساختمانی به شرح زیر و با رعایت کلیه‌ی ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری و حقوق مجاورین از نظر این اداره کل بلامانع است» در بند نخست تاکید شده «ارتفاع ساحتمان مطابق با ضوابط و مقررات طرح تفصیلی حداکثر سه طبقه و صرفا جهت احداث هتل حداکثر چهار طبقه روی پیلوت تا روی جان‌پناه بام و بدون در نظر گرفتن شکست در ارتفاع و طبقات باشد.»

اکنون همه‌ی این شواهد در کنار تایید تخلفِ آشکار و محرز ساختِ هتل با ارتفاعِ بیش از هشت متر توسط پورعلی، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی وزارتخانه از بی‌توجهی مسوولانِ میراثی حکایت دارد؛ در حالی‌که وی در طول یک هفته‌ی گذشته چند بار به تخلف بودن این اقدام تاکید داشته اما نه تنها تا کنون هیچ کاری برای جلوگیری از ادامه‌ی ساختِ هتل و پایین امدن ارتفاع آن انجام نشده، بلکه فعالیتِ ساختِ هتل همچنان ادامه‌دار است!

اسکلت هتل در حال ساخت در کوچه ارفعی

ژست مخالفت می‌گیرند، اما مانعی ایجاد نمی‌کنند

احسان رعنایی، فعال میراث فرهنگی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که کار ساختِ هتل در حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان همچنان انجام می‌شود، می‌گوید: معمولا وزارتخانه میراث‌فرهنگی ژست مخالفت با برخی از پروژه‌ها را دارد اما در عمل حاضر به درگیری با متخلفان نیست.

او با اشاره به انجام نخستین اقدامات برای ساختِ هتل در حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان در اواخر سال ۱۳۹۷ و گودبرداری هتل در بهار سال ۱۳۹۸، ادامه می‌دهد: از زمان آغاز ساختِ هتل تا امروز کار همچنان ادامه دارد و از زمانی که این تخلف آشکار و رسانه‌ای شده وزارتخانه میراث فرهنگی در چند نوبت صحبتی که مطرح کرده، این کار را یک تخلف آشکار و و محرز دانسته است اما نکته‌ی جالب توجه در این است که تاکنون هیچ اقدامی برای جلوگیری از این تخلف آشکار انجام نشده است و فقط موضوع به کمیسیون ماده پنج ارجاع داده شد.

وی با بیان این ادعا که این رفتار میراث فرهنگی در مقابل پروژه‌هایی که غیرقانونی عملیاتی می‌شوند، معمولا دیده می‌شود، اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد در این شرایط به نوعی اجازه داده می‌شود که تخلف به مرحله‌ای برسد که دیگر کار از کار گذشته باشد.

خشت اول را میراث فرهنگی کج گذاشت

او با بیان این‌که متأسفانه خشت نخست را در ساختِ این هتل در حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان، مدیر میراث فرهنگی استان کج گذاشته است، تاکید می‌کند: در برابر این خشتِ کج، تا امروز هیچ برخورد جدی و بازدارنده‌ای انجام نشده است که این نشان می‌دهد تخلف و قانون شکنی محرز در سکوت میراث فرهنگی در حال انجام است. تاکنون چهار طبقه به ارتفاع ۲۰ متر برای هتل ساخته شده در حالی که ارتفاع مجاز آن باید هشت متر باشد.

این فعال میراث فرهنگی استان اصفهان اضافه می‌کند: بهتر است مدیران وزارتخانه میراث فرهنگی روش‌های خود را برای همسویی با این قانون‌شکنی‌ها تغییر دهند. آن‌ها از یک سو در رسانه‌ها ادعای مخالفت می‌کنند اما در عمل هیچ کاری انجام نمی‌شود. این روش قدری کهنه و نخ نما شده است.

رعنایی ادامه می‌دهد: برخلاف این‌ که مدیران شهرداری و میراث فرهنگی تلاش می‌کنند موضوع را به گردن کمیسیون ماده پنج بیندازند اما معتقدم که این کمیسیون دست‌کم در این زمینه دل‌سوزتر از دیگر نهادها عمل کرده است چون میراث فرهنگی مجوز ساختِ چهار طبقه را امضا کرد اما وزارت راه آن را خلاف مصوبات دانست و آن را تایید و ابلاغ نکرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

در هفته گذشته صالح‌آباد استان ایلام زلزله‌ای به بزرگای ۵ را تجربه کرد و پس‌لرزه‌های این زمین‌لرزه همچنان ادامه دارد؛ ضمن آنکه در خنج استان قزوین زلزله‌ای به بزرگای ۴.۷ به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، در روز ۱۴ خرداد زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۵ در صالح آباد استان ایلام رخ داد. به اعتقاد محققان این حوزه، بررسی نقشه گسل‌های موجود نشان می‌دهد گسل پیشانی کوهستان در مجاورت نقطه رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمال جنبائی این گسل یا قطعه‌ای از آن موجب رخداد زلزله این منطقه شده است.

علاوه بر آن در خنج استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۴.۷ رخ داد و بوئین زهرا استان قزوین با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ لرزید. جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

یکشنبه ۱۱ خرداد

محمله استان فارس با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق پنج کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۸ کیلومتری محمله، ۲۲ کیلومتری خنج و ۲۹ کیلومتری علامرودشت این استان بوده است.

دوشنبه ۱۲ خراد

در ارجمندی استان تهران زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری و در فاصله ١٧ کیلومتری ارجمند در شهرستان فیروزکوه استان تهران به وقوع پیوست.

خنج استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۴.۷ را تجربه کرد و عمق این زمین‌لرزه در ۹ کیلومتری و کانون آن در ۲۰ کیلومتری خنج، ۲۷ کیلومتری محمله و ۳۴ کیلومتری علامرودشت این استان بوده است.

سه‌شنبه ۱۳ خرداد

الشتر استان لرستان زلزله‌ای به بزرگای سه در عمق شش کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۱ کیلومتری الشتر، ۱۴ کیلومتری فیروز آباد و ۳۰ کیلومتری سراب دوره این استان گزارش شد.

در خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۶، پاریز استان کرمان زلزله ۲.۷، دماوند استان تهران زلزله ۲.۹، رازمیان استان قزوین زلزله ۲.۸ و مسجد سلیمان استان خوزستان زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

در عنبرآباد استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۱۸ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۳۶ کیلومتری عنبرآباد، ۳۹ کیلومتری فاریاب و ۴۴ کیلومتری جیرفت این استان بوده است.

چهارشنبه ۱۴ خرداد

در دماوند استان تهران زلزله ۲.۵، نودان استان فارس زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

صالح آباد استان ایلام با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای پنج در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۹ کیلومتری صالح آباد، ۳۴ کیلومتری چوار و ۴۱ کیلومتری ایلام این استان گزارش شد. سه زلزله ۲.۸، ۲.۹، ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری، سه در عمق ۹ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

تسوج استان آذربایجان شرقی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۴ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۰ کیلومتری تسوج، ۱۵ کیلومتری کشک‌سرای و ۲۳ کیلومتری شرفخانه این استان بوده است.

در نرماشیر استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۹ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۷ کیلومتری نرماشیر، ۱۹ کیلومتری نظام‌شهر و ۲۵ کیلومتری فهرج این استان بوده است.

مسجد سلیمان استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۵ کیلومتری مسجد سلیمان، ۳۳ کیلومتری ایذه و ۴۱ کیلومتری قلعه تل این استان گزارش شد.

آوج استان قزوین با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای سه در عمق هفت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۲ کیلومتری آوج، ۳۴ کیلومتری دانسفهان و ۳۶ کیلومتری آبگرم این استان بوده است.

پنج‎شنبه ۱۵ خرداد

در صالح آباد استان ایلام بعد از چهار زلزله ۲.۶ زلزله دیگری با بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد. زلزله ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری، سه زلزله ۲.۷، ۳.۹ در عمق ۱۱ کیلومتری، ۲.۸، ۲.۵، از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در مهران استان ایلام زلزله ۲.۸، گنبدکاووس استان گلستان زلزله ۲.۷، نهاوند استان همدان زلزله ۲.۵ و چوار استان ایلام زلزله ۲.۶ رخ داد.

ازگله استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۲ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۶ کیلومتری ازگله، ۳۷ کیلومتری قصر شیرین و ۵۱ کیلومتری سرپل ذهاب این استان گزارش شد.

در اردکان استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق شش کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۱۹ کیلومتری اردکان، ۲۹ کیلومتری مصیری و ۲۹ کیلومتری نورآباد این استان بوده است.

زلزله ۳.۲ در بوئین زهرا استان قزوین از دیگر رخدادهای مهم روز ۱۵ خرداد بود که در عمق ۱۰ کیلومتری و در ۱۷ کیلومتری بوئین زهرا استان قزوین، ۲۳ کیلومتری اشتهارد استان البرز و ۳۸ کیلومتری رازقان استان مرکزی به ثبت رسید.

جمعه ۱۶ خرداد

در ارکواز استان ایلام زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در۱۹ کیلومتری ارکواز، ۳۱ کیلومتری میمه و ۳۶ کیلومتری پهله این استان بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، در شرایط تحریمی و کمبود منابع ارزی کشور، اختصاص ارز برای واردات کامیون‌های دست دوم چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ لذا بهتر است این هزینه صرف تامین نیازهای شرکت‌های دولتی و خصوصی داخلی که زیرساخت تولید اتوبوس‌های برقی در آن‌ها فراهم است شود تا علاوه براینکه بر کاهش آلودگی هوا کمک شود، شرکت‌های خودروساز داخلی هم بهره‌مند شوند.

حسن کریمی‌ سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نزدیک به هفت سال است که هیچ اتوبوسی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور وارد نشده و این در حالی است که پاییز هر سال با افزایش آلودگی هوا، دولت به تب‌وتاب واردات اتوبوس از خارج می‌افتد که اما در نهایت اقدامی هم نمی‌شود، اظهار کرد: در این میان، چند ماه پیش برخی شرکت‌ها با برخورداری از رانت دولت چندین هزار کامیون دسته دوم را وارد گمرکهای کشور کرده و به دنبال ترخیص آن‌ها هستند.

این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه اولویت در شرایط مضیقه‌ای ارزی کشور، کمک به توسعه حمل‌ونقل شهری است و نه واردات کامیون دسته دوم تصریح کرد: این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست. علاوه‌براین نوسازی ناوگان اتوبوس شهری ضمن کمک به بهتر شدن وضعیت آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها، پوشش بیشتری به عموم مردم در برخورداری از حمل‌ونقل ارزان می‌دهد و به عدالت اجتماعی نزدیکتر است. اصولا در رکود اقتصادی که از یک سو بودجه عمرانی کشور به صفر نزدیک شده و از سوی دیگر کاهش حجم تجارت خارجی کشور باعث شده است تا تقاضا طی سال‌های اخیر برای خرید کامیون و کشنده به‌رغم درصد بالای فرسودگی تنها به جهت پس‌انداز ارزی کشور به حداقل برسد، واردات کامیون آن هم دست دوم، منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: شهرداری‌ها به ویژه در کلان شهرها در طول سال‌های اخیر از کمترین بودجه دولتی برای توسعه حمل‌ونقل شهری برخوردار بوده‌اند. در همین کلان شهر تهران از آنجایی که بودجه شهرداری به شدت تحلیل رفته، عملا توان نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی شهری وجود ندارد و دولت هم به رغم تکلیف هر ساله لایحه بودجه کشور همواره از تخصیص سهم خود از بودجه به شهرداری تهران طفره رفته است.

دولت به یاری توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی بپردازد

کریمی سنجری با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، در حدود ۱۴۵۰ میلیارد تومان به نوسازی حمل‌ونقل شهری تخصیص داده شده است، گفت: در بند ۳ لایحه بودجه کشور در سال جاری دولت مکلف است در صورت تامین ۱۵ درصدی اعتبار از سوی شهرداری‌ها، مابقی مبلغ توسعه حمل‌ونقل شهری از جمله خرید اتوبوس را حاقل تا دو میلیارد دلار از تسهیلات خارجی و یا به صورت فاینانس تامین کند.

این تحلیگر مسائل اقتصادی یادآور شد: حتی دولت در ابتدای سال ۱۳۹۷ و شروع تحریم‌های صنعت خودرو مجوز برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی را نیز برای امر توسعه حمل‌ونقل کشور دریافت کرده است؛ بنابراین همه این ارقام بیانگر این است که دولت موظف است دوگانه شهرداری- خودروسازی را یاری دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت تولید اتوبوس برقی در برخی شرکت‌های داخلی خودروساز در حال فراهم شدن است. این اتوبوس‌ها می‌توانند از طریق شرکت‌های اتوبوس‌ساز بخش خصوصی و دولتی وارد و سپس شرایط داخلی‌سازی آن‌ها در کشور فراهم شود. اتفاقا عزم کمک به شرکت‌های داخلی در حوزه تولید اتوبوس و به ویژه برقی در شهرداری تهران وجود دارد؛ لذا دولت موظف است این کلان شهر را در این رابطه یاری دهد.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: در این رابطه برای دولت مسیرهای متنوعی جهت کمک به این موضوع پیش‌بینی شده است. علاوه بر ردیف‌های لایحه بودجه در سال جاری می‌توان به طرح LEZ اشاره کرد که طی آن دولت مکلف است برای کاهش آلودگی هوا مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌های کشور کمک کند. به دولت اکیدا توصیه می‌کنیم اجازه ندهد کامیون‌های دسته دوم، ترخیص شوند. بهتر است که ارز اختصاص داده شده به این کامیون‌ها صرف واردات و تولید اتوبوس آن هم از طریق شرکت‌های خودروساز داخلی نمایند. از این طریق هم به کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها کمک می‌شود و هم شرکت‌های خودروساز داخلی حداقل از ارزش افزوده مونتاژ اتوبوس بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: از این طریق می‌توان به تولید مجدد اتوبوس در شرکت‌های خودروساز داخلی امید دوباره بست. اگر واردات و تولید اتوبوس برقی را یک اقدام استراتژیک بدانیم، واردات کامیون‌های دسته دوم یک اقدام غیر منطقی بویژه در شرایط مضیقه ارزی کشور محسوب می‌شود. پس دولت حواسش باشد که بودجه عمومی کشور را آن هم در شرایط تحریمی کشور صرف کدام اولویت می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سهمیه سوخت کارت‌های جدید از زمان صدور کارت محاسبه می‌شود، نه از زمان درخواست متقاضی.

فاطمه کاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه افرادی که درخواست کارت سوخت جدید می‌دهند، نمی‌توانند از سهمیه ماه‌های قبل استفاده کنند، اظهار کرد: به طور مثال اگر فردی در بهمن ماه درخواست کارت سوخت بدهد و در اسفند ماه کارت برای وی صادر شود، سهمیه سوخت آن شخص از زمان صدور کارت شارژ می‌شود.

به گفته وی افرادی که کارت سوخت ندارند می توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند و از زمانی که کارت برای فرد صادر شود سهمیه سوخت نیز به آن تعلق می گیرد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در خصوص افرادی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند و در خواست کارت المثنی دارند نیز گفت: سهمیه کارت سوخت این دسته از افراد در صورتی که هنگام مفقودی مورد سوءاستفاده قرار نگرفته باشد حفظ شده است.

کاهی افزود: در واقع این افراد می‌توانند از سهمیه های گذشته خود استفاده کنند و مشکلی در این راستا وجود ندارد.

برای هر خودرو چند بار کارت سوخت صادر می‌شود؟

وی با بیان این‌که لازم است افراد در نگهداری کارت سوخت خود دقت کافی را داشته باشند، تصریح کرد: اگر به هر دلیلی مالک خودرو تقاضای کارت سوخت المثنی داشته باشد، کارت برای آن فرد صادر می‌شود.

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه این موضوع به معنای این نیست که برای هر خودرو دو بار کارت سوخت صادر شود، اظهار کرد: در شرایط مفقود شدن کارت یا دلایل دیگر کارت سوخت المثنی جدید صادر می‌شود و این مساله محدودیتی ندارد.

در خواست المثنی کارت هوشمند سوخت

طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، صدور کارت سوخت هوشمند المثنی فقط از طریق دفاتر پلیس +۱۰ مقدور است، زیرا افراد سودجو با هدف دستیابی به اطلاعات شخصی و کارت بانکی و کلاهبرداری از هموطنان و سوء استفاده‌های احتمالی اقدام به ایجاد سایت‌های غیرمجاز کرده‌اند؛   بنابراین کسانی که کارت سوخت ندارند و تاکنون نیز درخواست صدور کارت سوخت نکرده اند، می‌توانند خود یا وکیل قانونی‌شان با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو و وسیله نقلیه به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنند. حذف رمز کارت سوخت نیز در نواحی شرکت ملی پخش قابل انجام است.

مدارک هویتی مالک برای درخواست المثنی کارت هوشمند سوخت برای اشخاص حقیقی، یکی از مدارک شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نیاز است. برای اشخاص حقوقی نیز معرفی نامه رسمی از سازمان یا شرکت مربوطه با امضاء و مهر مجاز به همراه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نماینده نیاز است.

دارندگان وکالت‌نامه معتبر قانونی از مالک نیز می توانند با ارائه مدارک شناسایی معتبر شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نسبت به اخذ خدمات مورد نیاز اقدام کنند. در مورد خودروهای لیزینگی (خودروهای اجاره به شرط تملیک)، اسناد و مدارک در اختیار استفاده کننده خودرو شامل کارت خودرو ملاک عمل است.

مدارک شناسایی وسیله نقلیه نیز شامل کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یا بنچاق محضری به همراه بیمه نامه شخص ثالث معتبر می شود. اما برای تکمیل فرم تعهدنامه در دفاتر پلیس +۱۰ واریز مبلغ ۱۰ هزار تومان در پایانه‌­های pos بانک ملت مستقر در این دفاتر و اخذ رسید ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی از کاربر، مراحلی است که باید طی شود.

کسانی که در سایت دولت همراه ثبت نام کرده‌اند، نیازی به ارائه درخواست المثنی ندارند. کارت سوخت این اشخاص از طریق اداره پست به آدرسی که اعلام کرده اند، ارسال می شود.

نحوه پیگیری کارت هوشمند سوخت

متقاضیان کارت‌های هوشمند سوخت ابتدا باید وارد سایت www.epolice.ir شده و سپس روی گزینه کارت سوخت کلیک کنند. بعد در قسمت پیگیری صدور کارت سوخت نسبت به وارد کردن نوع و شماره پلاک خودرو اقدام و روی گزینه پیگیری کارت سوخت کلیک کنند.

در این قسمـت، شماره مرسوله پستی نمایان می‌شود که با کلیک روی گزینه شرکت پست که به رنگ آبی نوشته شده، وارد سامانه رهگیری مرسولات می‌شوید و با فعال کردن گزینه جست‌وجو، وضعیت کارت سوخت مشخص می‌شود.

متقاضیان به منظور اطلاع دقیق از وضعیت کارت سوخت هم با کلیک روی گزینه مشاهده جزئیات کامل مرسوله می‌توانند از آخرین وضعیت کارت خود باخبر شوند.

هم‌چنین افرادی که کارت سوخت آن‌ها از سال ۱۳۹۴ صادر و در باجه‌های معطله پست مانده، می‌توانند در قسمت رهگیری مرسوله پستی آن را پیگیری کنند و با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر و کارت و سند خودرو به اداره پست مورد نظر خود مراجعه و کارت سوخت خود را دریافت کنند.

اگر کارت سوخت مربوط به خودروهای نوشماره و یا ثبت‌نامی در سایت دولت همراه (GSB) باشد، مالکان باید مبلغ مصوب شده را بابت هزینه صدور کارت سوخت به متصدی تحویل دهنده کارت سوخت بپردازند.

شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که متقاضیان در صورتی که در این باره سوال داشته باشند، می‌توانند به پورتال این شرکت با آدرس WWW.NIOPDC.IR مراجعه یا با شماره پاسخگویی ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

ایسنا/خوزستان مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از انتقال نجات‌یافتگان و پیکر جانباخته حادثه شناور “بهبهان” به بصره خبر داد.

نورالله اسعدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت جست‌وجوی مفقودین حادثه غرق شدن شناور باری “بهبهان” در آب‌های عراق اظهار کرد: دو فرد مفقودشده در این حادثه هنوز پیدا نشده‌اند و نیروهای حاضر در محل همچنان مشغول عملیات جست‌وجو هستند.

وی از اعزام دومین شناور برای تسریع در عملیات جست‌وجوی مفقودین خبر داد و افزود: علاوه بر شناور “ناجی ۱۷” که صبح امروز (۱۶ خردادماه) به محل حادثه اعزام شد و نیز یدک‌کش “خلیج فارس”، بعد از ظهر امروز نیز شناور “ناجی۴” به محل حادثه رفت تا عملیات جست‌وجو با نیروی بیشتری انجام شود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر تصریح کرد: هم‌اکنون این دو شناور در دهانه خور عبدالله و در محل حادثه، مشغول انجام عملیات جست‌وجو هستند و تاریک شدن هوا اثر چندانی بر عملیات آنها نخواهد داشت.

وی ادامه داد: چهار خدمه نجات‌یافته شناور بهبهان و پیکر فرد جانباخته این حادثه به بصره منتقل شده‌اند و به زودی به کشور انتقال خواهند یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت محمود علمی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی با صدور پیامی درگذشت محمود علمی، پیشکسوت حوزه نشر و کتاب و بنیانگذار انتشارات بدرقه جاویدان را تسلیت گفت.

متن پیام معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است: «خبر درگذشت مرحوم محمود علمی که از پیشکسوتان حوزه نشر و کتاب بودند موجب تاثر و تالم شد. خاندان بزرگوار علمی همواره در عرصه نشر و کتاب پیشگام، صاحب نظر، فعال و موثر بوده‌اند. آن مرحوم با انتشار کتاب‌های ارزشمند در حوزه ادبیات کهن و کلاسیک نقش مهمی در عرصه فرهنگ مکتوب داشتند. از سوی دیگر مرحوم محمود علمی در حوزه شعر و تصحیح متون هم دستی بر قلم داشتند که این نکته هم در کنار فعالیت‌های انتشاراتی ایشان قابل توجه است. 

اینجانب درگذشت ایشان را به خانواده محترم علمی و اهالی نشر و کتاب تسلیت گفته و از درگاه پروردگار متعال برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کنم.»

محمود علمی متولد ۱۳۰۴ بود. در حدود سال ۱۳۲۱ به دانشگاه رفت و به کار نشر وارد شد و آن را ادامه داد. اولین کتابی که او منتشر کرد، کلیات سعدی تصحیح محمدعلی فروغی بود. محمود علمی با نام مستعار و تخلص «م.درویش» شعر هم می‌سرود و دیوان شاعران کلاسیک را نیز تصحیح و حاشیه‌نویسی و منتشر می‌کرد. او عضو خانواده علمی بود؛ خاندانی که بیش از ۱۰۰ سال است در کار چاپ هستند و انتشارات زیادی را مدیریت کرده‌اند.

محمود علمی ۱۵ خردادماه، در ۹۵ سالگی از دنیا رفت.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

سیدعباس عظیمی با حکم مهدی افضلی ـ مدیرعامل بنیاد رودکی ـ به عنوان مشاور مدیرعامل و رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی منصوب شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، در حکم مدیرعامل بنیاد رودکی خطاب به عظیمی، با اشاره به سوابق و تجربیات وی، بر اهتمام در برنامه‌ریزی و بهره‌گیری مناسب از امکانات موجود جهت توسعه گردشگری فرهنگی و هنری، توجه و تأکید به جایگاه میراثی و ضرورت بهسازی برج آزادی و پاسداشت ارزش‌های انقلاب اسلامی در برج موزه آزادی تاکید شده است.  

عظیمی پیش از این مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت بوده است.

افضلی همچنین از زحمات علیرضا حفیظی رییس سابق این برج در طول دوره خدمت قدردانی و برای او در ادامه همکاری آرزوی توفیق کرد.
حفیظی در حکم دیگری به عنوان مشاور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی منصوب شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

فناوران یکی از واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان زنجان موفق به طراحی و راه‌اندازی سامانه پایش بار و انرژی استان زنجان شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از پارک علم و فناوری استان زنجان، مرکز تخصصی پایش بار و انرژی، برای اولین بار در سطح استان زنجان، با همکاری پارک علم و فناوری استان و حمایت توزیع برق استان زنجان با هدف هوشمندسازی شبکه توزیع برق آغاز به کار کرد.

از اهم اهداف راه‌اندازی این سامانه می‌توان به پایش و مانیتورینگ برنامه‌های پاسخ‌گویی بار در فصل پیک مصرف برق سال، پایش و مانیتورینگ مشترکین بزرگ استان در طول سال، مقایسه و تحلیل انرژی مصرفی فعلی با مدت مشابه سال قبل، رصد و پایش آخرین وضعیت کنتورهای هوشمند، کنترل آلارم‌ها و خطای احتمالی کنتورهای هوشمند و برنامه‌ریزی رفع آنها، ارائه برنامه هدفمند تست کنتورهای هوشمند به امورهای اجرایی بر اساس نتایج تحلیل کنتور برق، پایش میزان تحویل و فروش انرژی و تلفات برق و پایش مصرف ادارات و ارگان‌ها به‌صورت آنلاین اشاره کرد.

گفتنی است حمایت شرکت توزیع برق استان در استفاده از دستاوردهای واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان گام بلندی در راستای اعتمادسازی فناوران و متخصصان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا