آرشیو خبرهای سایت پیامک

گروه خودروسازی سایپا در حالی که سال خود را با تعهدات معوق از سال ۱۳۹۷، آغاز کرده بود اما توانست تا اواخر مهر ماه آن ها را عملی کند. علاوه براین با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۷ تولید روزانه این گروه به حدود ۷۰۰ دستگاه در روز رسیده بود، در دی ماه توانست مجدد تولید روزانه خود را به‌طور میانگین به بیش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز برساند.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه گروه خوردوسازی سایپا، طرح فروش فوری محصولات خود را از بهمن ماه سال ۹۷ آغاز کرده و بود و  ۲۰ درصد تولید روزانه محصولات خود را به آن اختصاص داده بود که در حدود ۴۰۰ دستگاه می شد؛ بنابراین تا آخرین روز فروش در سال ۹۷، طبق آنچه که اعلام شده بود، با احتساب روزهای پنجشنبه و جمعه که فروش محصولات این شرکت انجام شده بود، بایستی در حدود ۸۸۰۰ دستگاه از محصولات سایپا فروخته می شده باشد؛ اما رقمی از سوی این شرکت اعلام نمی شد. ضمن اینکه از موعد تحویل محصولات فروخته شده در سایپا نیز خبری نبود که موعد تحویل ۴۵ روزه برای این شرکت محقق می‌شد یا قرار بود به تعویق بیفتد.

در همان شرایط که سایپا سال جدید خود را با تعهدات عمل نشده از سال ۹۷، آغاز کرده بود و در تحویل خودروهای مشتریان به دلیل مشکلات ایجاد شده ناشی از تحریم ها، مشکل در تامین قطعات و …، خبری مبنی براینکه “پول زوری که یک خودروساز از مردم می‌خواهد بگیرد! “ منتشر شد. در این خبر اعلام شده بود که سایپا در اقدامی غیر منتظره و عجیب از خریداران فروش فوری درخواست مبلغ ۴۴۰ هزار تومان بابت ۱۵ درصد مابه‌التفاوت حق بیمه یک ساله شخص ثالث کرده است. نرخ مصوب بیمه شخص ثالث در سال ۹۷ برای خودروهای چهار سیلندر بین ۸۶۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان متغیر بود که ۱۵ درصد از آن ۴۴۰هیچ جوره ۴۴۰ هزار تومان نمی‌شد. سایپا که کلیه مبلغ خودرو به اضافه هزینه بیمه شخص ثالث را در اسفندماه ۹۷ از مشتریان گرفته بود، مجدد مدعی شده بود که چون خودروها را در سال ۹۸ تحویل می‌دهد، مشتریان باید بر اساس نرخ سال ۹۸ هزینه بیمه شخص ثالث را پرداخت کنند که مبتنی بر افزایش ۱۵ درصدی است.

در نتیجه پیگیری این موضوع از مرکز امور مشتریان سایپا، اپراتورهای این مرکز از اصل موضوع ابراز بی اطلاعی کرده و در پاسخ به هر سوال مبنی بر علت تخصیص افزایش ۱۵ درصدی قیمت بیمه و اینکه با چه نرخی برای حق بیمه شخص ثالث، محاسبه ۱۵ درصد شده ۴۴۰ هزار تومان؛ هیچ پاسخی نداشتند و تنها می‌گفتند شرکت اعلام کرده است!

هدف سال ۹۸؛ تغییر استراتژی در محصولات سایپا و روند تولید

در اواخر فرودین ماه بود که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از هدف‌گذاری برای اجرای استراتژی توسعه محصولات خود و اعمال تغییر در تیراژ، تنوع و ترکیب محصولات این مجموعه برای پاسخ‌گویی به خواسته‌ها و سلایق روز برای سال ۹۸، خبر داد. این شرکت قصد داشت تا سبد محصولات خود را به منظور ارتقا کیفی با تولید خودروهایی در سطوح بالاتر توسعه دهد. پایه اصلی اجرای این سیاست را طراحی و ساخت خودروهای متنوع بر روی پلت‌فرم اختصاصی SP۱۰۰ سایپا با برخورداری از امکانات روز قرار داده بودند.

اعتراض مشتریان به قیمت‌های تحویل خودرو

اوایل اردیبهشت ماه سال ۹۸، تعدادی از مشتریان دو شرکت بزرگ خودروساز که سایپا یکی از آن هاست، به قیمت‌های اعلام‌شده برای تحویل این خودروهای خود که در زمان‌های مختلف اقدام به پیش‌خرید کرده بودند، معترض شدند. مشتریان معترض‌ بودند که با وجود افزایش قیمت‌ها و فروش فوری محصولات این شرکت، چرا باید حداقل شش ماهه پول‌های پیش پرداخت واریزی در دست شرکت باشد و از سود آن استفاده کند و نهایت هم خودرو را با قیمت بالاتر از مصوبات بهمن و اسفند تحویل دهد؟

یکی از مسؤولان روابط عمومی سایپا در پاسخ گفت: گروه خودروسازی سایپا پیش از این به مشتریان خود که موعد تحویل خودروی آنان بهمن و اسفند ۹۷ بود، وعده تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصدی داده بود و به وعده خود عمل کرده است.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه تهران و سایپا

معاونت پژوهشی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و معاونت اداری و توسعه منابع انسانی گروه خودروسازی سایپا، تفاهم‌نامه‌ای با هدف برقراری ارتباط مؤثر و فعال میان صنعت و دانشگاه با نگاه تجاری‌سازی نتایج پژوهشی و برطرف کردن نیازهای موجود  امضا کردند. به اعتقاد دو طرفین، با توجه به گستردگی شرکت، تنوع تولیدات و حجم تخصص‌های مورد نیاز، همکاری علمی، پژوهشی و آموزشی دانشگاه با شرکت سایپا می‌توانست نتایج خوبی داشته باشد.

ابهام در  اعلام ارقام فروش‌ و تحویل فروش فوری ها

گروه خودروسازی سایپا و البته ایران خودرو نیز پس از چند ماه از آغاز فروش فوری محصولات‌شان، اطلاعاتی از تعداد خودروهای تحویل داده شده و حتی فروخته شده به مشتریان در این طرح در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌داند. در این شرایط این ابهام بسیار پررنگ بود که آیا اصلا خودرویی تحویل مشتریان شده است!؟

راه‌اندازی پویش ملی داخلی‌سازی قطعات

اواخر اردیبهشت ماه، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضدر راستای تحقق شعار “رونق تولید”، ضمن بهره گیری از توان و دانش پژوهشگران، نخبگان و دانشگاهیان کشور از راه‌اندازی پویش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو برای نخستین‌بار در صنعت خودرو با  هدف توسعه داخلی‌سازی قطعات خودرو، ساخت محصولات جدید و همچنین کاهش ارزبری در صنعت خودرو، خبر داد. و اعلام کرد که سایپا قصد دارد تا هرگونه پژوهش، طرح علمی و مطالعاتی و یا ایده ناب قابل اجرا در زمینه طراحی، کاربری و ساخت قطعات با محور بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته خودرویی را مورد حمایت و بهره‌برداری قرار دهد.

واگذاری سهام دولت در سایپا

 یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از  واگذاری حدود ۱۷ درصد سهام دولت در سایپا طبق تصویب نهایی هیات وزیران، خبر داد و گفت: کمیسیون اقتصادی دولت در مصوبه‌ای تصمیم گرفته تا سهام دولت در شرکت‌های خودروساز را به طور کامل واگذار کند. برای اساس دولت از شمول سهام‌داران دو خودروساز خارج شده  و بدین ترتیب صنعت خودروسازی کشور در آستانه یک تحول بزرگ قرار می‌گیرد.

وعده تکمیل خودروهای ناقص و عرضه به بازار

در پی انتشار خبر  توقف حدود ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف پارکینگ کارخانه های خودروساز به دلیل نبود برخی قطعات و همچنین افزایش نرخ ارز،   قائم مقام مدیرعامل شرکت سایپا در امور مالی و اقتصادی، وعده تکمیل و عرضه ۸۰ درصد خودروهای متوقف شده در کارخانه‌ها را تا تیرماه ارائه کرد.

اما این وعده در زمان اعلام شده محقق نشد و تکمیل و عرضه خودروهای ناقص کف پارکینگ ها در مهرماه کاهش و در بهمن ماه سال ۹۸، به صفر نزدیک و تاحدودی زیادی محقق شد.

در اردیبهشت ماه سایپا خودروساز اول شد

وی همچنین اعلام کرد که در اردیبهشت ماه، شرکت سایپا با تولید ۴٢ هزار و ٨۵١ دستگاه، خودروساز اول کشور شده است. از خردادماه سال گذشته که تولید بیش از ۴٠ هزار دستگاه بوده است؛ به واسطه تحریم‌ها دیگر نتوانستیم به این رقم تولید دست پیدا کنیم و تولید روز به روز کاهشی پیش رفت؛ اما اکنون توانسته‌ایم مجدد ظرفیت تولید خود را افزایش دهیم.

شکایت ۱۶۵ میلیاردی یکی از بیمه‌ها از سایپا

در یک نشست خبری، مدیرعامل شرکت بیمه تعاون از شکایت خود از شرکت خودروسازی سایپا به دلیل بدهی ۱۶۵ میلیاردی خبر داد و گفت: شرکت خودروسازی سایپا به صنعت بیمه، بدهی ۱۰۰۰ میلیارد داشته که ۱۶۵ میلیارد تومان آن از بابت بیمه‌نامه‌های شخص ثالث مختص بیمه تعاون است؛ لذا شرکت بیمه تعاون نیز صدور بیمه‌نامه برای خودروسازی سایپا را قطع کرد.

این شرکت خودروسازی متعهد بوده است تا حق بیمه های مربوط به سال ۱۳۹۷ خود را که به صورت نقدی در زمان فروش خودرو، از مشتریان دریافت کرده بود، به شرکت‌های بیمه پرداخت کند، اما این اتفاق رخ نداده بود.

دو روز بعد، رییس کل بیمه مرکزی رابطه با این بدهی اعلام کرد که خودروساز مذکور طبق توافق‌هایی که صورت گرفته، طی شش ماه آینده هزینه بیمه‌نامه‌های صادر شده توسط شرکت‌های بیمه را پرداخت خواهد کرد.

 چند ماه بعد نیز دبیرکل سندیکای بیمه‌گران از توقف صدور بیمه‌نامه شرکت‌های بیمه با شرکت خودروسازی سایپا درپی بدهی بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومانی این شرکت خودروساز به شرکت‌های بیمه، خبر داد و گفت: به دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات با سایپا، صبر شرکت‌های بیمه تمام شده و از این پس هیچ بیمه‌نامه‌ای برای خودروهای تولید شده صفر کیلومتر شرکت سایپا صادر نخواهد شد. و دیگر شرکت‌های بیمه مستقیم برای خریداران خودرو بیمه صادر و بهای بیمه را دریافت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰: خودروسازان بزرگ اعلام ورشکستگی کنند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی پرونده خودروسازها در کمیسیون اصل ۹۰، پیشنها کرد که گروه خوردوسازی سایپا و ایران خودرو باید با توجه به میزان زیان انباشته‌شان اعلام ورشکستگی کنند. او معتقد بود که ” از جمله تخلفات جدی خودروسازها که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در آن مقصر است، این است که طبق قانون تجارت هر شرکت و مجموعه‌ای که زیان انباشته‌اش ۵۰ درصد سرمایه‌اش باشد، باید جلسه مجمع عمومی تشکیل دهد و اعلام ورشکستگی کند. ؛ اما تاکنون این دو شرکت علیرغم اینکه استعلام ها نشان می‌دهد که میزان زیان انباشته‌ هایشان چند برابر کل سرمایه آن‌هاست، تاکنون اعلام ورشکستگی نکرده اند اما طبق قانون، ورشکسته بوده و بایستی اعلام ورشکستی کنند.

در این رابطه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز با اعتقاد براینکه سایپا و ایران خودرو با توجه به افزایش بدهی‌هایشان به سمت ورشکستگی می‌روند، تنها راه نجاتشان خصوصی سازی خواهد بود. اما فعالان صنعت خودرو معتقد بودند که خصوصی‌سازی صنعت خودرو مشکلی از این صنعت را حل نمی‌کند. خصوصی سازی در شرایطی تحول آفرین است که بخش خصوصی توانمند هم از بعد تخصص و هم از بعد سرمایه پای کار بیاید. این درحالی است که در کشور ما چنین بخش خصوصی که هر دو توانمندی را داشته باشد، نداریم.

شوک یکباره: ساینا ۶۰ میلیون تومان شد

هرچند که در حال حاضر، قیمت این محصول بیش از ۷۰ میلیون تومان است اما آن در ماه تابستان سال ۹۸، اینکه به یکباره قیمت ساینا ۵ میلیون تومان گران شد؛ همه را بسیار شوکه کرد. در این زمینه، زمانی که علت را از گروه خودروسازی سایپا پیگیری کردیم، این شرکت ضمن تکذیب هرگونه افزایش قیمت این محصول، اعلام کرد که دعوت نامه محصول ساینا با مشخصات و قیمت مصوب قبلی صادر شده و مابه‌التفاوت مشخص شده به دلیل آپشن آن بوده که اختیاری است. در حقیقت شرکت برای مشتریان هیچ‌گونه تغییری برای محصول ساینا نداشته و فقط امکان خرید این خودرو با آپشن‌های بیشتر را پیشنهاد داده است.

تولید سراتو متوقف شد

اواسط مرداد ماه بود که شرکت صنعتی سایپا اعلام کرد که شرکت کره‌ای “کیاموتورز” هم بعد از بدعهدی رنو فرانسه، سیتروئن فرانسه و برلیانس چین، به پیروی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، به‌همکاری با ایران و گروه خودروسازی سایپا پایان داد؛ لذا به‌دنبال این تصمیم، تولید خودرو کیاسراتو در سایپا متوقف و خطوط تولید آن نیز جمع‌آوری خواهد شد.

در این زمینه گروه خودروسازی سایپا طی اطلاعیه ای اعلام کرد که اقدامات لازم را برای جلب رضایت مشتریان و تبدیل خودروهای ثبت‌نامی آنها به خودروهای قابل تحویل انجام شده و همچنین پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی را برای احقاق حق شرکت و مشتریانش ادامه خواهد داشت.

دو نماینده مجلس در رابطه با پرونده سایپا، بازداشت شده‌اند

در پی بازداشت های مردادماه مدیران و مسئولان دو خودروساز بزرگ و از جمله مدیرعامل ایران خودرو،   در تاریخ ۳۰ اردیبهش ماه، دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط با پرونده مربوط به سایپا بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی برای این دو نماینده تعیین شد که از آن جایی که آن ها زمان لازم و توانایی تامین این میزان وثیقه را نداشتند؛ قاضی حکم انتقال آن ها به زندان اوین تا زمان تامین وثیقه را صادر کرد.

در این رابطه، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع بازداشت این دو نفر حدود یکی دو ماه پیش نیز مطرح بوده است؛ مهمترین خبر برای افکار عمومی را  موضوع مفاسد خودروسازی و برخوردی است که قوه قضائیه با متخلفین حوزه خودرو آغاز کرده، عنوان کرد. گفت: چرا وزیر صنعت به عنوان فرد مسئول در این حوزه، معاون ایشان، رئیس سازمان حمایت و کمیسیون صنایع به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس، هیچ اظهارنظری در این باره نکردند؟

اما چند روز بعد در اولین ساعات اداری روز دوم شهریور ماه، فرایند تودیع وثیقه در اداره ثبت اسناد و دادسرا برای دو نماینده بازداشت شده در ارتباط با پرونده سایپا طی شد و افراد از زندان اوین آزاد شدند.

یک کارشناس خودرو: پراید ۵ میلیون تومان می ارزد

در حالی که یک کارشناس صنعت خودرو مدعی قیمت ۵ میلیون تومانی برای پراید شد، در ابتدا گروه خودروسازی سایپا در این زمینه سکوت کرد. این موضوع واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و در نوع خود، جالب توجه بود؛ چراکه قیمت ۵ میلیون تومانی اعلامی از سوی این کارشناس با قیمت حدودا ۵۰ میلیون تومانی آن روزهای این خودرو در بازار و قیمت حدود ۴۰ میلیون تومانی عرضه آن از سوی سایپا، فاصله بسیار زیادی داشت.

اما پس از آن سایپا در رابطه با سکوت خود اعلام کرد که ” این اظهارنظر آنقدر بی‌پایه و بدون پشتوانه فنی و کارشناسی صورت گرفته که باید در برابر آن سکوت کرد، زیرا پاسخ برخی افراد خاموشی است.”

تمامی تعهدهای قبل سال ۹۸ تا اواسط مهرماه پوشش داده می شود

این شرکت خودروساز که تا شهریور ماه نیز نتواسته بود به تعهدات سال ۹۷ خود عمل کند، مدیرعامل آن در اواخر شهریور ماه در مراسم بازدید سرزده دادستان تهران از چندین هزار خودروی بلاتکلیف این شرکت در پارکینگ هایش، اعلام کرد که سعی داریم سریعا تمامی تعهدات و معوقات سایپا را به دست مردم برسانیم و کلیه تعهدهای قبل سال ۱۳۹۸ را تا اواسط مهرماه پوشش دهیم.

اواسط مهرماه بود که وی اعلام کرد که تعداد ۹۶ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانه، اکنون به ۲۵ هزار دستگاه رسیده‌ است و طی هفته‌های آینده نیز این رقم به کمتر از ۲۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

تصیم برای عدم شماره گذاری پراید تا تصویب توقف تولید آن

در آخرین روز شهریور ماه، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه بعد از سال‌ها تلفات و خسارات جاده‌ای، تازه پلیس راهور ما متوجه شده که باید از شماره‌گذاری پراید جلوگیری کند، خبر از تصمیم گیری برای عدم شماره گذاری خودروهای پراید بعد از سال ها تلفات جاده ای داده و گفت: محصولات باید در همه موارد تست شوند. لازم است برای دو خودروسازی بزرگ کشور نیز فکری شود و هرچه سریعتر به بخش خصوصی واگذار شوند، چراکه خصوصی‌ها بهتر از دولتی‌ها عمل کرده‌اند.

توقف تولید برخی خودروهای داخلی نیز از جمله اتفاقاتی بود که در سال ۹۸ مصوب شد. بر این اساس قرار شد تولید پراید به طور کامل از ابتدای مرداد  ۹۹ متوقف شود. طبق اعلام مدیرعاملی این شرکت، تولید پراید تا اتمام تعهدات در تاریخ‌های اعلام شده و تحویل خودروهای ثبت نامی در طرح‌های پیش‌فروش و فروش‌فوری ها انجام خواهد شد.

معرفی خودروهای جایگزین پراید

براین اساس محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید خواهند شد. ضمن اینکه در آبان ماه اعلام شد که تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دی‌ماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید. یکی از شاخص های تعیین این زمان بندی، تعداد خودروهای معوق و میزان تقاضای موجود در بازار برای هر یک از مدل‌های پراید است.

اما در اواخر دی ماه مجدد گروه سایپا خبر داد که ۱۰ روز زودتر از وعده داده شده،   تولید خودروی پراید ۱۳۲ متوقف شد. همچنین خودروهای پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۱ هم در چند ماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته می‌شوند.

برخی محصولات سایپا در کارخانه حتی گران تر از بازار

در شرایطی که تحت تاثیر گران فروشی شرکت های خودروهای وارداتی که محصولات خود را با نرخ های بالاتر از نرخ بازا آزاد  می فروختند، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هرگونه عرضه خودرو از سوی خودروسازان به قیمت‌هایی بیش از قیمت بازار را تخلف خوانده بود، گروه خودروسازی سایپا نیز قیمت برخی محصولات را گران‌تر از بازار می‌فروخت.

در این زمینه، مجدد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که قیمت فروش تعیین شده از سوی شرکت سایپا برای محصولات این شرکت در دست بررسی است و در صورت هرگونه مغایرت با ضوابط تعیین شده، برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

رشد ۸۲ درصدی تولید ساینا و کوییک

گروه خودروسازی سایپا با تولید بیش از ۲۸۵ هزار و ۴۵۱ دستگاه محصولات ایکس ۱۰۰، ایکس۲۰۰، ساینا و کوییک در دی‌ماه، از کل آمار تولید سال ۱۳۹۷ عبور و رکورد جدیدی را در تولید ثبت کرد. این مجموعه که از ابتدای سال  ۱۳۹۸ تا دی ماه موفق شده بو، تعداد مذکور را در گروه محصولات ایکس۱۰۰ و ایکس۲۰۰ و با افزایش ۸۲ درصدی در گروه محصولات ساینا و کوییک تولید کند که با توجه به وجود محدودیت‌ها و موانع بسیار زیاد فرایند تولید، یک موفقیت به حساب می‌آمد.

گروه سایپا در حالی که تولید روزانه این گروه در سال ۹۷، به حدود ۷۰۰ دستگاه در روز رسیده بود، از دی ماه مجدد توانست توانست تولید روزانه خود را به‌طور میانگین به بیش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز برساند، ضمن اینکه پیش بینی کرد با توجه به آماده‌سازی‌های لازم جهت افزایش تولید در سه ماه پایانی سال، گروه سایپا  خواهد توانست تا پایان اسفندماه، رکورد جدیدی در زمینه تولید خودرو در دوران تحریم و فشار حداکثری، از خود برجای بگذارد.

 ۸ محصول جدید در ۳‌ سال آینده در راه بازار

در مراسم زنجیره تامین محصول جدید سایپا (رهام)، مدیرعامل سایپا اعلام کرد که تولید انبوه خودرو رهام در سال آینده آغاز می‌شود و در فاز نخست، ۱۲ هزار دستگاه از این خودرو عرضه خواهد شد. علاوه براین ۲ محصول جدید دیگر در سال آینده و ۵ محصول نیز در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به بازار عرضه خواهد شد تا سبد محصولات کامل شود.

امضا تفاهمنامه برای تولید خودروی برقی در ایران با همکاری گروه مپنا

مدیرعامل گروه مپنا در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا،   از آغاز همکاری با گروه خودروسازی سایپا در راستای امضای تفاهمنامه همکاری این دو مجموعه برای تولید نخستین خودروی برقی در ایران، خبر داد و تاکید کرد تا با تلاش دو مجموعه سعی می شود تا محصولات برقی در شأن مردم تولید شود تا هم منافع اقتصادی سرشاری نصیب کشور شده  و هم به ذینفعان دو مجموعه سود برساند.

بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، شرکت‌های سایپا و مپنا اقدام به مشارکت و همکاری در خصوص طراحی، نمونه‌سازی، تست، تجاری‌سازی و تولید خودروهای جدید با پلت‌فرم الکتریکی کردند.

تصویب افزایش ۴۵۰ درصدی سرمایه سایپا

افزایش سرمایه ۴۵۰ درصدی شرکت سایپا از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در دستور کار قرار گرفت و با تائید اکثر سهامداران و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید. در مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران به این افزایش سرمایه سایپا رای دادند؛ بدین ترتیب سرمایه ثبت شده این شرکت از ۳۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به ۱۹۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

نهایی شدن پرداخت تسهیلات به خودروسازان بزرگ

 شورای عالی پول و اعتبار مصوبه افزایش ۱۰ هزار میلیاردتومانی حد اعتباری ایران‌ خودرو و سایپا را ابلاغ کرد و مقرر شد که پنج هزار میلیارد تومان به هریک از خوروسازان پرداخت شود تا آن ها بدهی خود به قطعه سازان را پرداخت کنند و بتوانند زنجیره تولید قطعه و به دنبال آن صنعت خودروسازی را حفظ کنند اما شرط استفاده از این تسهیلات این بود که خودروسازان از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند. آن زمان صحبت‌ها حاکی از این بود که دولت و مجلس اصرار داشتند کل مبلغ تسهیلات در زنجیره تامین توزیع شود اما خودروسازان هزینه‌هایی از جمله خرید مواد اولیه هم داشتند که به صورت ارزی بوده و باید بخشی به این قسمت هم تعلق می گرفت.

اما این تهسیلات تا روزهای پایانی سال تزریق نشدو بانک های عامل از ارائه همکاری سرباز زنند. فعالان اما در نهایت دو روز مانده به اتمام سال ۹۸، بالاخره این مبلغ تخصیص و به زنجیره تامین خودروسازان یعنی قطعه سازان تزریق شد. البته بدهی خودروسازان به قطعه سازان خرد به طور کامل پرداخت شد و تسویه با قطعه سازان بزرگ به سال ۹۹ موکول شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

در پی افت شدید تقاضا برای نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش نرخ حمل محموله های نفتی، عربستان سعودی برای یافتن مشتری برای نفت اضافی که قرار است عرضه کند، به مشکل برخورده است.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه اظهار کردند که شرکت رویال داچ شل و پالایشگاههای آمریکایی نفت سعودی کمتری خریداری می کنند و شرکت نسته فنلاند در آوریل نفت نمی خرد و پالایشگاههای هندی مایلند دریافت محموله های نفتی را به تاخیر بیاندازند. پالایشگاههای لهستانی هم میزان خریدشان را کاهش داده اند.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، پس از انحلال پیمان سه ساله اوپک پلاس تصمیم گرفت صادراتش را افزایش دهد. اما تقاضا برای نفت به دلیل اقدامات جهانی که برای مقابله با گسترش بیماری کووید ۱۹ انجام شده، به شدت کاهش پیدا کرده است و شرکتهای نفتی نرخ پالایش را کاهش داده اند و هیچ شتابی برای خرید نفت اضافی از عربستان سعودی ندارند.

یک منبع بازرگانی که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: نرخ فعالیت پالایشگاهی کاهش پیدا کرده و بنابراین فروش حجم اضافی نفت دشوار است. عامل دیگری که به افت تقاضا کمک کرده، رشد هزینه های حمل محموله بوده است.

اسنادی که به دست رویترز رسیده است، نشان می دهد عربستان سعودی اعلام کرده است قادر نیست به خریداران قراردادی برای فروش نفت تخفیف حمل محموله عرضه کند.

انتظار می رود تغییر در شرایط عرضه به لغو برخی از محموله های قراردادی آوریل منجر شود زیرا خریداران انتظار نداشتند کل هزینه های حمل محموله را برعهده بگیرند.

یک منبع آگاه گفت: شرکتهای نفتی به دنبال کاهش دریافت نفت عربستان سعودی برای آوریل به میزان حداکثر ۲۵ درصد هستند. دو منبع آگاه اظهار کردند که شل یکی از شرکتهای نفتی بزرگ است که به دنبال دریافت نفت کمتر از عربستان است. شرکت نسته فنلاند در آوریل نفتی از عربستان نمی گیرد در حالی که لوتوس لهستان یک محموله نفت را کاهش داده است و شرکت “پی کی ان اورلن” بالاتر از حجم قراردادش نفت دریافت نخواهد کرد.

دولت عربستان سعودی ماه میلادی جاری به آرامکو دستور داد میزان عرضه نفت را در ماههای آینده به رکورد ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش داده و بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت صادر کند.

اگرچه انتظار می رفت صادرات این کشور در آوریل افزایش پیدا کند اما افزایش چشمگیر اکنون بعید به نظر می رسد.

دو پالایشگاه دولتی هندی که پیش از این به دنبال دریافت نفت اضافی از عربستان سعودی بودند، با آرامکو برای به تاخیر افتادن تحویل محموله تماس گرفته اند البته آرامکو اعلام نکرده که آیا به درخواست آنها پاسخ مثبت خواهد داد یا خیر.

یک منبع آگاه دیگر گفت: پالایشگاههای نفت آمریکا هم به دنبال خرید نفت سعودی کمتری در آوریل هستند. شرکتهای اکسون موبیل، ماراتون پترولیوم و فیلیپس ۶۶ بزرگترین مشتریان نفت عربستان سعودی هستند.

بر اساس گزارش رویترز، منطقه وست کاست آمریکا حدود نیمی از واردات نفت از عربستان سعودی را دریافت می کند. شرکتهای فیلیپس ۶۶ و ماراتون نرخ فعالیت پالایشگاههایشان در لس آنجلس را کاهش داده اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

یک کارشناس حوزه کار جهش تولید را کاری بزرگ و ارزشمند توصیف کرد و گفت: همه حاکمیت و قوایی که در قالب دولت تعریف می‌شوند باید بسیج شوند تا شعار محوری امسال به شکل معنی داری تحقق یابد و ما در پایان سال ۱۳۹۹ بازخورد اقدامات صورت گرفته در زمینه جهش تولید را شاهد باشیم.

علیرضا حیدری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۹ به نام” جهش تولید” گفت: اگر فرض کنیم جهش تولید متاثر از تولید برای صادرات است، باید برای صادرات کشور فکر کنیم و ببینیم که به چه دلیل صادرات ما رشد نکرده و چه عواملی مانع بازاریابی ما شده است؟

وی ادامه داد: اگر جهش تولید متاثر از تقاضای داخل و مصرف بیشتر در داخل کشور است باید ببینیم چه عواملی باعث کنترل و مدیریت مصرف داخلی می شود.

این کارشناس حوزه کار با طرح این پرسش که آیا سیاست مزدی که هم اکنون از آن پیروی می کنیم در قالب جهش تولید معنا می یابد؟ گفت: اینکه ما از یک طرف تولید کنیم ولی در انبار بماند و از آن طرف حقوقی به کارگر بدهیم که نتواند بخرد و مصرف کند، در تعارض و تضاد با یکدیگر است.

حیدری تصریح کرد: اگر از تولید و جهش آن صحبت می کنیم باید قبلش موانع تولید را رفع کنیم و در حوزه اجتماعی وارد یک بحث چالشی شویم. هیچ اقتصادی در دنیا یکساله به جهش نمی رسد و این کار مقدماتی می خواهد.

وی گفت: در حال حاضر نیازمند تغییر در یکسری قوانین هستیم تا موانع جهش تولید برطرف شود و رشد مورد نظر را محقق کند؛ البته این کار، کار بزرگی است و آرمانگرایی در خصوص اینکه تفکر ما رسیدن به این نقطه باشد قابل احترام و ارزشمند است.

این کارشناس حوزه کار افزود: این امر نشان می دهد که همه حاکمیت و قوایی که در قالب دولت تعریف می شوند باید بسیج شوند تا شعار محوری امسال به شکل معنی داری تحقق یابد و خروجی کار ما را به اهداف جهش تولید برساند؛ به نحوی که اگر آمارهای شروع سال ۹۹ را با پایان سال مقایسه کردیم، آمارهای کمی اقتصاد ما را متقاعد کند که این اتفاق افتاده است.

به گفته حیدری، در راستای تحقق شعار امسال همه دستگاههای اجرایی باید وظیفه خاصی را برعهده بگیرند چرا که دستیابی به این هدف متعالی نیازمند تشکیلات هماهنگ کننده در تمام دستگاهها و مجموعه ها است و این تشکیلات برای اقتصاد ایران که نیاز به رشد و بزرگ شدن دارد، یک ضرورت است.

به گزارش ایسنا، مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۹ را به نام سال «جهش تولید» نامگذاری و تاکید کردند باید با کار ۱۰ برابری تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

جمعی از هنرمندان رشته‌های مختلف، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کردند، با خیزشی همراهی می کنند که قرار است دست‌کم در ۱۰۰ روز آتی، برای مردمی که شرایط قرنطینه خانگی و سختی احتیاط در برابر شیوع ویروس کرونا را تحمل می‌کنند، به تولید و انتشار عام آثار هنری‌ بپردازد.

بهگزارش ایسنا، در بیانیه این حرکت جمعی که قرار است با هشتگ #مشاهنر در فضای مجازی و رسانه‌های جمعی فعالیت کند، آمده است:

این روزها که مردم خوب، صبور و رنج کشیده ما در یکی از تلخ ترین شرایط  قرار دارند وعزیزترین گوهر هستی خود و عزیزان‌شان در معرض تهدید و  آسیب جدی قرار دارد، همچنین نگرانی‌هایی در روند تشخیص به‌موقع  و پیشگیری از گسترش غیر منتظره ویروس و بیماری کرونا و آسیب‌های غیر قابل جبران آن بر جای مانده و می‌ماند، ما فعالان عرصه هنر و ادب  “کهن بوم و بر”  ایران‌زمین، با اظهار تاسف و اندوه عمیق خود نسبت به جان باختن تعداد زیادی از ایرانیان و به جهت تلاش در پیشگیری از افزایش خسارت‌های بیشتر، بویژه در “تعطیلات ” طولانی  پیش رو، با تاکید و اصرار بر شعار “در خانه می‌مانیم” از همه شما دوستداران و علاقه‌مندان به “هنر و هنرمندان” ایران‌زمین می‌خواهیم برای حفظ جان خود و عزیزانتان، با شعار”در خانه می‌مانیم” واقعا در “خانه” بمانید و این “بهار” و “نوروز” را در “خانه” که اولین و آخرین پناه در مقابل این “دشمن تازه‌وارد و نابکار” است، سر کنید.

ما و همکاران هنرمندمان در سراسر ایران، در کنار شماییم و تلاش، ابتکار و هنر خود را در دست‌کم “دوره ۱۰۰روزه” پیش رو، مصروف نزدیک‌تر شدن به شما که مخاطبان پُرمهر و باخرد قرن‌های متمادی “فرهنگ و هنر” بوده‌اید، خواهیم کرد.

با کمک و یاری تکنولوژی روز و صفحه‌های مجازی و رسانه‌های اینترنتی، به  “عید دیدنی” هم می‌آییم، با هم سخن می‌گوییم و درد دل می‌کنیم.

 ما نگران‌ایم در نگرانی‌هایتان و در سماع‌ایم با شادی‌های‌تان؛ هر چند کوتاه!

 اهالی هنر در رشته‌های گوناگون از سراسر ایران، با نمایش فیلم، موسیقی، نغمه و ترانه، شعر و نثر، خوشنویسی، نقاشی و رشته‌های گونه به گونه، رنگ در رنگ، نقش در نقش، با شمایند تا با هم و در کنار هم، در “خانه”‌های‌مان، هیولای ترس، تهدید، غم و اندوه را به “کرنش” وا داریم.

 بحر بی پایان به جوی خویش بستن می‌توان / موج را از سینه‌ی دریا گسستن می‌توان

گر به خود محکم شوی، سیل بلاانگیز چیست؟ / هم‌چو گوهر در کف دریا نشستن می‌توان

(اقبال لاهوری)

از طرف:

علی نصیریان، عبدالوهاب شهیدی، غلامحسین امیرخانی، محمدعلی کشاورز، داود گنجه‌ای، حسن ناهید، ایرج راد، کامبیز روشن‌روان، پرویز پرستویی، بهزاد فراهانی، محمد سریر، عباس خوشدل، رضا بابک، فاطمه معتمدآریا، پرویز پورحسینی، مجید مظفری، راضیه برومند، گلاب آدینه، اصغر همت، هدیه تهرانی، قاسم رفعتی، هوشنگ‌ کامکار، فریدون شهبازیان، نادر مشایخی، محمدسعید شریفیان، محمد میرزمانی، همایون رحیمیان، منوچهر صهبایی، حسن ریاحی، داریوش طلایی، محمد اسماعیلی، سعید ثابت، کریم صالح عظیمی، شاپور رحیمی، ساسان فاطمی، داریوش پیرنیاکان، علی‌اکبر شکارچی، محمد صالح علا، حسین‌ بهروزی‌نیا، زیدالله طلوعی، سعید فرج‌پوری، حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار، قاسم رفعتی، علی‌اصغر شاهزیدی، تقی سعیدی، مظفر شفیعی، حسام‌الدین سراج، علی رستمیان، فاضل جمشیدی (مبدع طرح)، علیرضا  قربانی، محمد معتمدی، عبدالحسین مختاباد، وحید تاج، اسفندیار قره‌باغی، شهرام گیل‌آبادی، حسن فداییان، مهدی بهزادپور، خشایار اعتمادی، غلامرضا صنعتگر، حجت اشرف‌زاده، غلامحسین اشرفی، غلامعلی افشاریه، امیر تاجیک، حسن همایون‌فال، بیژن خاوری، عباس بهادری، پرویز طاهری، اسماعیل قنبری، ژاله علو، مریم نشیبا، بهروزرضوی، هادی مرزبان، سیف‌الله صمدیان، فرزانه کابلی، محمود پاک‌نیت، قاسم زارع، کاظم هژیرآزاد، محمد ساربان، مریم رحیمی، شراره عطاری، شیرین بینا، رضا جابر انصاری، سعید پروین، بهرام شاه‌محمدلو، محمدرضا عالی‌پیام، خلیل جوادی، سوسن پرور، صفا آقاجانی، عذرا وکیلی، عبدالله طریقت، حسین ‌محجوبی، محمد سلحشور، ساعد باقری، سهیل محمودی، محمدعلی بهمنی، محمد سلمانی، عباس سجادی، بیژن کامکار، پشنگ کامکار، ارسلان کامکار، اردشیر کامکار، ارژنگ کامکار، اردوان کامکار، قشنگ کامکار، سودابه سالم، شهرزاد اسفرجانی، صبا کامکار، هانا کامکار، سیاوش کامکار، نیریز کامکار، محمد علی لقا، بهناز ذاکری، موسی گنجه‌ای، کامبیز گنجه‌ای، عرفان گنجه‌ای، بهادر پیروی، عباس اخوین، یدالله کابلی، مهدی فلاح، اسرافیل شیرچی، جواد بختیاری، بیژن بیژنی، کرمعلی شیرازی، رسول مرادی، محمدعلی سبزه‌کار، محمدحسین عطارچیان، حمیدرضا عاطفی، احمد آریامنش، کامران کوهستانی، مجید پازوکی، ناهید تیموری، ژاله صادقیان، علیرضا میرعلینقی، شهرام میرجلالی، رضا جعفری، افلیا پرتو، سوسن اصلانی (دهلوی)، داود فیاضی، فریبا داوودی، رفعت موسوی، امیر همتی، فریدون عبدلی، پوران وفادار، معصومه مهرعلی، سیما مافیها، ملیحه سعیدی، ارژنگ سیفی‌زاده، سارنگ سیفی‌زاده، پروین صالح (ظریف)، نسرین ناصحی، شهلا میلانی، نزهت امیری، رؤیا حلاج، پری ملکی، نازنین پدرثانی، کیوان ساکت، محمد دلنوازی، حسین پرنیا، علی‌اکبر قربانی، رضا موسوی‌زاده، فرمان مرادی، بیاض امیرعطایی، آرش فرهنگفر، سالار زمانیان، بهنام تشکر، شهریار رحیمی، عبدالجبار کاکایی، علیرضا طبایی، علیرضا بهرامی، محمدباقر کلاهی اهری، مهرداد اسکویی، حمید اسماعیل‌زاده، محمدعلی علومی، مهرداد ذوالنور، حمیدرضا بیدقی، رضا ساکی، فرزین پورمحبی، کوروش انصاری، علی غضنفری، مهدی پازوکی، منا خوش‌اقبالی، ناهید جباری، محمد مقدسی، هادی منتظری، مسعود حبیبی، محمود فرهمندبافی، بهنام وادانی، شهرام توکلی، ابراهیم شفیعی، محمود بهروزی‌نیا، بامداد فلاحتی، داریوش آریانپور، مسعود جاهد، پرویز جاهد، محمود جاهد، شاهو عندلیبی، پیمان سلطانی، مزدا انصاری،  مجید ناظم‌پور، پریچهر خواجه، آزاده امیری، عبدالله صادقی، احسان کرمی، منصور اعظمی‌کیا، رضا رفیع، داود حیدری، امید صباغ‌نو، شهرام صارمی،  کوروش فتاح، جواد بطحایی، ساسان بازگیر، صائب کاکاوند، میلاد مرادی، پژمان پرنیا، رضا بنفشه‌خواه، رضا شاکری، غلامرضا رضایی، هاشم احمدوند، منوچهر فیروزی، هومن برق‌نورد، جمشید جهانزاده، فرزانه نشاط، علیرضا مرعشی، حسن جعفرتبار، مهسا مرعشی، سبحان ‌مهدی‌پور، مهرداد پیکرزاده، پوریا خاکپور، رامین صالحی، حسام صحرایی، مریم رحیمی، شهرام نجاتی، ناصر وحدتی، اشکان کمانگری، عباس جهانگیریان، مهیار شادروان، افشین هاشمی، احسان لیوانی، محسن علیزادگان، راستین معتبرزاده، محسن غلامی، سیاوش پورفضلی، حمید پورافضل، پژمان حسینی‌پور، مریم فولادی، رضا مهینی، احمد شعاریان، شیما بلوکی‌فر، عباس گرگانی، مرتضی نیکزاد، جواد اسدپور، مرتضی سیفی پاشا، مهدی ابراهیمی، بهمنیار شریفی، مهدی ولی‌زاده، مهدی کاردگر، حافظ محمدنژاد، مجید طریقی، مهدی حسن‌زاده، نبی احمدی، فضل‌الله دهقان، ایمان خسروی، ایمان نصر، محمدرضا صفی، کریم قربانی، بیژن ارژن، مهدی کورنگی، افشار حشمتیان، افشین مؤدب‌پور، کامبیز باغستانی، بهزاد آقاپور، فرزاد قیصرپور، منوچهر پناهی‌نژاد، محمدرضا پناهی، محمدرضا شریفی، پیمان کردبچه، امیر محمد رضایی، امیر معینی، صادق نوری، رضا طریقت، محمد طریقت، امیر طریقت، میلاد طریقت، پرویز وزیری، رؤیا راعی، فرامرز امینی، مرتضی عابدی، علی عابدی، عباس تجویدی، داود منادی، ناصر ایزدی، کسری معظمی، محمد فرشته‌نژاد، فریبرز فرهنگ‌مهر، بهزاد عبدی، رضا عباس‌زاده منتظری، مسعود عبدالرحمن، فریبا اسدی، محمد ساعد، کوروش دانایی، کیانا کیارس، امیر محمد رضایی، علیرضا شیبانی، رضا مهرآذر، مسعود مظلوم، سهیل متین، یاسمین فخیمی، محمدحسین پورمعین، شهروز حقی و…

انتهای پیام

منبع: ایسنا

«اسلو» پایتخت «نروژ» در قرن یازدهم میلادی توسط امپراتور هارالد هاردروه تأسیس شد. در زمان های قدیم، این شهر چندین بار سوخت اما هر بار قوی تر از گذشته ظاهر شد. برای رسیدن به این شهر حوزه اسکاندیناوی، از سمت مرکز اروپا، از آن جاده هایی رد می شوید که قبلا در تلویزیون دیده و هوس کرده بودید که روزی از آن گذر کنید؛ جاده هایی که مانند پل از فراز آب دریا رد می شوند و رنگ های آبی و سبز دو طرف آن ها را احاطه کرده است.

به گزارش ایسنا، اسلو درواقع در شمالی ترین انتهای اوسلوفورد قرار دارد و حدود ۴۰ جزیره بزرگ و کوچک را در محدوده خود شامل می شود. آب و هوای منطقه، معتدل و مرطوب است. از این رو، از آنجا که هوا در اسلو دلپذیر است، گردشگران در طول سال از پایتخت نروژ دیدن می کنند. نروژ هرچند عضو اتحادیه اروپا نیست اما در حوزه شینگن قرار دارد؛ هرچند واحد پولش هم به جای یورو، کرون نروژ است.

بیشتر اسلو از جنگل تشکیل شده است. این شهر هرچند پایتخت یک کشور است اما جنگل گسترده دست نخورده، هسته شهری را احاطه کرده است. این جنگل که به نام اسلوماکارا شناخته می شود، در برابر اکثر اشکال توسعه محافظت می شود و دربرگیرنده گونه هایی از جمله سیاه گوش، گرگ و گوزن است. ممکن است نروژ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان باشد، اما پایتخت سبز اروپا برای سال ۲۰۱۹ نیز شناخته شده است. بر این اساس، در آخر هفته ها، افراد محلی برای پیاده روی در تابستان و اسکی پیمایی در زمستان، به مسیرهای پیاده روی جنگل اطراف شهر می روند.

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این شهر این است که جایزه صلح نوبل هر ساله در اسلو اهداء می شود.

نمای بیرونی ساختمان محل اهداء جایزه صلح نوبل

جایزه صلح نوبل در این سالن اهداء می شود

اسلو در سال ۱۹۵۲ میزبان بازی های المپیک زمستانی بود. نروژ با ۱۶ مدال در صدر جدول مدال ها قرار گرفت که از این میان ۷ مدال، طلا بود. ایالات متحده آمریکا و فنلاند در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

در حالی که مرکز شهر و بیشتر مناطق مسکونی در سرزمین اصلی نروژ قرار دارد، اسلو بسیاری از جزایر را در محدوده شهر خود جای داده است. تعدادی از این جزیره ها را از طریق کشتی مسافری که یک بار در ساعت در فصل شلوغ تابستان اجرا می شود، می توان دید. بسیاری از افراد محلی، کلبه های کوچکی در جزیره ها دارند که یا آنها اجاره می دهند، یا تعطیلات ژوئیه خود را در آنجا می گذرانند.

یکی از ویژگی های اسلو در تابستان این است که نزدیک نیمه شب هم آفتاب در کوی و برزن آن حضور دارد. این وضعیت در زمستان، برعکس می شود.

تابش خورشید بر ساختمانی در اسلو در ساعت ۲۳ یک روز تابستانی

رنگ و روی خیابانی در اسلو، ساعت حدود نیمه شب در تابستان

نقطه ساحلی در دل شهر

نقطه ساحلی در دل شهر

ساختمان تئاتر ملی

اسلو انواع و اقسام موزه را در خود دارد؛ مهم‌ترینش موزه ملی اسلو که آثار گرانبهایی چون تابلو «جیغ» ادوارد مونش در آن نگهداری می‌شود و به‌نمایش گذاشته شده است.

پارک ساحلی در دل شهر

یکی از جاذبه های گردشگری اسلو، کاخ پادشاه نروژ است. این کاخ در دل پارکی قرار دارد که ورود به آن مجاز است. درواقع هر فردی می تواند به حیاط کاخ شاه هارالد پنجم وارد شود و در اطراف ساختمان محل اقامت او قدم بزند.

حیاط کاخ پادشاه نروژ

مانند دیگر شهرهای اروپای شمالی، در اسلو نیز دوچرخه سواری رونق دارد

مجسمه ساخته شده با مواد اولیه بازیافتی در مرکز شهر

حس خوب در پایتخت ساحلی

انتهای پیام

منبع: ایسنا

جهان هر روزه شاهد پیشرفت‌های شگرفی در زمینه فناوری‌های مختلف است و صاحبان این فناوری‌ها در دسته بندی‌های متفاوت و در نمایشگاه‌های مختلف، محصولات خود را در معرض دید عموم می‌گذارند و به جهانیان معرفی می‌کنند. در این گزارش شاهد جذاب‌ترین فناوری‌های معرفی شده در سال گذشته خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، هر ساله نمایشگاه‌های فناوری در سراسر دنیا برگزار می‌شوند که برخی از آنها اعتبار بیشتری دارند و بیشتر در چشم هستند، چرا که شرکت‌های بزرگ فناوری را به خود جذب می‌کنند تا در کنار استارتاپ‌های نوپا از جدیدترین ابداعات خود رونمایی کنند.

سال گذشته چه از جانب شرکت‌های مطرح چه از طرف استارتاپ‌های خلاق، در زمینه‌های مختلف نظیر خودروهای پرنده، فناوری‌های دیجیتال، فناوری‌های مبتنی بر سلامت، فناوری‌های خودرو و فناوری‌های داغ این روزها مانند گوشی‌های هوشمند و واقعیت مجازی و افزوده شاهد فناوری‌های مبدعانه و جذابی بودیم که به معرفی آنها می‌پردازیم.

در اینجا به معرفی برترین و جالب‌ترین فناوری‌هایی می‌پردازیم که سال گذشته توجهات را به خود جلب کرده و مورد تحسین قرار گرفتند:

 تاکسی پرنده “هیوندای” و “اوبر”

دو شرکت “هیوندای” و “اوبر” از تاکسی پرنده‌ای که محصول همکاری آنها است، رونمایی کردند.

تاکسی پرنده “اوبر”(Uber)، گامی دیگر به واقعیت نزدیک شده است. اوبر و “هیوندای”(Hyundai) در نمایشگاه CES ۲۰۲۰، از تاکسی پرنده‌ای رونمایی کرد که پیشتر در مورد آن صحبت شده بود. این تاکسی پرنده موسوم به “اس- ای۱”(S-A۱) قرار است نهایتا در سفرهای اوبر مورد استفاده قرار بگیرد. این تاکسی هوایی تمام‌ الکتریک می‌تواند به صورت عمودی از زمین بلند شود و فرود بیاید و تا چهار مسافر را نیز در هر سفر جابه‌جا کند. سرعت حرکت تاکسی پرنده در هر سفر، به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند تا ۹۶ کیلوکتر را طی کند. اگرچه نخستین نمونه این تاکسی پرنده فعلا با یک خلبان به نمایش درآمده اما نهایتا قرار است یک وسیله نقلیه خودران باشد.

تبلت مخصوص نابینایان

یکی از نوآوری‌های رونمایی شده برای افراد نابینا و کم‌بینا در سال گذشته یک تبلت ساخته شرکت “PCT” به نام “Tactile Pro Braille” است. این تبلت به افرادی که دارای اختلال بینایی هستند، اجازه می‌دهد تا از این فناوری به روشی استفاده کنند که هرگز قبل از این امکان‌پذیر نبوده است.

در اصل، این دستگاه شامل یک صفحه کلید و صفحه نمایش بریل است که از طریق بلوتوث با دستگاه‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کند. این کمک می‌کند تا افراد با اختلال بینایی مانند سایر افراد به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. این تبلت همچنین با زبان‌های مختلف کار می‌کند و همه را به بریل ترجمه می‌کند. کاربر دارای اختلال بینایی نیز می‌تواند به خط بریل تایپ کند و این تبلت، نوشته وی را به زبان مورد نظر وی ترجمه می‌کند.

توپ رباتیک سامسونگ

شرکت نامی سامسونگ نیز سال گذشته از ربات هوشمند خود موسوم به “بالی”(Ballie) رونمایی کرد. این ربات هوشمند نه تنها قادر به کمک به کاربران در انجام امور خانه است بلکه می‌تواند از خانه آنها نیز محافظت کند. این ربات که ظاهری همانند توپ تنیس دارد می‌تواند یار بسیار خوبی برای کاربران باشد و همیشه به آنها در کار خانه کمک کند.

کنترل دست مصنوعی با ذهن

شرکت “BrainCo” اخیرا موفق به توسعه دست مصنوعی مبتنی بر هوش مصنوعی شده است که می‌تواند توسط ذهن کاربر کنترل شود. این شرکت از دست مصنوعی خود در سال گذشته رونمایی کرد که کاربران را قادر می‌سازد تا آن را با ذهن خود حرکت دهند.

به گفته “مکس نیولون”(Max Newlon) رئیس شرکت BrainCo ، این دست به کمک درک و تفسیر امواج مغزی و سیگنال‌های عضلانی، می‌تواند حرکات دست واقعی را برای افراد دارای نقص عضو، شبیه‌سازی کند بنابراین این دست مصنوعی می‌تواند دریابد کاربر در هر لحظه چه قصدی دارد و سپس کار آنها را تشخیص داده و آن حرکت را در همان لحظه انجام می‌دهد.

این دست به پنج تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا بتواند شش حرکت مختلف را شبیه‌سازی کند. قیمت این دست مصنوعی ۶۰ هزار دلار است. البته این شرکت هم اکنون در حال انتظار برای دریافت تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا است. پس از دریافته تاییدیه این شرکت عرضه این محصول را آغاز خواهد کرد.

آفتاب‌گیر هوشمند خودرو

شرکت “بوش” یک آفتاب‌گیر جدید برای خودرو طراحی کرده است که با اینکه با استفاده از فناوری تشخیص چهره جلوی تابش مستقیم نور خورشید را به چشمان راننده می‌گیرد، اما دید او را مسدود نمی‌کند. شرکت بوش(Bosch) موفق به طراحی آفتاب‌گیر فوق‌العاده پیشرفته خودرو شده است که هم می‌تواند جلوی تابش آفتاب به چشم راننده را بگیرد و هم مانع از دید وی نشود. این آفتاب‌گیر موسوم به “آفتاب‌گیر مجازی”(Virtual Visor) از یک پنل ال‌سی‌دی شفاف و یک دوربین رو در روی راننده ساخته شده است که از نرم افزار تشخیص چهره و ردیابی چهره توسط هوش مصنوعی برای تعیین تابش خورشید روی چهره راننده استفاده می‌کند. این آفتاب‌گیر با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی، دید راننده را تجزیه و تحلیل می‌کند و سپس با استفاده از فناوری کریستال مایع بخشی از این آفتاب‌گیر را که نور خورشید از طریق آن به چشم راننده می‌تابد، تاریک می‌کند. در حالی که بقیه صفحه نمایش همچنان شفاف باقی می‌ماند و مانند آفتاب‌گیرهای سنتی میدان دید راننده را محدود نمی‌کند.

کنترل تلویزیون با مغز

شرکت “NextMind” اخیرا موفق به توسعه یک هدست شده است که کاربران توسط آن می‌توانند تنها با تمرکز، کانال تلویزیون و یا شخیصت بازی‌های ویدیویی خود را تغییر دهند.

 یکی از فناوری‌های در حال افزایش و رونق در سال گذشته، هدست‌هایی با فناوری “رابط مغز و رایانه” بودند که طی آن هدست‌ها مجهز به حسگرهایی هستند که می‌توانند بر فعالیت‌های الکتریکی مغز کاربران نظارت داشته و آن را اندازه گیری کنند.

واسط مغز و رایانه از مجموعه‌ای از سنسورها و اجزای پردازش سیگنال تشکیل می‌شود که فعالیت مغزی فرد را مستقیماً به یک سری سیگنال‌های ارتباطی یا کنترلی تبدیل می‌کند.

شرکت فناوری فرانسوی “NextMind” یک هدست مجهز به بلوتوث ۳۹۹ دلاری توسعه داده است که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای کنترل از راه دور یا گیم پدهای ویدیویی استفاده شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا کانال‌ها یا شخصیت‌های یک بازی واقعیت مجازی را به سادگی و با تمرکز روی یک شیء روی صفحه، تغییر دهند. هدست مذکور از هشت الکترود برای نظارت بر قشر بینایی کاربر استفاده می‌کند.

این شرکت اعلام کرده اکنون در حال همکاری با شرکت‌های سازنده تلویزیون و بازی‌های ویدیویی و شرکت‌های خودروسازی است تا این فناوری را در این سیستم‌ها نیز تعبیه کند که اگر این اتفاق رخ دهد بسیار جالب خواهد شد چرا که برای مثال رانندگان تنها با تمرکز می‌توانند دمای خودرو و یا صدای موزیک را تغییر دهند.

پهپاد دوربین‌دار ضدآب

شرکت “PowerVision ” نیز سال گذشته از پهپاد دوربین دار خود موسوم به “PowerEgg X” رونمایی کرد.

 پهپاد مذکور مجهز به سه دوربین است که دوربین مرکزی آن دوربینی با وضوح ۴k است و دو دوربین دیگر نیز شامل یک دوربین سلفی tabletop و  یک دوربین دستی هستند.

از نکات جالب این پهپاد می‌توان به ضد آب بودن آن اشاره کرد که این موضوع آن را قادر به پرواز در باران نیز می‌سازد.

به گفته این شرکت، پهپاد مذکور می‌تواند تا بیش از ۳۰ دقیقه پرواز کند و سیستم آن به گونه‌ای است که به هیچ عنوان با موانع برخورد نخواهد کرد.

 دوربین‌های این پهپاد به دلیل وجود سه گیم‌بال مکانیکی بسیار محکم هستند و بنابراین هنگام تصویر برداری هیچ اشکالی به وجود نخواهد آمد. قیمت این پهپاد ۸۹۹ دلار خواهد بود.

چراغ مطالعه هوشمند

شرکت فرانسوی “Lexilife” یک چراغ هوشمند ۵۴۹ پوندی توسعه داده است که می‌تواند مشکل خوانش پریشی در کودکان را تا حدی کاهش داده و درمان کند.

این شرکت فرانسوی از چراغ مطالعه نوین خود که اختلال خوانش پریشی را درمان می‌کند، رونمایی کرد.

سال ۲۰۱۷ پژوهشگران اظهار کرده بودند این بیماری توسط اختلال در الگوی سلول‌های چشم ایجاد می‌شود.

چراغ مطالعه‌ای که این شرکت توسعه داده “Lexilight” نام دارد و پالس‌های نور را به گونه‌ای تنظیم شده منتشر می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد متون را راحت‌تر و بهتر بخواند.

به گفته این شرکت چراغ مطالعه مذکور در ۹۰ درصد موارد سبب درمان این اختلال افراد شده است.

گهواره پیشرفته

شرکت “۴moms” نیز سال گذشته از یک گهواره خواب کودک رونمایی کرد که شبیه‌ساز نوازش کودک توسط والدین به هنگام خواب است.

این گهواره که “mamaRoo” نام دارد، در نگاه اول ساده به نظر می رسد ولی پس از مدتی شروع به تکان خوردن می‌کند. زمانی‌که سبد این گهواره به آرامی به بالا و پایین و پهلوها حرکت می‌کند، پایه آن ثابت باقی می‌ماند. معمولا پنج نوع الگوی مختلف برای تکان دادن کودکان هنگام خواب وجود دارد که شامل ماشین سواری، کانگورویی، تکان روی پا،  تکان گهواره‌ای و تکان در دستان وجود دارد که این گهواره تمام آنها را شبیه سازی می‌کند و هر کدام از آنها دارای پنج سرعت مختلف هستند و در کل ۲۵ حالت تنظیم مختلف دارد.

بازوهای رباتیک سامسونگ در آشپزخانه

یکی دیگر از ابداعات شرکت “سامسونگ” در سال گذشته، دو بازوی رباتیک بود که می‌توانند نقش یک سرآشپز را بر عهده بگیرند. بهترین نمونه برای نشان دادن رویکرد سامسونگ در حوزه فناوری رباتیک، محصولی موسوم به “بات شف”(Bot Chef) است که بازوهای رباتیکی را برای کمک به کاربر به آشپزخانه اضافه می‌کند. بات‌شف که در نمایشگاه فناوری CES ۲۰۲۰ رونمایی شد، بازوهای رباتیکی را شامل می‌شود که می‌توانند کارهای مربوط به آشپزی را انجام دهند و به کاربر در پختن غذا کمک کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از احیا ۱۱۸۵ واحد تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل در شهرک‌های صنعتی خبر داد در سال ۹۸ خبر داد.

اصغر مصاحب در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد که احیاء این واحدها به اشتغال ۲۱ هزار و ۶۱۸ نفر منجر شده است.

همچنین به گفته این مقام مسئول تامین مالی، توسعه بازار، انتقال تکنولوژی، سرمایه گذاری، اختلاف شورای کار و موارد حقوقی از جمله مشکلات این واحدها بوده که منجر به تعطیلی یا رکود آن‌ها شده بود.

وی همچنین مشکلات مربوط به بانک و بیمه را از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی راکد عنوان کرد که  از طریق ستاد تسهیل پیگیری و برطرف شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارها تا پایان آذر ماه سال گذشته ۹۹۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و ۸۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری در کشور وجود داشته است. همچنین تعداد کل واحدهای به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌های صنعتی تا پایان آذر ماه سال گذشته ۴۴ هزار ۸۹۹ واحد بوده است.

همچنین بر اساس آماری که طی شش ماهه سال ۹۸ در اختیار ایسنا قرار گرفته بود، تا پایان شهریور ماه سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۸۰ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده، غیرفعال شده بود که علت توقف تولید ۷۷ درصد آن‌ها، یعنی ۸۰۱۲ واحد، کمبود نقدینگی بوده است. عامل بعدی که باعث تعطیلی ۱۶۷۲ واحد (۱۶ درصد کل واحدهای تعطیل شده) شده، نبود بازار است. اختلاف شرکا، تامین مواد اولیه و نقصان ماشین‌آلات نیز به ترتیب باعث تعطیلی ۳، ۳ و ۱ درصد کل واحدهای غیرفعال شده است. البته طی این مدت ۵۲۹ واحد غیرفعال مجددا راه‌اندازی و ۹۹۷۹ نفر در این واحدها مشغول به کار شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

دانلود آهنگ آخه تو دنیای منی علی اصحابی فانوس

هم اکنون بشنوید و لذت ببرید از آهنگ فانوس با صدای علی اصحابی آخه تو دنیای منی با لینک مستقیم کیفیت ۳۲۰ و ۱۲۸ + متن ترانه در رسانه آپ آهنگ

Download New Music ” Ali Ashabi Fanos » Fanos ” With Two Quality And Direct Links With Text Song

علی اصحابی فانوس

متن ترانه فانوس از علی اصحابی

یه فانوس یه شب گرد ، یه دل یه کوچه سرد – ♩
… » دارم پی ات می گردم ، تو خوب باش و برگرد ♪♪

──|♫●|──

… » یه فانوس یه شب گرد ؛ یه دل یه کوچه سرد ♪♪
دارم پی ات می گردم ، تو خوب باش و برگرد – ♩

──|♫●|──

آخه تو دنیای منی ، آخه تو رویای منی – ♩
… » صدای تب داره منی یاره منی کاره منی تو ♪♪

علی اصحابی فانوس

آخه تو دنیای منی ، آخه تو رویای منی – ♩
… » صدای تب داره منی ، یاره منی کاره منی تو ♪♪

──|♫●|──

آه خلوت من ، آه از دل کندن تو – ♩
… » سراغی از من بگیر ، از من دل نکن نرو ♪♪

──|♫●|──

آه خلوت من ، آه از دل کندن تو – ♩
… » سراغی از من بگیر ، از من دل نکن نرو ♪♪

آهنگ آخه تو دنیای منی

روند بهبود قیمت نفت با افزایش شواهد نابودی تقاضا بر اثر شیوع ویورس کرونا که تصویب بسته کمک اقتصادی در آمریکا را تحت الشعاع قرار داد، تضعیف شد و قیمتها در روز پنج شنبه کاهش پیدا کردند.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت در نیویورک که در سه روز گذشته ۹ درصد افزایش پیدا کرده بود، حدود دو درصد کاهش یافت. سنای آمریکا پس از چندین روز مذاکرات فشرده، بسته محرک اقتصادی دو تریلیون دلاری را تصویب کرد و کنگره را برای تصویب سریع این لایحه و ارسال آن به رییس جمهور برای امضا و تایید نهایی تحت فشار قرار داد.

شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان به مرز نیم میلیون نفر نزدیک شده است و هند بزرگترین قرنطینه جهان را وضع کرده است. بانک گلدمن ساکس هشدار داده که تقاضا برای نفت ممکن است در ماه آینده حدود ۱۹ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند. این افت شدید تقاضا شوک بی سابقه ای به سیستم پالایش جهانی وارد خواهد کرد زیرا ظرفیت مخازن فرآورده های نفتی تا چند هفته دیگر به سطح اشباع می رسد.

گلدمن اعلام کرده که مازاد عرضه نفت در سه ماهه دوم امسال ممکن است به میزان سطح تولید اوپک باشد.

تحلیلگران گلدمن ساکس اظهار کرده اند اگرچه کاخ سفید عربستان سعودی را برای رها کردن برنامه سرازیر کردن نفت به بازار تحت فشار قرار داده است اما هر گونه توافق میان آمریکا و روسیه بسیار دیر و بسیار اندک خواهد بود. طبق ارزیابی یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت خاورمیانه، پالایشگاههای نفت هند آماده کاهش میزان پالایش نفت به نصف نرخ معمول می شوند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره اظهار کرد: ما شاهد خواهیم بود قیمت وست تگزاس اینترمدیت در سطح ۲۰ دلار یا حتی ۱۵ تا ۱۷ دلار خواهد بود زیرا همه روی تاثیر شیوع ویروس کرونا متمرکز شده اند. بازار همچنان شاهد افت تقاضا خواهد بود و در خصوص ازسرگیری تجارت و سفر همه محتاط می شوند.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با ۱.۶ درصد کاهش، به ۲۴ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص که روز گذشته با دو درصد افزایش بسته شده بود، در ماه جاری تاکنون ۴۶ درصد سقوط پیدا کرده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت که روز چهارشنبه ۰.۹ درصد افزایش داشت، در معاملات روز جاری ۰.۶ درصد افت کرد و به ۲۷ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت اکنون با شاخص قیمت نفت آمریکا سه دلار و ۱۱ سنت اختلاف دارد.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت در آمریکا طی هفته گذشته نزدیک به رکورد بالایی ماند. ذخایر نفت آمریکا برای نهمین هفته افزایش پیدا کرد و به ۴۵۵ میلیون بشکه رسید که طولانیترین روند رشد ذخایر از نوامبر سال ۲۰۱۸ تاکنون به شمار می رود. به گفته ادوارد مویا، تولیدکنندگان نفت شیل احتمالا تلاش می کنند برای بقا مبارزه کرده و درآمدزایی کنند بنابراین میزان عرضه کاهش چندانی پیدا نکرده است.

در این بین، اعتبار مورد نیاز برای برنامه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای پر کردن ذخایر استراتژیک که با هدف کمک به تولیدکنندگان نفت آمریکایی انجام می گیرد، نتوانست سهمی از بسته محرک اقتصادی اخیر دریافت کند اما ممکن است به شکل دیگری فراهم شود.

بانک فدرال رزرو دالاس اعلام کرده که فعالیت در میادین نفتی آمریکا به پایینترین سطح خود در چهار سال اخیر رسیده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ذخایر بالای نفت و قیمتهای پایین باعث شده است ونزوئلا تعطیلی چاههای نفت را مورد بررسی قرار دهد. چنین اتفاقی به وخامت اوضاع اقتصادی این کشور آمریکای جنوبی اضافه خواهد کرد.

گروه انرژی انی ایتالیا اعلام کرد به دلیل شرایط به وجود آمده از شیوع ویروس کرونا و افت شدید قیمتهای کالا قصد دارد هزینه سرمایه خود را امسال حدود دو میلیون یورو معادل ۲.۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ حدود ۲.۵ میلیارد کاهش داده و به سه میلیارد یورو برساند. همچنین هزینه های عملیاتی خود را امسال ۴۰۰ میلیون یورو کاهش می دهد.

شرکت دولتی کویت پترولیوم هم به همه زیرمجموعه های خود اعلام کرده است هزینه سرمایه و هزینه عملیاتی خود در سال میلادی جاری را به دلیل افت بی سابقه قیمتهای نفت کاهش دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: در پی سیل اخیر حدود ۱۲۰ راه روستایی در استان‌های سیل زده جنوبی مسدود شده‌اند و در حال بازگشایی آن‌ها هستیم و از سوی دیگر نیز ۱۵ محور و جاده شریانی و غیر شریانی به دلیل کرونا مسدود شده و راه جایگزین برای آن‌ها وجود دارد تا مردم تحت غربالگری و تست قرار گیرند.

رضا اکبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۰ راه روستایی در استان‌های کرمان، جنوب کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان وجود دارد که هنوز مسدود هستند و در عین حال ۱۷۴ اکیپ بازسازی سیل در این استان‌ها و دیگر مناطق سیل‌زده کشور مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: نگرانی چندانی بابت این استان‌ها نداریم چرا که به محض فروکش کردن آب راه های جایگزین و موقت برای مردم این مناطق ایجاد شده و محورهای مسدود شده را بازسازی و بازگشایی می‌کنیم اما از فردا شب بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته سامانه جدید بارشی وارد کشور می‌شود که به گفته سازمان هواشناسی در برخی مناطق مانند خوزستان، چهارمحال بختیاری و لرستان تا ۸۰ میلیمتر بارندگی خواهیم داشت. البته اگه این میزان بارندگی مانند سیل اخیر بیشتر از پیش بینی های هواشناسی باشد نگرانی برای سیل وجود دارد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به ۱۵ محور مواصلاتی شریانی و غیر شریانی در کشور اشاره کرد که به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا مسدود شده اند و گفت: این جاده‌ها با تصمیم مقامات استانی و قضایی مسدود شدند چراکه توریست پذیر و مسافر پذیر هستند و البته برای آنها راه‌های جایگزین شریانی و آزادراهی در نظر گرفته شده است تا مردم ضمن تردد از این جاده ها تحت غربالگری و تست ویروس کرونا قرار گیرند.

اکبری ادامه داد: محور قدیم پل زال – اندیمشک، محور قدیم باغچه-مشهد و محور کمربندی دیر جزو جاده های شریانی هستند که به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مسدود شده اند و تردد از مسیرهای جایگزین آزادراه پل زال – اندیمشک، آزادراه باغچه – مشهد و محور سه راهی دیر به شهر دیر انجام می شود.

وی با اشاره به مسدود بودن جاده اسالم خلخال به عنوان یک جاده توریستی و مسافر پذیر در این ایام به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعلام کرد: محورهای غیر شریانی نور- آب پری، روانسر – کامیاران، جوانرود – پلنگانه، ثلاث – سرپل ذهاب،  جم – ریز، ثلاث – زمکان،  ثلاث – کوزران، ثلاث – مله کرمینه، جاده تلو تهران، رودبار – قلعه گنج و جاده یاسوج – باغچه سادات نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا مسدود شده اند و اجازه تردد در آنها داده نمی شود چرا که باید مسافران از جاده‌های اصلی عبور کنند تا در طرح غربالگری و تست ویروس کرونا قرار بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا