آرشیو خبرهای سایت پیامک

«راضیه حفیظه» نویسنده مسلمان بریتانیایی درباره این‌که چرا تصمیم گرفت نویسنده کتاب کودک شود سخن گفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از نشنال، زمانی که «راضیه حفیظه» در لندن بزرگ می‌شد علاقه زیادی به مطالعه داستان‌های افسانه‌ای داشت و روزها در داستان‌های سیندرلا، راپونزل و زیبای خفته غرق می‌شد. او چند سال بعد متوجه فقدان چیزی در این داستان‌ها شد؛ فقدان کسانی که شبیه او بودند.

بنابراین «راضیه» تصمیم گرفت از روش‌های مختلف برای گنجاندن میراث بنگلادشی و بخش‌هایی از جنبه‌های هویت مسلمان بودن خودش در نگارش کتاب‌های کودک استفاده کند.

کتاب کودک «رومیسا» که ماه جاری منتشر شد نتیجه ایده این نویسنده بود. این یک دستاورد بزرگ است که علاوه بر تغییر دادن نام‌ها، موقعیت‌های مکانی و ارجاع‌های فرهنگی برای متناسب‌سازی داستان‌های مشهور برای آسیای جنوبی، هدف جاه‌طلبانه‌تری را نیز به دنبال داشته است.

داستان قهرمان‌ این کتاب یعنی «رومیسا» از قلعه‌ای شبیه به قلعه داستان «راپونزل» آغاز می‌شود و به داستان دیگری برای یاری رساندن به «سیندرایلا» راه پیدا می‌کند و در نهایت به «سارای خفته» کمک می‌کند به آزادی دست ‌پیدا کند.

این مجموعه داستان‌ها بازگویی‌هایی از داستان‌های مشهوری هستند که این‌بار دخترها قهرمان زندگی خودشان هستند.

«حفیظه» بیان کرد: «در بسیاری از این داستان‌های کلاسیک وقتی نوبت به نقش زنان در جامعه می‌رسد مشکلاتی وجود دارد و من می‌خواستم چیزی بنویسم که با توجه به تجربیات خودم صحیح‌تر باشد.»

این نویسنده افزود: «با گذشت زمان من کاملا تمام چیزهایی را که از من به عنوان یک دختر انتظار می‌رفت یا از سوی جامعه برایم تصمیم گرفته شده بود احساس می‌کردم… بنابراین برایم بسیار اهمیت داشت که این کتاب شامل شخصیت‌هایی باشد که از موقعیت‌هایی که در آن‌ها احساس گرفتار شدن پیدا می‌کردند خود را رها کنند.»

تصویرگری این کتاب را که بر روی جلد آن «رومیسا» با شالی که از برج آویخته شده به نمایش گذاشته شده «رایدا ال تونی» بر عهده داشته است.

این نویسنده معتقد است این‌که افراد بتوانند خودشان را در شخصیت‌های داستان که پوست تیره دارند و ماجراجویی می‌کنند ببینند احساس اعتماد به نفس زیادی را به دنبال دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

پس از تخریب‌های گسترده امام‌زاده یحیی (ورامین) در سال‌های گذشته و حتی سرقت برخی متعلقات این اثر دوره ایلخانی، معاون میراث فرهنگی تهران سرانجام از استحکام‌بخشی و حفاظت از گچ‌بری‌های آن خبر داد.

به گزارش ایسنا، مرتضی ادیب‌زاده ـ معاون میراث فرهنگی تهران ـ درباره ارزش این امامزاده گفته است: بقعه امام‌زاده یحیی در محله کهنه‌گل ورامین، یکی از بناهای برجای‌مانده از دوره ایلخانی است که به واسطه تزئینات گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های خود اهمیتی جهانی دارد. آرایه‌های گچ‌بری باارزش این بنا شامل گوشه‌سازی‌ها، زیرگنبد و کتیبه ثلث تاریخ‌دار با نقوش برجسته بوده و با تزئینات مسجد جامع ورامین برابری می‌کند. براساس کتیبه گچ‌بری تاریخ‌دار موجود در بنا، بانی این بقعه، «ابومحمدالحسن‌بن المرتضی بن الحسین بن محمد بن الحسن بن ابی زید» و تاریخ ساخت آن محرم سال ۷۰۷ هـ ق است.

به گفته او، کاشی‌های زرین‌فام نفیس امام‌زاده یحیی جزو شاخص‌ترین تزئینات معماری ایلخانی در ایران بوده که از دوره قاجار از بنا جدا شده و هم‌اکنون در موزه‌های معتبر دنیا به صورت پراکنده نگهداری می‌شود.

این امامزاده در زمان قاجار با بیشترین گزندها روبه‌رو شد و هر تکه‌اش از یک گوشه دنیا سر درآورد؛ سنگ قبر آن در زمان ناصرالدین شاه قاجار دزدیده شد و بعدها در موزه آرمیتاژ روسیه به نمایش درآمد. در همان دوره، کاشی‌های زرین‌فام امامزاده یحیی سر از موزه لوور فرانسه درآورد و کاشی نفیس محراب آن به موزه متروپولیتن نیویورک رسید. محراب امامزاده هم سهم فیلادلفیا شد. مرمت‌ها و بازسازی های بعدی نیز یا مخدوش شد یا به سرقت رفت. در اسفندماه سال گذشته نیز گزارش شد، کتیبه ایلخانی امامزاده ترک برداشته و ترک‌های قدیمی نیز مرمت ناشیانه‌ای داشته است.

اینک معاون میراث‌فرهنگی تهران از آغاز فاز اول پروژه نجات‌بخشی و تثبیت تزئینات و پروژه استحکام‌بخشی و حفاظت گچ‌بری‌های ایلخانی امام‌زاده یحیی ورامین با حضور کارشناسان خبره مرمت آثار تاریخی خبر داده است.

ادیب زاده افزود: اهداف اصلی این پروژه مطالعات فنی و نجات‌بخشی و حفاظت گچ‌بری‌های باارزش این بنا با رعایت اصول و مبانی مرمت آثار است.

محسن چاره‌ساز ـ مجری پروژه مرمت امامزاده یحیی ـ نیز گفت: گچ‌بری‌های این بنا آسیب‌های زیادی در طول زمان داشته، لذا مطالعات ساختاری و عملیات حفاظت همزمان در حال اجرا است.

او اضافه کرد: پاکسازی سطوح گچ‌بری کتیبه ازاره و نیز تثبیت ترک‌ها با تزریق چسب و ملات ترکیبی مرمتی در شکاف‌های کتبیه و جداره گوشه‌سازی و همچنین استحکام‌بخشی قسمت‌های سست گچ‌بری‌ها در اولویت پروژه قرار دارد و تیمی از کارشناسان مرمت با روش‌های مناسب و رعایت اصل کمترین مداخله در حال حفاظت و مرمت این تزیینات است.

بقعه امام زاده یحیی از جمله بناهای باارزش معماری دوره ایلخانی است که در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ به شماره ۱۹۹ در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برخی خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران به نام مشاهیر و مفاخر این دانشگاه تغییر نام دادند.

به گزارش ایسنا، دانشگاه تهران اعلام کرد با مصوبه اواخر سال گذشته «کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی» شورای شهر تهران تعدادی از خیابان‌ها و معابر اطراف دانشگاه تهران را به نام مشاهیر و نخبگان این دانشگاه تغییر نام دادند. به این ترتیب نام خیابان فردانش در محدوده منطقه ۶ شهرداری تهران واقع در حد فاصل خیابان قدس و وصال شیرازی پایین‌تر از خیابان ایتالیا به نام استاد دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی (استاد دانشکده ادبیات علوم انسانی – تاریخ) تغییر کرد.

تغییر نام خیابان آذین در محدوده منطقه ۶ شهرداری تهران واقع در حد فاصل خیابان قدس و وصال شیرازی به نام استاد دکتر عبدالحسین زرین کوب (استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی) نیز مورد تصویب قرار گرفت.

نام خیابان رهنما در محدوده منطقه ۶ شهرداری تهران واقع در حد فاصل خیابان ۱۶ آذر و کارگر شمالی به نام استاد دکتر بدیع الزمان فروزانفر (استاد دانشکده ادبیات و الهیات و معارف اسلامی (معقول و منقول) تغییر می کند.

تغییر نام خیابان پارسی- مهر در محدوده منطقه ۶ شهرداری تهران واقع در حد فاصل خیابان ۱۶ آذر و کارگر شمالی به نام استاد دکتر عباس زریاب خویی (استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی- تاریخ و فلسفه) و همچنین تغییرنام خیابان فرعی جلال آل احمد در محدوده منطقه ۶ شهرداری تهران فرعی واقع در تقاطع بزرگراه جلال آل احمد تا خیابان کارگر شمالی به نام استاد دکتر احمد احمدی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در رشته فلسفه) انجام می شود.

کوچه بهنام در محدوده منطقه ۶ شهرداری تهران واقع در حد فاصل خیابان ۱۶ آذر و کارگر شمالی بالاتر از خیابان رهنما به نام استاد دکتر ابوالقاسم گرجی (استاد برجسته دانشکده الهیات و حقوق، مدیرگروه حقوق جزا و جرم‌شناسی) تغییر نام می دهد.

تغییر نام کوچه مهاجر در محدوده منطقه ۶ شهرداری تهران واقع در خیابان ایرانشهر بالاتر از بوستان هنرمندان حد فاصل خیابان ایرانشهر و شهید خردمند به نام استاد حمید سمندریان (استاد دانشکده هنرهای زیبا) و تغییر نام خیابان گل فام در محدوده منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع در بزرگراه شهید خرازی و آیت الله مهدوی کنی حد فاصل خیابان امیرکبیر و بنفشه سیزدهم به نام استاد دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن (استاد دانشکده حقوق علوم سیاسی و دانشکده ادبیات و علوم انسانی) انجام می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

دیوان محاسبات کشور اعلام کرد: ضعف جدی در نظارت بر عرضه محصولات فولادی و ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف حاکمیتی موجب ایجاد التهابات متعدد و نوسانات بازار در سبد محصولات فولادی است.

به گزارش ایسنا، دیوان محاسبات کشور در گزارشی اعلام کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، عملکرد صنعت فولاد کشور مورد بررسی قرار گرفت و گزارش آن به مقامات مسئول کشور ارجاع شد.

در این گزارش، ضمن توجه به جایگاه تاثیرگذار این صنعت بر روند توسعه کشور و بررسی زنجیره تولید تا مصرف، به مهمترین چالش‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های تولیدکننده فولاد در ایران و همچنین قوانین و مقررات مرتبط با صنعت فولاد پرداخته شده است.

یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد صنعت فولاد کشور در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های ظالمانه نظام استکبار، به همت مهندسین و کارگران ایرانی توانسته ضمن حرکت رو به جلو، ارزآوری قابل قبولی نیز برای کشور ایجاد کند.

از مهمترین یافته‌های این گزارش، موضوع ذخیره قطعی سنگ آهن ایران است که در حال حاضر حدود ۳.۳ میلیارد تن برآورد شده و با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده، تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ موجب اتمام ذخایر سنگ آهن حدود ۱۴ سال بعد از افق ۱۴۰۴ خواهد شد که عدم انجام اکتشافات جدید و جایگزینی ذخایر سنگ آهن مصرف‌شده باعث از بین رفتن پشتوانه‌ی تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات وابسته به فولاد می‌شود.

براساس اطلاعات ارایه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی سال ۱۳۹۸ و شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ در مجموع ۵۷ فقره اکتشاف سنگ آهن صادر شده که هیچیک از آنها منتج به گواهی کشف یا پروانه بهره برداری نشده است و این موضوع، ضعف جدی بخش اکتشاف معادن کشور را نشان می‌دهد.

همچنین، با روند فعلی استخراج سنگ آهن و تولیدات سایر محصولات زنجیره فولاد، تحقق اهداف سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴ جهت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام امکانپذیر نخواهد بود.

این گزارش با اشاره به تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، ضعف جدی در نظارت بر عرضه محصولات فولادی و ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف حاکمیتی مانند شرکت بورس کالای ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعیین قیمت پایه را موجب ایجاد التهابات متعدد و نوسانات بازار در سبد محصولات فولادی دانسته است.

بسط و توسعه فعالیت‌های اکتشافی و اکتشاف دقیق‌تر و افزایش عمق آنها و ایجاد کنسرسیوم‌های معدنی و فولادی در پهنه‌های جدید برای تامین مواد اولیه موردنیاز جهت تولید فولاد پایدار و تشکیل خوشه‌های حمایتی از معادن کوچک و نیز، کنترل صادرات مواد اولیه خام، از توصیه‌های مهم دیوان محاسبات کشور در این گزارش است.

از جمله پیشنهادات مشخص دیوان محاسبات جهت کاهش قیمت تمام شده تولید محصولات فولادی، سیاستگذاری براساس مشوق‌های صحیح برای تعیین قیمت گاز توسط دولت است تا شرکت‌های تولیدکننده فولاد که از روش احیای مستقیم با استفاده از گاز فعالیت می‌کنند، از این حمایت‌ها برخوردار شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

سخنگوی صنعت برق گفت: دولت هیچ دخالتی در تعیین نرخ برق قابل فروش نیروگاه‌های تجدیدپذیر به مراکز استخراج رمز ارزها نخواهد داشت و به همین دلیل این نوع قراردادها کاملا توافقی و رقابتی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی اظهار کرد: تعرفه برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر متنوع و وابسته به فناوری مورد استفاده است. به طور مثال برق تولیدی حاصل از نیروگاه‌های خورشیدی با نیروگاه‌های بادی نرخ متفاوتی دارد و تعرفه برق هر کدام متناسب با فناوری‌هایی که دارند و هزینه‌های سرمایه‌گذاری انجام شده مطابق با توافق خریدار و فروشنده تعیین می‌شود.

وزیر نیرو نیز  به تازگی آخرین ویرایش مقررات تامین برق مراکز استخراج رمز ارز را ابلاغ کرده است. بر اساس این ابلاغیه، تامین برق مرکز استخراج رمز ارزها به چهار روش امکان پذیر است که انتخاب آن به عهده متقاضی است.

 تامین برق از طریق الف) سرمایه گذاری در طرح های بهینه سازی مصرف برق، ب) تامین برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر (اعم از موجود و جدید)، ج) اتصال به شبکه و خرید انرژی از شرکت برق و یا د) با نصب و بهره برداری از مولدهای حرارتی، چهار روش تعریف شده‌ای است که متقاضیان می‌توانند برای تامین برق مراکز خود یکی از آنها را انتخاب کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

بررسی متوسط هزینه پوشاک و کفش خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۸ نشان می دهد که میزان هزینه یک خانوار شهری در کشور برای پوشاک و کفش ۴.۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، شناخت ویژگی های اجتماعی و اقتصادی و الگوی مصرف خانوارها به عنوان مهمترین و بیشترین مصرف کننده نهایی کالا و خدمات در گروههای مختلف هزینه ای از جمله ابزارهای مهم برای ارزیابی سیاستها و برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی هر کشور به شمار می رود.

با توجه به تورم و تغییرات زیاد در شاخصهای قیمتی طی سالهای اخیر، مطالعه کالاهای اساسی سبد هزینه خانوار و بررسی روند مصرف خانوار در گروههای مختلف کالایی و خدماتی و سنجش اثرات تغییرهای احتمالی در اثر بحران های اقتصادی امری ضروری است.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار بر اساس نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار مرکز آمار ایران طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ به بررسی متوسط هزینه پوشاک و کفش و سهم آن از هزینه کل خانوار در هر یک از دهکهای درآمدی پرداخته است؛ همچنین سهم هزینه های پوشاک و کفش از هزینه کل خانوار در سطح کشور و استانها بررسی شده و استانهایی که در سالهای اخیر در هر یک از زیر بخشهای پوشاک و کفش بیشترین سهم را داشته اند مشخص شده اند.

بر اساس این گزارش، متوسط هزینه پوشاک و کفش خانوارهای شهری در کشور طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ از روندی افزایشی برخوردار بوده و از حدود ۸۷ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به ۲۸۴ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است؛ به نحوی که در سال ۱۳۹۸ هزینه پوشاک و کفش خانوارهای شهری بیش از سه برابر مقدار آن در سال ۱۳۹۰ بوده است.

طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ متوسط هزینه پوشاک و کفش یک خانوار شهری روندی افزایشی داشته و از حدود شش میلیون ریال در سال ۱۳۹۰ به حدود ۱۵ میلیون ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است؛ به نحوی که طی سال ۱۳۹۸ متوسط هزینه پوشاک و کفش یک خانوار شهری ۲.۵ برابر مقدار آن در سال ۱۳۹۰ بوده است.

یک خانوار شهری در سال ۱۳۹۸ به طور متوسط ۱۴۵۳۵۰۰ تومان بابت کفش و پوشاک هزینه کرده که این مبلغ نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد ۴.۷ درصدی داشته است.

سهم متوسط هزینه پوشاک و کفش یک خانوار شهری (از متوسط هزینه کل) از ۴.۲ درصد در سال ۱۳۹۰ به کمترین میزان آن با ۳.۱ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده و بالاترین میزان سهم مذکور به سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ با ۴.۶ درصد تعلق داشته است.

بررسی متوسط هزینه سالانه پوشاک و کفش در خانوارهای شهری در هریک از دهکهای درآمدی نیز نشان می دهد که در سال ۱۳۹۸ بیشترین سهم هزینه پوشاک و کفش در یک خانوار شهری به دهک درآمدی هفتم با ۳.۴ درصد و کمترین سهم به دهک درآمدی نهم با ۲.۵ درصد اختصاص داشته است.

نتایج این گزارش از بررسی سهم هزینه پوشاک و کفش از هزینه کل یک خانوار شهری در استانهای مختلف حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۸ استانهای خراسان شمالی با ۶.۴ درصد، کردستان با ۶.۳ درصد، کهگیلویه و بویر احمد با ۵.۹ درصد بالاترین سهم و استانهای تهران با ۱.۵ درصد، بوشهر ۲.۱ درصد و خوزستان ۲.۴ درصد کمترین میزان سهم را به خود اختصاص داده اند.

در سال ۱۳۹۸ همچنین سهم هزینه پوشاک و کفش از هزینه کل در تمام استانهای کشور به جز تهران، خوزستان و بوشهر بیش از سهم کشوری و معادل ۳.۱ درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

در دوران کرونا و با نزدیک شدن به موعد همه‌ساله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این سوال مطرح است که سرنوشت نمایشگاه کتاب امسال چیست و آیا باز هم به نمایشگاه مجازی کتاب می‌رویم؟

به گزارش ایسنا، کرونا با آمدنش همه چیز را تغییر داد، کلاس‌ها و نشست‌ها پشت مانیتورها رفت و همه دور از هم دور هم جمع شدند، حتی به نمایشگاه کتاب هم رفتند! امسال دومین سال حکمفرمایی کرونا است، همچنان مخاطبان پای مانیتورها یا گوشی‌های هوشمندشان به تماشای نشست‌ها و گفت‌وگوها می‌نشینند، اما هنوز مشخص نیست باز هم به نمایشگاه کتاب بروند یا نه؟

همه‌ساله بهار که از راه می‌رسید، همه از نمایشگاه کتاب حرف می‌زدند، نویسنده‌ها از کتاب‌هایی می‌گفتند که به نمایشگاه می‌رسید، ناشران به دنبال جانمایی و ارائه کتاب‌های‌شان بودند، و مسئولان به دنبال دادن آمارها و ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان، اما سال گذشته همه اتفاقات با همه‌گیری ویروس کرونا به نحو دیگری رقم خورد؛ ابتدا به گفته مسئولان سعی بر برگزاری  نمایشگاه کتاب با بهبود اوضاع البته منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بود و گمانه‌زنی‌هایی برای برگزاری نمایشگاه در تابستان و یا همزمان با هفته کتاب در پاییز ۱۳۹۹ مطرح می‌شد. بعد از کش‌ و قوس‌ها و تغییراتی در موسسات زیرمجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعیین مدیر موسسه خانه کتاب و ادبیات، اعلام شد یکی از راه‌حل‌ها، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب است که با واکنش‌هایی از طرف ناشران همراه شد. در نهایت هم این گزینه روی میز با همه کاستی‌ها و ضعف‌ها به مرحله اجرا درآمد.

امسال همزمان با روزهای آماده شدن برای برگزاری هرساله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، زمزمه‌هایی مبنی بر برگزاری دوباره نمایشگاه مجازی کتاب‌ به گوش می‌رسد. 

خبرنگار ایسنا چندباری با مسئولان موسسه خانه کتاب و ادبیات و محسن‌ جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره سرنوشت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، و این‌که آیا به صورت مجازی برگزار خواهد شد یا خیر، و اگر برگزار می‌شود چه اقداماتی در جهت رفع مشکلات نخستین نمایشگاه مجازی کتاب صورت گرفته، تماس گرفته، که پاسخ‌گوی تماس‌ها نبوده‌اند.

اگر فرض را بر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب آن‌هم در آینده نزدیک بگذاریم، پرسش اصلی از مسئولان این است برگزاری این دوره با وجود این‌که از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران کمتر از چهار ماه می‌گذرد، که در فاصله کوتاهی از آن هم طرح عیدانه کتاب در اسفند ۹۹ برگزار شد (برای حمایت از کتابفروشی‌ها و احتمالا جلوگیری از اعتراض کتابفروشان به نمایشگاه مجازی کتاب)، چه توجیهی دارد؟ یا بهتر است بگوییم صنعت نشر ایران ظرفیت برگزاری مجدد نمایشگاه کتاب را دارد؟

مسئله دیگر به زیرساخت‌های فنی نمایشگاه مجازی کتاب برمی‌گردد؛ کندی سایت و از دسترس خارج شدن آن در روزهای ابتدایی که سردرگمی مخاطبان  و ناشران را به همراه داشت از ایرادات نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود، آیا این ایرادها رفع شده و یا متولیان صرفا می‌خواهند نمایشگاهی برگزار و رفع تکلیف کنند؟

این دوره برای تسریع در ارسال کتاب‌ها، پرداخت به‌موقع مطالبات ناشران، درنظر گرفتن مزیت‌هایی برای دانش‌آموزان، هماهنگی با ناشران برای ارائه همه کتاب‌ها، جلوگیری از تخلفات احتمالی در ارائه و عرضه کتاب‌ها، حضور ناشران خارجی و شفاف‌سازی درباره مسائل مالی نمایشگاه کتاب چه تمهیداتی اندیشیده می‌شود؟ 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

یک فعال حوزه صنایع‌دستی با اشاره به وضعیت دلخراش هنرمندانی که این روزها بیکار شده‌اند، گفت: بسیاری از هنرمندان در این مدت تغییر شغل داده‌اند. در جریان هستم که برخی از هنرمندان هم اکنون یا در اسنپ کار می‌کنند یا اینکه محصولاتشان را دست فروشی می‌کنند.

محمد بنی‌جواد، هنرمند صنایع دستی در گفت‌وگویی ایسنا درباره وضعیت هنرمندان این حوزه در دوران کرونا، با بیان اینکه «با توجه به اینکه تمام نمایشگاه‌ها در این مدت کنسل‌شده بودند، ضربه بزرگی به فعالان حوزه صنایع دستی وارد شد»، اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها در شهرهای مختلف به افزایش فروش و جلب مشتری از شهرهای مختلف بسیار کمک می‌کرد؛ این در حالی است که الان نزدیک به ۱۴ ماه می‌شود که هیچ نمایشگاهی برگزار نشده و متاسفانه حمایتی هم از ما صورت نگرفته است. 

او ادامه داد: قرار بود وام‌هایی به ما تعلق بگیرد که حداقل بتوانیم تا زمانی که وضعیت بهتر شود کسب و کارمان را سرپا نگه داریم، اما پس از اینکه ثبت نام کردیم، گفتند که باید منتظر بمانید تا وام به شما تعلق بگیرد؛ اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و از اطرافیان هم که می‌پرسیم به آنها هم هنوز تعلق نگرفته است. وقتی هم که پیگیری کردیم، اعلام کردند که قرار بود بودجه‌ای برای پرداخت وام پرداخت شود که هنوز پرداخت نشده است.

این هنرمند یادآور شد: یکی از بزرگ‌ترین لطمه‌های این تاخیر این بود که بسیاری هنرمندانی که با کارگاه‌های تولیدی کار می‌کردند، حالا از کار بیکار شده‌اند. به شخصه من مجبور شده‌ام که با شش هنرمندی که همکاری می‌کردم، فعلا قطع همکاری کنم. در حال حاضر یکی از هنرمندانی که با ما کار می‌کرد، همسرش به شدت درگیر کرونا شده است و نیاز به اکسیژن دارد. چند باری از متولیان نیز درخواست کمک کرد، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

این فعال حوزه صنایع دستی با بیان اینکه «متاسفانه تمام وعده‌هایی که در این مدت داده شد فقط در حد حرف بود»، خاطرنشان کرد: در دوران کرونا حمایتی از ما صورت نگرفت و معاونت صنایع دستی قدمی برای بهبود شرایط هنرمندان صنایع دستی بر نداشت. فقط حرف‌هایی زده شد که تاکنون عملیاتی نشده است. 

او درباره وضعیت هنرمندانی که بیکار شده‌اند، گفت: بسیاری از هنرمندان در این مدت تغییر شغل داده‌اند. یکی از همکاران نیز به من پیشنهاد داد که کارهایم را در میدان تجریش دستفروشی کنم، اما به دلیل اینکه کار ما با شیشه است نمی‌توانستم چنین کاری انجام دهم؛ اما به طور کلی در جریان هستم که برخی از هنرمندان هم اکنون یا در اسنپ کار می‌کنند یا اینکه محصولاتشان را دست فروشی می‌کنند.

بنی‌جواد خاطرنشان کرد: شرایط به گونه‌ای شده است که برخی از هنرمندان به هر دری می‌زنند تا بتوانند درآمدزایی کنند. این خیلی زشت است که بعد از ۳۰ سال فعالیت هنری، حالا وضعیت برخی از هنرمندان صنایع دستی به گونه‌ای شده که به دنبال هر کاری می‌گردند. در گذشته مسوولان هر کاری که از ما می‌خواستند، انجام می‌دادیم و آبروداری می‌کردیم، اما الان که ما نیاز به حمایت آنها داریم، فراموشمان کرده‌اند. اصلا کسی سراغ ما را هم نمی‌گیرد، چه برسد به اینکه بخواهد حمایت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

احتمالاً آدرس را اشتباه تایپ کرده‌اید. شما به طور خودکار به صفحهٔ اول هدایت خواهید شد. برای دسترسی سریع‌تر بر روی خانه یا جستجو کلیک کنید.

منبع: ایسنا

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس از مصوبه این کمیسیون برای عرضه خودرو در بورس کالا جهت متعادل سازی عرضه و تقاضا خبر داد.

حجت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز(یکشنبه) کمیسیون صنایع که برای بررسی و تصمیم گیری درباره ماده ۴ طرح ساماندهی بازار خودرو ارجاعی از شورای نگهبان برگزار شده بود، گفت: این جلسه با حضور نمایندگان دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل و پس از تبادل نظر، ایراد شورای نگهبان که در جلسه قبل مرتفع شده بود، مورد تاکید قرار گرفت و در ذیل این ماده، با عنایت به پیشنهادهای دریافتی از تعدادی از نمایندگان مجلس متنی بعنوان مصوبه کمیسیون مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: براساس پیشنهاد کمیسیون مقرر شد در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه و تقاضا برای انواع خودرو بنا به تشخیص شورای رقابت بیشتر از عرضه آنها باشد، خودروسازان باید خودروهای تعیین شده توسط شورای رقابت را فقط از طریق بورس کالا عرضه کند. قیمت پایه عرضه خودرو در بورس در این پیشنهاد توسط شورای رقابت تعیین می‌شود؛ شورای رقابت مکلف است قیمت مبنا مورد استفاده در قیمت گذاری نهایی خودروهای مشمول این ماده را مستقیما بر مبنای محاسبه قیمت تمام شده در همان سال، با لحاظ هزینه های تحقیق و توسعه، هزینه های مالی موضوع تبصره ۲ ماده (۹ مکرر) و هزینه های مالی تولید با تایید حسابرس رسمی در قیمت تمام شده اعمال و تصویب کند.

نماینده مردم فسا در مجلس همچنین گفت: مابه التفاوت حاصله از قیمت مصوب شورای رقابت و فروش خودروها در بورس کالا، به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و در اختیار ستاد نهضت قطعه‌سازی متشکل از یک عضو نماینده وزارت صمت، یک عضو نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری، یک عضو نماینده شورای رقابت، یک عضو نماینده شورای عالی عتف و یک عضو انجمن قطعه سازان قرار می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع اضافه کرد: ۳۰ درصد از منابع مذکور برای توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت خرید داخل و جایگزینی خودروهای فرسوده و ۷۰ درصد باقی مانده بصورت تسهیلات قرض‌الحسنه با ترتیب اولویت طرح های افزایش شمارگان تولید خودروهای مشمول این ماده، اعطای مشوق های صادراتی، طرح‌های اعلامی خودروسازان به منظور کاهش وابستگی به واردات قطعات خودرو صرف می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا