آرشیو خبرهای سایت پیامک

نویسندگان و شاعران کودکان و نوجوانان از دلایلی که باعث می‌شود طنز ایرانی کمتر به مذاق بچه‌ها خوش بیاید و از فاصله‌ای که میان کودکان و نوجوانان با نویسندگان آثار طنز افتاده است می‌گویند. در این میان همچنین به بافت جامعه ما که درگیر تشریفات و به همان نسبت از طنز دور است اشاره می‌شود.

به گزارش ایسنا، بچه‌ها طنز را دوست دارند؛ این را نوشته‌های‌شان، بازی‌های‌شان، حرف‌های‌شان و دنیای‌شان که در روزگار خبرهای تلخ واقع شده است می‌گوید. نه فقط کودکان و نوجوانان نسل امروز و بچه‌های ایران بلکه کودکان در تمام نسل‌ها و سرزمین‌ها این گونه از هنر و ادبیات را به خود نزدیک‌تر احساس می‌کنند.

درحالی‌که عده‌ای از طنزنویسان ادبیات کودک و نوجوان ترجیح می‌دهند به درون‌مایه تعلیمی یا عمدتا فکاهه در آثارشان قناعت کنند و کودکان و نوجوانان را درگیر مسائل اجتماعی نکنند، نویسنده‌ای هم از این می‌گوید که در کارگاه‌های آموزشی‌ای که با بچه‌ها دارد، آثاری را می‌بیند که نه تنها درون‌مایه اجتماعی دارد، بلکه از اقتصاد و سیاست هم سردرآورده‌ است.

طنز اجتماعی نمی‌بینیم

محمدرضا یوسفی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که معتقد است یکی از مشکلات و مسائلی که باعث می‌شود بچه‌ها به آثار طنز رغبت نشان ندهند، تکراری بودن آن‌هاست می‌گوید: مبحث بنیادینی وجود دارد و آن این است که خصوصا در حوزه کودک و نوجوان، طنز با جوک تداخل پیدا کرده است. به هر حال طنز انواع گوناگون دارد، اما آن‌چه اغلب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان می‌بینیم، بیشتر جوک است. در این زمینه مطلقا طنز اجتماعی نمی‌بینیم و بیشتر طنزها طنزهای سرگرم‌کننده و خنده‌آور هستند، یعنی نظارت خیلی جامعی برای این‌که این گونه ادبی وارد مباحث اجتماعی نشود، وجود دارد. 

او با بیان این‌که طنز آن جایگاه خودش را پیدا نکرده است اظهار می‌کند: تا وقتی طنز جایگاه واقعی خود را پیدا نکند و گونه طنز اجتماعی گسترش پیدا نکند، طنز در حد سرگرمی می‌ماند و چون در حد سرگرمی باقی می‌ماند، گسترش آن کاهش پیدا می‌کند و این روند خود به خود روی کمیت و کیفیت هر گونه ادبی‌ تاثیر می‌گذارد.

آثار بدون جسارت

حسین تولایی، شاعر کودکان و نوجوانان که به فاصله میان آن‌چه خیلی از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان از مخاطبان‌شان برای تولید اثر می‌بینند با وضعیت فعلی کودکان و نوجوانان اشاره دارد بیان می‌کند: کودکان و نوجوانان امروز خیلی جسور و هنجارشکن هستند. بچه‌ها قوانین و خط قرمزها را رد می‌کنند و مولف باید در حین خلق آثار برای آن‌ها به این توجه کند. 

او ادامه می‌دهد: شعرهای طنز که در مطبوعات برای کودکان و نوجوانان می‌بینیم بیشتر طنزهای احتیاط‌شده هستند که این بیشتر طنز فرمایشی است تا طنز خلاق ادبی و جسورانه. جسارت در آثار وجود ندارد، برای همین ممکن است برای بچه‌ها جذاب نباشد. 

همه چقدر رسمی حرف می‌زنند!

جمال‌الدین اکرمی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان می‌گوید: بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم روحیه ما خیلی تلخ است. مثلا اگر بخواهیم به رسانه‌های خودمان توجه کنیم، می‌بینیم همه چقدر رسمی حرف می‌زنند. اگر چیزی مثل «کلاه‌قرمزی» در دل بچه‌ها جا باز می‌کند، به خاطر صمیمی بودن ارتباطش با بچه‌ها است که ما این را در تصویر و متن خیلی کم داریم و به نوعی متکی به جامعه تشریفاتی هستیم و خودمان را با اسامی رسمی صدا می‌زنیم. در حالی‌که در اروپا معلم و بچه‌ها بدون هیچ تشریفاتی هم را به اسم کوچک صدا می‌زنند. بافت جامعه ما درگیر تشریفات و به همان نسبت از طنز دور است. «کلاه‌قرمزی» یک طنز تصویری و کلامی است، این ترکیب توأمان در ادبیات هم می‌تواند جا باز کند. این‌ها نیازمند یک خرد جمعی و نگاه جدی‌تر است.

آن‌ها را نمی‌شناسیم

محمدرضا شمس، دیگر نویسنده کودکان و نوجوانان با بیان این‌که طنزی که در ادبیات کودک و نوجوان استفاده می‌شود به مخاطب امروز خیلی کم نزدیک است، می‌گوید: تکیه‌کلام‌ها و زبانی بین بچه‌های امروز رایج است و به نوعی پشت کلمات‌شان چیزهایی هست که خودشان با آن‌ها می‌خندند، اما ما به عنوان نویسنده آن‌ها را نمی‌شناسیم؛ برای همین از زبانی استفاده می‌کنیم که در زمان خودمان به عنوان طنز رایج بوده است.

او می‌افزاید: من اگر نویسنده طنز هستم باید با توجه به رفتار، خصوصیات و نیاز کودک امروز بنویسم و طنزی که می‌نویسم باید طنز امروز باشد. خیلی وقت‌ها طنزهایی که نوشته و منتشر می‌شود، طنز امروز نیست؛ طنز دیروز است که به خورد بچه می‌دهیم، و برای همین است که مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی‌کند.

سخت‌گیری به طنزنویسان داخلی

در این میان، برخی از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان از آن‌چه باعث شده تولیدات طنز ادبی کودک و نوجوان در حد انتظار نباشد و به قولی رقابت بیشتر دست خارجی‌ها باشد می‌گویند.

احمد اکبرپور، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با بیان این‌که نویسندگان ایرانی کمی دست و پابسته‌ترند و در کارهای طنز محدودیت‌های بیشتری دارند می‌گوید: آن‌چه من به خاطر دارم این است که رقابت بیشتر دست خارجی‌هاست. وزارت ارشاد نسبت به طنزنویسان داخلی سخت‌گیری بیشتری دارد تا طنزنویسان خارجی. حتی خیلی از طنزها توسط خارجی‌ها نوشته شده و ترجمه آن مجوز گرفته است، اما مجوز این‌گونه طنزها را به نویسندگان داخلی نمی‌دهند.

جوک‌سازی‌مان خوب است

مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان که معتقد است ما در جوک‌سازی خیلی وضع‌مان خوب است، اما وقتی می‌خواهیم یک موقعیت طنز، چه از نظر عملی و چه کلامی ایجاد کنیم، دست و پای‌مان می‌لرزد می‌گوید: خارجی‌ها خیلی بیشتر از ما روی طنز کار کرده‌اند. هرچند ما طنازهای عجیب و غریبی هستیم و هر بلایی به سرمان می‌آید زود برایش جوک می‌سازیم، اما در عین حال طنزها خیلی به ما نمی‌چسبد و طنز ایرانی خیلی قوی نیست.

تصاویر جنبه تزئینی دارند

همچنین گله از نبود تعامل میان نویسنده و تصویرگر که در نهایت به نبود ارتباط میان متن و تصویر منجر می‌شود، از مسائل مطرح‌شده توسط برخی تصویرگران است. این درحالی است که تصاویر و طراحی در جذب کودکان و نوجوانان به کتاب‌ نقش مهمی دارد. تناسب هرچه بیشتر تصویر با متن و کیفیت خوب تصاویر در آثار طنز البته شاید بیشتر هم خودنمایی کند.

نظر نویسندگان کودک و نوجوان نیز در این‌باره از گله تصویرگران دور نیست.

محمود برآبادی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به رشد تصویرگری کتاب‌های کودک بیان می‌کند: از میان آثاری که در ایران منتشر می‌شود آن‌چه به آثار تصویری کودکان مربوط است، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است که نتیجه‌اش هم از داوری‌های بین‌المللی و جوایزی که این تصاویر دریافت کرده‌اند، پیداست، اما در تصاویر طنز کتاب‌های طنز نوجوانان رشد چندانی نداشته‌ایم. متاسفانه طراحان و تصویرگران طنز که تصاویر طنزآمیزی خلق کنند، خیلی کم داریم و این روزها آن‌ها به طنز بزرگسال که در روزنامه‌ها منتشر می‌شود، تمایل پیدا کرده‌اند. به همین دلیل است که حالا تصاویر طنزآمیز کتاب‌های نوجوانان در خدمت متن نوشتاری نیستند و جنبه تزئینی دارند که فرم کاملا تایپ‌شده را از آن حالت خشک دربیاورند و قدری جلب توجه کنند.

وقتی جانی دپ هیچ ارتباطی با متن نداشت

طاهره ایبد، نویسنده کودکان و نوجوانان نیز می‌گوید: متاسفانه اتفاقی که در تصویرگری افتاده، گرایش به سمت شیوه‌های تصویرگری غیرایرانی است؛ به عنوان مثال چند وقت پیش رمانی دیدم که تصویر جانی دپ را روی جلد آن طراحی کرده بودند و این تصویر هیچ ارتباطی با متن داستان نداشت. ظاهرا این‌گونه تصویرها صرفا ویترینی برای جذب خواننده‌اند. انگار استقبالی که از کارهای ترجمه می‌شود، باعث شده تا ناشران در تصویرگری هم به همان سمت رو بیاورند تا بچه‌ها را جذب کنند، اما وقتی خواننده نتواند ارتباط تصویر و متن را پیدا کند، احساس می‌کند فریب خورده است. فراگیر شدن این حرکت، به مرور بر دریافت هنری و تربیت ذوق و سلیقه خواننده تاثیر منفی می‌گذارد. البته در حوزه کودک، تصویرگری‌هایی داریم که فردیت، خلاقیت و سبک خودِ تصویرگر را می‌توان در کار دید. این نوع کارها افزون بر لذت متن، لذت خوانش تصویر را هم به همراه دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

محوطه تاریخی «جوبجی» در حالی گویا در این روزهای خاص باز هم عرصه‌ی جولان لودرها شده که دوستداران میراث فرهنگی می‌پرسند چرا در عکس های این رخداد نامطلوب، مسوول میراث فرهنگی رامهرمز هم پای لودرها و ناظرِ کار است؟!

به گزارش ایسنا، محوطه‌ی باستانی جوبجی را در سال ۱۳۸۶ و به دنبال آغاز اجرائی کردن طرح کانال آب‌رسانی به دست آوردند، گنجینه‌ای بزرگ از یکی از پادشاهان عیلامی که کانالِ ۱۸۶ متری انتقال آب سببِ خیر شد و به حضور یاستان‌شناسان در جوبجی برای کاوش‌های گسترده‌ای منجر شد، کاوش‌هایی که بعضا هنوز ادامه دارد، اما نکته‌ی جالب توجه، تغییر دیدگاه مسوولان شهری رامهرمز است که حالا اجازه داده‌اند تا مسیرِ احداثِ جاده‌ برای عبور ماشین‌های معدن‌کاران از حریم درجه یک و عرصه‌ی محوطه‌ی جوبجی عبور کند.

هر چند در آن زمان با اعتراضات گسترده فعالان میراثی، کار متوقف شد. اما حالا و  در حالی که کمتر از یک سال از تعرض قبلی گذشته است باز هم لودرها را به عرصه‌ی جوبجی آوردند. اما این بار پای میراث فرهنگی هم به میان کشیده شده است، در حالی که پیش از این و در هر عملیات اجرایی این نهاد متولی جلو هر گونه اقدامی را توسط وسایل مکانیکی سنگ شکن می‌گرفت، حالا این پرسش مطرح است که آیا بدون توجه به همان ضوابط، این بار راه برای ورود لوردها باز شده است؟

در تصاویر منتشر شده‌ از این عملیات برخی فعالان میراثی می‌گویند رییس اداره میراث فرهنگی رامهرمز نیز در کنار لودرها عملیات را نظارت می‌کند.

از سوی دیگر، با توجه به فعالیت حدود ۱۲ معدن سنگ شکن در این منطقه از محوطه تاریخی جوبجی، قطعا برای رفت وآمد ماشین‌های این معادن، به جاده مواصلاتی نیاز دارند، جاده‌ای که در طول یکی دو سال گذشته درخواست برای ایجادش حتی به آغاز عملیاتی جدید برای شروع کار منجر شده بود.

حتی در این میان به میراث فرهنگی نیز فشار زیادی وارد کرده بودند تا اجازه دهند جاده از روی عرصه محوطه باستانی عبور کند.

البته حالا و بعد از شش ماه، امروز برخی می‌گویند مسوول میراث فرهنگی منطقه هدف از استفاده از لودر در این محوطه تاریخی را جابه جا کردن ماسه‌هایی اعلام کرده کرده‌اند که جلو دید نگهبان محوطه را می‌گرفته است.

این در حالی است که با توجه به ضوابط میراث فرهنگی، علاوه بر این که این اقدام دخل و تصرف در محوطه‌ی تاریخی محسوب می‌شود که آن غیرقانونی است، از سوی دیگر حرکت لودرها در محوطه‌ای که دارای لایه‌های تاریخی است، می‌تواند آسیب‌های زیادی را به این محوطه‌ی تاریخی وارد کند.

آن هم در حالی که چند ماه قبل، «عرصه و حریم جوبجی» توسط میراث فرهنگی استان خوزستان مصوب شده بود اما هنوز به استانداری ابلاغ نشده است. اقدامی که فعالان میراث فرهنگی معتقد بودند اگر این اتفاق نهایی شود، می‌تواند از تخریب‌ها و آسیب‌های زیادی به این محوطه جلوگیری کند.

حتی شنیده می‌شود مسوولان اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان در حال تهیه‌ی نامه‌ای هستند تا علت اقدام مدیر رامهرمز را از وی جویا شوند.
 

اسناد این گزارش نزد خبرگزاری ایسنا محفوظ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد طبیعت چقدر در روند تکاملی موجودات می‌تواند غافلگیر کننده عمل کند، چرا که مشخص شده است که مورچه‌های لاک‌پشتی سرباز به شکل معکوس فرگشت یافته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، مورچه‌های لاک‌پشتی سرباز مانند موجوداتی که در انیمیشن‌های ژاپنی وجود دارند، به نظر می‌رسند. این حشرات که ساکن درختان هستند، سرهای زبر و براقی دارند که از آن برای بستن ورودی لانه‌های خود استفاده می‌کنند و در واقع از سر خود به عنوان درب لانه استفاده می‌کنند.

سرهای همه این مورچه‌ها یکسان نیست، بعضی از سربازان دارای سرهایی هستند که ورودی لانه را کاملاً می‌بندد و مهر و موم می‌کند. برخی دیگر دارای سرهای مربع شکل هستند که ما را به یاد چسباندن سپر سربازان در فیلم‌های قدیمی می‌اندازد.

این تنوع در شکل سرهای این مورچه‌ها یکی دیگر از عجایب طبیعت را به ما نشان می‌دهد؛ اینکه روند فرگشت یا تکامل این مورچه‌های معکوس بوده است.

تحقیقات جدید منتشر شده در مجله National Academy of Sciences از سوی محققان دانشگاه “راکفلر” نشان می‌دهد فرگشت، همیشه یک خیابان یک طرفه به سوی افزایش تخصص و مهارت موجودات نیست، بلکه گاهی اوقات می‌تواند گونه‌ای از حیوانات را به مرحله عمومی‌تر و عادی‌تر برگرداند.

“دنیل کرونائر” رئیس آزمایشگاه راکفلر در فرگشت و رفتار اجتماعی می‌گوید: عموما تصور بر این است وقتی یک گونه فرگشت می‌یابد، تخصص پیدا می‌کند و پیشرفته می‌شود، اما مورچه‌های لاک‌پشتی یک مورد جالب از یک مسیر تکاملی بسیار پویا، با پیشرفت و پسرفت‌های زیاد هستند.

مورچه‌های لاک‌پشتی مانند بسیاری از حشرات اجتماعی دیگر که به شکل گروهی زندگی می‌کنند، وظیفه‌های مختلفی را انجام می‌دهند و اغلب در حال تکامل ویژگی‌های تخصصی متناسب با شغل خود هستند. برای سربازان، این روند منجر به ایجاد سرهای بزرگی شده است که به اشکال مختلفی شکل می‌گیرند.

“اسکات پاول” زیست شناس دانشگاه جورج واشنگتن و سرپرست این تحقیق جدید می‌گوید: اختلاف بزرگی بین کوچکترین و بزرگترین مورچه لاک‌پشتی سرباز وجود دارد. برای کمک به مردم در تصویرسازی از این موضوع، من اغلب می‌گویم که کوچکترین گونه به راحتی قادر به نشستن روی سر بزرگترین گونه است.

شکل و اندازه سر مورچه لاک‌پشتی سرباز با توجه به نوع تونلی که گونه‌های مورد نظر در آن ساکن می‌شوند، تعیین می‌شود. مورچه‌ها خودشان این تونل‌ها را حفر نمی‌کنند، بلکه در تونل‌هایی که توسط سوسک‌های چوب‌خوار حفر شده ساکن می‌شوند.

“کرونائر” می‌گوید از آنجا که یک تونل می‌تواند خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، مورچه‌ها به سرعت متنوع می‌شوند تا بتوانند ورودی آن را به خوبی محافظت کنند.

از این رو، ارتباط سر مورچه‌های لاک‌پشتی و تونل‌ها می‌تواند بینشی منحصر به فرد از انتخاب طبیعی را به ما ارائه دهد. به طوری که مشاهده می‌شود اندازه سر مورچه‌های سرباز در هر تونل متناسب با اندازه تونل و ورودی آن است.

محققان برای بررسی روند تکاملی اشکال مختلف سر مورچه‌های سرباز، ۸۹ گونه از مورچه‌های لاک‌پشتی را براساس شکل سر آنها(مربعی، گنبدی، دایره‌ای و بشقابی) دسته بندی کردند. این گونه‌ها همچنین شامل گروهی از مورچه‌های لاک‌پشتی بودند که سرباز ندارند. محققان سپس با استفاده از اطلاعات ژنتیکی این گونه‌ها که قبلاً جمع‌آوری کرده بودند، روابط تکاملی این گروه‌ها را بررسی کردند.

اگر تکامل یک مسیر یک طرفه بود، اولین مورچه‌های لاک‌پشتی که تقریباً ۴۵ میلیون سال پیش ظاهر شده‌اند، باید به طور کلی فاقد سرباز می‌بودند، سپس به تدریج تخصصی می‌شدند، در حالی که این طور نبوده است و اولین مورچه‌های لاک‌پشتی دارای سربازان سر مربعی بوده‌اند.

تحلیل محققان جدید نشان می‌دهد قدیمی‌ترین جد مشترک این مورچه‌ها که محققان توانستند آن را ردیابی کنند، دارای یک سر مربعی بوده است. این مورچه‌ها در ادامه به انواع مختلفی فرگشت یافته‌اند و به گونه‌هایی که اصلاً سرباز ندارند تا گونه‌های دیگر با سطوح مختلف تخصص تبدیل شده‌اند. در بعضی موارد، گونه‌های تخصصی‌تر با گذشت زمان، معکوس گام برداشته‌اند و عمومی‌تر شده‌اند.

“پاول” می‌گوید این یافته‌ها به خوبی نشان می‌دهد که طبیعت در شکل دادن یک موجود، متناسب با محیطی که در آن قرار دارد، چقدر می‌تواند غافلگیرکننده باشد.

“کرونائر” نیز اضافه می‌کند: فضایی که فرگشت در آن نقش بازی می‌کند واقعاً بزرگتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.

فرگشت یا تکامل در حوزه زیست‌شناسی به‌معنی دگرگونی در یک یا چند ویژگی فنوتیپ و وراثت است که طی زمان در جمعیت‌های موجودات زنده رخ می‌دهد. این ویژگی‌های فنوتیپی، که از نسلی به نسل بعد جابجا می‌شوند، صفات کالبدشناسی (آناتومی)، بیوشیمیایی و رفتاری را تعیین می‌کنند. وقوع تکامل منوط به وجود بستری از گوناگونی ژنی در جمعیت است. این بستر ممکن است از جمعیت‌های دیگر تأمین شود؛ که به شارش ژن شهرت دارد. همچنین ممکن است گوناگونی ژنی از درون جمعیت، با سازوکارهایی چون جهش یا نوترکیبی پدید آید.

با توجه به اینکه ویژگی‌های فنوتیپی متفاوت، احتمال بقا و تولیدمثل را تحت تأثیرات متفاوتی قرار می‌دهند، انتخاب طبیعی می‌تواند سبب فراگیری ژنوتیپ‌های جدید در خزانه ژنی شود و چهره فنوتیپی جمعیت را به تدریج تغییر دهد. انتخاب جنسی ممکن است به همه‌گیری ژن‌هایی ختم شود که نقش مثبتی در افزایش بقای جاندار نداشته باشند و دیگر سازوکارهای تکاملی همچون همبستگی ژنی و رانش ژن، ممکن است ژن‌هایی را انتخاب کنند که امتیاز مستقیمی برای بقا یا تولیدمثل جاندار ارائه نمی‌دهند.

رویداد فرگشت بدان معناست که تمام موجودات زنده با همه تنوعی که دارند، از نیاکانی مشترک پدیدار گشته‌اند. فرگشت علت پدیده گونه‌زایی است که طی آن یک گونه اجدادی منفرد به دو یا چند گونه متفاوت تقسیم می‌شود. گونه‌زایی در شباهت‌های ساختاری، جنینی و ژنتیکی جانداران، پراکندگی جغرافیایی گونه‌های مرتبط با هم و ثبت سنگواره‌ای تغییرات، قابل مشاهده‌ است. نیای مشترک جانداران امروزی تا بیش از ۳٫۵ میلیارد سال پیش، یعنی از زمان پیدایش حیات روی زمین، قدمت دارد. تکامل چه به صورت درون‌جمعیتی و چه به صورت گونه‌زایی میان جمعیت‌ها، از طرق گوناگونی روی می‌دهد، آهسته و پیوسته به نام انتخاب انباشتی، یا به سرعت از یک موضع ایستا تا موضع بعدی که تعادل نقطه‌ای خوانده می‌شود.

مطالعه علمی فرگشت(تکامل) از نیمه قرن نوزدهم آغاز شد، زمانی که پژوهش‌ها روی ثبت سنگواره‌ای و تنوع جانداران، بسیاری از دانشمندان را متقاعد کرد که می‌بایست گونه‌ها به نحوی تکامل یابند. بر مبنای سنگواره‌ها می‌یابیم که جانداران امروزی متفاوت از گذشته هستند و به میزانی که به گذشته‌های دورتر می‌نگریم، فسیل‌ها متفاوت‌تر می‌شوند. سازوکارهای پیش‌برنده تکامل همچنان نامشخص باقی‌ماندند تا سال ۱۸۵۸ که نظریه انتخاب طبیعی، به‌طور مستقل توسط “چارلز داروین” و “آلفرد راسل والاس” ارائه شد. در اوایل قرن بیستم، تئوری‌های داروینی تکامل با ژنتیک، دیرین‌شناسی و سامانه‌شناسی ادغام شدند که با پیوستن یافته‌های بعدی چون زیست‌شناسی مولکولی تحت عنوان تلفیق تکاملی جدید به اوج رسید. این تلفیق به یک بنیان اصلی در زیست‌شناسی بدل شد، چنان‌که تبیینی منسجم و یکپارچه، برای تاریخ و تنوع زیستی حیات روی زمین فراهم ساخت.

امروزه تکامل در شاخه‌های مختلف علوم زیستی چون زیست‌شناسی بقا، جنین‌شناسی، بوم‌شناسی، فیزیولوژی، دیرین‌شناسی و پزشکی مطالعه و به‌کاربسته می‌شود. به علاوه، تکامل بر دیگر حیطه‌های مطالعات بشری، همچون کشاورزی، انسان‌شناسی، فلسفه و روان‌شناسی نیز اثرگذار بوده‌ است.

نظریه فرگشت پارادایم حاکم بر زیست‌شناسی نوین است که پایه و اساس آن را تشکیل می‌دهد و با شواهد بسیاری پشتیبانی می‌گردد، به‌طوری‌که به گفته “دبژنسکی” «هیچ چیز در زیست‌شناسی جز در پرتو آن معنا نمی‌یابد». هم‌زمان در جزئیات اختلاف نظر هست و پرسش‌های بسیاری نیازمند پاسخ هستند که زیست‌شناسان تکاملی به آن‌ها می‌پردازند. زیست‌شناسان تکاملی واقعیت وقوع تکامل را مستند کرده و همچنین نظریاتی در شرح علل آن توسعه داده و می‌آزمایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

وزیر اقتصاد با بیان اینکه وزارت اقتصاد در حوزه‌های مالیات، گمرک، بازار سرمایه و بانک برای تحقق “جهش تولید” آمادگی دارد، اظهار کرد: در اوایل سال جاری فرمتی را طراحی می‌کنیم که منابع بانک‌ها را برای تامین سرمایه در گردش جهش تولید تامین کنیم. 

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد با اشاره به شعار سال جاری که “جهش تولید” نامگذاری شده است، اظهار کرد: امسال سال خاصی را در پیش داریم؛ به این علت که هم در سال ۱۳۹۸ مشکلات زیادی داشتیم و هم اینکه تلاش‌های زیادی از جانب مردم و حاکمیت صورت گرفت. در این زمینه، انتظاری که از کشور می‌رود این است که به جایگاه‌های رفیعی دست پیدا کند که فقط با جهش تولید محقق می‌شود. 

وی ادامه داد:  برای جهش تولید هم دولت یکسری وظایف دارد و فعالان اقتصادی و مردم  هم وظایفی دارند. دولت در وهله اول باید با ایجاد قوانین در محیط کسب‌وکار، شرایط را برای سرمایه‌گذاری، استفاده از ظرفیت تولید و ایجاد فرهنگ مصرف در جهت جهش تولید فراهم کند. 

نقش ویژه گمرک در تسهیل صادرات غیرنفتی 

وزیر اقتصاد افزود: مالیات به رغم اینکه باید در سال جاری نقش اساسی در تامین مالی کشور ایفا کند، در این زمینه باید ابزاری برای تسهیل سرمایه‌گذار و رونق تولید باشد. گمرک هم به علت نقش به‌سزایی که در تجارت خارجی دارد باید ابزاری برای سهولت صادرات کالاهای غیرنفتی و واردات کالاهای اساسی، سرمایه‌ای و مواد اولیه که در داخل تولید نمی‌شود، باشد.

در ادامه این مقام مسئول با بیان اینکه در این زمینه باید از گمرک استفاده بهینه‌ای در جهت ایجاد یک کریدور سبز برای صادرکنندگان کشور شود، گفت: دولت برای افزایش صادرات باید سیاستگذاری کند و به سمت صادرات صنایع در بخش نفت، گاز و معدن برویم. 

دژپسند ادامه داد: در این زمینه، وزارت اقتصاد علاوه بر تسهیل در صدور، تسهیل در تامین مالی را هم ایجاد کرده که قصد داریم در سال ۱۳۹۹ ابزار تامین مالی صنایع صادراتی که مبتنی بر نفت و گاز یا صنایعی که مبتنی بر معدن و تولیدات کشاورزی هستند را چه در قالب پذیره‌نویسی و چه در قالب عرضه اوراق قابل تبدیل به سهام ایجاد کنیم تا تامین مالی را رونق دهیم. 

نقش بخش خصوصی در رسیدن به جهش تولید 

وی با بیان اینکه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی باید از این فرصت طلایی استفاده کنند و گام‌های اساسی در جهت ساماندهی تولید بردارند، اظهار کرد: اکنون صادرات برای فعالان اقتصادی به صرفه است و واردات به صرفه نیست. باید بتوانیم با بهبود کیفیت، تولید و دستیابی به مزیت نسبی در صادرات، نیاز به واردات را کاهش دهیم. 

این مقام مسئول در ادامه افزود: برای تحقق شعار امسال باید از مردم بخواهیم که مصرف تولیدات داخل را ترجیح بدهند و از تولیدکنندگان انتظار این را داریم که با بهبود کیفیت و مناسب سازی قیمت شرایط را برای تحقق این شعار فراهم کنند. 

به گفته وی، مصرف تولیدات داخلی از سوی مردم، بهبود کیفیت و قیمت مناسب محصولات تولیدی در کنار هم می‌تواند این شعار را عملیاتی کند.

منابع مالی تحقق جهش تولید را تامین می‌کنیم  

وزیر اقتصاد در پایان سخنانش با بیان اینکه وزارت اقتصاد برای تحقق این شعار در حوزه‌های مالیات، بازار سرمایه، گمرک و بانک آمادگی کافی را دارد، خاطر نشان کرد: ما در اوایل سال جاری فرمتی را طراحی می‌کنیم که منابع بانک‌ها را برای تسریع در اتمام طرح‌های سرمایه‌گذاری در دست اجرا و تامین سرمایه در گردش به منظور رسیدن به جهش تولید تامین کنیم. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد به دونالد ترامپ توصیه خواهد کرد از کنگره برای خرید حداکثر ۲۰ میلیارد دلار نفت به منظور پر کردن ذخایر نفت استراتژیک به مدت یک دهه، درخواست کند.

به گزارش ایسنا، استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا به شبکه فاکس بیزنس نیوز گفت: باید نفت بخریم و ذخایر را پر کنیم.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا پیش از این اعلام کرده بود می‌خواهد از سقوط قیمتهای نفت بهره برده و ذخایر نفت استراتژیک را پر کند. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت در بازار نیویورک آخرین بار با یک دلار و ۷۰ سنت افزایش، ۲۲ دلار و هفت سنت در هر بشکه معامله شد.

منوچین گفت: با قیمت ۲۲ دلار وست تگزاس اینترمدیت، ما باید ذخایرمان را به مدت ۱۰ سال آینده پر کنیم. ما از نظر تولید انرژی خودکفا هستیم اما مسلما با سطح فعلی قیمت نفت، مشکلاتی در زمینه تولید انرژی خواهیم داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت انرژی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ به این وزارتخانه دستور داده است با خرید ۷۷ میلیون بشکه نفت تولید آمریکا، مخازن نفت را تا جای ممکن پر کند.

وزارت انرژی آمریکا روز پنج شنبه برای خرید حداکثر ۳۰ میلیون بشکه نفت شیرین و ترش از تولیدکنندگان آمریکایی به منظور پر کردن مخازن نفت استراتژیک درخواست کرد. این اقدام در راستای برنامه دولت ترامپ برای تعدیل تاثیر قیمتهای پایین روی تولیدکنندگان آمریکایی انجام خواهد گرفت. تحویل این نفت احتمالا از آوریل آغاز خواهد شد و تا ژوئن ادامه پیدا می‌کند و وزارت انرژی نهایتا ۷۷ میلیون بشکه نفت آمریکا را به چهار مخزن نگهداری ذخایر استراتژیک در منطقه گلف کاست منتقل خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

دانلود آهنگ جدید محسن چاوشی شرح الف

در اولین روزهای بهار دانلود کنید آهنگ شاد محسن چاوشی به نام شرح الف با کیفیت های Mp3 320 , 128 , لینکهای مستقیم به همراه متن کامل شعر

Download New Single Track Music Singer By ♪ Mohsen Chavoshi ♬ Sharhe Alef

ترانه سرا و آهنگساز: محسن چاووشی

آهنگ محسن چاوشی شرح الف

متن آهنگ شرح الف

زنده کنی جان من جان چو تفتان من .. ♪♪
روح دهی مرده ام مرده ی گریان من ♫♫

»──|♫●|──«

ای همه جان من رونق دکان من .. ♪♪
کی بگشایی دری بر در زندان من

»──|♫●|──«

اشک امانم برید بغض گلویم درید .. ♪♪
کاش فراوان شوی بر شب باران من ♫♫

»──|♫●|──«

رای شمارو فقط خود بدهی رایحه ها .. ♪♪
هیچ شبم بی تو نیست رایح و ریحان من ♫♫

»──|♫●|──«

هر چه که دارم ز تو کاش ز خود داشتم .. ♪♪
پیش تو قربان کنم شاهد قربان من ♫♫

»──|♫●|──«

هر چه سیه در من است شر شیطان کشاند .. ♪♪
نور بفرمای نور بر رخ سوزان من ♫♫

»──|♫●|──«

روح شما از الست پاک به جانم رسید .. ♪♪
رو سیه از روی تو رحمت و رحمان من ♫♫

»──|♫●|──«

جهل چو باشد ز تو راه خطا اختیار .. ♪♪
در تو نگنجد خطا فرصت جبران من ♫♫

»──|♫●|──«

صبر کنم در رخت تا که شروعم رسد .. ♪♪
دخل ببند ز خاک اول و پایان من ♫♫

»──|♫●|──«

کبر که شیطان بود شهر الف میبود .. ♪♪
در پس کبر آمدی اکبر اوضاع من ♫♫

»──|♫●|──«

کبر که شیطان بود شهر الف میبود .. ♪♪ ♫♫
در پس کبر آمدی اکبر اوضاع من ♫♫

محسن چاوشی شرح الف

دانلود آهنگ جدید میثم ابراهیمی به نام هوای دلیه

در اولین روز سال ۹۹ همراه باشید با رسانه آپ آهنگ ♬ دانللود کنید آهنگ هوای دلیه از میثم ابراهیمی را با لینک های پرسرعت و مستقیم دو کیفیت صوتی عالی ۳۲۰ و ۱۲۸ به همراه تکست موزیک از رسانه آپ آهنگ

Download New ♬ Music Singer By » Meysam Ebrahimi » Havaye Delie Whit Text Songs

شعر و ملودی: منصور فرهادیان / تنظیم کننده: مسعود جهانی

آهنگ میثم ابراهیمی هوای دلیه

متن آهنگ هوای دلیه

به به هوای دلیه حال خوشگلیه که مال خودم شدی چیه مگه مشکلیه ♫♫
تو هی الکی با اون چشای عروسکی میری روی اعصابم از بس با نمکی ♪♪

»──|♫●|──«

آره تو مال قلبمی ردی دم دمی با یه تیر اومدی یهویی وسط خال دلمو زدی ♫♫
چشمات نابه آره گیرایی ام داره یه جوری که واسه آدم شب و روز نمیذاره ♪♪

»──|♫●|──«

آره تو مال قلبمی ردی دم دمی با یه تیر اومدی یهویی وسط خال دلمو زدی ♫♫
چشمات نابه آره گیرایی ام داره یه جوری که واسه آدم شب و روز نمیذاره ♪♪

»──|♫●|──«

بذار بگیرم دستاتو من که از قصد جاتو نمیدم به کسی با تو همه جوره پایس دلم ♫♫
تو که میدونی حساسم بمونی پس واسم با تو روزام خاصن چه فوق العادن ♪♪

»──|♫●|──«

آره تو مال قلبمی ردی دم دمی با یه تیر اومدی یهویی وسط خال دلمو زدی ♫♫
چشمات نابه آره گیرایی ام داره یه جوری که واسه آدم شب و روز نمیذاره ♪♪

»──|♫●|──«

آره تو مال قلبمی ردی دم دمی با یه تیر اومدی یهویی وسط خال دلمو زدی ♫♫
چشمات نابه آره گیرایی ام داره یه جوری که واسه آدم شب و روز نمیذاره ♪♪

میثم ابراهیمی هوای دلیه


پیرو اعلام مقامات کشور آلمان مبنی بر محدودیت ورود به این کشور به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، شرایط پذیرش مسافر در کشور مذکور از سوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

به گزارش ایسنا، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما”  شروط پذیرش مسافر در کشور آلمان را به شرح ذیل اعلام کرد:

مسافران دارای پاسپورت یا اقامت آلمانی، مسافران دارای کارت اقامت و یا پاسپورت اتحادیه اروپا و یا دارای اقامت کاری / تحصیلی / دائمی( تایپ D ).

مسافران دارای پاسپورت کانادا می‌توانند به صورت ترانزیت یا  stopover وارد خاک المان شوند. مسافران دارای کارت اقامت کانادا( pr ) صرفا به صورت ترانزیت و ادامه مسیر (فقط با carrier LH) اجازه ورود به آلمان را دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مدیر عامل موسسه خانه کتاب در پیامی فرا رسیدن نوروز ۱۳۹۹ را تبریک گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب،  پیام تبریک نیکنام حسینی‌پور به این شرح است:

«نوبهار است در آن کوش که  خوش‌دل باشی
سال ۱۳۹۸ را در حالی به پایان می‌بریم که آغازش با سیل در تعدادی از استان‌ها شروع شد و سرانجامش با ویروس کرونا که گستره جهانی پیدا کرده و کشور ما هم درگیر این ویروس شده به پایان می‌بریم. 

 جهاد بزرگی توسط جهادگران عرصه سلامت در بیمارستان‌ها اعم از پزشکان،  پرستاران و همه کادر بیمارستانی شروع شده تا بتوانیم از این گردنه تاریخی هم عبور کنیم، همچنان که در طول تاریخ، ایران بزرگ از گردنه‌های بزرگتر از این عبور کرده است. امیدوارم با همت همه مردم عزیز و با یادآوری این نکته که پیام‌هایی که از طرف فرماندهی حوزه سلامت صادر می‌شود و گیرنده آن مردم عزیز هستند پیام‌ها را دریافت و در خانه بمانند تا بتوانیم این ویروس را شکست دهیم.

در خانه ماندن شاید در بهار امسال فرصتی برای همه ایرانیان بزرگ باشد تا کرونا را تبدیل به یک فرصت کتابخوانی کنیم.  زیرا هر چه مردمی آگاه‌تر داشته باشیم می‌توانیم قطعا با مشکلات بزرگتر از کرونا مبارزه کنیم و خودمان را قوی‌تر کنیم. هر چه ایران قوی‌تر باشد از مشکلاتی که در آینده گریبان ما را خواهد گرفت بهتر عبور خواهیم کرد. 

قطعا کرونا تبدیل به یک فرصت کتابخوانی خواهد شد تا کتاب‌هایی که در قفسه کتابخانه خانه‌ها است و همه را فرا می‌خواند که آن‌ها را ورق بزنیم و مطالعه کنیم.  شاید فرصت مهمی باشد که در خانواده به گفت‌وگو بپردازیم، شاید در طول سال که همه ما با توجه به مشغله‌های کاری که داریم فرصت گفت‌وگو با اهالی خانواده را نداشته باشیم اما کرونا این فرصت گفت‌وگو را به ما می‌دهد.  حتی کودک درون خود را آزاد کنیم و با فرزندان خود بازی‌های کودکانه انجام دهیم.

 امیدوارم سال ۱۳۹۹ با عبور از کرونا سال خوب و پر از نعمت و فراوانی برای همه ایرانی‌ها در سراسر جهان باشد و بهار برای اهالی قلم، فرهنگ، فکر و اندیشه سالی نیکو به همراه  بهروزی و سلامتی باشد و قلم‌هایشان همچنان  بر الواح سفید به رقص درآید و جان‌های شیفته را سیراب کند. امیدوارم با تراوش‌ها و زایش‌های جدید و کتاب‌های جدیدی که می‌نویسند جان‌های تشنه را سیراب کنند. 

سال ۱۳۹۹ به همه ایرانیان، اصحاب قلم، فکر و اندیشه تبریک می‌گویم و امیدوارم سال خوبی برای همه ایرانیان باشد. در بهار امسال،  فرصت زیادی برای دور هم نشستن داریم. عید امسال را استثناء قائل شویم.  مناسبت‌های ملی و مذهبی زیادی داریم و بعد از عید نوروز اولین فرصت، عید فطر را به عنوان بزرگترین  عید مسلمان پیش‌رو داریم؛ امیدوارم این عید روزی باشد که ویروس کرونا در کشور وجود نداشته باشد و آن را تبدیل به عید بزرگی کنیم که همه ایرانیان و همه مسلمانان هم جسم و روح خود را پالایش کنند و آن را جشن بگیریم و دور هم جمع شویم.

گرچه این روزها حس می‌کنم حالم پرشان است، اما باید حال خوش را خودمان ایجاد کنیم؛ با فعالیت‌های فرهنگی و تجربه زیست جدیدی که ایجاد شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

سال ۱۳۹۸ برای نیروگاه‌های کشور سال قدرت و افزایش تولید بود چرا که در این سال ظرفیت نیروگاه‌های کشور رشد قابل توجهی یافت.

به گزارش ایسنا، در اسفندماه ما امسال با اجرای پروژه تامین برق در کشور ظرفیت تولید برق به ۸۳ هزار و ۴۷۸ مگاوات افزایش یافت و این در حالی است که در چهار دهه پیش ظرفیت نصب شده نیروگاهی ایران حدود ۷۰۰۰ مگاوات بود و در آغاز دولت تدبیر و امید یعنی شش سال پیش به حدود ۶۹ هزار مگاوات رسیده بود، در صنعت برق با تلاش بخش خصوصی فعال و پرتلاش، امروز کشور از حیث نیازهای زیرساختی و طرح‌های توسعه‌ای به بی‌نیاز دست پیدا کرده است.

در شش سال اخیر حدود ۱۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید ساخته شده یعنی هر سال ۲۵ درصد نسبت به سال‌های قبل از این دولت افزایش ظرفیت نیروگاهی داشته‌ایم و آن طور که مسوولان وعده داده اند تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۳۰۰ مگاوات ظرفیت جدید اضافه می‌شود.

همچنین پیش بینی شده است که در دولت تدبیر و امید در ۸ سال فعالیت خود ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار بهره‌برداری وارد شود که نسبت به سال‌های قبل ۳۸ درصد سالانه افزایش عملکرد را نشان می‌دهد و طبق گفته های رضا اردکانیان وزیر نیرو می‌تواند به عنوان نقطه اتصال و هاب انرژی در منطقه عمل کند.

به گفته وی با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انبوه، ایران قادر است به عنوان یک نقطه اتصال یا هاب انرژی در منطقه عمل کرده و ظرفیت‌های وسیع تولید انرژی در برخی مناطق آسیای میانه را به مناطق بسیار نیازمند در جنوب غرب آسیا متتقل کرده و جدای از بهره‌مندی از این تبادل و ارتباط خود هم بتواند به اتکای منابع انسانی وسیع و نیروهای تخصصی خوبی که در کشور ما وجود دارند و منبع تجدید پذیر هستند از این ظرفیت برای حضور در بازارهای منطقه و برای کمک به توسعه و عمران منطقه کمک کند که مساوی صلح و آرامش است.

مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق – در مورد اقدامات انجام شده در بخش نیروگاهی کشور در سالی که گذشته به ایسنا گفت: در سال ۱۳۹۸، هشت واحد نیروگاه گازی به ظرفیت ۱۶۱۷ مگاوات، پنج واحد نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت  ۸۰۰ مگاوات، واحد های تولید پراکنده به ظرفیت ۲۴۳ مگاوات، واحدهای تجدید پذیر به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات و چهار واحد نیروگاه برق آبی به ظرفیت ۱۵۶ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد.

وی افزود: در پی اقدامات انجام شده سرجمع ۳۰۱۱ مگاوات در سال ۱۳۹۸ به ظرفیت واحدهای نیروگاهی کشور اضافه شد که این عدد نسبت به سال ۱۳۹۷معادل  ۳.۷ درصد رشد داشته و در جمع ۸۳ هزار و ۴۷۸ مگاوات ظرفیت منصوبه در کشور داریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا