آرشیو خبرهای سایت پیامک

ایسنا/تهران ‌واحدهای ۷ و ۸ تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران با حضور وزیر نیرو در شهرستان ری کلنگ‌زنی شد.

‌ظهر امروز دوشنبه ۲۳ تیرماه ، آئین کلنگ‌زنی واحدهای ۷ و ۸ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران‌، سیدرضا تقوی و سید علی یزدیخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، حسین توکلی فرماندار ویژه شهرستان ری، عیسی فرهادی فرماندار تهران و جمعی دیگر از مسئولان استانی در محل تصفیه‌خانه جنوب تهران برگزار شد.  

با کلنگ زنی این واحدها، عملیات اجرایی این پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۴۰ میلیارد تومان آغاز به کار می‌کند و مدت اجرای پروژه ۵۴ ماه است.

جمعیت تحت پوشش فاز ۷ و ۸ این تصفیه خانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که ظرفیت تصفیه ۸۴ میلیون مترمکعب در سال را دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

یک مقام مسئول کارگری با بیان اینکه دادن وام های ودیعه مسکن مشکل مسکن کارگران را حل نمی کند، راهکار خانه دار شدن کارگران را مطرح کرد.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پرداخت وام‌های ودیعه مسکن به عنوان راهکار خانه‌دار شدن کارگران اظهار کرد: هر مقدار وامی که به اسم ودیعه مسکن تصویب کنیم حتی اگر ۲۰۰ میلیون تومان هم باشد کمکی به خانه دار شدن کارگران نمی کند و تجربه سال‌های گذشته نشان داده که هزینه جلوتر از درآمد است و قبل از اینکه وام مسکن به جامعه تزریق شود حاشیه تورم آن ایجاد شده است؛ لذا مبلغ وام ودیعه مسکن در بحث خرید خانه به چشم نمی‌آید.

وی ادامه داد: اگر به دنبال خانه‌دار کردن کارگران هستیم تنها یک راه وجود دارد و پیشنهاد ما تهیه زمین رایگان و ارزان قیمت با اقساط بلند مدت است که تنها مختص کارگران باشد و ساخت منازل مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن کارگری صورت گیرد و سند خانه‌ها هم انتهای کار زده شود تا دست دلالان بازار نیفتد.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه دادن وام های ۳۰ میلیون تومانی مسکن کمکی به صاحبخانه شدن قشر کارگر نمی کند، اظهار کرد: با وام ۲۵ میلیون تومان و ۳۰ میلیون تومان نمی توان خانه ساخت و برای ساخت خانه از طریق تعاونی ها هم دست‌کم ۱۵۰ میلیون تومان وام نیاز است؛ لذا تنها راه خانه دار شدن کارگران حمایت فوق العاده و ویژه و خارج از دستورالعمل است و باید زمین رایگان اختصاص داده شود.

این مقام مسئول کارگری افزود: در بندی از قانون کار داریم که کارفرما موظف است منازل مجاور کارگاه را برای نیروهای کار پیش بینی کند یا اینکه با تعاونی های مسکن برای احداث واحدهای مسکونی کارگری همکاری کند و این ظرفیتی است که در قانون کار پیش بینی شده است.

ابوی با اشاره به تفاهم نامه اخیر اتاق تعاون ایران و وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: به موجب این تفاهم نامه ساخت واحدهای مسکونی در جوار شهرک های صنعتی آغاز خواهد شد تا کارگران دغدغه تامین مسکن را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در بحث اختصاص زمین برای ساخت واحدهای مسکونی مشکلی نداریم، گفت: بر اساس طرح اقدام ملی مسکن باید بیش از ۲۵۰ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن آزادسازی شود. در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌ها دارای زمین هستند و در حاشیه شهرها نیز زمینهای بلا استفاده وجود دارد، بخشی از زمین ها نیز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است که کشت و کار در آنها انجام نمی شود.

به گزارش ایسنا، به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون ایران، ساماندهی ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن و مشارکت بخش تعاون در احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده با تعامل و همکاری اتاق تعاون ایران، منازل کارگری در جوار شهرک‌های صنعتی ساخته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

فرهنگستان زبان و ادب فارسی با غیرفارسی و غیرایرانی دانستن نام خودرو «کوییک»، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، فرهنگستان زبان و ادب فارسی با واکنش به نام این خودرو نوشته است: «فرهنگستان زبان و ادب فارسی از هر گامی که در راه توسعه فنّاوری و پیشرفت در ساخت خودرو برداشته شود خرسند می‌شود و از آن استقبال می‌کند، اما با تأسف باید اعلام کنیم که خودرویی که تحت عنوان «کوییک» و اخیراً تحت عنوان «کوییک ـ آرپلاس» رونمایی و به‌عنوان دستاوردی در پیشرفت صنعت خودروسازی ایران قلمداد شده است، نامی غیرفارسی و غیرایرانی دارد. با شنیدن نام «کوییک» لفظ انگلیسی «quick»، به معنای تند و سریع، به ذهن خطور می‌کند و این تأسف‌آور است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سه سال گذشته بارها اعتراض خود را نسبت به این نام که صریحاً بر خلاف قانون «ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه»، مصوب سال ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی است، اعلام کرده و مکاتبات متعدد با وزیران وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت و مجلس شورای اسلامی داشته است. همچنین فرهنگستان با مسئولان و مدیران شرکت خودروسازی سایپا نیز مکاتبات و مذاکرات متعدد و مفصل داشته و متأسفانه نتوانسته است آن شرکت را از انتخاب این نام بازدارد. توجیه مسئولان شرکت این است که کوییک نام روستایی در مسیر کرمانشاه ـ روانسر و نامی ایرانی است. بدیهی است که این توجیه به‌هیچ‌وجه برای انتخاب چنین نامی پذیرفته نیست؛ گذشته از این‌که معلوم نیست که تلفظ این کلمه نیز «کوییک» باشد و به احتمال زیاد و براساس تلفظ درج‌شده در چند فرهنگ جغرافیایی، «کویک (kovik)» صورت رایج‌تر آن است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتظار دارد به همان اندازه که تولیدکنندگان به ایرانی بودن فنّاوری خود افتخار می‌کنند، به انتخاب نام فارسی نیز که نشانه علاقه آنان به زبان ملی کشور است، علاقه‌مندی نشان دهند. ما اصرار داریم که شرکت سایپا برای این خودرو نامی فارسی انتخاب کند؛ همچنان‌که قبلاً نیز برای خودرو دیگری که پرشیا نامیده شده بود نام «پارس» انتخاب شد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

معاون گردشگری می‌گوید: موضوع پرداخت هفت میلیارد تومان به تشکل‌های خصوصی کاملا شفاف است. این پول سهم مشارکت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازاریابی و تبلیغات ایران در ۱۲ کشور و ۳۱ استان است. رقمی نیست که برای آن حاشیه درست می‌کنند.

پرداخت هفت میلیارد تومان به تشکل‌های خصوصی گردشگری، در شرایطی که برخی به آن نسبت «حق سکوت» دادند، حواشی‌ای را برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وجود آورد. بعضی از تشکل‌های خصوصی گردشگری از پرداخت این مبلغ اطلاعی نداشتند، در نتیجه عملکرد وزارتخانه را که در سکوت و بی‌خبری اتفاق افتاده بود، زیر سوال بردند. تشکل‌هایی هم که طرف قرارداد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودند و سهمی از این بودجه بردند، نسبت به انتقادها واکنش نشان دادند و حواشی پیش‌آمده در ارتباط با «پرداخت حق سکوت» و «خاموش کردن منتقدان» را تکذیب کردند.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ چندماه بعد از وقوع این حواشی، با ایسنا گفت‌وگو کرد و با بیان این که ماجرای پرداخت هفت میلیارد تومان شفاف است، توضیح داد: هدف از پرداخت این پول به تشکل‌های خصوصی رونق بازاریابی و تبلیغات بوده است. ما باید یک‌سری از اقدامات مثل تورهای آشناسازی را انجام دهیم، یا مشابه نشست‌های دوجانبه چین و عمان را در کشورهای دیگر برگزار کنیم و یک روز را به گردشگری ایران اختصاص دهیم. این‌ها باید در ۱۲ کشور انجام شود. هزینه این برنامه‌ها اغلب با بخش خصوصی بوده است. ما ردیف بودجه‌ای برای کمک به بخش خصوصی داریم که حالا اعتبار آن آمده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به کمبود منابع مالی شاید فقط همین یک بار بتواند کمک کند.

او درباره این‌که بودجه برآوردشده برای این برنامه تبلیغاتی و بازاریابی چقدر است و اگر وزارتخانه خود می‌خواست این اقدامات را انجام دهد چه میزان بودجه باید صرف می کرد، گفت:  برآورد دقیق نداریم که اگر همه این کارها را وزارتخانه می‌خواست انجام دهد، چقدر هزینه می‌شد، اما هفت میلیارد تومان بودجه داشتیم که آن را بین استان‌ها و دو تشکل خصوصی که در زمینه جذب گردشگر فعال هستند، توزیع کردیم. هزینه همه این کارها حداقل ۱۰ برابر بودجه‌ای است که وزارتخانه در اختیار تشکل‌ها قرار داده است. این را هم درنظر بگیرید که ما به آن‌ها ریال دادیم و آن‌ها باید به دلار و یورو خرج کنند.

تیموری ادامه داد: طبق قرار و تعهدات ایجادشده، این تشکل‌ها باید در ۱۲ کشور بازار هدف که عمدتا همسایه هستند و آلمان و چین هم جزء آن‌ها هستند، سه اقدام را انجام دهند؛ برگزاری تور آشناسازی، B۲B و روز گردشگری. دو تشکلی که در حال حاضر در زمینه جذب گردشگر فعال هستند؛ یعنی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی و جامعه تورگردانان، هر یک متعهد شدند در این بازارها این سه اقدام را انجام دهند. ما در ازای پولی که به آن‌ها داده شده، چک و سفته گرفته‌ایم و آن‌ها باید به ذی‌حسابی وزارتخانه پاسخگو باشند. انجمن صنفی در ازای دریافت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان متعهد است در هشت کشور این فعالیت‌ها را انجام دهد. جامعه تورگردانان نیز تعهد دارد در ازای دریافت حدود ۹۰۰ میلیون تومان در چهار کشور این اقدامات را انجام دهد. این عدد سهم مشارکت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که یک‌دهم پولی است که این تشکل‌ها تا کنون برای بازاریابی و تبلیغات ایران هزینه کرده‌اند. این مبلغ رقمی نیست که برای آن حاشیه درست می‌کنند.

او با بیان این که دستورالعمل برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات از سوی معاونت گردشگری تدوین و برای این تشکل‌ها مشخص شده است، افزود: تورهای آشناسازی که متشکل از خبرنگاران، توراپراتورها و شخصیت‌های موثر است باید دست کم با ۱۰ نفر جمعیت برگزار شود، مسیر این تورها را معاونت گردشگری مشخص می‌کند و شرکت‌کنندگان باید گزارش، فیلم، عکس و محتوا تهیه کنند. نماینده وزارتخانه هم گاهی این تورها را همراهی می‌کند و نظارت دارد.

معاون گردشگری ادامه داد: برای رونق و توزیع سفر در داخل کشور نیز لازم بود اقداماتی انجام شود، برای همین قرار شد استان‌ها تشکل فعال استان خود را شناسایی و تعهدات لازم را ایجاد کنند. استان‌ها باید تور آشناسازی و هفته فرهنگی برگزار کنند. بازار هدف هر یک از استان‌ها شناسایی شده است. این دستور به ۳۱ استان ابلاغ شده و تا کنون ۲۰ تشکل مشخص و سهم آن‌ها پرداخت شده است. این مبلغ برای استان‌ها به فراخور وسعت و سطح فعالیت تعریف‌شده متغیر است. کل مبلغ پرداختی به تشکل‌های استانی حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.

او اضافه کرد: شیوه‌نامه تورهای آشناسازی و افراد و گروه‌هایی که باید به این تورها دعوت شوند نیز برای استان‌ها نوشته شده است و تشکل‌های استانی معرفی‌شده در همان چارچوب باید تور آشناسازی برگزار کنند.  

تیموری گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع حدود هفت میلیارد تومان را برای فعالیت‌های بازاریابی، تبلیغات و آشناسازی در ۱۲ کشور و ۳۱ استان اختصاص داده است. این طرح باید از ابتدای سال ۹۹ شروع می‌شد که برخی از استان‌ها در معرفی تشکل‌ها با ایرادهایی مواجه شدند که باید رفع می‌شد. متاسفانه شرایط برخی از استان‌ها نیز به لحاظ شیوع ویروس کرونا اجازه نمی‌دهد این برنامه زودتر آغاز شود.  

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره انتخاب تشکل‌ها، اظهار کرد: نوع کار تشکل‌های خصوصی گردشگری مشخص است. فقط این دو تشکل کشوری یا سراسری هستند که در سال‌های گذشته بازاریابی خارجی کردند، تورآشناسازی برگزار کردند، B۲B گذاشتند و گردشگر به ایران وارد می‌کنند. غیر از این‌ها چه تشکل دیگری است که این کارها را انجام می‌دهد؟ معیارها کامل مشخص است.

تیموری در پاسخ به این سوال که با توجه به وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تبلیغات و معرفی ایران، چرا این وظیفه با پرداخت وجهی به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار کرد: وزارتخانه که اگر قرار بود این کارها را انجام دهد، وارد اجرائیات شده بود و این خلاف قانون است. ما باید از بخش خصوصی حمایت کنیم. ضمن این‌که این عدد واقعا برای تبلیغات ناچیز است. آن‌ها باید چندبرابر آن را بگذارند تا ایران را معرفی کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

از سوی ستاد توسعه فناوری نانو کارگاه آنلاینی با عنوان “بیان تجارب در اخذ گرنت‌های بین المللی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، روز ۲۵ تیرماه جاری ستاد توسعه فناوری نانو میزبان برگزاری کارگاه آنلاین با عنوان بیان تجارب در اخذ گرنت‌های بین‌المللی است و علاقه‌مندان برای شرکت در آن می‌توانند ا آخر وقت امروز ۲۳ تیرماه برای شرکت در این کارگاه ثبت‌نام کنند.

“مقدمه‌ای بر پروپوزال‌نویسی گرنت‌های علمی”، “نکاتی در زمینه پروپوزال‌نویسی حرفه‌ای”، “اشتباهات رایج در نوشتن پروپوزال”، “تشریح بخش‌های مختلف پروپوزال و “معرفی آن‌ها” و “نکاتی در زمینه پروپوزال‌نویسی حرفه‌ای” از جمله سرفصل‌های این کارگاه است.

مدرس این کارگاه محمدعلی شهبازی از دانشگاه علوم پزشکی زنجان است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برخلاف بسیاری از خودروسازهای جهان، پورشه قیمت برخی از محصولاتش را کاهش داد.

به گزارش ایسنا، برخلاف بسیاری از خودروسازهای مطرح جهان شرکت خودروسازی پورشه تصمیم گرفته است قیمت شماری از محصولات خود را کاهش دهد. پورشه کایمن و باکستر از جمله محصولاتی هستند که قیمت آن ها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. با این حال هر دو نمونه پورشه به نسبت بسیاری از رقبای خود قیمتی بالاتر دارند و بیش از ۱۰۰ هزار دلار ارزش گذاری شده اند. 

باقی ماندن میزان تقاضای خودرو در سطح پایین در جهان به دلیل شیوع کرونا و کاهش درآمد مردم، بسیاری از خودروسازهای مطرح جهان را با کاهش میزان فروش و سودآوری خود مواجه کرده است. 

این اتفاق در حالی رخ داده است که خودروسازی بی ام و از ماه گذشته و خودروسازی اشکودا از ماه ژوییه تصمیم به افزایش قیمت شمار زیادی از محصولات خود گرفته اند. 

مدل خودرو: کایمن ۷۱۸

قیمت جدید: ۱۱۳ هزار و ۱۰۰ دلار

تغییر قیمتی مدل نسبت به قبل: ۲۹۰۰ دلار کاهش

مدل خودرو: کایمن ۷۱۸ اس

قیمت جدید: ۱۳۵ هزار و ۵۰۰ دلار

تغییر قیمتی مدل نسبت به قبل: ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار کاهش

مدل خودرو: کایمن ۷۱۸ جی تی اس ۴

قیمت جدید: ۱۷۲ هزار دلار

تغییر قیمتی مدل نسبت به قبل: ۴۰۰ دلار کاهش

مدل خودرو: کایمن ۷۱۸ جی تی ۴

قیمت جدید: ۲۰۶ هزار و ۶۰۰ دلار

تغییر قیمتی مدل نسبت به قبل: ۴۰۰ دلار کاهش

مدل خودرو: باکستر

قیمت جدید: ۱۱۵ هزار و ۹۰۰ دلار

تغییر قیمتی مدل نسبت به قبل: ۲۹۰۰ دلار کاهش

مدل خودرو: باکستر اس

قیمت جدید: ۱۳۸ هزار و ۳۰۰ دلار

تغییر قیمتی مدل نسبت به قبل: ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار کاهش

مدل خودرو: باکستر جی تی اس

قیمت جدید: ۱۷۴ هزار و ۸۰۰ دلار

تغییر قیمتی مدل نسبت به قبل: ۴۰۰ دلار کاهش

مدل خودرو: ۷۱۸ اسپایدر

قیمت جدید: ۱۹۶ هزار و ۸۰۰ دلار

تغییر قیمتی مدل نسبت به قبل: ۴۰۰ دلار کاهش

انتهای پیام

منبع: ایسنا

تحلیلگران آژانس بین المللی انرژی (IEA) می گویند دورکاری از خانه که در پی شیوع ویروس کرونا متداول شده، ممکن است آن طور که همه تصور می کنند برای محیط زیست خوب نباشد.

به گزارش ایسنا، بر مبنای مطالعاتی که درباره مدل مصرف انرژی توسط تحلیلگران آژانس بین المللی انرژی انجام شده است، اگرچه کار در خانه باعث کاهش آلایندگیهای مربوط به رفت و آمد می شود اما در واقع باعث انتشار آلایندگیهای بیشتری نسبت به کار در اداره می شود، زیرا مصرف انرژی مسکونی افزایش پیدا می کند.

نویسندگان این گزارش به بررسی بازار کار و ترندهای رفت و آمد شهری در سراسر جهان پرداخته اند و بر مبنای این آمار، پیش بینی کرده اند اگر هر کسی که بتواند از خانه به دورکاری بپردازد، در هفته یک روز دورکار باشد، تقاضا برای نفت از سوی بخش حمل و نقل یک درصد و انتشار دی اکسید کربن ۲۴ میلیون تن در سال کاهش پیدا می کند. این میزان تنها برای یک روز دورکاری است و اگر دورکاری پنج روز در هفته حساب شود، میزان کاهش آلایندگی مذکور هم به همین نسبت افزایش پیدا خواهد کرد.

اما این مسئله دنیا را در مسیر رسیدن به اهداف جوی بلندپروازانه اش قرار نمی دهد. تحلیل انجام گرفته نشان می دهد اگر مسیر خانه تا محل کار افراد بیشتر از شش کیلومتر باشد، با ماندن در خانه و دورکاری به جای استفاده از خودروی شخصی برای رفتن به سرکار، احتمالا انتشار دی اکسید کربن را کاهش می دهند اما کسانی که پیاده یا با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به محل کار می روند با ماندن در خانه و مصرف انرژی مسکونی در واقع انتشار دی اکسید کربن را افزایش می دهند.

آمار مربوط به قرنطینه نشان داد که مصرف انرژی خانواده ها با دورکار شدن اعضای آنها افزایش پیدا کرد. به گفته تحلیلگران آژانس بین المللی انرژی، آمار مربوط به آمریکا و انگلیس نشان داد که مصرف انرژی در طول قرنطینه در برخی از نقاط آمریکا ۲۰ تا ۳۰ درصد و در انگلیس در نخستین روزهای قرنطینه ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد. پیش از قرنطینه مردم تنها چند ساعت در روز در خانه بودند اما در دوران قرنطینه همه ساعات روز را در خانه سپری می کردند و در نتیجه مصرف برق مسکونی افزایش یافت اما مصرف کلی برق حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.

البته باید مسائلی مانند استفاده از تهویه هوا در نقاط گرمتر جهان و گرمایش در نقاط سردتر را مد نظر قرار داد اما انرژی که برای گرمایش ساختمان یک اداره مصرف می شود، در صورت دورکاری اعضای آن به کلی حذف می شود. البته صورتحساب انرژی این افراد افزایش پیدا می کند اما برای کره زمین بهتر خواهد بود زیرا رفت و آمد حذف می شود.

البته تحلیلهای مذکور فرضی است اما الگوهای کار در حال تغییر هستند و این تغییرات بلندمدت خواهند بود.

شماری از غولهای فناوری گزینه دورکاری را به کارمندانشان عرضه کرده اند و شرکتهای بیشتری این رویکرد را دنبال می کنند. این مسئله ترافیک را کمتر خواهند کرد و قطعا مصرف انرژی مسکونی افزایش پیدا می کند اما مصرف انرژی محیط کار کمتر خواهد شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این مسئله الگوهای حمل و نقل را تغییر خواهد کرد و بنابراین تقاضا براس سوخت تغییر می کند و تغییراتی در آلایندگی صورت خواهد گرفت که احتملا مثبت خواهند بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

در حال حاضر بوگاتی شیرون سریعترین خودروی جهان است.

به گزارش ایسنا به نقل از یاهو فاینانس، نخستین بار در سال ۲۰۱۹ خودروسازی بوگاتی موفق شد تا محصولی را معرفی کند که به سرعت ۳۰۰ مایل بر ساعت دست پیدا می کند. با این حال این انحصار اکنون شکسته شده و دست کم سه خودرو در جهان وجود دارند که بالای ۳۰۰ مایل بر ساعت سرعت دارند. اگرچه دستیابی به سرعت ۳۳۰ مایل بر ساعت نیز از نظر تیوری ممکن است اما یافتن جاده ای که به قدر کافی طولانی و مسطح برای دست یافتن و حفظ چنین سرعتی باشد کار بسیار سختی است. 

در ادامه با سریع ترین خودروهای جهان آشنا می شوید. دقت داشته باشید که مایل بر ساعت واحد مورد استفاده رایج در انگلیس و آمریکا و به طور تقریبی هر مایل بر ساعت معادل ۱.۶۰۹ کیلومتر بر ساعت است. 

۱- بوگاتی شیرون سوپر اسپورت

کشور سازنده: فرانسه

حداکثر سرعت اعلام شده: ۳۰۴ مایل بر ساعت

قیمت پایه اعلام شده توسط کارخانه سازنده: سه میلیون و ۹۰۰ هزار دلار

۲- هنسی ونوم اف فایو

کشور سازنده: آمریکا

حداکثر سرعت اعلام شده: ۳۰۱ مایل بر ساعت

قیمت پایه اعلام شده توسط کارخانه سازنده: یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار

۳- اس اس سی تاتورا

کشور سازنده: آمریکا

حداکثر سرعت اعلام شده: ۳۰۰ مایل بر ساعت

قیمت پایه اعلام شده توسط کارخانه سازنده: یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار

۴- کویینیخزگ آگرا

کشور سازنده: سوید

حداکثر سرعت اعلام شده: ۲۷۸ مایل بر ساعت

قیمت پایه اعلام شده توسط کارخانه سازنده: دو میلیون و ۵۵۵ هزار دلار

۵- هنسی ونوم جی تی

کشور سازنده: آمریکا

حداکثر سرعت اعلام شده: ۲۷۰ مایل بر ساعت

قیمت پایه اعلام شده توسط کارخانه سازنده: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار

۶- بوگاتی ویرون سوپر اسپورت

کشور سازنده: فرانسه

حداکثر سرعت اعلام شده: ۲۶۷ مایل بر ساعت

قیمت پایه اعلام شده توسط کارخانه سازنده: دو میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

۷- ریماک سی تو

کشور سازنده: کرواسی

حداکثر سرعت اعلام شده: ۲۵۸ مایل بر ساعت

قیمت پایه اعلام شده توسط کارخانه سازنده: دو میلیون دلار

۸- اس اس سی آلتیمیت

کشور سازنده: آمریکا

حداکثر سرعت اعلام شده: ۲۵۶ مایل بر ساعت

قیمت پایه اعلام شده توسط کارخانه سازنده: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار

۹- استون مارتین والکری

کشور سازنده: انگلیس

حداکثر سرعت اعلام شده: ۲۵۰ مایل بر ساعت

قیمت پایه اعلام شده توسط کارخانه سازنده: سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

۱۰- مک لارن اسپید تیل

کشور سازنده: انگلیس

حداکثر سرعت اعلام شده: ۲۵۰ مایل بر ساعت

قیمت پایه اعلام شده توسط کارخانه سازنده: دو میلیون و ۲۳۰  هزار دلار

انتهای پیام

منبع: ایسنا

محمداسماعیل حاجی‌علیان که معتقد است کتاب و کتاب‌خوانی از ارزش و جایگاه خودش دور شده و دچار افت و کج‌روی فرهنگی شده‌ایم، می‌گوید: وقتی در کمیسیون فرهنگی مجلس که همه سیاست‌های فرهنگی به نظر آن‌ها وابسته است، «دوری شدید و کهنگی فضای مطالعه» وجود دارد، در قشر عادی مردم بدتر از این اتفاق می‌افتد.

این داستان‌نویس که با رمان «آتون‌نامه» در بخش داستان بزرگسال هجدهمین جشنواره «قلم زرین» برگزیده شده است، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ادبیات داستانی در سال‌های اخیر اظهار کرد: در این زمینه باید به دو نکته دقت کرد؛ نخست این‌که آیا داستان ایرانی کیفیت دارد یا خیر؟ باید بگویم که اتفاقا داستان ایرانی در این سال‌ها رشد خیلی خوبی داشته و از لحاظ کیفی داستان‌های خیلی خوب، متنوع و با ایده‌ها و تکنیک‌های مختلفی نوشته شده است. اما نکته دیگر این است که آیا داستان ایرانی به خوبی به مخاطبان معرفی می‌شود یا خیر؟ باید بگویم خیر. سلسله عوامل متعددی وجود دارد ‌که داستان ایرانی به مخاطب ایرانی خوب معرفی نشود.

او سپس با بررسی عواملی که باعث خوب معرفی نشدن داستان ایرانی می‌شود گفت: اولین عامل به این برمی‌گردد که شکل کنونی داستان ایرانی عمر زیادی ندارد. ما از گذشته ادبیات کهن، تعلیمی، عرفانی و ادبیات قصه‌گویی و … داشتیم، شعرهای شاعران اکثرا روایت داشتند و شاعران از روایت‌گری در سرودن شعرهای‌شان استفاده می‌کردند و در واقع قصه می‌گفتند که نمونه‌ مشهور آن نظامی گنجوی است.

حاجی‌علیان با بیان این‌که روایت‌گری یکی از عناصر بنیادین ادبیات ایران از گذشته تا به امروز بوده است اظهار کرد: اما این شکل نوین داستان که می‌توان گفت به شکل غربی است، از جنبش مشروطه به بعد شکل گرفته، فراز و فرود داشته تا این‌که به اواخر دهه ۹۰ رسیده است، زیبایی و جذابیت روایت دهه به دهه در آن ارتقا دارد و سال به سال بیشتر می‌شود. اما اولین عاملی که بر معرفی آن تاثیر منفی دارد این است که چون یک هنر غربی است و از ترجمه به آن رسیده‌ایم، آثار ترجمه همیشه جایگاه ویژه‌ای دارند، البته ترجمه‌ها خیلی هم مفید و کاربردی بوده‌اند، چون ادبیات نوین را از ترجمه داشته‌ایم، اما به این واسطه همیشه رویکرد به آثار خارجی در ذهن ما ایرانی‌ها ریشه دارد و الان هم به آن بیشتر پرداخته می‌شود.

او افزود: برخورد ناشران، فعالان فرهنگی و حتی نویسندگان در حوزه نظارت بر چاپ و نشر باعث تشدید این مسئله می‌شود، یعنی این‌که می‌گوییم همه داستان‌های ایرانی سانسور می‌شود و چیزی برای گفتن نمی‌ماند، باعث می‌شود مخاطب ایرانی نسبت به داستان ایرانی دلسرد شود و بگوید وقتی خودشان می‌گویند چیزی نمی‌ماند پس هیچ چیز نیست، برویم همان خارجی‌ها را بخوانیم که همه چیز را راحت می‌گویند.

این داستان‌نویس همچنین به تاثیر رعایت نکردن کپی‌رایت بر معرفی نشدن داستان ایرانی اشاره و بیان کرد: چون ما هنوز قوانین کپی‌رایت را نپذیرفته‌ایم و محدودیتی در ترجمه و انتشار آثار خارجی نداریم، ناشران کتابی را که در ۱۰ کشور دیگر محبوب شده، منتشر می‌کنند و مردم هم می‌خواهند آن را بخوانند تا بدانند این کتاب که این‌قدر محبوب شده، چیست. از طرفی داستان ایرانی خیلی ضعیف ترجمه شده و دیگران داستان ایرانی را خیلی کم می‌شناسند. البته کارهایی که خوب ترجمه شده با اقبال روبه‌رو شده است، اما در حالت کلی داستان ایرانی را در خارج از کشور خیلی خوب نمی‌شناسند. در جامعه ایرانی هم به واسطه سلسله عوامل زیادی از جمله مشکلات نشر، مشکلات کاغذ و بروکراسی‌هایی که وجود دارد، و علاقه‌مندی کم کمپانی‌های نشر به برخورد درست با یک کتاب باعث می‌شود داستان ایرانی آن‌طور که شایسته است، خوب به مخاطبان معرفی نشود. البته حالا آن‌قدر این مسئله قیمت کاغذ تاثیر گذاشته که حتی ناشران بزرگ هم تصمیم گرفته‌اند داستان ایرانی چاپ نکنند.

محمداسماعیل حاجی‌علیان همچنین با انتقاد از دوری مردم از کتاب گفت: یک مسئله بسیار بزرگ که وجود دارد این است که خیلی وقت است کتاب از سبد خانواده‌ها حذف شده است. این به سیاست‌های مختلفی که درست یا نادرست در زمینه فرهنگی اعمال یا به آن‌ها پرداخته شده، برمی‌گردد و نتیجه این شده که کتاب خیلی وقت است از سبد خانوار فاصله گرفته است. اخیرا از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس سوالی راجع‌به آخرین کتابی که خوانده‌اند و آخرین فیلمی که دیده‌اند، شده‌ بود. وقتی در کمیسیون فرهنگی مجلس که همه سیاست‌های فرهنگی به نظر آن‌ها وابسته است، «دوری شدید و کهنگی فضای مطالعه» وجود دارد، در قشر عادی مردم بدتر از این اتفاق می‌افتد. بزرگ‌ترین عاملی که وجود دارد این است که کتاب و کتاب‌خوانی از ارزش و جایگاه خودش دور شده و ما دچار افت و کج‌روی فرهنگی شده‌ایم. اگر بخواهیم این موضوع در هر شرایطی اصلاح بشود یا تغییری در آن ایجاد شود، اولین کار این است که همه تلاش‌مان را بکنیم تا کتاب به خانواده برگردد و در محیط‌های خانوادگی معرفی شود و خواندن کتاب و تعریف از آن جای اتفاقات دیگر را بگیرد.

نویسنده «آتون‌نامه» همچنین درباره این کتاب توضیح داد: «آتون‌نامه» یک رمان زندگی‌نامه است درباره زندگی‌ یک شخصیت که در فراز و فرودهایی که در خانواده و اجتماع برایش اتفاق می‌افتد تعیین می‌شود که در آینده چه اتفاقی برایش خواهد افتاد. این شخصیت از یک خانواده بزرگ و اصیل است که به فتحعلی شاه بازمی‌گردد. مواجهه او با این تحول شخصیت در حین جنگ روس‌ها با ایران است. رمان از این‌جا آغاز می‌شود که این جنگ آغاز می‌شود و علما اعلام جهاد می‌کنند. یکی از برادران این شخصیت سردار است و نامه‌ای برای پدرش می‌نویسد و در آن قید می‌کند که من عار دارم از این‌که برادری دارم که در خانه نشسته و سرزمین ایران دارد از بین می‌رود. پدر مخالف حضور این برادر است چون می‌خواهد او درس بخواهد اما به اجبار پای اسماعیل که فرزند کوچک این خانواده است به جنگ باز می‌شود. این سرآغاز تحول شخصیت اسماعیل است که بعد به یکی از سرداران بزرگ سپاه تبدیل می‌شود و … .

انتهای پیام

منبع: ایسنا

بنای کوچک امامزاده را بین گونی‌های آبی‌رنگ محصور کرده‌اند. راهِ باریکی زائران را به امامزاده می‌رساند، اما در دو طرفِ این مسیر، همان رنگِ آبی که همیشه نشان از فعالیت کارگاه عمرانی دارد، چشم و ذهن را آزار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این‌ نشانی جدیدِ امامزادگان «عینعلی و زینعلی» در بزرگراه اشرفی اصفهانی، میدان پونک است، مقبره‌ای از خشت و گل که بیش از ۶۰ سال قبل یک بار آن را بازسازی کردند و بعد از آن هر بار طرح جدیدی برای فضای خالی اطرافش که از قضا یکی از قبرستان‌های محلی و قدیمی پونک هم هست، برنامه‌ریزی می‌کنند، اما …

مقبره امامزادگان عینعلی و زینعلی در پونک قبل از آغاز ساخت و سازهای جدید

بیش از پنج سال قبل، طرحِ ایجاد شبستان و شاید کتابخانه و مکانِ اداری امامزاده را چند متر دورتر از ساختمانِ قدیمی آن برنامه‌ریزی کرده و امروز اسکلتِ بنا در مرحله‌ تکمیل و به شمایل مسجدی با ارتفاعِ بسیار بیشتر از ضوابط ساخت و ساز در اطراف بناهای تاریخی و حتی لکه‌های ارزشمند تاریخی در حال تکمیل است.

اما بعد از این اقدام، نوبت به فضای خالی  و مقابل مقبره‌ این دو امامزاده رسید تا نه تنها جایِ خالی چنارِ بسیار قدیمی امامزاده را پر کنند، بلکه باز هم به نامِ گسترش امامزاده و ایجادِ شبستانِ جدیدتری برای مقبره، این‌بار در حدود پنج‌متری مقبره گودبرداری را آغاز کردند و کارگران گاهی مصالح را جابه‌جا می‌کنند. حالا هم میل‌گردهای شبستانِ جدید امامزاده رو به آسمان بلنده شده‌اند.

ورودی اولیه امامزادگان عینعلی و زینعلی

از سوی دیگر در ورودیِ جدید امامزاده که گویا مدتی است باز شده، دو ساختمانِ قدیمی با معماری متفاوتی که بیشتر فضای خانه‌های قدیمی جنوب کشور را به یاد می‌آورند، خودنمایی می‌کنند، دو ساختمانِ خالی که گویا منتظرند برای گرفتنِ کاربری‌های جدید!

یکی از افرادی که به نظر کارمندِ امامزاده شاید هم یکی از پیمانکاران برای ساختِ شبستان جدید امامزاده است این دو بنا را خانه‌ مسکونی شخصی معرفی می‌کند که حدود ۷۰ سال قبل و حتی کمی قبل‌تر از زمانی که فرمانفرمایان در این منطقه بوده‌اند، ساخته شده است و اکنون آن را وقف امامزاده کرده‌اند که احتمالا برای درامدزایی استفاده می‌شود.

او درباره‌ کارگاه فعالِ کنار امامزاده نیز می‌گوید: قصد گسترش فضای شبستان امامزاده را دارند که حدود سال‌های ۱۳۳۷ از خشت و گل به صورت امروز بازسازی شده و حتی قرار است نمای آن شبیه به نمای امامزاده ساخته شود.

اسناد تاریخی می‌گویند «عینعلی» و «زینعلی» از فرزندان امام سجاد (ع) هستند. عینعلی در زمان شهادت هفت یا یازده‌ساله و زینعلی سیزده یا پانزده‌ساله بوده که در این مکان به شهادت رسیده و در همین نقطه به خاک سپرده شده‌اند. تاریخ ساخت بنای این امامزاده به دوره‌ فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد و بنای امروزی آن در سال ۱۳۳۷ به دستور ناصر فرمانفرما ساخته شده است. این بنا در سال ۱۳۷۶ توسط مرحوم فریدون پرهیزگار بازسازی و در سال ۱۳۸۰ ضریح جدیدی اثر استاد ابوالحسنی میبدی برای آن تدارک دیده شد که جایگزین ضریح چوبی مشبک قبلی شد.

بقعه‌ امامزاده از خارج به شکل مربع دیده می‌شود ولی از داخل  هشت‌ضلعی است. وارد ساختمان امامزاده که شوید، مانند بسیاری از اماکن مذهبی در ایران، آینه‌کاری‌ها از تزیینات اصلی این نوع بناهای مذهبی محسوب می‌شود. بنای امامزاده نیز درست در وسط یک حیاط بزرگ و زیبا قرار گرفته که ساخت‌ و سازهای اطرافش نه تنها فضای باغ‌مانند این محوطه در دره قدیمی پونک قدیمی را پاک کرده، بلکه درختان چنار کهن و قطور امامزاده نیز به مرور در حال از بین رفتن هستند، درست مانند باغ‌های پونک که جای درختانش این روزها فقط آجر و سنگ و خشت در بدقواره‌ترین شکل ممکن روییده‌اند.

دو بنای وقف‌شده برای امامزادگان عینعلی و زینعلی

انتهای پیام

منبع: ایسنا