آرشیو خبرهای سایت پیامک

ایسنا/لرستان معاون میراث فرهنگی لرستان از مرمت سه خنجر برنزی در استان خبر داد.

زهرا بهاروند امروز ۲۷ آذرماه، اظهار کرد: در راستای حفاظت و مرمت اشیاء فرهنگی_تاریخی در سال ۹۹، از سوی وزارتخانه متبوع، حفاظت و مرمت ۵۰ شیء برای لرستان مصوب شده است.

وی تصریح کرد: به‌منظور تحقق این امر، عملیات حفاظت و مرمت سه خنجر برنزی در آزمایشگاه قلعه فلک‌الافلاک انجام گرفت.

معاون میراث فرهنگی لرستان خاطرنشان کرد: سه خنجر برنزی به‌صورت علمی از کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه سنگتراشان خرم‌آباد به دست آمده‌اند.

بهاروند اضافه کرد: سه خنجر کشف شده از نوع خنجرهای دو جزیی و در تاریخ ایران باستان معمول بوده‌اند.

منصوره نظارتی‌زاده کارشناس مرمت اشیاء تاریخی لرستان نیز اظهار کرد: دو عدد از این خنجرها دارای دسته و تیغه مفرغی و مزین به سنگ‌تراش خورده‌اند که بخش سنگی آن‌ها با میخ پرچ‌های برنزی به دسته مفرغی متصل شده‌ است.

وی بیان کرد: شیء سوم نیز خنجری است با دسته مفرغی و تیغه آهنی که به‌شدت هوازده و آسیب‌دیده بود.

کارشناس میراث فرهنگی لرستان عنوان کرد: در این عملیات ابتدا خوردگی‌ها و سطوح حاصل از فرسایش محیطی را برداشته و پس از پاکسازی تا جایی که به اثر آسیب وارد نشود، نسبت به تثبیت و پاکسازی آن‌ها اقدام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان با ابراز تاسف از این که در ایران توازنی بین ساحت خلق و نقد هنر وجود ندارد، گفت: ساحت خلق در ایران بسیار خوب پیش رفته و آثار بسیار فاخری در طول تاریخ خلق شده‌اند اما در حوزه نقد و نظریه هنری بسیار ضعیف بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا، بهمن نامور مطلق در نشست پژوهشی بازخوانی انتقادی پژوهش‌های هنری که عصر امروز (پنج‌شنبه،۲۷ آذر) برگزار شد، گفت: اگر بگوییم هنر دو ساحت نقد و خلق دارد متاسفانه ما در ایران توازنی بین ساحت نقد و خلق نداریم. ساحت خلق بسیار خوب پیش رفته و آثار بسیار فاخری در طول تاریخ خلق شده‌اند اما در حوزه نقد و نظریه هنری بسیار ضعیف بوده‌ایم.

وی افزود: عالم خلق، عالمی شگفت‌انگیز و پر رمز و راز است اما چون ساحت نقد در ایران پیشرفت نکرده است، بنابراین دیگران شاید بهتر بتوانند رموز عالم خلق را کشف کنند. اگر بتوانیم در حوزه نقد نیز جدی کار کنیم مطمئنا بهتر از دیگران می‌توانیم آثار هنری را نقد کنیم زیرا در این فضا و با آثار هنری رشد کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان خاطر نشان کرد: اگر نقد خوب نداشته باشیم مطمئنا خلق هم دچار نارسایی‌هایی می‌شود. در ۱۰ سال اخیر کتاب‌هایی که در موزه‌های خارجی بودند و به آن‌ها دسترسی نداشتیم در حال بازتولید شدن است. در خود دانشگاه استاد فرشچیان، امکان برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی هنر به دانشگاه محول شده است و افرادی که فکر می‌کنند حرف‌های تازه‌ای در عرصه نظریه دارند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

در ادامه این نشست، دکتر ایرج داداشی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر بیان کرد: پرسش از هنر اسلامی، چندین بار دشوارتر از پرسش از هنر است، زیرا افزون بر گوناگونی نگرش‌ها و رای‌ها درباره هنر، با انبوهی از نگرش‌ها و رای‌ها درباره اسلام هم روبه‌رو خواهیم بود. باید بدانیم که با هر رویکردی، روش‌هایی پدید آمده است که شاید همه مانند همدیگر نباشند.

وی با بیان این که«هر پژوهشی در جهان کنونی، از یک روی می‌تواند نخستین پژوهش باشد» افزود: از روی دیگر، هر پژوهشی بر بن و پایه پژوهش‌های پیشین خود ایستاده است. پیش‌پنداره‌ها را نباید نادیده انگاشت یا دست‌کم گرفت زیرا بی هیچ گمانی بر فرجام و دستاورد هر پژوهشی سایه می‌افکند.

داداشی ادامه داد: پیشینه پژوهش‌ها، آگاهی‌هایی را می‌سازد و می‌تواند نگرش و بینشی ویژه را پدید آورد. گرد هم آمدن اندیشوران و پژوهشگران بر نگرش ویژه‌ای و برگزیدن رویکرد و روشی همانند، و پیروی از یک دستگاه اندیشگی و بینشی و زبانی ویژه یک گفتار یا گفتمان یا discourse  را می‌سازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اظهار کرد: پرسش از هنر بر اساس گفتمان‌ها می‌تواند پرسش فلسفی و حکمی از هنر، یا پرسش تاریخی از هنر، یا پرسش جامعه‌شناختی از هنر، یا پرسش انسان‌شناختی از هنر، یا پرسش لغوی و ریشه‌شناختی و مانند آن باشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به تعریفات، تعصبات، تحکم، تعمیم، تقلیل، تمسخر و تمایلات در بحث از هر موضوعی گفت: در بحث از هر موضوعی، به طور طبیعی اختلاف نظرها و تشتت آرای بسیاری وجود دارد که پیش از هر چیزی توجه به چند نکته در این دیدگاه‌ها و گفتارها لازم است. زیرا با توجه به آن‌ها است که می‌توان علت اختلافات و تنوع آرا و نظریات را شناخت و از آن‌ها به عنوان امکان نگرش از وجوه گوناگون به یک موضوع بهره گرفت.

در بخش پایانی این نشست، دکتر نیر طهوری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و والری گونزالس، پژوهشگر دانشگاهSOAS  لندن به ترتیب به بیان نظرات خود درباره هانری کربن و  هنر اسلامی پرداختند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

فرشاد مقیمی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ، خبرنگاران و جمعی مسئولین فارس صبح امروز۲۷ آذر از خط تولید و مونتاژ ایران خودرو در شیراز بازدید کردند ، این خط به تولید و مونتاژ خودرو پژو پارس اختصاص یافته است و سالانه ظرفیت تولید ۲۰۰۰ دستگاه خودرو را دارد. این خط تولید روزانه ۸۵ دستگاه‌ خودرو پژو پارس است و اشتغالزایی ۲۰۰ نفر نیروی انسانی را فراهم کرده است.

فرشاد مقیمی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو

منبع: ایسنا


بزرگترین پروژه اصلاح سیستم های روشنایی معابر و جاده های بین شهری کشور که منجر به کاهش مصرف به میزان یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی خواهد شد، امروز آغاز شد.

به گزارش ایسنا، درهمین خصوص محمد حسن متولی زاده، مدیرعامل توانیر در مراسم آغازبه کار این پروژه سراسری با بیان این که توانیر این طرح را همزمان با آغاز روزهای سرد سال که مصرف سوخت گاز رشد زیادی دارد  کلید زده است، تصریح کرد: با پروژه به دنبال کمک به کاهش مصرف سوخت در کشور هستیم .
وی با اشاره به این که در روزهای سرد، مصرف سوخت گاز نیروگاه ها افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: پس از از گذر موفق از پیک تابستان گرم امسال که با همکاری خوب مردم انجام شد، اکنون و در شرایط سرما و کرونا، این بار تصمیم گرفتیم در یک عملیات سراسری، از ظرفیت اصلاح روشنایی معابر برای کاهش مصرف برق کشور برای کاستن از مصرف سوخت گاز نیروگاه ها کمک بگیریم.
متولی زاده با بیان این که توانیر این اقدام را با بررسی های کارشناسی انجام می دهد، افزود: بخشی از میزان روشنایی در معابر بویژه بزرگ راهها واتوبان ها می تواند تعدیل شود.
مدیرعامل توانیر با بیان این که اصلاح سیستم روشنایی معابر باعث کاهش مصرف انرژی برق خواهد شد، یادآور شد: کاهش مصرف برق در نهایت باعث کاسته شدن از میزان مصرف سوخت در نیروگاه ها، حفظ محیط زیست با کاهش آلایندگی و کمک به اقتصاد کشورخواهد شد.
متولی زاده ضمن اظهارامیدواری برای این که مردم و همه نهادها با صنعت برق در این طرح همکاری کنند، تاکید کرد: صنعت برق همواره آمادگی کسب نظرات نخبگان را در اجرای طرح های خود دارد.
مدیرعامل توانیر با بیان این  عموم  مردم  می توانند  تنها با کاهش یک درجه محیط کار یا منزل و خاموش کردن وسایل برقی اضافی در این ایام کرونایی؛ از بروز خاموشی بدلیل محدودیت سوخت در نیروگاهها پیشگیری کنند.

این پروژه  توسط اکیپ های عمیاتی شرکت های توزیع در سراسر کشور  انجام می شود.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار تعیین می شود، تاکید کرد: پیش بینی افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه به این معنی نیست که کارگران هم الزاما باید ۲۵ درصد افزایش حقوق داشته باشند.

هادی ابوی در گفت وگو با ایسنا با اشاره با پیش بینی افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان در بودجه ۱۴۰۰ درباره احتمال تصویب افزایش ۲۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال آینده ابراز عقیده کرد و گفت: کارمندان دولت غیر از افزایش حقوقی که می گیرند یک سری مزایای رفاهی و کارانه هم دارند و اگر همین مزایا را با شرایط فعلی نگیرند زندگیشان به مشکل می خورد.

وی افزود: اوایل به کارگران بن کارگری می دادند که با آن مایحتاج ضروری خود را تامین می کردند. امروز وجه آن را می دهند و ما بارها اعلام کرده ایم که شیوه غلط پول دادن را حذف کنند و به جایش به کارگران کالا بدهند یا بخشی از اقلام و کالاهای اساسی سبد معیشت آنها مثل مرغ و روغن را تامین کنند تا زندگی آنها بهتر و هزینه هایشان کمتر شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ادامه داد: جامعه کارگری از توزیع بن کارتهای کارگری راضی بود چون حداقل های زندگی سرسفره هایشان بود از طرفی این کار در کنترل بازار هم اثر داشت، چون وقتی به یکباره چند میلیون روغن با بن خواربار توزیع می شد کارگران دیگر سراغ بازار آزاد نمی رفتند و قیمتها به طرز عجیبی در بازار رشد نمی کرد و از این جهت کنترل کننده تورم خیلی از اقلام سبد مصرفی کارگران بود.

ابوی تصریح کرد: اگر دولت می خواهد حقوق کارمندانش را ۲۵ درصد افزایش بدهد، اختیار دارد و شاید این درصد افزایش کفایت کند و پاسخگوی زندگی کارمندان باشد ولی در مورد حداقل دستمزد کارگران شورای عالی کار تصمیم گیری می کند.

این مقام مسئول کارگری متذکرشد: پایه و حداقل مزد کارگران در شورای عالی کار توسط نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت تعیین می شود؛ یعنی باید در شرایط مساوی و برابر گفت وگو و رقمی که تامین کننده زندگی کارگران باشد، مشخص شود.

ابوی گفت: در هفته های اخیر برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند که حقوق سال آینده کارگران نباید کمتر از ۴۰ درصد باشد. حتی اگر بگوییم ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند باز هم با شرایط موجود جوابگوی هزینه های زندگی کارگران نیست و عقب ماندگی مزدی کارگران جبران نمی شود.

وی بیان اینکه بحث درآمد و حقوق کارمندان دولت با کارگران از هم متفاوت است، اظهار کرد: اینطور نیست که چون در بودجه درصد افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۵ درصد پیش بینی شده کارگران هم الزاما باید ۲۵ درصد باشد ضمن آنکه کارگران در بودجه از ردیف اعتباری برخوردار نیستند.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در پایان با بیان اینکه بسیاری از داروهای معمول و مصرفی کارگران مثل قطره چشم و شربت از ردیف بیمه خارج شده است، گفت: تاکید ما بر افزایش حداقل دستمزد به این دلیل است که هزینه های دارو و درمان، مسکن و اجاره بها و خوراک کارگران پوشش داده شود تا یک کارگر بتواند از عهده معاش روزانه خود و خانواده اش برآید؛ لذا ضمن درخواست برای تعیین دستمزدی عادلانه در شورای عالی کار، انتظار داریم با توجه به آنالیزی که برای هزینه های سبد معیشت کارگران صورت می گیرد به جای پرداخت نقدی بن خواربار، کالای آن را تامین کنند و به کارگران بدهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

اولین روز از وبینار بین‌المللی دوروزه با محور «پیامدهای شیوع کرونا بر آموزش و گسترش زبان فارسی» با حضور استادانی از کشورهای ایران، لبنان، گرجستان، پاکستان، اسپانیا، ترکیه، هند، صربستان، تونس و کنیا برگزار شد.

به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، در ابتدای این وبینار که به همت بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبایی در روز چهارشنبه (۲۶ آذرماه) برگزار شد گفت: امیدوارم این رویداد نقطه عطفی در زمینه فعالیت‌های مرتبط با آموزش زبان فارسی در جهان باشد. این وبینار نشان داد اگرچه کرونا بین ما فاصله انداخته است، اما زبان فارسی ما را روز به روز به‌هم نزدیک‌تر می‌کند.

رهایی فرهنگ از قید جغرافیا 

سپس حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و استاد روابط بین‌الملل، با بیان این‌که امیدواریم با گسترش زبان فارسی بتوانیم صدای دیگری در این جهان حاکم کنیم، به تأثیر مثبت کرونا در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: ما در جهانی زندگی می‌کردیم که همه پدیده‌های اجتماعی در بند جغرافیا گرفتار شده بودند و برای گسترش خود موانع سختی را برای درنوردیدن فضاهای جغرافیایی داشتند، اما ما با وجود تمام مضرات فاجعه‌بار شیوع کرونا شاهد اتفاق مهمی در جهان و رها شدن پدیده‌های اجتماعی و بسیاری از فرهنگ‌ها از قید جغرافیا و امکان‌پذیری گسترش جهانی این پدیده‌ها از فرآیند فعالیت‌های مجازی بودیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه بیان کرد: یکی از موانع گسترش زبان فارسی در کشور ما، فقدان روش‌های تخصصی در گسترش و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان بود. ما دچار پاره‌ای مشکلات آموزشی و فناورانه آموزشی در این زمینه بودیم، اما امروزه با تدوین کتاب‌های درسی و شیوه‌های تخصصی آموزش فارسی به غیرفارسی‌زبانان زمینه‌ای فراهم شده که می‌توانیم همراه با تحول بزرگ در دنیای جدید نقطه عطفی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان داشته باشیم.

چندان آماده نرم‌افزارهای برخط نبودیم

در ادامه حسن ادیب حاج سلیمان، رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لبنان، گفت: یکی از مشکلات ما مربوط به برخط بودن است. عده‌ای از دانشجویان می‌خواهند از صفر شروع کنند، اما دانشگاه‌های ما چندان آماده تدریس برخط نبودند. حضور استاد و گفت‌وگوی او با دانشجو سر کلاس  اهمیت بسیاری دارد، به همین دلیل مجبور شدیم از دانشجویان بخواهیم یک تا دو روز از هفته‌ را به صورت حضوری سر کلاس بیایند تا مطالب برخط را به صورت حضوری توضیح دهیم.

رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لبنان مشکل بعدی‌شان را نبود کتاب درسی دانست و افزود: البته  کتاب‌های «مینا» و «شیراز» و آموزش‌های نوین در دانشگاه لبنان جزء منابع اصلی تدریس ماست و مشکلی با محتوای درسی خوب و حرفه‌ای نداریم و هر استادی که بیاید می‌تواند برنامه را پیش ببرد.

او همچنین پیشنهاد کرد «آزفا» به اپلکیشن تلفن همراه تبدیل شود تا آدم‌های معمولی هم  بتوانند وارد آن شوند.

کاهش گرایش نسل جدید به ایران‌شناسی

در ادامه تئا شورغای، رئیس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایوانه جاوا خیشویلی تفلیس، گفت: کاهش گرایش نسل جدید به ایران‌شناسی آشکار است و شیوع کرونا در این زمینه چندان مؤثر نیست، بلکه به فرایند نزولی این گرایش شدت بخشیده است.  تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی از ۱۲ تا ۱۵ نفر نوسان دارد.

شورغایا با اشاره به ابزارهای مختلف برای آموزش در دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها در این کشور در ادامه گفت: این بیماری علاوه بر مشکلاتی که دارد، بعضی خوبی‌ها نیز دارد؛ تمام دنیا به سمت آموزش مجازی رفته بود، اما ما یا عقب مانده بودیم یا حرکت‌مان کند بود که کرونا آن را تسریع کرد. همچنین مشخص شد در تدریس زبان فارسی از روش‌های مدرن تا اندازه مطلوب استفاده نمی‌شد و کرونا امتیاز استفاده از این شیوه‌ها را شفاف‌تر کرد.

او همچنین یکی از مشکلات را تدریس الفبا به صورت مجازی دانست و گفت: هیچ‌کدام از پلتفرم‌ها این امکان را نمی‌دهد که نوع حرکت حروف را به دانشجویان نشان دهیم و در این مرحله دانشجویان از نوشته‌های خود عکس می‌گیرند و برای استاد می‌فرستند.

توقف کلاس‌های زبان فارسی در پاکستان

سپس یوسف‌حسین خوشی، رئیس گروه زبان فارسی در بخش فارسی دانشگاه پیشاور پاکستان، با اشاره به بازنشستگی استادان زبان فارسی و این‌که او به تنهایی در بخش فارسی کار می‌کند، گفت: بعد از بازنشسته شدن استادان زبان فارسی، کلاس‌های دکترای زبان فارسی برگزار نمی‌شود، زیرا استاد زبان فارسی نداریم. تنها دوبار در سال در ترم بهار و پاییز دوره کوتاه‌مدت داریم. همچنین در خانه فرهنگ این دوره‌های کوتاه‌مدت برگزار می‌شود، اما متاسفانه در سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا، این دوره‌ها نیز با مشکل روبه‌رو شد و دولت اجازه برگزاری نمی‌دهد و در سال ۲۰۲۰ کلاس‌های کوتاه‌مدت را هم نداشتیم.

رئیس گروه زبان فارسی دانشگاه پیشاور با اشاره به کتاب‌هایی که در آن‌جا تدریس می‌شد، افزود: «شعر فارسی» یکی از کتاب‌هایی است که در پاکستان به زبان اردو ترجمه شده و پس از آن کتاب «آزفا» را تدریس کردیم که شکل نرم‌افزاری نبود که مجازی تدریس کنیم، اما دو کتاب دیگر که نرم‌افزارهای آن‌ها موجود است، «زبان فارسی» نوشته احمد صفارمقدم و «گام اول» مربوط به بنیاد سعدی است که در خدمت تمام فارسی‌آموزان است.

او در پایان پیشنهاد کرد کلاس‌های کوتاه‌مدت که به صورت کلاس‌های بازآموزی در تهران قبل از شیوع کرونا برگزار می‌شد، برای دانشجویان و استادان زبان فارسی رایگان باشد تا دانشجویان کشورهای مختلف بتوانند به صورت مجازی در آن شرکت کنند.

نیازمند صرف وقت بسیاری برای آموزش مجازی هستیم

نازیا بارانی، مسئول اتاق مطالعات ایران در دانشگاه سالامانکای اسپانیا، هم در این وبینار با بیان این‌که امسال با توجه به شرایط خاص کرونا تعدادی از واحدهای درسی دانشجویان زیادی نداشتند، بیان‌ کرد: خوشبختانه ما رکورد خوبی داشتیم و تعداد دانشجویان زبان فارسی به ۴۲ نفر رسید و در رشته فرهنگ و اندیشه ایرانی که ترم آینده ارائه می‌شود هفت نفر ثبت‌نام کرده‌اند که تا شروع ترم این تعداد افزایش می‌یابد.

بارانی با اشاره به این‌که مشکل استادان نداشتن اطلاعات کافی استفاده از تکنولوژی جدید بود گفت: تا دیروز تمام کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شد و ما نه تنها باید وقت زیادی را برای تولید محتوای مجازی اختصاص می‌دادیم، بلکه اطلاعات لازم را درباره نرم‌افزارهایی مثل گوگل میت، زوم و استودیوم به دست می‌آوردیم. از طرف دیگر با توجه به این‌که منابع آموزشی ما بیشتر برای کلاس‌های حضوری بود، وقت زیادی را برای تهیه منابع آموزشی مجازی اختصاص دادم و تصمیم گرفتم فایل‌های صوتی تصویری برای دانشجویان تهیه کنم تا هر وقت بخواهند، تماشا کنند. جلسات اول برای دانشجویان که با این روش جدید مجازی آشنا نبودند سخت بود، اما به تدریج خود را وفق دادند. 

ارتباط برخط کیفیت بهتری نسبت به غیربرخط دارد

در بخش دیگری از این نشست مجازی، علی تمیزال، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه سلجوق قونیه- ترکیه، گفت: آموزش زبان فارسی دانشگاه سلجوق در فضای مجازی به دلیل فقدان باند و سایت آموزش از راه دور به صورت غیرمستقیم و آفلاین است و ارتباطی بین دانشجو و استاد وجود ندارد و به همین دلیل در مهارت‌هایی مانند گفتن و خواندن که به هم وابسته‌اند، شاهد پیشرفت کمتری هستیم.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه سلجوق با ارائه پیشنهادی گفت: خواندن کتاب‌های زبان فارسی با صدای بلند باعث می‌شود هم تلفظ و هم مهارت شنیداری تقویت شود. ساخت بروشورهای توصیفی به زبان فارسی نیز در این زمینه مؤثر است و باعث می‌شود مهارت نوشتاری در آن تقویت‌ شود. ارسال فیلم کوتاه برای دانشجویان و خلاصه داستان فیلم به صورت شفاهی و کتبی موجب تقویت مهارت‌های گفتاری و نوشتاری می‌شود. همچنین ارسال متن فارسی و بازنویسی آن با واژه‌های مترادف تکلیف بسیاری خوبی است. در این تکلیف افزایش مهارت نوشتن و دایره واژگانی مدنظر قرار گرفته است. در این روش کلاس‌ها با نظارت و کنترل کمتری تشکیل می‌شود و تنها برای کسانی مفید است که تشنه آموختن هستند و از هر راهی خواهان یادگیری بیشتر هستند. دنیای آموزش امروز درحال تحول است و آموزش زبان فارسی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از ظرفیت پخش زنده اینستاگرام بهره گرفتیم

در ادامه احسان الله شکرالهی، رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی هند، گفت: زبان فارسی در هند هم به صورت حضوری و هم مجازی بود، اما کرونا باعث شد از ظرفیت‌های آموزش مجازی بیشتر بهره‌مند شویم. ما بر اساس برنامه درسی، متناسب با نیاز دانشگاه‌های هند پرکاربردترین متون را شناسایی و شروع به خواندن آن‌ها کردیم و متوجه این واقعیت شدیم که نیاز امروز هند این است که متون ادبیات فارسی در معرض دیدن و شنیدن قرار گیرد و بر این اساس با آزمون و خطا پیش رفتیم.

او افزود: ابتدا برنامه‌هایی را ضبط و منتشر می‌کردیم، اما به مرور متوجه شدیم ظرفیت ذخیره تلفن همراه مشکلاتی برای ما به وجود می آورد و اجازه پیشرفت کار را به ما نمی‌دهد، بنابراین تغییر رویه دادیم و از قابلیت پخش زنده و ضبط اینستاگرام استفاده کردیم و تا امروز بیش از ۶۰ جلسه بوستان‌خوانی، ۴۰ جلسه گلستان‌خوانی و ۲۴ جلسه غزل سعدی داشته‌ایم و از دیروز شروع به خواندن رباعیات خیام کردیم و ارتباط روزانه‌ای با دانشجویان سطوح مختلف ادبیات فارسی در هند داریم. البته این ویژگی را اینستاگرام به ما داده که بسیاری از علاقه‌مندان از کشورهای مختلف دنیا به ما اضافه می‌شدند و ما باید این رویه را ادامه دهیم.

مشکلات تدریس مجازی در هند

سپس عین الحسن، رئیس دانشکده زبان‌های خارجی استاد گروه فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو، درباره مشکلات تدریس برخط در دانشگاه‌های هندوستان گفت: قبلاً با تدریس برخط آشنا بودیم، اما مجبور نبودیم آموزش‌های غیرحضوری را دنبال کنیم و شیوع کرونا نظام آموزشی دانشگاه‌ها و سیستم سراسر کشور را تحت تأثیر قرار داد. من مسئولیت دانشکده زبان‌ها را به عهده دارم و در زمینه آموزش زبان‌های خارجی به‌خصوص درباره زبان عربی، فارسی، پشتو، اردو، چینی، ژاپنی و کره‌ای مشکلات زیادی داریم؛ ۸۰ درصد کسانی که در دانشگاه ما فارسی یاد می‌گیرند غیرمسلمان هستند و حتی خط هم نمی‌دانند. بنابراین برای بچه‌های سال اول غیرمسلمان که اردو و خط نمی‌دانند، ببینید چقدر برای ما دشوار است که ما باید از الفبا شروع کنیم بدون آن‌که یک تخته سیاه یا سفید داشته باشیم.

این استاد زبان فارسی دانشگاه هند خاطرنشان کرد: روش تدریس مجازی برای دانشجوی لیسانس خوب نیست و به او ضربه می‌زند. معمولاً خانواده‌های دانشجویانی که این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند تسلطی به این مباحث ندارند و بزرگترین مشکل خانواده‌ها با همکاران ما این است که مطالب تدریس را می‌خواستند و استاد باید در قالب فیلم مطلب را بارگذاری و چندساعت برای بارگذاری صبر کند و گاهی با بروز مشکل در اینترنت نتیجه‌ای ندارد.

او با اشاره به مشکل دیگر بیان کرد: دانشجویان سال آخر به دلیل این‌که استاد خود را سال آینده نمی‌بینند، چندان به دروس فضای مجازی اهمیت نمی‌دهند، در نتیجه ۵۰ درصد دانشجویان اینترنت را باز نمی‌کنند. بعضی از استادان هم سواد آموزش مجازی ندارند و نمی‌توانند یک فیلم باکیفیت بگیرند و چگونگی تنظیم دوربین را نمی‌شناسند. بنابراین استادان باید زمان بگذارند و از امکانات دانشگاه استفاده کنند و سر کلاس دوربین را باز و از همان‌جا تدریس کنند. از سوی دیگر خانواده‌ها حتی در روزهای تعطیل از ما درس می‌خواهند و انتظار دارند بدون محدودیت زمانی استادان در اختیارشان باشد.

آموزش برخط زبان فارسی چندان موثر نیست

در ادامه سعید صفری، استاد زبان فارسی و فرهنگ ایران دانشگاه بلگراد، در بخشی از سخنان خود گفت: به‌طور شخصی با وضعیت پیش‌آمده در آموزش زبان فارسی چندان همدل نیستم، مشکلات زیادی پیش رو می‌بینم و شاید آموزش آفلاین بهتر از برخط باشد، چون آموزش برخط پاسخگوی نیاز ما نیست و همین الان که صحبت می‌کنیم اختلالی به وجود آمد و این اختلال در سایر کلاس‌های ما نیز به وجود می‌آید. آموزش زبان فارسی به صورت برخط به نظرم چندان موثر نبوده و این مشکل وجود دارد. باید واقع‌بین باشیم. البته در کنار این، تولید محتوا، پادکست آموزشی و ویدئوهای زیادی داشتیم و این یکی از مزیت‌های کار در شرایط کروناست که دانشجویان از آن استفاده می‌کنند.

تعطیلی درس زبان فارسی با وجود استادان سلفی‌مسلک در تونس

در ادامه منصف حامدی، دکترای فلسفه از دانشگاه تونس و دکترای فلسفه دانشگاه جامعه المصطفی، با بیان این‌که بعضی مشکلات زبان فارسی به کرونا ارتباط دارد و بعضی خیر گفت: مهم‌ترین مشکلی که در دانشگاه الزیتونه تونس با آن مواجه شدیم ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی است. متأسفانه با این‌که سالانه بیش از ۱۵۰ دانشجو در مقطع کارشناسی در دانشگاه الزیتونه داشتم، بعضی از استادان سلفی‌مسلک تدریس زبان فارسی را متوقف کردند.

حامدی افزود: با توجه به این‌که زبان فارسی از سال ۲۰۱۲ به بعد به عنوان یک درس اختیاری تدریس می‌شود، بعضی از دانشگاه‌ها در زمان کرونا از جمله دانشگاه کارتاژ کل درس‌های اختیاری از جمله زبان فارسی را تعطیل کردند. قبل از کرونا در کارتاژ من دو کلاس زبان فارسی با ۴۲ دانشجو داشتم که الان تعطیل شده است. همچنین در دانشگاه منوبه درس‌های اختیاری را کم کردند که قبل از کرونا در منوبه سه کلاس با ۵۴ دانشجو داشتم که تنها دو کلاس با حدود ۲۲ دانشجو دایر شد. موضوع دیگر این است که تدریس مجازی چندان موفق نبوده و دانشجو تمایل چندانی به ادامه تحصیل به این روش ندارد.

آماده آموزش مجازی در دوران کرونا بودیم

در ادامه، حجت‌الاسلام علی محسنی، مدیر مدرسه المهدی جامعه المصطفی تونس، گفت: جامعه المصطفی سابقه‌ای دیرینه در زمینه زبان فارسی دارد و تجربیات بسیار خوبی در این زمینه فراهم کرده است. یک دهه قبل از وجود کرونا آموزش مجازی را آزمایش کردیم و این کرونا برای ما تأثیر چندانی نداشت، چون به سرعت توانستیم ریل را تغییر دهیم و از تجربه یک دهه قبل خود بهره بردیم. در حال حاضر تمام آموزش‌های ما مجازی است و تقریباً ۱۵۲۰ زبان‌آموز از ۶۴ کشور داریم و مشکلی نداشته‌ایم.

محسنی اظهار کرد: مشکلی که پیش می‌آید بیشتر مربوط به قطعی اینترنت و فقدان پهنای باند کافی برای زبان‌آموز است که موجب بروز اختلالاتی می‌شود، البته ما این مشکلات را تقریباً حل کردیم، چون محیط کار ما ادوبی کانکت هست و اگر از آن پاسخ نگیریم سریع با هماهنگی قبلی از گوگل میت یا زوم استفاده می‌کنیم و اجازه قطع آموزش برخط را نمی‌دهیم.

مدیر مدرسه المهدی جامعه المصطفی درباره کتاب‌های تألیف‌شده در حوزه زبان فارسی گفت: همان‌طور که می‌دانید جامعه‌المصطفی در زمینه نگارش کتاب‌های مربوط به زبان فارسی راندمان خوبی از خود نشان داده است و دو سری کتاب دارد که کتاب‌های قبلی اسلامی و مربوط به طلاب خودمان است و کتاب‌های دیگری که مربوط به مخاطب عام است و حدود ۱۳ کتاب چاپ شده و در اختیار عزیزان قرار گرفته که الان ۱۴ دانشگاه دیگر در حال تدریس آن‌ها هستند. به دلیل تکلیف‌محور بودن کتاب‌ها، در حوزه شنیدن و گفتن جهش داشتیم و خیلی بهتر از محیط حضوری بوده است، چون بهتر شنیدن باعث بهتر گفتن می‌شود.

محسنی گفت: ما تقریباً هفت دوره از ۱۲۰ تا ۵۰۰ ساعته حتی برای زبان‌آموزان آزاد طراحی کرده‌ایم و الان محدودیتی در پذیرش نداریم و از کشورهای مختلف برای یادگیری زبان فارسی به صورت برخط می‌توانند به ما مراجعه کنند و با کمترین هزینه این زبان را یاد بگیرند.

ضرورت توجه به کشورهای آفریقایی غیرعربی

در ادامه علی عبدالله مرزوقی، معاون دفتر مطالعات تاریخ و اندیشه سیاسی معاصر در دانشگاه کنیا، گفت: دور جدید کلاس‌های رایزنی کنیا بعد از وقفه یک‌ساله ایجاد و به صورت مجازی از سطح نوآموز در تاریخ دوم تیر ۱۳۹۹ با سخنرانی سفیر آغاز شد و بعد از پنج ماه و ۱۲۰ ساعت تدریس در تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۹ به پایان رسید. در پنج سال گذشته اهتمام خوبی از سمت رایزنی فرهنگی و زبان فارسی در کنیا ایجاد شد که در آینده شاهد برکات آن هستیم. یک هفته بعد از اعلام اولین مورد کرونا در کنیا تمام مراکز آموزشی خصوصی و دولتی در تمام مقاطع تعطیل شد و به ناگزیر به سمت استفاده از فضای مجازی رفتیم و بنیاد سعدی به ما پلتفرم آدوبی کانکت را معرفی کرد که ویژگی اصلی آن تخته نگارش مجازی است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: اگر به کشورهای آفریقایی غیرعربی بها ندهیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی نکنیم، توقع داشتن از آن‌ها امری غیرمنطقی و غیرعقلایی است.

در پایان این نشست مجازی نیز اما میلکوویج، رئیس دپارتمان شرق‌شناسی دانشگاه بلگراد-صربستان، به زبان انگلیسی گزارش خود را ارائه داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

۳۰ نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان برنامه‌ریز شهری همدان در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، با ارائه ی ادله ای مبنی بر وجودِ ایرادتی در طرح جامع شهری که بافت تاریخی و زیست محیطی همدان را دچار آسیب می کند، درخواست کرده اند تا با ارائه سیاست‌های کارشناسی و علمی، فرآیند تهیه و تصویب طرح جامع شهر همدان را به مسیر منطقی خود برگرداند.

به گزارش ایسنا، برخی از کارشناسان معماری و شهرسازی همدان ۳۰۰ ایراد به طرح جامعِ این شهر گرفته‌اند، ایرادهایی که علاوه بر مشکلات شهری، مسایلِ میراثی و محیط زیستی را نیز در برمی‌گیرد، به اندازه‌ای که به اعتقاد این کارشناسان حتی بافت تاریخی همدان یا تک بناها و آثار ارزشمند شهری در این طرح جامع، دیده نشده‌اند.

نمونه‌ی بارزِ این بی‌توجهی به بافت تاریخی همدان را می‌توان داستانِ ادامه‌داری دانست که از دوره‌ی پهلوی آغاز شده بود؛ با تخریب «قلعه کهنه» باقی مانده از دوره‌ی صفویه در دوره‌ی پهلوی و ساختِ زندانی جای آن، داستان آغاز شد و پس از آن با مطرح شدنِ بحثِ خروج مراکز نظامی و زندان‌ها از داخل شهر در دهه‌ی ۸۰، این بنا که دیگر در  محدوده بافت تاریخی همدان قرار گرفته بود تخلیه و به اداره‌ی مخابرات همدان واگذار شد.

از آن زمان به بعد، به طور مداوم برای راه‌اندازیِ پروژه‌های مختلفی حواله می‌شد، تا سرانجام و در یکی از آخرین پیشنهادها در دهه ۹۰، بحثِ ساختِ «اسکای مال» در زمینِ ۹ هزار متری آن و درست در کنار دو بیمارستان و مشرف به بافت تاریخی همدان مطرح شد، تا با ساختِ مجتمعی ۱۴ طبقه آن زمین نیز به نوایی برسد، حتی بدون نظارتِ میراث  فرهنگی، زمینِ آن خاکبرداری هم شد اما این اقدام باعثِ بالا گرفتنِ اعتراضاتِ فعالانِ میراثی و محیط زیستی شد و در ساخت‌وسازهایِ شهری به یک چالش تبدیل شد، در نهایت اساتید شهرسازی و معماری دانشگاه‌های همدان به این نتیجه رسیدند که بافت تاریخی همدان در طرح تفصیلی و جامع شهری دیده نشده و همین اتفاق به مرور به بافت قدیمِ شهر آسیب وارد می‌کند و حتی بیش از ۳۰۰ مورد ایراد در طرح تهیه شده وجود دارد.

در این میان به دلیل قرار نگرفتن مصوبه‌ی«گرفتنِ استعلام از میراث فرهنگی در زمانِ صدور مجوزهای مختلف در بافتِ تاریخی» در طرحِ جامعِ همدان؛ اضافه شدنِ این مصوبه برای تشخیص دقیقِ بافتِ تاریخی همدان در محدوده‌ی رینگ اول و دوم شهر نیز مورد اعتراض قرار گرفت. آن طرح حتی تپه پیسا یا کاسی‌ها به عنوان مهمترین، تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین تپه‌ی همدان را فقط در حدِ یک لکه‌ی تاریخی دیده که هیچ جایگاهِ دقیقی در طرح جامع همدان ندارد.

بنابراین ۳۰ نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان برنامه‌ریز شهری در نامه‌ای به اسلامی – وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور – نسبت به این اتفاق اعتراض کرده‌اند.

در آن نامه آمده است: «تهیه طرح جامع شهر همدان در قرارداد اداره کل راه و شهرسازی همدان با یک شرکت خصوصی، محول شده و اکنون نیز مراحل پایانی تدوین را سپری می‌کند. با توجه به اثرات بلند مدت طرح  جامع در شهرها و حساسیت موضوع ضروری دانستیم ابهامات فنی متعدد موجود در طرح مزبور و دغدغه‌های کارشناسی پیرامون طرح تدوین شده را با جنابعالی به عنوان مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در میان بگذاریم و از جنابعالی به عنوان رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران انتظار می‌رود مجدانه پیگیر موضوع شوید.

برخی از مسائل کلی پیرامون طرح، ذیلا اشاره می‌شود؛

۱- بر اساس مبانی بنیادین تئوری‌های توسعه پایدار و رشد هوشمند شهری دو مفهوم حائز اهمیت است اولا توسعه کالبدی شهر زمانی باید محقق شود که همه ارکان توسعه اعم از اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، اجتماعی و غیره به صورت متوازن رشد کرده باشند و ثانیا سیاست توسعه کالبدی باید با هدایت توسعه به گستره‌های موجود شهری و پرهیز از گسترش به سوی پیرامون و اراضی زراعی، استفاده حداکثری از اراضی لم یزرع موجود در درون محدوده، نوسازی و بازسازی مناطق متروک و فرسوده و احیا و باز زنده‌سازی بافت فرسوده باشد.

این دو مفهوم با اهمیت اگر در توسعه شهرها مد نظر قرار نگیرد، رشد شهرها لاجرم به گسترش حاشیه نشینی خواهد انجامید. با توجه به پژوهش‌های پیشین صورت گرفته، شهر همدان دارای ظرفیت‌های کالبدی نسبتا گسترده درون محدوده است، ضمن آنکه توازن در ارکان مختلف توسعه در شهر همدان محل تردید جدی است. بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائل در راستای پیامدهای منفی پراکنده روئی شهر، رشد حاشیه نشینی خواهد بود و طرح جامعی که علی‌الاصول باید با هدف کاهش پراکنده روئی شکل بگیرد، خود عامل اصلی ایجاد پراکندگی شهری خواهد شد.

۲-  الحاق شهرها و روستاهای پیرامون محدوده به شهر، اگر مبنای کارشناسی دقیق نداشته باشند باعث مخدوش شدن هویت این سکونتگاه‌ها و تبدیل این مناطق به حاشیه شهر خواهد شد، ضمن آنکه موجب از بین رفتن اراضی مرغوب کشاورزی نیز می‌شود.

مستحضرید کشاورزی شهر همدان از گذشته به عنوان موتور اصلی محرک اقتصاد شهر وجود داشته اما از دو دهه پیش اراضی کشاورزی به نصف کاهش پیدا کرده و با توسعه‌های پیش بینی شده این روند همچنان ادامه خواهد داشت، ضمن آنکه شرکت مهندسین مشاور شهر همدان را به عنوان شهر خدماتی در طرح جامع اطلاق کرده است. بدیهی است بدلیل مسائل پایداری و امنیت غذایی یکی از اهداف اصلی برنامه‌ریزان شهری حفظ اراضی مرغوب کشاورزی و باغات ارزشمند هستند که ظاهرا نادیده گرفته شده‌اند.

۳- حضور شهروندان در عرصه تصمیم‌گیری و نزدیکی و هماهنگی آنان با مسئولان و متخصصان، در دستیابی هر چه سریعتر به خواسته‌ها و نیازهای‌شان از طریق فرآیند شهرسازی مشارکتی میسر می‌شود. بدیهی است عدم مشارکت مردم در برنامه‌ریزی شهری و عدم توجه به نظرات ایشان، به عدم تحقق اهداف بلند مدت طرح جامع منجر خواهد شد. متاسفانه نه تنها مشارکت مردم در این طرح‌ها وجود نداشته بلکه تصمیمات اصلی طرح جامع شهری به صورت خلق‌الساعه با فشارهای گسترده سیاسی در حال انجام است.

به طوری که یک روز تصمیم آن است شهر از یک سو گسترش یابد و بعد از جلسه چند مدیر تصمیم گرفته می‌شود شهر از سمت و سوی دیگری رشد کند. این مسائل احتمال وجود رانت اطلاعاتی و فساد برخی افراد مطلع از طرح را در ذهن متبادر میکند که نیاز است، نهادهای نظارتی جدا به این موارد ورود کند.

۴- جمعیت و سرانه‌های جمعیتی و پیش‌بینی جمعیت افق طرح، مسئله‌ای بسیار مهم در تدوین طرح جامع شهری است. مسئله‌ای که به نظر نمی‌رسد دقت لازم روی آن صورت گرفته باشد. جمعیت شهر همدان بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرجع رسمی این حوزه ۵۵۴۴۰۶ نفر در سال ۱۳۹۵ است. نگاه تک بعدی و ساده‌انگارانه به مسئله سرانه جمعیتی در شهرسازی یکی از ایرادات عمده در طرح مذکور است. به طوری که مدیران تصور می‌کنند با تقسیم مساحت محدوده بر جمعیت و مقایسه آن با سرانه شاخص شهرهای دیگر به همین راحتی می‌توان به لزوم رشد شهر یا عدم رشد آن پی برد. مستحضرید همین نگاه‌های تک بعدی و غیر اصولی به مسائل از جمله علت‌های اصلی حاشیه نشین شدن بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور شده است. در حالی که توجه به ماهیت پیچیده و پویایی شهر و تاثیر انواع متغیرها بر یکدیگر در شهرسازی از ضروریات است.

۵- تعدیل قیمت مسکن یکی از توجیهات رشد بدون اصول شهر توسط مسئولان قلمداد شده است. کاهش قیمت مسکن نیازمند تعدیل مولفه‌های بنیادین رشد قیمت مسکن است و تا زمانی که مسائل پایه‌ای در زمینه قیمت مسکن حل نشود، انتظار حل این مشکل کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد. ضمن آنکه تعدیل قیمت مسکن با تصمیم‌سازی همه جانبه اقتصادی، فنی، سیاسی، اجتماعی و البته کالبدی محقق خواهد شد نه صرفا با هزینه از کالبد شهرها، که در این صورت اثرات جبران ناپذیری به ساختار فضایی شهرها وارد خواهد نمود. البته این موضوع چند بار هم قبلا در سیاست‌های مختلف تجربه شده است و اثرات بسیار کوتاه مدت و مقطعی در قیمت مسکن ایجاد کرد اما ساختار فضایی شهرها را دچار مشکل نمود.

موارد فوق صرفا برخی از نگاه‌های کلی در فرآیند تهیه طرح جامع شهر همدان است و در جزئیات طرح موارد متعددی از مسائل غیر فنی و علمی و تصمیمات بدون مطالعات علمی دقیق وجود دارد که در زمان دیگری مورد بحث قرار خواهد گرفت. مجددا از جنابعالی درخواست داریم با ارائه سیاست‌های کارشناسی و علمی، فرآیند تهیه و تصویب طرح جامع شهر همدان را به مسیر منطقی خود برگردانید.

اسامی امضا کنندگان این نامه نزد ایسنا محفوظ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان ضمن اشاره به اهمیت مسئله‌محور بودن و توجه به نیازهای واقعی جامعه در انجام پژوهش‌ها، تأکید کرد: یکی از چالش‌های بزرگ در این حوزه، افزایش بسیار زیاد هزینه‌ها است و در این بخش نیازمند حمایت بیشتر خیرین پژوهش هستیم.

دکتر پروانه افشاریان در گفت‌وگو با ایسنا، به همه‌گیری بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: پژوهشگران باید این انعطاف‌پذیری را داشته باشند تا در بحران‌ها، متفاوت‌تر عمل کنند. به عنوان مثال، همکاران پژوهشگاه رویان به محض بروز این مشکل در کشور، بخشی از توان پژوهشی خود را در اختیار بخش تشخیص مولکولی قرار دادند تا بتوانند نیازهای مردم و جامعه را تأمین کنند.

وی افزود: دستگاه‌های گران‌قیمت و تجهیزاتی که در پژوهش‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، بلافاصله به بحث کووید ۱۹ اختصاص داده شدند. چند نفر از همکاران و محققین تمام مدت بصورت داوطلبانه در این آزمایشگاه همکاری داشتند. همچنین برخی از پژوهشگران رویان به صورت داوطلبانه در تعطیلات عید به تیم سلول‌درمانی پیوستند.

افشاریان تأکید کرد: اگر پژوهش‌ها مسئله‌محور بوده و در راستای حل مشکلات و نیازهای جامعه انجام شوند، می‌توانیم بگوئیم پژوهشگر درحال انجام کاری است که مشمول این حدیث پیامبر اکرم (ص) می‌شود که “فرشتگان بال‌های خویش را زیر پای کسانی که در مسیر کسب علم و دانش حرکت می‌کنند، می‌گسترانند.”

پژوهش صرف، بی‌عدالتی در حق جامعه

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان گفت: پژوهشگر نباید تنها به‌دنبال انجام یک کار پژوهشی صرف باشد و این کار، بی‌عدالتی در حق مردم بوده و موجب اتلاف بودجه، زمان و نیروی انسانی می‌شود. اگر پژوهش‌ها براساس نیاز جامعه باشند، مطمئناً در درجه اول شامل حمایت خداوند می‌شوند و خود پژوهشگر نیز از کاری که به ثمر رسیده است، احساس لذت کرده و انگیزه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به مشکل بودجه در انجام تحقیقات افزود: یکی از چالش‌های بزرگ که در حوزه پژوهش با آن مواجه هستیم، افزایش بسیار زیاد هزینه‌ها است، به‌خصوص در بخشی که به شکل ارزی تهیه می‌شود و این مسئله، هزینه‌های انجام پژوهش‌ها را بسیار افزایش داده است. در شرایط کنونی با افزایش نرخ ارز، اثرات تحریم بیشتر احساس می‌شود. در این زمینه نیازمند حمایت بیشتر خیرین پژوهش هستیم و امیدواریم ما را همراهی و کمک کنند.

تاثیر تحریم‌ها در روند پژوهش

افشاریان خاطر نشان کرد: تحریم و افزایش نرخ ارز اگرچه تهدیدی برای پژوهش محسوب می‌شود، اما در عین حال فرصتی برای پژوهشگران کشور ایجاد کرده است. تهدید می‌تواند تبدیل به یک فرصت شود و این موضوع بستگی به این دارد که چطور به تهدید نگاه شود. نگاه مثبتی به تولیدات داخل بوجود آمده است که منجر به شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان متعدد در کشور شده و این شرکت‌ها با قوت و قدرت بیشتری محصولات خود را تولید و در اختیار بازار داخلی قرار می‌دهند.

وی افزود: به عنوان مثال، اوایل دهه ۹۰ به چند ماده پژوهشی (فاکتور رشد سلولها در محیط خارج از بدن) با ‌قیمت بالا برای انجام تحقیقات نیاز داشتیم و هر ویال بسیار کوچک آن، چند صد دلار قیمت داشت. همکاران پژوهشگاه رویان به این نتیجه رسیدند که توانمندی تولید این مواد را دارند و با حمایت صنایع نوین وزارت صنعت، معدن و تجارت، این کار با موفقیت انجام شد یا مثال دیگر که حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از طرح پژوهشی جداسازی سلول های بنیادی از نمونه خون بند ناف، منجر به تأسیس شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان شد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان تأکید کرد: بها دادن به پژوهش‌های داخل باعث می‌شود منِ پژوهشگر زمانی که می‌بینم تولیداتم با رعایت همه استانداردهای لازم برای تولید، به سمت تجاری‌سازی پیش می‌رود و قرار است در بازار داخلی عرضه شده و با نمونه‌های خارجی رقابت کند، با انگیزه بیشتری کار می‌کنم. البته امیدواریم این توجه و حمایت از پژوهش در کشور و تولید داخل تنها بخاطر افزایش نرخ ارز نبوده و ادامه پیدا کند.

افشاریان افزود: در همه کشورها، دولت همه سازمان‌ها را موظف می‌کند که بخشی از بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند. در ایران، این مسئله در بعضی از سازمان‌ها رخ داده و در برخی دیگر از سازمان‌ها به دلیل مشکلات مختلف، این اتفاق روی نداده است. امیدوارم سیاستمداران کشور این موضوع را مدنظر داشته باشند که هرچه به پژوهش‌های داخل کشور بهای بیشتری بدهند، علاوه بر رفع نیازهای کشور، منجر به کارآفرینی بیشتر خواهد شد. در این شرایط، هم پژوهشگر وظیفه دارد نیاز جامعه را به درستی شناسایی کند و هم مجموعه‌های سیاست‌گذاری در سطح کلان، وظیفه دارند از پژوهش و پژوهشگران کشور حمایت کنند.

نمی‌توانیم تولید مقاله را امر نابجایی بدانیم

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان گفت: نمی‌توانیم تولید مقاله را امر نابجایی بدانیم. تولید مقاله از نظر افرادی که در حوزه مدیریت دانش کار می‌کنند، پایه اولیه تولید محصول یا خدمت است، اما یک پژوهشگر نباید تنها به تولید مقاله اکتفا کند. اگر منِ پژوهشگر بدانم محصولی که تولید کرده‌ام، در کشور مورد حمایت قرار می‌گیرد، مطمئناً به سمت تولید محصول حرکت می‌کنم و کنام هم باید به این تفکر پژوهشگر کمک ‌کند. معتقدم اگر کنام بر این نکته تأکید کند که تولید محصول مهم نیست، خواه ناخواه روی ذهن پژوهشگر تأثیر گذاشته و فقط به سمت تولید مقاله هدایت می‌شود. برای تولید محصول در ابتدا نیاز به انباشت دانش داریم که بصورت چاپ مقاله ظهور پیدا میکند.

وی افزود: این مسئله در فرم‌های ارتقاء اعضای هیئت علمی هنوز به صورت پررنگ دیده نشده است که اگر یک عضو هیئت علمی، محصولی تولید کرد و مورد تأیید قرار گرفت، این محصول به اندازه ۵ تا ۱۰ مقاله امتیاز داده شود. البته ما در پژوهشگاه رویان این کار را انجام داده‌ایم و در ارزش‌یابی سالیانه اعضای هیئت علمی پژوهشگاه، تولید محصول در حد ارائه چند مقاله دیده شده است.

اخلاق در پژوهش به یک واحد درسی اجباری تبدیل شود

افشاریان با اشاره به اهمیت رعایت اخلاق در پژوهش گفت:  وقتی مسئله‌ای آموزش داده نمی‌شود، چطور می‌توان انتظار داشت که این موضوع رعایت شود؟ معتقدم اخلاق در پژوهش نیازمند آگاهی دادن و آموزش است و اگر جای مسئولین وزارت علوم بودم، آن را در همان سال نخست دانشگاه، تبدیل به یک واحد درسی اجباری می‌کردم.

وی افزود: کمیته اخلاق در پژوهشگاه رویان بسیار فعال است بطوری که طرح‌های پژوهشی بعد از تصویب علمی تا زمانی که توسط این کمیته تأیید نشوند، مجوز شروع فعالیت ندارند. جلسه‌های مداومی بین مدیر گروه اخلاق پزشکی با مدیران سایر گروه‌ها برگزار می‌شود. فرم‌های کمیته اخلاق مرتب به‌روز رسانی می‌شوند و دانشجویان پژوهشگاه از بدو ورود با بحث رعایت اخلاق در پژوهش آشنا و به آنها آگاهی‌های لازم داده می‌شود.

افشاریان تأکید کرد: افراد باید به صورت عملیاتی با بحث اخلاق در پژوهش آشنا شوند و اگر این موارد در هر سازمانی که کار پژوهشی می‌کند به‌درستی رعایت شود، پژوهشگران جوان، استاندارهای لازم در زمینه اخلاق پژوهش را فراگرفته و رعایت می‌کنند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان گفت: سیستم‌های نظارتی هم باید در این زمینه دخالت کنند و اگر پژوهشگری از روی ناآگاهی مرتکب خطایی شد، وظیفه سیستم است که به موقع این خطا را شناسایی کند. آگاهی دادن صحیح و در گام بعد، نظارت دقیق و مستمر در این حوزه می‌تواند زمینه را برای تقلب و داده‌سازی علمی بسیار محدود کند بطوری که با آموزش صحیح این گونه تقلب ها بصورت نپذیرد و با نظارت مستمر جلوی مواردی که به اجرا رسیده است، گرفته شود.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: اگر دخالت دولت در توزیع ماشین آلات کشاورزی برداشته شود قیمت ماشین آلات کشاورزی ۱۰ درصد ارزان می شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا نامی در نشست خبری که با موضوع ” بررسی مشکلات مکانیزاسیون کشاورزی” برگزار شد با بیان اینکه بنیاد ملی گندمکاران نامه ای به ما ارسال کردند و ما را به گرانفروشی و ایجاد فضای غبار آلود در نظام اقتصادی متهم کردند، گفت: انتظار داریم کسانی که در کسوت ریاست بخش کشاورزی و همچنین ریاست مرکز مکانیزاسیون کشاورزی قرار دارند تفاوت گرانفروشی و تورم را بدانند.

وی ادامه داد: تورم به گرانفروشی ارتباطی ندارد. وقتی مولفه های تولید افزایش بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی داشته چه راهی داریم جز اینکه با سود حداقلی ادامه دهیم. آستانه سود واحدهای تولید ماشین آلات کشاورزی به شدت کاهش پیدا کرده است و اثر آن وقتی خودش را نشان می دهد که انحراف از سرمایه گذاری رخ دهد. ما گرانفروش نیستیم ما خودمان هم گران می خریم. اگر افرادی مدعی حمایت از بخش کشاورزی هستند به بخش های دیگر هم توجه کنند. سهم ماشین آلات کشاورزی در قیمت تمام شده یک کیلو گندم ۵ درصد است ۹۵درصد باقی مربوط به نهاده های کشاورزی است. چرا مسئولین مربوطه به کودی که ۵۰۰ درصد گران شده است ایراد نگرفته اند؟ 

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی اضافه کرد: مشکل امروز ما دخالت دولت با عنوان سهمیه بندی و توزیع مناسب ماشین آلات کشاورزی پشت شعار حمایت از کشاورز است. ترکیبی از دلالان بخش خصوصی و کارگزار دولتی باعث ایجاد انحراف ماشین آلات کشاورزی به بازار آزاد شده اند. وقتی تراکتور از چرخه توزیع جهادکشاورزی به دست کشاورز برسد کشاورز به آن نیاز دارد و آن را وارد بازار آزاد نمی کند زیرا اگر بفروشد باید آن را گرانتر خریداری کند.

به گفته وی هر شهرستانی سهمیه برای دریافت ماشین آلات کشاورزی دارد ولی این سهمیه ها به دست کشاورز واقعی نمی رسد.

وی تصریح کرد: نه میزان زمین های زیر کشت دوبرابر شده و نه مشکلی برای واحدهای تولیدی ایجاد شده است اما اتفاقی که افتاده این است که کشش این کالا افزایش یافته است. وقتی قیمت کالایی واقعی باشد کششی ایجاد نمی شود.

نامی با اشاره به اینکه اقلامی که  یارانه از جانب دولت دریافت نمی کنند شامل نرخ گذاری نمی شود و نرخ این کالاها براساس خود اظهاری تولیدکننده، تعادل بازار عرضه و تقاضا و رقابت بین تولیدکنندگان تعیین می شود، گفت: تریلی، گاوآهن و سمپاس بیش از ۵۰ سال است که در کشور ساخته می شود و یک بخش کوچکی از آن هم حمایتی نیست. چگونه وقتی هیچ حمایتی در این بخش نمی شود به تولیدکنندگان گفته می شود که محصولاتشان را با چه قیمتی بفروشند؟

 وی در پایان گفت: اگر دخالت دولت در توزیع ماشین آلات کشاورزی برداشته شود قیمت ماشین آلات کشاورزی ۱۰ درصد ارزان می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

وزیر نیرو با اشاره به بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده، زمین‌گرمایی و غیره، وزارت نیرو به‌منظور تحقق سیاست‌ها و اسناد بالادستی در برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران و ایجاد تحول در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، اقدامات خوبی را برنامه‌ریزی کرده است.

به‌گزارش ایسنا، رضا اردکانیان امروز چهارشنبه در پیام ویدئویی به پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی و دومین جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان اینکه امیدوارم نتایج گفتگوها و تعاملات دراین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی بتواند افق جدیدی در مسائل انرژی کشور بگشاید، اظهار کرد: امروزه اهمیت انرژی در عرصه بین‌المللی و توسعه کشورها دوچندان شده است. از مهم‌ترین رفتارهای دهه‌های پیش رو، توسعه‌ استفاده از برق به‌عنوان جایگزین برای سایر حامل‌های انرژی است، به‌گونه‌ای که ظرفیت تولید و مصرف برق به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی افزود: یکی از رخدادهای مهم حوزه انرژی، تامین وجه غالب برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک است؛ اگرچه نفت و به‌خصوص گاز طبیعی همچنان در فضای گسترده‌ی نیاز به انرژی حضور فعال دارند ولی نقش تبدیل آنها به کالا، همچون محصولات پتروشیمی وجه پررنگ‌تری در عرصه نفت و گاز خواهند بود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر بازار انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز چارچوب سیاست‌های حاکم، به‌سرعت درحال‌توسعه و پیشرفت بوده و تحقق ۱۷۷ گیگاوات ظرفیت نصب‌شده‌ی جدید با سرمایه‌گذاری جهانی بیش از ۲۸۲ میلیارد دلاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۹ میلادی (با ۱% افزایش نسبت به سال قبل از آن) مجموع ظرفیت جهانی نصب‌شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به دو هزار و ۵۳۳ گیگاوات رسیده است.

به گفته اردکانیان، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به ترتیب با ۶۲۲ و ۵۸۴ گیگاوات بیشترین ظرفیت را در بین منابع انرژی‌های تجدیدپذیر به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در سناریوی نقشه راه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در سناریوی نقشه راه انرژی‌های تجدیدپذیر (REmap) که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) ارائه شده، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر “تا سال۲۰۳۰ میلادی می‌تواند به بیش از ۳۰ درصد در سبد انرژی دنیا” برسد که این امر در سایه تکنولوژی‌هایی که در حال حاضر در دسترس هستند امکان‌پذیر است که “افزایش بهره‌وری انرژی و همچنین بهبود دسترسی به انرژی می‌تواند سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در ترکیب انرژی جهانی به ۳۶ درصد هم برساند”.

وزیر نیرو تصریح کرد: جهان در حال تحول در بخش انرژی از یک سیستم مبتنی بر انرژی‌های فسیلی به سیستمی متشکل از انرژی‌های تجدیدپذیر است و تقریباً هر کشوری متناسب با محدوده جغرافیایی‌اش قادر به مهار انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه جغرافیایی خود خواهد بود که این امر می‌تواند تأثیر عمیقی بر اقتصاد جهانی بگذارد.

وی افزود: از طرف دیگر از نظر ژئوپلیتیک، تجارت نفت و گاز بر پایه و اساس سیستم ژئوپلیتیکی کنونی مستقر در دنیا بوده و بیشتر کشورهایی که تولیدکننده سوخت‌های فسیلی می‌باشند درگذشته اقتصاد خود را برروی این منابع استوار و اداره نموده‌اند و لذا ضرورت دارد الگوی جدید و متنوعی برای اقتصاد خود انتخاب نمایند.

اردکانیان اضافه کرد: این امر علاوه بر آنکه دغدغه‌ای برای این کشورها به‌حساب می‌آید، فرصت عظیمی برای کشورهای تولیدکننده سوخت فسیلی نیز است، زیرا بسیاری از آن‌ها از نظر منابع انرژی‌های تجدیدپذیر نیز غنی هستند، بنابراین فرصتی برای آن‌ها وجود دارد تا بتوانند به‌عنوان بازیگر فعال بخش انرژی‌ باقی بمانند.

او یادآور شد: اضافه شدن منابع انرژی‌های تجدیدپذیر به منابع سوخت‌های فسیلی، موجب می‌شود که دنیا به سرعت شروع به حرکت به سمت تغییر ماهیت انرژی از نوع سنتی آن به فن‌آوری‌های جدید بنماید و در این راستا و درک مقیاس این تحول انرژی و پررنگ‌تر شدن از هر زمان دیگری در بازه آینده، ضرورتی غیرقابل‌انکار است.

وزیر نیرو با اشاره به بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران خاطرنشان کرد: با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده، زمین‌گرمایی و غیره وزارت نیرو به‌منظور تحقق سیاست‌ها و اسناد بالادستی در برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران و ایجاد تحول در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، اقدامات خوبی را برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود:”حمایت از بخش خصوصی” برای توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر (۱۰۰ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران از سوی مشارکت مردمی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است)، عقد قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر با شرایط مناسب، حمایت از تولیدکنندگان با هدف” انتقال و بومی‌سازی فن‌آوری‌های” انرژی‌های تجدیدپذیر، “حمایت از مراکز تحقیقاتی” جهت توسعه برنامه‌های تحقیقاتی برای فن‌آوری‌های رقابت‌پذیر و فراهم‌کردن زمینه “دسترسی به برق پایدار در مناطق دورافتاده و روستاها” با نظارت شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو از جمله این اقدامات است.
 

اردکانیان با اشاره به رویکرد جدید وزارت نیرو برای تحقق بیشتر اهداف بهره‌وری انرژی برق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: “سیاست توأمان تولید و مصرف بهره ورانه انرژی برق” که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و در این خصوص ابلاغ اخیر مصوبه “طرح برق امید” گواه بر این ادعا است.

وی افزود: در این طرح از یک‌سو مصرف‌کنندگان با استفاده از “روش‌های بهره ورانه و راهکارهای مدیریت انرژی”، مصرف برق خود را منطقی و از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند خواهند شد، و از سوی دیگر استفاده از “مولدهای کوچک خورشیدی خود تأمین”راهکاری است که ضمن مشارکت مردم با وزارت نیرو در تولید برق پاک، فرهنگ توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت مصرف انرژی در جامعه را به‌سرعت گسترش خواهد داد.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، این مقام مسئول با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تاکنون شاهد بهره‌برداری از حدود ۸۵۰ مگاوات نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های مذکور از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی (بیش از ۱۶۰ شرکت فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر) در اکثر قریب به اتفاق استان‌های کشور ایران توسعه‌یافته‌اند.

وزیر نیرو اضافه کرد: ظرفیت مذکور شامل چهار هزار و ۵۰۰ واحد سامانه‌های کوچک‌مقیاس (پشت‌بامی) خورشیدی است که تماماً در مناطق محروم و کم برخوردار کشور احداث‌شده‌اند و همچنین ۲۶۰ مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر در حال احداث بوده که پیش‌بینی می‌شود اکثر آن‌ها تا پایان فعالیت دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسند.

وی با اشاره به اقدامات توسعه‌ای تجدیدپذیر با احداث نیروگاه بادی در منطقه پر پتانسیل بادی (میل نادر، استان سیستان و بلوچستان) یادآور شد: “استفاده از ظرفیت خدادادی طبیعی” در این منطقه برای تولید و تأمین برق موردنیاز منطقه که با ایجاد یک زیرساخت ازجمله احداث خط ۴۰۰ کیلوولت توسط دولت برای انتقال توان تولیدشده توسط نیروگاه‌های بادی بخش خصوصی به شبکه که در فاز اول ۵۰ مگاوات تا پایان دولت دوازدهم، و توسعه آن تا هزار مگاوات، می‌تواند مشوق خوبی برای رشد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در آن منطقه باشد.

اردکانیان ادادمه داد: این کنفرانس بین‌المللی که در آن صاحب‌نظران انرژی از ایران و سایر کشورها گرد هم آمده‌اند فرصتی مغتنم برای بررسی تبادلات علمی، فنی و اقتصادی مرتبط با انرژی و میزان جهت‌دهی به این تبادلات و همچنین استفاده از مزایای توافق‌نامه‌های بین‌المللی در زمینه تأمین انرژی پایدار برای ایران و تقویت “امنیت منطقه‌ای” از طریق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین انرژی موردنیاز کشورها است.
 

او تاکید کرد: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و وجود تقاضای فراوان به برق و انرژی در اغلب کشورهای هم‌جوار، ابلاغ مصوبه “صادرات برق تجدیدپذیر” از سوی وزارت نیرو و حمایت از آن، یکی دیگر از اقدامات مهمی است که زمینه را برای همکاری‌های بین‌المللی فراهم کرده تا “از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی داخلی، خارجی و یا مشترک” بر روی پتانسیل‌های جذاب انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، برق تولیدی را به کشورهای همسایه صادر کنند.

وی اضافه کرد: ازآنجا که یکی از دستاوردهای این کنفرانس شبکه‌سازی شرکت‌های داخلی و خارجی است، انتظار می‌رود این فرصت بالقوه مورد استفاده واقع شود تا از طریق انعقاد موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری بین شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی با بخش خصوصی داخلی در زمینه‌ “توسعه انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر و صادرات برق” آن‌ها بالفعل شود.

وزیر نیرو در خصوص این کنفرانس بین‌المللی عنوان کرد: بدون شک فرامرزی بودن کنفرانس بین‌المللی تجدیدپذیر زمینه‌ی مناسبی را برای همکاری‌های بیشتر میان جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها در زمینه‌ مسائل “آموزشی، انتقال تجربه و انتقال دانش فنی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر” را بین طرفین فراهم می‌کند و این در حالی است که یکی از عوامل مؤثر بر امنیت منابع انرژی، استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها برای بهره‌برداری از این منابع است.
وی پتانسیل ایران را در منابع انواع انرژی‌های تجدیدپذیر بالا دانست و خاطرنشان کرد: کشور ایران می‌تواند در رشد تولیدات علمی و فناوری در سطح جهان سهم بسزایی در این رشد داشته باشد.

به گفته اردکانیان جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران ضمن تشویق و ترویج استفاده حداکثری از انرژی‌های تجدیدپذیر در میان بدنه جامعه، باعث تقویت همکاری گروه‌های ذی‌نفع در این حوزه شده و منجر به پیشرفت بیش ‌از پیش این اکوسیستم می‌شود.
این مقام مسئول در پایان گفت: امیدوارم اعطای جایزه به الگوهای برتر و موفق ملی در این عرصه موجب ایجاد انگیزه، گسترش ارتباطات و همکاری‌های علمی، صنعتی، تجاری و اجرایی در سطوح کشوری، منطقه‌ای و جهانی شود.
انتهای پیام

منبع: ایسنا