آرشیو خبرهای سایت پیامک

برای یازدهمین سال متوالی، بریجستون بزرگترین تولیدکننده تایر در دنیا معرفی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری کارلوگو، بخش بسیار بزرگی از بازار تایر خودرو در دنیا در اختیار آمریکا و کشورهای شرق آسیا قرار دارد. بزرگ ترین کارخانه تولید تایر جهان در ایالت اوهایو آمریکا قرار دارد اما این برند ژاپنی بریج استون است که برای یازدهمین سال متوالی در صدر تولیدککندگان تایر جهان ایستاده است.

در ادامه با بزرگ ترین تولیدکنندگان تایر در جهان بر حسب میزان تولیدات آن ها تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی آشنا می شوید:

۱-بریج استون- ژاپن

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۲۷.۲۲ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، کامیون، چرخ هواپیما

۲- میشلین- فرانسه

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۲۵.۴۰ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، کامیون، چرخ هواپیما

۳- گود ییر- آمریکا

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۱۵.۳۷ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی مسابقه ای، کامیون، چرخ هواپیما

۴- کانتیننتال- آلمان

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۱۳.۱۱ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، موتورسیکلت، دوچرخه

۵- ساموتیمو- ژاپن

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۶.۸۱ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، تراکتور

۶- هانکوک- کره جنوبی

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۶.۱۲ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، کامیون، اتوبوس

۷- پیرلی- ایتالیا

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۶.۱۵ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، خودروی مسابقه ای

۸- یوکوهاما- ژاپن

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۴.۱۴ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، کامیون، موتور، دوچرخه

۹- ژونگ چه- چین

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: داده نشده

طیف محصولات تولیدی: داده نشده

۱۰- ماکسیس- تایوان

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: داده نشده

طیف محصولات تولیدی: داده نشده

۱۱- جیتی- سنگاپور

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۳.۹۲ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، کامیون، موتور

۱۲- تویو- ژاپن

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۳.۸۸ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، کامیون، تراکتور

۱۳- کوپر- آمریکا

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۳.۶ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، کامیون

۱۴- آپولو- هند

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۳.۵ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، کامیون

۱۵- ام آر اف- هند

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۳.۲ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، کامیون، موتور

۱۶- کومهو- کره جنوبی

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۳.۲ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، کامیون

۱۷- لینگ لانگ- چین

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۳.۱ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری

۱۸- سی لان- چین

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۲.۹ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، اتوبوس

۱۹- دابل کوین- چین

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۲.۶ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری، کامیون

۲۰- نوکیان- فنلاند

میزان درآمد در سال ۲۰۱۹: ۲.۵ میلیارد دلار

طیف محصولات تولیدی: خودروی سواری

انتهای پیام 
 

منبع: ایسنا

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت دوری از تمرکزگرایی در مدیریت منابع آب گفت: ساختارهای شدیدا” متمرکز دیگر پاسخگوی نیازهای کشور در بخش آب نیست و این ساختار باید بازطراحی شود.

به‌گزارش ایسنا، رضا اردکانیان امروز  در نشست هم‌اندیشی بازطراحی ساختار کلان بخش آب کشور که با حضور نمایندگان دستگاه‌های ستادی و اجرایی مرتبط با موضوع آب برگزار شد، اظهار کرد: نادیده نگیریم که ما در یک ساختار کاملا” معیوب و غیر همراه با عرصه مدیریت منابع آب فعالیت می‌کنیم؛ ساختاری که از بدو تاسیس شدیدا” متمرکز است.

وی افزود: این تمرکزگرایی در دهه‌های نخست عمر خود به‌دلیل وجود جمعیت کم در کشور، گره‌گشا بوده است تا مشکل‌ساز، اما چنین ساختاری هم‌اینک با ۳۱ استان با گستردگی و جمعیت ۸۳ میلیونی قطعا” دیگر جوابگو نیست و کشور در عین تمرکز گرفتار بلای بخشی‌نگری است.

اردکانیان گفت: ساختارهای ما قبل از خود ما ساختارهای شدیدا” بخشی است و ما در این ساختار، مظروفی هستیم که به شکل ظرف درآمده‌ایم؛ خارج از این ظروف، همه باور داریم که عرصه مدیریت منابع آب عرصه‌ای بین بخشی است و بدون کار کردن با هم به جایی نخواهیم رسید، اما به محضی که داخل ظروف می‌شویم ظاهر آن‌ها را به خود می‌گیریم و از قبل تا به امروز این گونه بوده است.

وی تصریح کرد: این عرصه به منزل نخواهد رسید مگر این که از این دو بیماری مزمن “تمرکزگرایی” و “بخشی نگری”، ولو موقتی فاصله بگیریم.

وزیر نیرو خطاب به شرکت کنندگان در این نشست گفت: در این راستا همه “مسئولیت‌ها” را متوجه وزارت نیرو و در این وزارتخانه متوجه شخص بنده بدانید و من همه این مسئولیت‌ها را می‌پذیرم. اما همه “اختیار” را باید به اشتراک بگذاریم تا با توان علمی و تجربه چندین ساله هر کدام از شما حاضران، بتوانیم به یک نتیجه مناسب و مشترک برسیم.

اردکانیان افزود: در عرصه‌هایی از جمله آب یک دستگاه هماهنگ کننده می‌شود، ما متولی آب هستیم اما این تولی‌گری باید بازتعریف شود؛ این بدان معناست که متولی آن هستیم که به عنوان هماهنگ کننده مسئله آب را برطرف کنیم.

وی همچنین گفت: زمان مناسب یک سری کارها سال آخر دولت است و یکی از این کارها همانی است که نشست امروز به خاطر آن تشکیل شده است.

اردکانیان ادامه داد: ظرفیت بسیار خوبی در هر سه کمیسیون تخصصی مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس وجود دارد. در همه دستگاه‌ها هم افراد علاقه‌مند و متخصص داریم؛ در همین جلسه نیز افراد حقیقی باتخصص و توانمندی بالایی حضور دارند که این تصمیم بزرگ، نیازمند ایفای نقش فعال توسط آنهاست، هر زمان هم اقتضا کند سریعا لباس مسئولیت حقوقی را به تن کرده و از آن جایگاه نقطه نظرات را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از فرصت یک ماهه کمیسیون اجتماعی به وزارت راه و شهرسازی برای بررسی وضعیت راه‌آهن بافق خبر داد.

علی بابایی کارنامی در گفت وگو با ایسنا در مورد جلسه امروز(یکشنبه) کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: در جلسه امروز، به سوال بنده و آقای صباغیان از وزیر راه و شهرسازی پرداختیم. سوالات ما در مورد مسائل مرتبط با راه آهن بافق بود. نماینده مهریز و بافق در مجلس سوالات در مورد زیرساخت‌های توسعه راه‌آهان مطرح کرد و تذکراتی در مورد به کارگیری نیروهای بازنشسته، تامین امنیت شغلی کارگران و راه آهن این منطقه داد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از تصمیم وزارتخانه راه و شهرسازی مبنی بر اعزام هیئت ویژه‌ای برای پیگیری راه‌آهن بافق خبر داد و اظهار کرد: ان شاءالله تا ماه آینده وزارتخانه راه و شهرسازی نتیجه بررسی‌های خود را به کمیسیون گزارش خواهد داد و چنانچه خواسته نماینده مربوطه تامین شود این سوال پس گرفته خواهد شد.

نماینده مردم ساری در مجلس با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون منابع انسانی این وزارتخانه و رییس راه آهن کشور، گفت: سالانه هر استان متناسب با جمعیت و گروه‌های هدفی که در راهداری‌ها دارد، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای تعمیر، نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های روستایی، اصلی و فرعی هزینه می‌کند. متاسفانه متوجه شدیم در کل کشور نیروهای انسانی از سال ۸۲ به بعد در قالب طرحی، قراردادی یا حجمی در این بخش جذب شده‌اند و بلاتکلیف هستند، این در حالی است که در استان مازندران با جذب ۵۰۰ نیروی انسانی سالانه حدود ۵۰ میلیارد تومان از سرفصل ایمن‌سازی راه‌ها را به این حوزه اختصاص می‌دهد، چرا که برای تامین هزینه‌های این مهم ردیفی در بودجه پیش‌بینی نشده است.

بابایی کارنامی در پایان از ضرورت تعیین تکلیف نیروهای انسانی مذکور خبر داد و گفت: سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور باید بپذیرند که امنیت شغلی افرادی که در این سمت‌های حساس فعالیت دارند را تامین کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

فرزند خسرو احتشامی از آخرین وضعیت این شاعر پس از مرخص شدن از بیمارستان می‌گوید.

سیاوش احتشامی، فرزند خسرو احتشامی، که پیش‌تر  از پاره شدن یکی از رگ‌های پدرش هنگام آنژیوگرافی در بیمارستان خبر داده بود و چندی بعد گفته بود که او از CCU مرخص شده است، حالا درباره وضعیت جسمی این شاعر در روزهای اخیر به ایسنا می‌گوید: پدر نسبتا خوب هستند؛ ولی به خاطر خون‌ریزی‌ای که هنگام بالون زدن رگ ایجاد شد و خونی که اطراف قلب را گرفته، هنوز درد شدید قفسه سینه دارند. یک هفته است که از بیمارستان مرخص شده‌اند و خانه هستند. 

او همچنین بیان می‌کند: چون در ریه‌شان آب جمع شده، قادر به صحبت کردن نیستند، سرفه شدید و درد شدید قفسه سینه دارند و خیلی هم ضعیف شده‌اند. 

به گفته سیاوش احتشامی، وضعیت خسرو احتشامی نسبت به قبل تغییر چندانی نداشته و فقط از بیمارستان مرخص شده است.

خسرو احتشامی متولد سال ۱۳۲۵ در سمیرم است. او  پس از گذراندن دوره خدمت سربازی در سال ۱۳۵۰ به قصد تحصیل به هندوستان رفت و در پوناکالج واقع در شهر پونا به تحصیل مشغول شد. در سال ۱۳۵۳ به ایران بازگشت و همان سال ازدواج کرد. سپس تحصیلات خود را در دانشگاه اصفهان ادامه داد و در شهریور ۱۳۵۶ در رشته تاریخ فارغ‌التحصیل شد. احتشامی از ۱۷ سالگی با شعر انس گرفت و از سال ۱۳۴۵ برای خواندن شعرهای خود در انجمن‌های ادبی اصفهان شرکت می‌کرد. در سال ۱۳۴۶ نخستین سروده او در مجله «روشنفکر» تهران به چاپ رسید و از همان ایام با برخی از نشریات تهران مانند «سپید و سیاه» همکاری خود را آغاز کرد. 

برخی از نوشته‌های او در زمینه نقد و بررسی شعرهای صائب، نظامی و خواجوی کرمانی و همچنین شناخت و بررسی هنرهای اسلامی ـ ایرانی است. احتشامی مقالات فراوانی نیز در زمینه‌های مختلف ادبی در نشریات «بنیاد»، «آینده»، «هستی»، «کلک»، «بخارا»، «گلچرخ» و «فصلنامه اصفهان» منتشر کرده است. از آثار این شاعر و پژوهشگر می‌توان به «در کوچه باغ زلف»، «اصفهان در شعر صائب»، «امشب صدای تیشه»، «باغ‌های چوبی»، «جمال‌شناسی پنجره‌های ایرانی» و … اشاره کرد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برنامه‌های خوبی برای احیای صنعت گردشگری داریم. پس از پیک کرونا با توجه به برنامه‌ها و تقاضای بازار، باید وضعیت را به سرعت ترمیم کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از خانه ملت، علی‌اصغر مونسان با اشاره به آسیب کرونا به صنعت گردشگری در دنیا، افزود: خسارات زیادی به گردشگری ایران وارد شد، البته این صنعت دارای ویژگی منحصر به فردی است و می‌تواند به سرعت احیا شود. در این راستا در خردادماه ۹۹ اقداماتی انجام شد و آمار گردشگری داخلی به طور فزاینده بالا رفت اما در ادامه شیوع کرونا، با تصمیمات ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت از سفرها جلوگیری شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: اگر بتوانیم از این مشکل عبور و مانند تمام کشورها، مرزهای بین‌المللی را برای ورود گردشگر باز کنیم وضعیت گردشگری بهبود می‌یابد.

وی ادامه داد: برنامه‌های خوبی را تهیه کرده و آماده و در دستور کار داریم و اگر از این پیک عبور کنیم باید بتوانیم فضا را باز و با توجه به برنامه‌ها و تقاضای بازار وضعیت را به سرعت ترمیم کنیم. در حال حاضر درگیر تصمیمات ستاد مقابله با کرونا هستیم و باید از آن تبعیت کرد.

مونسان با بیان اینکه از فضای مجازی بیشتر برای تبلیغات و معرفی اماکن گردشگری استفاده می‌شود، افزود: تورهای مجازی گردشگری کسب درآمد به همراه ندارد، زیرا اقامت اتفاق نمی‌افتد در واقع حوزه گردشگری باید به صورت فیزیکی اتفاق بیفتد و سفر و اقامت انجام شود. البته در حال حاضر از فضای مجازی برای تبلیغات و معرفی اماکن گردشگری و میراث فرهنگی به خوبی بهره می‌گیریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

سرطان‌های خون مانند لوسمی را می‌توان با شیمی درمانی به طور مؤثر درمان کرد، اگرچه این بیماری هنگامی که سلول‌های سرطانی مقاوم با داروهای تجویز شده از بین نروند، عود می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، دانشمندان “دانشگاه هاروارد” طی مطالعه اخیرشان یک ویژگی‌ منحصر به فرد سلول‌های مقاوم در برابر سرطان را شناسایی کرده‌اند.

آنها طی این مطالعه تغییر موقتی در متابولیسم سلول‌ها و نحوه استفاده آنها از مواد مغذی را شناسایی کردند. این مطالعه نشان داده است که چنین سلول‌هایی مواد مغذی موجود در ریزمحیط خود را دارند و از آنها به عنوان زمینه ژنتیکی استفاده می‌کنند. ریزمحیط تومور محیط اطراف تومور می‌باشد که شامل رگ‌های خونی اطراف آن، سلول‌های ایمنی، فیبروبلاست‌ها، مولکول‌های سیگنالینگ و ماتریکس خارج سلول(ECM) است. تومور و ریز محیط اطراف دائماً در تعامل نزدیک با هم هستند. تومورها می‌توانند با آزاد کردن سیگنال‌های خارج سلولی، القای رگ زایی تومور و القای تحمل ایمنی موضعی، بر ریز محیط زیست تأثیر بگذارند، و همچنین مشخص شده‌ است که سلول‌های ایمنی موجود در ریز محیط می‌توانند بر رشد و تکامل سلول‌های سرطانی تأثیر بگذارند.

سلول‌های سرطانی مقاوم نادر هستند، بنابراین تشخیص آنها دشوار است. دانشمندان طی این مطالعه موش‌های مبتلا به لوسمی حاد مغز استخوان را مورد بررسی قرار دادند و سلول‌های سرطانی مقاوم را شناسایی و پیشرفت آنها را ردیابی کردند و سپس سلول‌های آن را با پروتئین زیست‌تابی و پروتئین فلورسنت برچسب گذاری کردند. لوسمی حاد میلوئیدی یا به اختصار AML یکی از انواع سرطان خون است. این نوع لوسمی سلول‌های مغز استخوان یا میلوسیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روندی حاد دارد. در این بیماری مغز استخوان، میلو بلاست‌ها(نوعی گلبول سفید)، گلبول‌های قرمز یا پلاکت‌های غیرطبیعی می‌سازد.

“نیک ون گاستل”(Nick van Gastel) نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما در هنگام عود مجدد سرطان، سلول‌ها را مورد مطالعه قرار دادیم و دریافتیم این سلول‌ها مقاوم هستند چرا که آنها حتی پس از درمان دارویی و شیمی درمانی نیز همچنان در بدن باقی مانده بودند و در زمان عود بیماری قابل مشاهده بودند.

این مطالعه نشان داده است که این سلول‌های مقاوم به جای مانده پس از شیمی درمانی دچار تغییر موقتی در متابولیسم شده‌اند. به طور خاص آنها روش استفاده خود از اسید آمینه گلوتامین را تغییر داده‌اند.

ون گاستل گفت: اگر هنگامیکه عود این بیماری رخ داد بسیار سریع به بررسی و مشاهده آن نپردازیم هیچ وقت قادر به مشاهده این تغییرات نخواهیم بود. این یک واکنش استرس زودگذر است. اگر در آن زمان متابولیسم را مورد هدف قرار دهید می‌توانید ببینید که سلول‌های سرطانی بسیار آسیب پذیر هستند.

 هنگامی که محققان این مطالعه تنها یک روز متابولیسم گلوتامین یا تولید نوکلئوتید را مورد هدف قرار دادند، سلول‌های مقاوم از بین رفتند و میزان بقای بیمار افزایش یافت.

ون گاستل گفت: این یافته‌ها یک فرصت نوین و مفید برای مورد هدف قرار دادن این سلول‌ها ایجاد می‌کند.‌

محققان امیدوارند که با بررسی‌های بیشتر بتوانند داروهای کارآمدتری را توسعه دهند که پس از شیمی درمانی سبب بهبودی این بیماری شود و توسط آن بتوانند به راحتی تغییرات رخ داده در متابولیسم را مشاهده کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

در اجرای طرح تسهیلات سرباز فناور شاخص‌هایی مانند سابقه بیمه متقاضی، مدرک تحصیلی و فروش شرکت در امتیازبندی این طرح تاثیر گذار است، ضمن آنکه برای متقاضیان طرح سرباز فناور باید نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکت اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  بسته خدمتی تسهیلات نظام وظیفه به سه شاخه امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان، پروژه جایگزین خدمت در شرکت‌های دانش‌بنیان و پروژه جایگزین خدمت در دستگاه‌های دفاعی و دولتی تقسیم می‌شود. هر ماه نزدیک به ۴۰۰ درخواست از سوی متقاضیان برخورداری از تسهیلات نظام وظیفه به مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارسال می‌شود.

برای سنجش و انتخاب بهترین گزینه‌های ممکن، یک جدول امتیازبندی در نظر گرفته شده است. شاخص‌هایی مانند مدرک تحصیلی متقاضی، سابقه بیمه، فعالیت‌های علمی، جوایز و میزان فروش شرکت در میزان امتیازات کسب شده توسط هر متقاضی موثر است. یکی دیگر از شاخص‌های موثر در سنجش درخواست متقاضی، اظهارنامه مالیاتی شرکت دانش‌بنیان است که فرد متقاضی طرح سرباز فناور، در آن مشغول به کار است. اظهارنامه مالیاتی می‌تواند منعکس کننده واقعی بسیاری از فعالیت‌های سالانه یک شرکت باشد.

درخواست متقاضیان امریه سرباز فناور برای اعزام در آبان ماه ۱۳۹۹، بر مبنای اظهارنامه سال ۱۳۹۸ آنها محاسبه می‌شود. تمامی شرکت‌ها و افرادی که مایل به اعمال اظهارنامه مالیاتی سال گذشته شرکت در محاسبه امتیاز خود هستند تا ۲ شهریور ماه سال جاری برای ارسال اظهارنامه خود مهلت دارند.

همچنین بنا بر اعلام مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به لزوم ارسال اطلاعات هر فرد متقاضی به ستاد کل نیروهای مسلح در تاریخ مشخص، به درخواست‌ها و فایل‌های ارسالی بعد از این تاریخ ترتیب اثر داده نمی‌شود. افرادی که در زمان ارسال درخواست خود فارغ التحصیل نیستند، وارد فرآیند امتیازبندی خواهند شد و در صورت تایید اولیه لازم است برگ سبز خود را در موعد مشخص ارسال کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

پژوهشگاه نیرو و ساتبا به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک طرفین در راستای توسعه پایدار انرژی الکتریکی در کشور مبتنی بر افزایش ظرفیت کاربرد انواع انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه بهره وری انرژی برق در کشور، تفاهم‌نامه‌ همکاری امضا کردند.

به‌گزارش ایسنا، این تفاهم‌نامه‌ همکاری در راستای تحقق ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در تدوین سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و همچنین ارتقای جایگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران در موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و بهبود بهره‌وری انرژی برق، با موضوعات تنوع بخشی در منابع انرژی و استفاده از ظرفیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، ایجاد و توسعه فرصت‌های بهره‌گیری از بهره‌وری انرژی برق و نیز بالابردن ضریب امنیت انرژی، مبادله شد.

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ملی برای توسعه پایدار انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق کشور با استناد به سند ملی راهبرد انرژی، فصل دهم قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و همچنین برنامه راهبردی وزارت نیرو در بخش برق و انرژی از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.  

همچنین محورهای این تفاهم‌نامه شامل همکاری در استقرار و توسعه آزمایشگاه مرجع تست و آزمون سامانه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق در سطح وزارت نیرو، انجام اقدامات و فرآیندهای مدیریت، پایش و ممیزی نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث شده و یا در دست احداث در کشور، نظارت بر فرآیند بومی‌سازی در جهت ارزیابی میزان ساخت داخل تجهیزات و ادوات مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر، انجام مطالعات فنی، اقتصادی، اجتماعی به منظور ایجاد، توسعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بهره‌وری انرژی، شناسایی و اولویت‌بندی و تدوین استانداردهای مورد نیاز در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی است

همکاری در راستای آینده‌پژوهی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر درکشور، همکاری در راستای فعال‌سازی و نظارت بر عملکرد شرکت‌های خدمات انرژی، استقرار نظام سنجش صلاحیت در حوزه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت مصرف انرژی برق، استخراج مدل‌های تجاری کسب و کار در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی برق و پوشش ریسک‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد و تقویت ارتباطات بین‌المللی با هدف همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی و استفاده از اعتبارات حمایتی برای پیاده‌سازی برنامه‌های ملی، همکاری در جهت مدیریت تحقیق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق در سطح ملی و نیز راه‌اندازی بازار ملی ساز و کار توسعه پاک (CDM) از دیگر بندهای مورد توجه در این تفاهم نامه است.

بر اساس تعهدات طرفین، با امضای این تفاهم‌نامه، ساتبا با شناسایی نیازمندی‌های کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق که مرتبط با ظرفیت و توانمندی‌های پژوهشگاه نیرو است با اعطای اختیارات و اعتبارات لازم به پژوهشگاه، ظرفیت‌های آن پژوهشگاه و نیز ظرفیت‌های ملی که توسط پژوهشگاه قابل مدیریت باشند را در جهت رفع نیازهای مذکور به‌کار می‌گیرد.

بر این اساس پژوهشگاه متعهد می شود در راستای اجرای هر چه بهتر ماموریت‌های محوله از سوی ساتبا اهتمام ورزد و توان تخصصی و کارشناسی خود و سایر مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور را که در راستای مدیریت تحقیقات در اختیار دارد، جهت تسریع و ارتقای کیفیت و نیل به اهداف تعریف شده به کار گیرد و ظرفیت‌های خود را برای پاسخگویی هر چه بهتر به این ماموریت‌ها افزایش دهد. همچنین در این تفاهم‌نامه مقرر شد به منظور عملیاتی شدن مفاد تفاهم‌نامه، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان طرفین برای تدوین و تنظیم ترتیبات اجرایی و پیگیری عملیاتی شدن تفاهم‌نامه تشکیل شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

شش سال قبل در همین روز، هواپیمای مونتاژ آنتونف ۱۴۰ که در قالب یک هواپیمای تولید داخل وارد خط هوایی شده بود، در همان آغاز پرواز به دلیل ازدست‌دادن موتور، سقوط کرد.

به گزارش ایسنا، «شرق» در ادامه نوشت: مرگ ۴۰ نفر از مسافران به سبب انفجار موتور و نه سقوط، رقم خورد و مسافران دیگری که جان به‌در برده بودند، هرگز به زندگی پیشین خود بازنگشتند.

کارشناسان بارها تأکید کرده‌اند که این پروژه مونتاژ که ساخت داخل معرفی شد، آثار ناگواری بر پیکره صنعت هوایی ایران به جای گذاشت. هرچند گفته می‌شد تجربه و تمرین ساخت هواپیما و قطعات آن در داخل، می‌تواند مطلوب ارزیابی شود؛ اگر آزمایش‌های آن در قالب نظامی انجام گیرد و این امتحان با پرواز مسافری، آزموده نشود! اتفاقی که با هواپیمای آنتونف ۱۴۰ رخ داد.

در اینجا روایتی داریم از آرزوی سفیری که برای ایجاد یک خط هوایی، بدون تجربه و مدرک مرتبط، راهی سازمان هواپیمایی شد. حبیب‌الله صادقی، نماینده دادستان تهران در امور جنایی در این پرونده، در بیان جزئیاتی از آنچه رخ داد، در ششمین سالگرد این سانحه از آخرین بررسی‌ها روی این پرونده می‌گوید.

سفیری که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری شد

صادقی با اشاره به پیشینه ورود خط هوایی آنتونف ۱۴۰ به ایران می‌گوید: «سفیر وقت ایران در اوکراین با انعقاد قرارداد آنتونف ۱۴۰ در سال ۱۳۷۷ بدون هیچ سابقه‌ای، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری شد. سفیر سابق و ریاست وقت سازمان برای جبران کاستی‌ها، گواهینامه‌های مربوطه را صادر می‌کرد و کارشناسان سازمان نماینده در شرکت هسا، هرکدام با ارائه گزارش اشکالات، بلافاصله تعویض می‌شدند. به‌همین‌دلیل هم روی کاغذ ده‌ها فروند این هواپیما فروخته شد. بااین‌حال پس از سوانح سریالی، هیچ کسی زیر بار خرید و حتی بهره‌برداری رایگان این هواپیماهای به‌ظاهر تولید داخل، نمی‌رود. حوادث شاهین‌شهر، اراک، اصفهان، باکو، مینودشت، دزفول و چند سانحه گزارش‌نشده در رشته سوانحی هستند که با تولید این هواپیما در کشور به وقوع پیوستند».

این مقام قضایی با اشاره به گزارش بررسی سانحه، ادامه می‌دهد: «مطابق گزارش، افراد و حتی مجموعه‌های مرتبط و وزارت دفاع، اعلام کرده‌اند که قابلیت اطمینان هواپیما به‌شدت پایین است! اما متولی برای توجیه مخارج چند صد میلیون‌دلاری آن، اقدام به تأسیس خط هوایی می‌کند (هسا ایرلاین). مطابق اسناد موجود، متولیان امر در سازمان با گرفتن چندین امتیاز مجوزها را بی‌درنگ صادر می‌کنند».

بنا به اطلاعاتی که به ‌دست ما رسیده، در همان زمان، دو مسئول ارشد سازمان به‌عنوان اصلی‌ترین ارکان‌ صادرکننده مجوزها در آبان ۱۳۹۱ دستگیر می‌شوند.

تأکید مکرر بر وجود اشکالات جدی در موتور آنتونف

به گفته صادقی «تک‌نویسی‌های افراد دستگیرشده و اعترافات آنها به خط خودشان، مؤید امتیازات دریافتی بوده است. تیم جدید در سال ۱۳۹۱ به‌ دنبال ارتقای سطح ایمنی روی مورد خطرآفرین تمرکز می‌کند. عیوب و کاستی‌های پرونده آنتونف پس از چندین‌ بار حضور و مکاتبه و جلسات به اطلاع هسا و سپاهان رسانیده می‌شود. مکاتبات و صورت‌جلسات به اطلاع وزرای وقت راه و شهرسازی و دفاع و حتی مقامات ارشد امنیتی رسیده و موارد مکتوب و مستند به شرکت سپاهان و هسا منعکس می‌شود. برخی افراد حتی در وزارت دفاع و شرکت سمت (موتورهای توربین وزارت دفاع) اشکالات موجود را تأیید می‌کنند. همین امر سبب می‌شود تا مجوز بهره‌برداری شرکت سپاهان که معمولا یک‌ساله تمدید می‌شده، با بازه زمانی سه‌ماهه به شکل محدود تمدید شود. همین‌طور محدودیت دمایی برای پرواز (حداکثر ۳۵ درجه) اعمال می‌شود».

لابی برای تأیید

نماینده دادستان تهران در امور جنایی در این پرونده با بیان اینکه مقرر می‌شود عیوب قبل از اتمام زمان مجوز یعنی تیر ۱۳۹۳ برطرف شود، می‌افزاید: «برخی مسئولان در سپاهان و هسا مطمئن هستند تیم موجود، تعویض و حتی در آخرین جلسه حضوری، جلسه را ترک و از امضای صورت‌جلسه خودداری می‌کنند. موضوع به اطلاع حراست رسیده و نماینده بخش امنیتی که یکی از حضار جلسه بوده، موارد را مکتوب به استحضار رؤسای خود می‌رساند. تیم موجود قبل از اتمام فرجه زمانی و ضرب‌الاجل، تعویض می‌شود. مطابق اسناد موجود، اولین جلسه با حضور کارشناسان جدیدالانتصاب در دفتر صنایع هوایی برگزار و افراد قول مساعد می‌دهند که همکاری کنند. به دستور مسئولان جدید با وجود تهیه بلیت و رزرو هتل از حضور فرد پیگیر در آخرین تمدید مجوز بهره‌برداری شرکت، ممانعت به‌ عمل می‌آید. در همین زمان، مجوز بهره‌برداری یک‌ ماه قبل از سانحه بدون کوچک‌ترین محدودیتی صادر می‌شود».

این مقام قضایی با اشاره به جزئیات دقیق‌تری در این‌ رابطه می‌گوید: «حتی برای هواپیمای سانحه‌دیده که در مدارک امحا شده Air Traffic Watching Log، پنج اشکال در موتور و استنکاف از پرواز گزارش شده است، بااین‌حال از سوی یکی از متهمان این پرونده، مجوز صلاحیت پرواز صادر می‌شود. در این زمان، تیم پیگیر از مدیرکل‌ها تا معاون مدیرکل و کارشناس مسئول، خلع ید و برخی بازنشسته و برخی اجبارا به بخش‌های دیگر منتقل می‌شوند. متأسفانه در روز واقعه یعنی صبح ۱۹/ ۵/ ۱۳۹۳، با وجود محدودیت دمای در نظر گرفته‌شده، این هواپیما در دمای ۳۸ درجه (با استعلام از هواشناسی) به پرواز درآمده و ۴۰ مسافر آن، جان خود را به دلیل این بی‌انضباطی‌ها از دست می‌دهند».

بررسی‌ها در این زمینه از دیگر کارشناسان که نخواستند نامشان فاش شود، صورت می‌گیرد. چند نکته بسیار جدی در این بین مطرح می‌شود؛ بر اساس اسناد موجود، در AOC یا مجوز بهره‌برداری شرکت، روند امضای کارشناسان پنج دفتر حذف شده است؛ یعنی فقط مدیرکل وقت دفتر عملیات رأسا و برخلاف تأکید انکس ۶ و ۸، به تنهایی اقدام به تمدید مجوز کرده است. چرا این اقدام انجام شده است؟ همچنین آنها می‌پرسند چرا به مفاد صورت‌جلسات، مکاتبات و محدودیت‌های اعمال‌شده از سال ۱۳۹۱ تا خرداد ۱۳۹۳ توجه نشده است و چرا C of A یا مجوز صلاحیت پرواز از هواپیمای سانحه‌دیده، فاقد پاراف کارشناس (کارشناس مسئول) معاون مدیرکل و مدیرکل وقت دفتر صلاحیت پرواز است؟‌ آیا همه افراد هم‌زمان در آن روز حضور نداشته‌اند؟ چرا صبر نکردند تا با حضور آنها، این مجوز با امضای آنها صادر شود؟ بااین‌حال، مهم‌ترین پرسشی که مطرح می‌شود، آن است که «آیا تداوم صلاحیت پرواز با پنج عیب در موتور در کمتر از ۷۰ روز منتهی به سانحه، معنا دارد یا خیر؟»

در این زمینه نماینده دادستان تهران در امور جنایی در این پرونده چند سؤال مهم را طرح می‌کند: «چرا اسناد Air Traffic Watching Log سال‌ها مخفی بوده و حتی افراد در روند طولانی بازپرسی به تکرار از وجود آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند؟ اگر بود، چرا بی‌اطلاعی و اگر نبود، کجا بود و چگونه پس از مکاتبه با اداره مراقبت پرواز به دادرسی واصل شد؟».

عجیب آنکه به گفته صادقی «کارشناس مربوطه در اصفهان به مدیرکل خود اعلام می‌کند تمدید ۴۵ ‌روزه یا حداکثر سه‌ماهه باید انجام گیرد. مدیرکل مربوطه در جلسه اول اظهار می‌کند نه چنین نبوده و کارشناس چنین نظری نداده است، اما بعد که در سیستم اتوماسیون پرینت اظهارنظر او را می‌بیند، اعتراف می‌کند تصمیم من یک‌ساله بوده و اسناد موجود در پرونده نیز مؤید تمدید مجوزهای هواپیما و شرکت بدون اعمال کمترین محدودیت بوده است».

آزمودن هواپیما با جان مردم

نکته دردناک ماجرا آنجاست که وقتی صلاحیت این هواپیما بارها زیر سؤال رفته، باز هم اصرار بر آزمودن آن با انسان می‌کنند. نماینده دادستان تهران در امور جنایی در این پرونده می‌گوید: «آیا پس از عدم اقبال ناشی از سوانح هوایی و عدم پذیرش هواپیما، بهتر نبود پروژه به شکل نظامی و بدون مسافر و با وجود توزین غیرانسانی تست شود؟».

صادقی می‌پرسد: «آیا هنگام سانحه هواپیمای طبس نوع پمپ سوخت موتورها که همواره یکی از اشکالات بوده، یکسان بوده؟ در کجای دنیا و روی کدام هواپیمای غیرنظامی با وجود مسافر و بدون اعمال کمترین محدودیت، نوع پمپ سوخت دو موتور چپ و راست با یک نام و یک Port Number می‌تواند متفاوت باشد؟».

درحالی‌که این هواپیما قبل از سانحه سال ۱۳۹۳، در سانحه‌ای دیگر، منجر به فوت خلبان شده بود، این سؤال مطرح است که آیا پس از سانحه اصفهان و مرگ مرحوم خلبان باقر کردان و بقیه خلبانان، ابلاغیه و امریه بخش ایمنی ستاد کل نیروهای مسلح از سوی متولیان اجرا شده بود؟

خلبان فرصت اشتباه داشت؟

سؤال این است که اگر امریه‌ها انجام گرفته، پس چرا سیستم RED-۲۰۰۰ (سامانه کامپیوتری پردازش پارامترهای موتور) باز هم درست عمل نکرده است؟ نماینده دادستان تهران در امور جنایی در این پرونده درباره عمل‌نکردن این سیستم می‌گوید: «مطابق ضبط FDR، پارامترهای مربوط به خرابی موتور با تأخیر ۱۹‌ثانیه‌ای به خلبان رسیده؛ درحالی‌که کل زمان طلایی برای عملکرد خلبان متوفی، ۲۶ ثانیه بوده است».

او به مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری که در مصاحبه پیشین خبر داده بود حکم جلب به دادرسی برای او صادر شده است، می‌تازد و می‌گوید: «کل زمان طلایی برای عملکرد مرحوم خلبان ایزدپناهی چقدر بوده که مدیرکل بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری، پس از استعلام، ادعا می‌کند خلبان مقصر بوده است؟».

صادقی با اشاره به چند ایراد موتور می‌پرسد: «چرا موتور شماره یک در شرایط اضطراری قدرت کافی برای خروج هواپیما را نداشته و چرا ملخ موتور ازدست‌رفته به حالت خنثی نرفته بود و بیش از نصف قدرت موتور سالم را ضایع کرده بود؟ آیا خوردگی در قسمت‌های داغ موتور که یکی از موارد موردبحث در جلسات طولانی فیمابین هسا، سپاهان، سمت و کارشناسان معزول‌شده بوده، قابل چشم‌پوشی است؟».

انفجار و نه سقوط، عامل مرگ ۴۰ مسافر بود

او علت مرگ ۴۰ مسافر را این‌گونه اعلام می‌کند: «علت مرگ مسافرین هواپیما، انفجار بود و نه سقوط؛ چراکه برخی توانسته‌اند بیرون بیایند و سالم مانده‌اند. سؤال این است که آیا دستورالعمل ایمن‌سازی مخازن سوخت روی هواپیمای سانحه‌دیده اجرا شده بود؟».

ابهاماتی که در مورد این پرونده وجود دارد، کم نیست. یکی از مهم‌ترین ابهامات درباره شیوه رسیدگی به این پرونده است که سؤالاتی را به ذهن متبادر می‌کند. سؤالی که از زبان صادقی این‌گونه بیان می‌شود: «چرا روند رسیدگی پس از دو سال با برگزاری دو جلسه تا این اندازه عجیب برگزار می‌شود. در جلسه اول در سال ۱۳۹۸، قاضی دادگاه به کارشناس پرونده اجازه حضور در دادگاه به‌ همراه نماینده دادستان را نمی‌دهد و دادسرا به‌جای متهمین محاکمه می‌شود! چرا در جلسه دوم در سال ۱۳۹۹ جلسه دادگاه مبهم و بی‌نتیجه و فقط مناقشه قاضی دادگاه با نمایندگان دادستان و ترک جلسه توسط قاضی و حتی سناریوی نانوشته عدم حضور خبرنگاران در یک جلسه علنی بوده است؟».

سؤال‌های پرشماری در این پرونده وجود دارد. اینکه آیا مقصر اصلی این اتفاق، سفیری نیست که بدون مدرکی مرتبط (مهندسی ساختمان) بر کرسی ریاست سازمان هواپیمایی کشوری نشست و با کمترین اطلاع از صنعت هواپیمایی فقط به‌دنبال راه‌اندازی خط مونتاژ بود و توانست در سال ۱۳۷۷، این برنامه خود را اجرائی کند؟ در آن زمان، سفیر وقت ایران در روسیه، گزارش اشکالات موتور TV۳ این موتور تبدیلی (موتور هلی‌کوپتری را تبدیل به موتور هواپیما کردند) را تأیید کرد اما کسی به سخن او وقعی ننهاد. به همین دلیل هم به گفته کارشناسان، ازدیاد وزن نامتعارف ناشی از تبدیل و کاهش محسوس قدرت موتور بر اثر این تبدیل صورت گرفت.

یک منبع آگاه می‌پرسد: «راستی چرا آقایانی که چندین ماه موتور را بررسی و تحلیل کرده‌ بودند، از تأیید موتور استنکاف کردند و یک کارشناس رده سه در حد بایگان با مدارک تحصیلی غیرمرتبط، موتور را تأیید کرد؟».

او می‌گوید: «آیا گزارش‌های احمد خرم، وزیر راه دولت هشتم درخصوص مشکلات موتور و دستورات وی اجرا شده یا با تعویض وی به فراموشی سپرده شد؟ آیا می‌توان در سوانح سریالی پروژه آنتونف از ردپای موتور علی‌الخصوص سامانه RED-۲۰۰۰ صرف‌نظر کرد؟».

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که وجود دارد، مربوط به چرایی اشتغال به کار متهمان در سازمان هواپیمایی کشوری است. پس از این سانحه، شاهد سوانح کوچک و بزرگ دیگری بودیم. آیا وجود افرادی که دقت کافی به خرج نداده‌اند، خود بستر را برای سوانحی دیگر، فراهم نمی‌کند؟

جایگاه ناچیز تخصص در سازمان هواپیمایی کشوری

جالب آنکه اگر به مدرک تحصیلی مدیران کل وقت عملیات و صلاحیت پرواز نگاهی کنیم، به مسائل عجیبی خواهیم رسید. اکتشاف و معدن و برق فشار قوی دو رشته‌ای است که بی‌مرتبط به فعالیت تخصصی این افراد بود و دقیقا همین افراد صدور مجوزها و تأیید صلاحیت پرواز، را برعهده داشتند. (بخوانید دارند) پافشاری در انکار عیوب و توسل به سناریوهای مختلف از جمله اشتباه خلبان، از جمله اقداماتی بوده که توسط افراد ذی‌نفوذ در خلال هفت سال از وقوع سانحه با آن روبه‌رو بوده‌ایم.

اینجاست که باید نگاهی به تذکر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم در گزارش مربوط به سانحه یاسوج داشته باشیم: «از ریاست قوه قضائیه درخواست می‌شود تمامی پرونده‌های مرتبط با سوانح هوایی که در دستگاه قضائی مشمول مرور زمان یا اطاله دادرسی شده است، به‌سرعت فعال و خارج از نوبت رسیدگی و با افرادی که باعث خروج این پرونده‌ها از روند بررسی شده‌اند، برخورد شود. همچنین پرونده‌های مرتبط با هواپیماهای وارسی پرواز و پرونده‌های مشابه که دچار اطاله دادرسی شده‌اند، با قید فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد».

تا باشد دیگر شخصی در مقام معاون ‌وزیر با کمال خونسردی نسبت به ایراد جملاتی کذب و با ژستی کاملا علمی (اشاره به رد برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی)، اذهان عمومی را به تمسخر نگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

صمد طاهری می‌گوید: این‌که یک‌جا بر  رمان عامه‌پسند خط بکشیم، کار غلطی است. حتی همان کارهایی که نامش را بازاری می‌گذاریم، خوانندگان خاص خود را دارد.

این داستان‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ویژگی‌های رمان‌های عامه‌پسند و پرفروش و این‌که آیا لزوما یکی هستند و یا گاهی با هم اشتباه گرفته می‌شوند، اظهار کرد: رمان یک داستان است و  داستان هرچقدر جذابیت و کشش بیشتری داشته باشد، طبعا پرمخاطب‌تر خواهد بود و خواننده بیشتری خواهد داشت. به نظرم بخش زیادی از این ماجرا به مهارت نویسنده بازمی‌گردد؛ زمانی نویسنده در هنرش به اوج رسیده و ممکن است اشکال ساده و راحت دیگر اقناعش نکند و به سمت اشکال پیچیده‌تر برود. اما ممکن است نویسنده مهارت و تسلط چندانی نداشته باشد و نتواند در داستان جذابیتی ایجاد کند، پس خود را به آن راه می‌زند و می‌گوید دوره کارهای ساده گذشته و باید پیچیده نوشت، من خودم را در حد خواننده عادی پایین نمی‌آورم و خواننده باید خود را بالا بکشد، در واقع خود را پشت نقاب روشنفکرانه و  نخبه‌گرا پنهان می‌کند.

او افزود: زمانی هم هست که چیزی به مد تبدیل می‌شود؛ مثلا دوره‌ای کارهای مارکز در دنیا سر و صدا کرده بود و در کشور ما هم خیلی گل کرده و رونق گرفته بود. به همین دلیل خیلی‌ها به فکر افتادند که کارهای رئالیسم جادویی بنویسند؛ در حالی که همه این‌ها مد شده بود. اگر کسی که این‌کاره نیست بخواهد رئالیسم جادویی بنویسید باید حداقل زمینه آن را داشته باشد که بتواند اثری خلق کند، اما پیروی کردن از مد بخشی از ماجرا است. این دو شکل آخر یعنی پیروی از مد و پنهان کردن ناتوانی پشت نقاب «من نمی‌خواهم عامه‌پسند بنویسم» نمی‌تواند ماندگار باشد، زیرا اصیل نیست، ولی شکل اول اصیل است و ماندگار خواهد شد.

طاهری خاطرنشان کرد: اگر نویسنده بتواند اثری پدید بیاورد که نازل نباشد و در عین حال پرکشش و جذاب باشد اوج کار است. کار عامه‌پسند را باید به دو بخش تقسیم کرد؛ بخشی از داستان عامه‌پسند  به دلیل جذابیت زیاد مخاطب زیادی پیدا می‌کند و بخشی هم کار نازل و بازاری و به اصطلاح آب‌دوغ خیاری است مانند فیلم‌فارسی که موضوع کلیشه‌ای داشت؛ مردی عاشق زنی می‌شد و به هم نمی‌رسیدند و درگیری پیش می‌آمد. ایده‌آل زمانی است که نویسنده هم نخبه‌گرا باشد و کارهای ساده اقناعش نکند و هم توانایی ایجاد جذابیت در داستان را داشته باشد، یعنی علاوه بر خواننده نخبه، خواننده معمولی را هم جذب کند؛ «جنگ و صلح» تولستوی و «صد سال تنهایی» مارکز نمونه‌های این شکل هستند.

او همچنین تاکید کرد: این‌که یک‌جا بر  رمان عامه‌پسند خط بکشیم، کار غلطی است. حتی همان کارهایی که نامش را نازل،  زرد و یا بازاری می‌گذاریم خوانندگان خاص خود را دارد و در همه جای دنیا کسانی این‌ها را می‌نویسند و منتشر می‌کنند و هیچ اشکالی هم ندارد.

نویسنده «شکار شبانه»، «برگ هیچ درختی» و «سنگ و سپر» سپس درباره این‌که گفته می‌شود «ادبیات عامه‌پسند پلی به سمت ادبیات جدی است»، بیان کرد: طبعا این‌طور است؛ گمان نمی‌کنم کسی یک‌مرتبه بیاید کارهای فاکنر و جویس را بخواند. خود من و هم‌نسلانم از کارهای امیر عشیری،  محمد حجازی، ر. اعتمادی و رسول پرویزی شروع کردیم و بعد به رده‌های بالاتر مثل امین فقیری و علی‌اشرف درویشیان رسیدیم  و کم‌کم کارهای پیچیده‌تر  و سخت‌خوان را خواندیم. ممکن است درصدی از خوانندگان تا آخر عمر همان کارهای عامه‌پسند و معمولی را بخوانند، اما بخش زیادی از خوانندگان کارهای معمولی به سمت ادبیات جدی‌تر کشیده می‌شوند.

 او سپس درباره درباره نگاه تجارت‌گونه برخی ناشران نسبت به کتاب‌ها که منجر به گسترش تولید کتاب‌های عامه‌پسند می‌شود و  این‌که آیا ممکن است نویسنده‌ای برای تأمین معاش به این سمت برود،  گفت: بله ممکن است. صنعت چیزی را تولید می‌کند، عده‌ای را به اشتغال وامی‌دارد و  سودآور است؛ این‌ها مشخصه صنعت است. صنعت نشر هم از این قاعده مستثنی نیست. ناشر می‌خواهد کتابی را چاپ کند که پرفروش باشد و به چاپ‌های متعدد برسد. ناشری داریم که همه هم و غمش را روی کارهای پرفروش و بازاری می‌گذارد اما برخی ناشران در کنار ادبیات جدی و روشنفکری، کارهای عامه‌پسند و ساده‌تر هم منتشر می‌کنند که صنعت‌شان بگردد و بخشی از سرمایه‌شان برگردد تا به کار ادامه بدهند. اگر قرار باشد کتاب‌هایی چاپ کنند که یک چاپ بیشتر نمی‌خورد آن‌هم ۵۰۰ نسخه، نشر ورشکست و تعطیل می‌شود. باید این کار را بکنند و این به نوعی لازم است.

او افزود: درباره نویسندگان هم باید بگوییم برخی‌ها خودشان ذاتا آموخته‌ و در طول زمان به نویسنده عامه‌پسند تبدیل شده‌اند. اما بعید می‌دانم نویسنده‌ای که کار جدی می‌نویسد بتواند این کار را انجام دهد، زیرا کار سختی است. یادم می‌آید چند سال پیش کسی به من پیشنهاد داد و من به این فکر افتادم که با این‌ که ده‌ها نمونه از این کارها را خوانده بودم و ۵۰ صفحه هم نوشتم، ولی نهایتا نتوانستم و دیدم کار من نیست. نویسندگانی که به نوشتن کار جدی عادت کرده‌اند، نمی‌توانند از عهده‌اش برآیند. همه ما فرض می‌کنیم نوشتن کارهایی مثل آثار ذبیح‌الله منصوری که هر کسی دست بگیرد نمی‌تواند زمین بگذارد، کار راحتی است، در حالی که کار ساده‌ای نیست و هرکسی نمی‌تواند آن را انجام بدهد. نوشتن این‌ رمان‌ها متخصص خود را می‌خواهد تا  از پس کار بیاید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا