آرشیو خبرهای سایت پیامک

تجارت جهانی الماس که سالها دچار رکود بود و با شیوع ویروس کرونا فلج شده بود اکنون دوباره رونق گرفته است.

به گزارش ایسنا، کارخانه ها در شهر سورات هند که اتاق موتور صنعت الماس شناخته می شود، برای افزایش تولید به دنبال تراشکاران و صیقل کاران ماهر هستند و پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی دستمزد با غذا و محل اقامت رایگان می دهند. شرکت معدنی دوبیرز حتی با وجود بالا بردن قیمتها، در آستانه بزرگترین فروش الماس خام در سه سال گذشته است و شرکت الروسا اعلام کرده که انتظار دارد روند احیا برای مدتی ادامه پیدا کند.

این رونق تحت تاثیر فروش خوب جواهرات در تعطیلات به خصوص در بازارهای آمریکا و چین روی داده است. الماسها سالها با رقابت رو به رشد از سوی سفر به عنوان شکلی از هزینه لاکچری روبرو بودند. اکنون که رفتن به تعطیلات به دلیل قرنطینه و محدودیتهای دیگر متوقف شده است، مردم درآمد قابل هزینه خود را برای خرید آنلاین صرف می کنند.

به گفته اونجی آگوریف، مدیر فروش شرکت الروسا، مردم نه تنها یاد گرفته اند دورکاری کنند بلکه خریدهایشان از جمله خرید الماس را به صورت آنلاین انجام می دهند. پولی که پیش از این صرف سفر رفتن یا شام در رستورانهای گران قیمت می شد بخشی از آن صرف خرید الماسها می شود. فروش آنلاین الماس سال گذشته دو برابر شد و به حدود ۲۰ درصد از کل فروش رسید.

افزایش فروش الماس تقاضا برای الماسهای صیقل یافته را تقویت کرده است در حالی که موجودی الماسی که توسط کارخانه ها و بازرگانان نگهداری می شود در پی قرنطینه های کووید ۱۹ به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

اما برای صنعتی که با رونقها و فروپاشیهای تماشایی آشناست، مشخص نیست بهبود فروش تا چه زمانی ادامه خواهد داشت یا شاید تنها یک بهبود موقتی است. برخی از فعالان صنعت الماس نگرانند که بازار بیش از حد سریع داغ شده و ممکن است تا پایان سال نزول پیدا کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تقاضای سالانه برای جواهرات الماس در مدت پنج سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد دلار بوده و واسطه های این صنعت به سختی برای سودآوری تلاش کرده اند. اگر واکسیناسیون کووید ۱۹ به صورت گسترده انجام شود و خریدهای لاکچری دیگر دوباره رونق پیدا کنند، این ریسک وجود دارد که این صنعت دوباره با چالشهای قدیمی خود روبرو شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

ایسنا/بوشهر نقطه صفر مرزی در خلیج فارس، جایی که تا دوردست‌ها فقط آب است و آب. اینجا یک جزیره آهنی است که شما حق دور ریختن هیچ چیز را نداری، روزانه باید ۳ هزار پله را بالا و پایین بروی و در تابستان ۵۰ درجه جنوب، وسط دریا که مثل یک دیگ جوشان شده است کار کنی. هیچ انگیزه‌ای به جز غیرت و میهن‌پرستی قادر به حفظ دهها نخبه از برترین دانشگاه‌های کشور در یک اتاق ۶ متری نمی‌شود. اینجا خلیج‌فارس است، سکوی نفتی سروش.

تاکنون از صنایع نفت و گاز در استان بوشهر، فقط نام عسلویه را شنیده‌ایم. اما در نقطه شمالی این استان و در شهرستان دیلم، در مجاورت شهر امام حسن منطقه‌ای بسیار استراتژیک نفتی در حال فعالیت است. منطقه نفتی بهرگان، قدیمی‌ترین منطقه نفتی فراساحل در خلیج فارس است که قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد.

از ۷ گرید نفتی ایران، ۲ گرید متعلق به این منطقه است و بزرگترین پایانه نفتی شناور خاورمیانه در این منطقه قرار دارد که ویژگی‌های منحصر به فردش، آن را به یک ترمینال برای ورود، خروج و مدیریت نفت، گاز و فرآورده‌های آن تبدیل کرده است.

در بازدید اختصاصی خبرنگار ایسنا از منطقه نفتی بهرگان و سکوی سروش، رئیس منطقه نفتی بهرگان گفت: رسالت شرکت نفت فلات قاره ایران، تولید نفت و گاز از میادین دریایی در خلیج فارس است که شامل چند منطقه از جمله بهرگان، خارگ، لاوان، سیری، کیش و قشم است.

مهندس علیرضا قانعی گفت: منطقه نفتی بهرگان، مدیریت تولید از ۴ میدان نفتی هندیجان، بهرگانسر، نوروز و سروش را بر عهده دارد که از نظر مرزهای سرزمینی، سکوی نفتی سروش با توجه به قرارگیری در نقطه صفر مرز، اهمیت استراتژیک ویژه‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف کلیه مناطق فلات قاره که در جزایر هستند، منطقه بهرگان تنها منطقه‌ای است که در ساحل قرار دارد. این مجاورت با شهر امام حسن، مزایا و چالش‌هایی نیز به همراه داشته است. از مزایای قرارگیری در ساحل، اتصال به شبکه برق سراسری، قرارگیری در مجاورت دو مجموعه بزرگ صنعتی در استان خوزستان و پارس جنوبی در استان بوشهر و انجام تبادلات صنعتی با سهولت بیشتر است. همچنین خریدهای قطعات صنعتی ساده‌تر و دسترسی به امکانات و جاده‌ها سهل‌الوصول‌تر خواهد بود.

قانعی با اشاره به ظرفیت ۷.۹ میلیون بشکه‌ای منطقه بهرگان گفت: مخازن نفتی خشکی این مجموعه قابلیت ذخیره‌سازی ۵.۷ میلیون بشکه را دارند و این ظرفیت در پایانه خلیج فارس نیز ۲.۲ میلیون بشکه است.

نقش‌آفرینی فراتر از وظایف سازمانی

رییس منطقه نفتی بهرگان، نقش‌آفرینی این منطقه را فراتر از وظایف شرکتی خود دانست و گفت: در زمان دفاع مقدس، به دلیل قابلیت ارتباط خطوط لوله بهرگان به مناطق نفت‌خیز، از این ویژگی برای مصارف و مقاصد گوناگونی استفاده شد.

وی افزود: در این منطقه توانایی ذخیره‌سازی و اعمال فرآیندهای بهبود شرایط نفت وجود دارد و نفتی با ویژگی‌های صادراتی را می‌توان تولید نمود و این شرایطی است که در سایر مناطق وجود ندارد.

کمک نفتی به کمبود گاز در کشور

به دلیل افزایش نیاز کشور به گاز، تولید آن در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. فرآیند شیرین سازی گاز در پالایشگاه ها، به همراه خود تولید میعانات گازی را نیز به دنبال دارد. این میعانات گازی که در اصطلاح تخصصی “کاندنسیت” نامیده می‌شود، ارزش زیادی در صنعت نفت دارند و حالا متخصصان صنعت نفت در سکوی سروش راهکارهای متفاوتی برای استفاده از این میعانات را در پیش گرفته‌اند.

رییس منطقه نفتی بهرگان بیان کرد: از تیرماه سال جاری رسالت جدیدی به عهده این منطقه گذاشته شده است و میعانات گازی به منطقه وارد شده و با همراه کردن آن با نفت فوق سنگین، بخشی از خوراک پالایشگاه‌های تولید فرآورده های نفتی مثل پالایشگاه اصفهان را تامین می‌کنیم. این قضیه قبلا در کشور بی‌سابقه بوده که منطقه بهرگان به خوبی از عهده آن برآمده است.

مهندس علیرضا قانعی گفت: تزریق میعانات گازی، دیگر اقدام ویژه این منطقه است. این اتفاق برای اولین بار در جهان، در کشور ما و در سکوی سروش اتفاق می‌افتد و افزایش ضریب بازیافت مخازن را به همراه دارد.

قدیمی‌ترین منطقه دریایی خلیج فارس

قدیمی‌ترین میدان نفتی دریایی شناسایی شده خلیج فارس، در منطقه بهرگان است. نخستین چاه میدان نفتی بهرگانسر، در سال ۱۳۳۰ توسط کنسرسیوم نفتی “سیریپ” که از شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفتی آجیپ ایتالیا تشکیل شده بود، کشف شد و در سال ۱۳۳۸ تولید نفت از این میدان آغاز گردید. پس از آن نیز سایر میادین این منطقه کشف و وارد مدار تولید شدند.

 این کارشناس پیشکسوت نفت و گاز گفت: بهره‌برداری از میادین منطقه بهرگان تا دوران جنگ تحمیلی ادامه داشت اما در خلال جنگ تحمیلی، کلیه میادین نفتی منطقه بهرگان مورد حمله دشمن قرار گرفت و آسیب‌های بسیار زیادی به آن وارد شد. چاه قدیمی نوروز، متحمل بیشترین خسارات شده و مدت‌ها در آتش می‌سوخت تا اینکه توسط متخصصان صنعت نفت مهار شد.

علیرضا قانعی افزود: بلافاصله پس از پایان جنگ، کارکنان منطقه بهرگان با استفاده امکانات موجود و در دسترس، تولید را از سر گرفتند. به طوری که در آن بازه زمانی تا ساخت سکوهای جدید هیچ خللی در فرآیند تولید ایجاد نشد.

یک منطقه با ویژگی‌های منحصر به فرد

وی با اشاره به امکانات موجود در این منطقه گفت: امروز از منظر صنعتی، منطقه نفتی بهرگان شامل کارخانجات خشکی، مخازن، سکوهای نفتی، پایانه خلیج فارس و خطوط لوله است. به موازات تاسیسات دریایی، تاسیسات خشکی نیز در دوران جنگ دچار خساراتی شدند. در سال ۱۳۸۶ کارخانه فرآوری خشکی منطقه بهرگان به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه و با فناوری کاملاً ایرانی ساخته شد.

قانعی خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌های منطقه نفتی بهرگان، انتخاب آن به عنوان محل ذخیره نفت تولیدی منطقه غرب کارون و میدان آزادگان است. با استفاده از این ویژگی، نفت تولید شده میادین آزادگان، بهرگانسر و دیگر میادین منطقه بهرگان، پس از فرآوری در کارخانجات این منطقه و از طریق خطوط لوله پیچیده این منطقه، امکان ارسال به امیدیه و سپس مرکز کشور، گوره و از طریق آن به خارگ یا صدور آن از طریق SBM (پایانه دریایی) را دارد. این قابلیت در تمام مناطق نفتی فلات قاره بی‌نظیر است.

رئیس منطقه نفتی بهرگان، گاز را نیز یکی دیگر از فرآورده‌های این منطقه نامید و گفت: گاز شیرین و با ارزش تولیدی سکوی سروش پس از تامین انرژی توربین‌های این سکو، از طریق خطوط لوله به سکوی ابوذر ارسال می‌شود و ضمن تولید انرژی آن سکو، می تواند بخشی از خوراک پتروشیمی خارگ را نیز تامین کند.

علیرضا قانعی گفت: بیشترین تولید نفت در منطقه نفتی بهرگان از میدان سروش است و پس از آن نیز میادین نوروز، بهرگانسر و هندیجان در رتبه‌های بعدی تولید قرار می‌گیرند. در تولید گاز اما بیشترین میزان تولید را میدان بهرگانسر دارد و به همین دلیل خطوط انتقال میان سکوهای آن میدان با میدان سروش و سپس ابوذر و در ادامه جزیره خارگ ساخته شده و توانایی ارسال گاز این سکو به جزیره خارگ نیز فراهم شده است.

قانعی با اشاره به نقش مهم سکوی بهرگانسر در فرآیند تولید نفت گفت: در سکوی بهرگانسر ضمن تولید و فرآوری نفت و گاز میدان بهرگانسر، تولیدات میدان هندیجان نیز تحویل گرفته  و عملیات فرآوری در سکوی مادر روی آن انجام می‌شود.

وی افزود: در میدان نفتی هندیجان، دو سکوی چاه ۰۷ و ۰۸ که بر روی هر کدام چند حلقه چاه نفت حفاری شده بود وجود داشت، ولی متاسفانه هیچ سازه استانداردی روی آن مستقر نبود. نیروهای این منطقه سال‌ها از طریق ساخت سازه‌هایی دست‌ساز، روند تولید از این چاه‌ها را به صورت پایدار حفظ کرده بودند. اما این سازه‌ها برای تردد خطرات بسیار زیادی داشت که در نهایت شرکت نفت فلات قاره تصمیم به ساخت دو سکوی مجهز برای این دو چاه می‌گیرد.

قانعی بیان کرد: این دو سکو توسط متخصصان ایرانی در بندرعباس ساخته شده که البته در سال‌های اخیر نصب آن به تعویق افتاده بود. خوشبختانه با ورود مدیرعامل جدید شرکت نفت فلات قاره به این موضوع، این پروژه از بلاتکلیفی خارج شد و سکوی ۰۷ و ۰۸ هندیجان و همچنین سکوی LQ فروزان به مرحله نصب رسیدند.

وی گفت: امروز مراحل آخر نصب سکوهای جدید هندیجان در حال انجام است و امیدواریم تا پایان بهمن‌ماه به مرحله بهره‌برداری برسند.

ابرسازه‌ای به نام سروش

رئیس منطقه نفتی بهرگان با تشریح پلتفرم‌های سکوی سروش گفت: مجموعه سکوی نفتی سروش از ۴ سکو به نام‌های سکوی مسکونی، مدیریت و کنترل (SLQ)، SSP ۲، SPP ۱ که بزرگترین سکو است و سکوی چاه SWP۱ تشکیل شده است. این ۴ سکو به وسیله یک پل به هم متصل هستند.

وی تصریح کرد: روش متداول نصب سکوهای دریایی به وسیله جرثقیل است اما این سکو به حدی بزرگ و سنگین است که در زمان نصب، به وسیله بارج ویژه‌ای که در حالت نیمه مغروق قرار می‌گیرد پایه‌های سکو روی جکت قرار گرفت. وزن سکوی SPP۱ به تنهایی بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن است.

علیرضا قانعی با تشریح فرآیند تولید در سکوهای نفتی گفت: روال کلی تاسیسات دریایی به این صورت است که نفت تولید شده از چاه، همراه با مقادیری گاز و آب شور است و باید جهت صادرات، مورد فرآوری قرار گیرد. نفت تولید شده به سکوی SPP۱ منتقل می‌شود تا آب و گاز نفت توسط فرآیندهای لازم جداسازی شود. همچنین در سکوی SPP۲ نفت میدان نوروز دریافت می‌شود و فرآیند آماده‌سازی بر روی نفت آن میدان نیز در سکوی سروش انجام می‌شود. مجموع نفت تولید شده در سکوی سروش قابلیت ارسال به مخزن خلیج فارس به صورت مجزا یا ترکیب شده را دارد.

یک منطقه و چندین درگاه صادراتی

رئیس منطقه نفتی بهرگان بیان کرد: صادرات نفت منطقه بهرگان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اولین روش، ارسال نفت به منطقه گوره است. ایستگاه گوره، نفت مناطق نفت‌خیز جنوب و منطقه بهرگان را برای صادرات به جزیره خارگ ارسال می‌کند. روش دوم، مستقلاً از طریق پایانه صادراتی SBM است که نفت فرآوری شده در تاسیسات خشکی بهرگان را می‌توان از طریق این پایانه صادر نمود. روش سوم، انتقال نفت میادین سروش و نوروز به پایانه خلیج فارس است و صدور آن به سایر نفتکش‌ها از طریق این پایانه است.

علیرضا قانعی پایانه نفتی خلیج فارس را بزرگترین پایانه شناور در جهان معرفی کرد: عمر پایانه نفتی خلیج فارس ۸ سال است و پیش از آن، پایانه نفتی سورنا این وظیفه را بر عهده داشت. سورنا یک نفتکش بوده که با ایجاد تغییراتی در آن به یک پایانه نفتی تبدیل شده است اما خلیج فارس از ابتدا به عنوان پایانه طراحی شده است. ظرفیت هر دو پایانه ۲.۲ میلیون بشکه است.

وی افزود: پایانه سورنا در دوران ماموریت خود ۴۶۰ میلیون بشکه نفت را بارگیری و صادر کرد. این بدان معنی است که بیش از ۷۰۰ الی۸۰۰ مرحله، نفتکش‌هایی برای بارگیری از سورنا اقدام کرده‌اند و این یک رکورد قابل توجه است.

قانعی با معرفی اسکله شناور SBM به عنوان دیگر ظرفیت ویژه این منطقه گفت: برای صدور نفت از طریق سیستم SBM ضرورتی به پهلوگیری نفتکش‌ها در ساحل نیست. در این روش خطوط لوله از مخازن بهرگان به طول ۱۸ کیلومتر به دریا کشیده شده است و در محلی که عمق آب به بیش از ۲۵ متر می‌رسد، تاسیسات SBM قرار دارد و نفتکش‌ها با اتصال به این پایانه مخازن خود را بارگیری می‌کنند.

وی افزود: قدرت مانور نفتکش‌ها از طریق SBM افزایش می‌یابد و خطرات برخورد نفتکش‌ها با اسکله به حداقل رسیده است.

بهره‌بردارانی که پروژه اجرا می‌کنند

همانطور که بدن انسان برای حیات به رگ‌هایی نیازمند است، حیات صنعت نفت نیز به متکی به خطوط لوله خود است. در منطقه بهرگان نیز انواع لوله‌های مختلف از ۸ اینچ تا ۳۶ اینچ برای کاربری‌های مختلف مثل انتقال نفت، گاز، گازوییل، آب شور، آب شیرین و … وجود دارد.

علیرضا قانعی گفت: وظیفه اصلی نیروهای یک منطقه نفتی، نگهداشت پایداری میزان تولید است و اقدامات پروژه‌ای وظیفه آن‌ها نیست اما شاهد آن هستیم که کارکنان منطقه بهرگان پروژه‌هایی را نیز اجرا کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شرکت‌های پیمانکار که مجری ساخت خط لوله آزادگان و مخازن آن بود، بخشی از این پروژه را انجام داد و متاسفانه به دلیل تفاوت قیمت‌های ناگهانی موفق به تکمیل آن نشد. منطقه نفتی بهرگان پذیرفت تا کاستی‌های این پروژه را با استفاده از نیروهای خود به انجام برساند. در ماه مبارک رمضان سال گذشته، این پروژه به صورت ۲۴ ساعته انجام شد و دمای بسیار زیاد هوا، هر روز باعث گرمازدگی کارکنان این منطقه می‌شد اما خوشبختانه با همت آن‌ها، این پروژه در بازه زمانی تعریف شده به پایان رسید.

این کارشناس با سابقه نفت و گاز با اشاره به سابقه خط لوله بهرگان-گوره گفت: خط لوله‌ای به طول ۱۷ کیلومتر میان این منطقه و تلمبه‌خانه گوره وجود دارد که متاسفانه در سال‌های ابتدایی انقلاب و در زمان جنگ بدون محاسبات مهندسی و تنها بر اساس ضرورت ساخته شده است. اگرچه این خط لوله فاقد ویژگی‌های مهندسی و ساخت است اما به دفعات و در برهه‌های مختلف، خدمات شایسته‌ای به کشور انجام داده است. مثلاً بارها از طریق این خطوط گازوییل و بنزین وارد کشور شده است. این خط نیز در مقاطع مختلف توسط مهندسین این منطقه مورد تعمیرات قرار گرفته است.

وعده توقف نشتی خط بهرگان-گوره

رییس منطقه نفتی بهرگان با اشاره به تلاش در مسیر حفاظت از محیط زیست گفت: سیستم ایزو در حوزه مدیریت کیفیت، بهبود مستمر سیستم را پیشنهاد می‌کند. اگر برای مخاطرات نفت در محیط زیست اولویت‌بندی در نظر بگیریم، قطعاً آلودگی و تهدید نشت یک چاه نفت متروکه در خلیج فارس خسارات بیشتری نسبت به نشت یک خط لوله در خشکی به محیط زیست خواهد وارد خواهد کرد.

علیرضا قانعی افزود: بر همین اساس و اولویت‌بندی انجام شده، وزارت نفت با اجاره یک سکو با هزینه روزانه ۷۰ هزار دلار در دو سال گذشته نسبت به ایمن‌سازی چاه‌های متروکه خلیج فارس اقدام کرده است. همچنین با ساخت دستگاه CFU، آب جدا شده از نفت که روزی با ۹۰۰ PPM ذرات معلق به دریا ریخته می‌شد، امروز به کمتر از ۵۰ PPM رسیده است.

وی تصریح کرد: در خصوص خط لوله بهرگان به گوره نیز کلیه گزارش‌های محیط زیستی لازم به مقامات ارائه شده است اما همه در جریان هزینه‌های بسیار زیاد جایگزینی این دو خط لوله، می‌باشیم. ساخت خط لوله جایگزین نیازمند ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان اعتبار است و در شرایط مالی کنونی وزارت نفت، تامین این مبلغ بسیار دشوار خواهد بود.

قانعی گفت: با وجود این شرایط، در راستای بهبود مستمر شرایط، امروز در حال عملیات راهسازی و اصلاح مسیر خط لوله‌ها هستیم که به دلیل بارندگی دچار آسیب شده است و وظیفه خود می‌دانیم عملیات بازسازی و ترمیم این خط را انجام دهیم. این نوید را با قاطعیت می‌دهم که در سال ۱۴۰۰ نشتی خط گوره برای همیشه به پایان برسد.

این مقام صنعت نفت کشور در پاسخ به میزان توجه و اهمیت منطقه نفتی بهرگان به رعایت موازین محیط زیستی بیان کرد: به طور عام، در همه کشورهای دنیا، آب جدا شده از نفت به دریا ریخته می‌شود و دقت می‌شود آب باقی مانده ذراتی از نفت را در خود نداشته باشد. اما در طراحی سکوی سروش گام‌هایی فراتر از روند معمول برداشته شده است و این آبِ فاقد نفت، به لایه‌ای از زمین تزریق می‌شود که به هیچ‌گاه به دریا راه پیدا نکند. در عمق بیش از ۵۰۰ متری که هیچ‌گونه مصرف‌کننده یا جاندار زنده‌ای زیست نمی‌کند، این آب محبوس شده و به سطح باز نخواهد گشت.

وی افزود: گاز تولید شده از توربین‌ها نیز در یک سیستم بسته برای گرم کردن آب استفاده می‌شود. این آب گرم در مراحل فرآوری نفت استفاده زیادی دارد و به نوعی راندمان مصرف انرژی در توربین‌ها به حداکثر خود می‌رسد. علاوه بر آن، خروجی توربین‌ها نیز به وسیله سنسورها کنترل می‌شود و به دلیل بهینه سوختن، گاز اضافی ندارد و آلودگی هوا هم ایجاد نمی‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

ایسنا/خوزستان دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با اشاره به تصمیم ممنوعیت اعلام قیمت مسکن در سایت‌ها و نرم‌افزارهای حوزه مسکن و اینکه این تصمیم به فعالیت دلالان و واسطه‌ها دامن خواهد زد، گفت: فعالیت سایت‌ها و نرم‌افزارها می‌تواند به ظهور نظام حرفه‌ای خرید و فروش مسکن کمک شایانی کند.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که در حوزه معاملات مسکن فعالیت می‌کنند برای تسهیل امور، افزایش سطح دسترسی به خدمات آسان و کاهش هزینه‌ها طراحی و ایجاد شده‌اند و نرم‌افزارها و سایت‌های تخصصی فعال در حوزه مسکن کمک شایانی به فراز و فرودهای بازار مسکن می‌کنند.

وی افزود: اینکه چرا در کشور وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه‌های مشاور املاک، مخالف ارائه قیمت از سوی این سایت‌ها و فعالیت آن‌ها هستند مساله‌ای است که جای تامل دارد.

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: سایت‌ها و نرم‌افزارهای فعال در حوزه معاملات مسکن، به حذف نقش دلالان و واسطه‌گری بازار مسکن که سال‌ها نقشی اساسی در بر هم زدن اوضاع بازار داشته‌اند، کمک می‌کند اما ممنوعیت اعلام قیمت مسکن در این سایت‌ها و نرم‌افزارها به فعالیت دلالان و واسطه‌ها دامن خواهد زد.

پورحاجت عنوان کرد: چارچوب تصمیمات اتخاذشده در خصوص ممنوعیت اعلام قیمت مسکن در این سایت‌ها و نرم‌افزارها، چارچوب کارشناسی و حساب‌شده‌ای نیست و در این خصوص باید کار کارشناسی بهتری انجام شود تا شاهد تعادل‌بخشی به قیمت مسکن در بازار مسکن باشیم.

وی افزود: سایت‌ها و نرم‌افزارهای فعال در بخش مسکن یک روزه متولد نشده‌اند و سال‌ها است که فعال هستند. این سایت‌ها هم در زمان رکود و هم در زمان رونق بازار مسکن فعال بوده‌اند و اینکه به یک‌باره تصمیماتی اتخاذ می‌شود تا قیمت مسکن از سایت‌ها حذف شود باید گفت که تصمیمی خلاف جهت بازار مسکن است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور خاطرنشان کرد: به واسطه عدم برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، با کمبود حدود ۵ میلیون مسکن در کشور مواجه هستیم و با توجه به اینکه تقاضا از عرضه مسکن بیشتر است، عده‌ای هراس دارند که با فعالیت این سایت‌ها، تعادل و نظم بازار مسکن بر هم بخورد.

پورحاجت گفت: به دلیل اینکه در کشور، نظام حرفه‌ای خرید و فروش مسکن نداریم، با مشکلات بسیاری در این حوزه معاملات مواجه هستیم و از این رو در بازار مسکن شاهد فعالیت دلالان و واسطه‌ها هستیم. در این زمینه فعالیت سایت‌ها و نرم‌افزارها می‌تواند به ظهور نظام حرفه‌ای خرید و فروش مسکن کمک شایانی کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

احمد آرام با انتقاد از وضعیت اطلاع‌رسانی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌گوید: فکر می‌کنم کسانی که این نمایشگاه مجازی را راه انداخته‌اند، چندان حساسیتی نسبت به آن نداشته‌اند که بخواهند آن را خیلی پرزرق و برق نشان دهند.

این داستان‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا همزمان با برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره این رویداد و مراجعه خود به آن ضمن اظهار بی‌اطلاعی و با بیان این‌که مگر شروع شده است، گفت: در روزهای اخیر در دنیای مجازی مطالبی را درباره آن دیدم ولی فکر می‌کردم هنوز شروع نشده است.

او سپس با اشاره به این‌که نمایشگاه مجازی کتاب نمی‌تواند جای نمایشگاه حضوری را بگیرد بیان کرد: البته دیگر هیچ چاره‌ای جز این نیست. هرچند ما با آمدن کرونا به هر صورت باید به خیلی چیزها عادت کنیم. نوع زندگی‌ها فرق کرده و تنهایی‌ها بیشتر شده و چه بسا در این حالت تنهایی انسان به سمت و سوی چیزهایی برود که بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

آرام با بیان این‌که آدم‌ها به این نمایشگاه مجازی هم عادت می‌کنند، افزود: اگر بنا باشد این بیماری و محدودیت‌ها ادامه داشته باشد، به تبع شکل‌های تازه‌ای از زندگی امروزه وارد فعالیت‌ها می‌شود و نقش عمده‌ای را بازی می‌کند. به هر صورت این به افرادی بستگی دارد که به کتاب علاقه دارند. در زمانی که نمایشگاه کتاب تهران به شکل حضوری برگزار می‌شد، خیلی چیزهای دیگر هم اتفاق می‌افتاد که ممکن بود در ارتباط با کتاب نباشد و این باعث می‌شد فضای شلوغی را رقم بزند اما حالا ما باید انتظار این را داشته باشیم که هر کس در تنهایی‌اش تا چه اندازه از کتاب و این دنیای مجازی کمک بگیرد.

این نویسنده همچنین گفت: به هر صورت مردم هم که این روزها به غیر از دنیای مجازی چیز دیگری ندارند، شبانه‌روز گرفتار این دنیا هستند و من امیدوارم این نمایشگاه برای‌شان مثمرثمر باشد.

احمد آرام با انتقاد از وضعیت اطلاع‌رسانی این رویداد مجازی اظهار کرد:  برای نمایشگاه حضوری در سال‌های گذشته تبلیغات گسترده‌ای شروع می‌شد. اما من تصویری از بیلبوردهای این رویداد در سطح شهر را در صفحه‌های مجازی ندیدم. فکر می‌کنم به اندازه‌ای که کتاب در زندگی شایستگی و بر زندگی انسان تاثیر دارد، برای نمایشگاه مجازی کتاب تبلیغ نشده است، چون من برای نمایشگاه مجازی کتاب تبلیغی به آن شکل ندیدم، صرفا جسته و گریخته چیزهایی می‌دیدم و فکر می‌کنم کسانی که این نمایشگاه مجازی را راه انداخته‌اند، چندان حساسیتی نسبت به آن نداشته‌اند که بخواهند آن را خیلی پرزرق و برق نشان دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در روز اول سفر خود به استان یزد از چند پروژه گردشگری در دست احداث استان و بازار زرگری یزد بازدید کرد. وی هم‌چنین با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد دیدار و گفت و گو کرد. بازدید از بافت تاریخی شهر جهانی یزد و بافت تاریخی شهر اردکان از دیگر برنامه‌های سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به یزد در دومین روز این سفرخواهد بود.

منبع: ایسنا

رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در غرفه جهاددانشگاهی در بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از دستاوردهای این نهاد در زمینه‌های نفت و صنایع وابسته بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی با همراهی مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت و دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، شنبه ۴ بهمن‌ماه با حضور در غرفه جهاددانشگاهی در بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از دستاوردهای این نهاد در زمینه‌های نفت و صنایع وابسته بازدید کردند.

در این بازدید طیبی آخرین دستاوردها و فناوری‌های پژوهشگران جهاددانشگاهی در زمینه‌های نفت و صنایع وابسته، همچون ساخت دکل‌ حفاری خشکی، مته‌های حفاری، بازوی بارگیری دریایی، واحد فرآورش نفت خام پیش‌ساخته، طراحی و ساخت موتور درون‌چاهی، منابع تغذیه صنعتی، دستگاه لوله مغزی سیار، طراحی و ساخت پکیج پرتابل بازیافت و زیست پالایی پسماندهای نفتی و واحد نمک‌زدایی بر پایه دانش داخلی و… را به رییس مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

گفتنی است، دکل ۷۲ فتح که جزو تازه‌ترین دستاوردهای جهاددانشگاهی در این حوزه به شمار می‌رود بهمن‌ماه سال گذشته با حضور وزیر نفت رونمایی شد. این دکل دومین دکل ساخت جهاددانشگاهی است که در قالب قرارداد ساخت ۳ دکل میان شرکت ملی حفاری ایران و جهاددانشگاهی ساخته و تحویل داده‌شده است.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در سال جاری به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، ویژه متخصصان و فعالان صنعت نفت با شعار «نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی» تا ششم بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا


نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: باید سطح و سبک فعالیت بازارهای مختلف از جمله ⁧‫بورس‬⁩ و بازارهای موازی مانند ارز، زمین، مسکن، خودرو، سکه و… در یک ساختار هوشمند تعریف شوند.

به گزارش ایسنا، محمد جواد عسکری در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «باید سطح و سبک فعالیت بازارهای مختلف از جمله ⁧‫بورس‬⁩ و بازارهای موازی مانند ارز، زمین، مسکن، خودرو، سکه و… در یک ساختار هوشمند تعریف شوند تا پرواز سرمایه از یک بازار به بازار دیگر و تزریق تهدید به ⁧‫اقتصاد‬⁩ کشور و نااطمینانی در سرمایه گذاری رخ ندهد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نخستین تفاهم‌نامه طراحی و ساخت یک دستگاه دکل حفاری پایه‌دار برای توسعه میادین نفت و گاز آب‌های کم عمق خلیج فارس بین شرکت‌های ایرانی امضا شد.

به گزارش ایسنا، با امضای تفاهم نامه طراحی ساخت و راه اندازی اولین دکل حفاری ویژه توسعه میادین نفت و گاز ایران در آب‌های خلیج فارس بین شرکت حفاری شمال و ایزوایکو زمینه برای توسعه میادین جدید نفت و گاز تعمیر و حفظ و نگهداشت تولید در آب‌های کم عمق خلیج فارس فراهم شد.

علی خواجوی- مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه با بیان اینکه با توسعه پارس جنوبی توسعه میادین گازی ایران به پایان نمی رسد، گفت: در حال حاضر چندین میدان بزرگ گازی شامل فرزاد، فروز، گلشن، فردوسی، کیش و پارس شمالی در خلیج فارس وجود دارد و باید برای توسعه این میادین جدید گازی برنامه ریزی و تامین دکل حفاری را آغاز کنیم.

وی با اعلام اینکه توسعه میادین جدید گازی در خلیج فارس معادل ۱۴ فاز پارس جنوبی از ظرفیت تولید گاز برخوردار است، تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام گرفته،  دست کم باید ۱۴۰ چاه جدید گازی در خلیج فارس حفاری شود ضمن آنکه برای حفظ و نگهداشت تولید گاز پارس جنوبی هم حفاری و به‌روزرسانی دست‌کم ۳۵۰ تا ۴۰۰ حلقه چاه باید در دستور کار قرار بگیرد.

این مقام مسئول با اشاره به خروج دکل‌های حفاری خارجی از میادین نفت و گاز ایران در خلیج فارس پس از اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا یادآور شد هم اکنون شرکت نفت فلات قاره با کمبود و کسری دکل حفاری برای توسعه میادین جدید و حفظ و نگهداشت تولید میادین موجود روبرو است.

در ادامه جواد اوجی – مدیر عامل سابق شرکت گاز با اشاره به ظرفیت های نمایشگاه نفت برای حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان ایرانی گفت: در نمایشگاه بین المللی صنعت نفت،  قراردادهای بزرگ ای امضا شده و از ظرفیت نمایشگاه نفت می توان برای حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات داخلی استفاده کرد.
وی از حفاری به عنوان شاه کلید توسعه میادین نفت و گاز در صنعت نفت یاد کرد و افزود: شرکت حفاری شمال پیشتر تعمیرات اساسی دکل حفاری دریایی سحر ۲ را به شرکت ایزوایکو واگذار کرده بود که پس از انجام موفق اورهال این سازه دریایی و فعالیت برای حفاری و یا تعمیر بیش از ۲۰ حلقه چاه، زمینه افزایش بیست هزار بشکه‌ای تولید نفت فراهم شده است.
وی با بیان اینکه هنوز نیمی از میادین گازی ایران در خلیج فارس توسعه نیافته است، خاطرنشان کرد: سازه ساخت دکل‌های حفاری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی زمینه ثبات تولید و استمرار توسعه در صنعت نفت را فراهم می‌کند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

در قالب طرح اقدام ملی مسکن ساخت ۱۰۰ هزار واحد در مناطق کم برخوردار عمدتا برای اقشار پایین برنامه‌ریزی شده که بر عهده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار دارد.

به گزارش ایسنا، طرح اقدام ملی مسکن در شقوق مختلف اعم از ثبت نام، مشارکت، خودمالکی و تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی در حال اجرا است. هدف اولیه طرح احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بود که اجرای این پروژه در قالب های مختلف تعداد آن را افزایش داده است.

با اینکه دولت اعلام کرده مسکن ملی برای اقشار متوسط به بالا طراحی شده، بخش قابل توجهی از این طرح که بر عهده بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قرار دارد برای اقشار پایین و در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ساخته می‌شود.

در حال حاضر ساخت ۱۳۸ هزار واحد برعهده بنیاد مسکن قرار دارد که ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و ۳۸ هزار واحد در سایر شهرها ساخته می‌شود.

ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز اقدام به احداث ۱۰۰ هزار واحد می‌کند که بنا به گفته محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) عمده زمین‌های آن متعلق به ستاد است.

 البته ستاد اجرایی احداث ۶۰ هزار واحد در مناطق محروم و کم برخوردار را نیز در دستور کار خود دارد که مجموعه واحدهای در تعهد ستاد برای اقشار محروم را به ۱۶۰ هزار واحد می‌رساند.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد.  برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی ۱.۶میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد.  این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمت ها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول، دوم، سوم و چهارم به پایان رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله چهارم از ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و پنجشنبه (۲۵ دی ماه) به اتمام رسید. پایان بهمن ماه جواب استعلام متقاضیان اعلام می‌شود. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

فهرست نامزدهای اولیه جایزه ادبی فولیو با حضور نویسنده برنده بوکر اعلام شد. 

به گزارش ایسنا به نقل از بوک‌سلرز، ۸ اثر غیرداستانی، ۷ اثر داستانی و ۵ مجموعه شعر ۲۰ نامزد اولیه جایزه ادبی فولیو در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌دهند که بیش از نیمی از آثار راه‌یافته توسط ناشران مستقل عرضه شده‌اند. 

«شاگی بین» نوشته «داگلاس استوارات»، برنده جایزه بوکر ۲۰۲۰ از مهم‌ترین مدعیان کسب این جایزه است. همچنین «در خانه رویایی» (کارمن مارسو ماچادو)، «عدم ظرافت» (آمینا کین)، «روحی در گلو» (دوئیرن قریوفا)، «کار دستی» (سارا بائوم)، «واقعیت» (اینوآ اِللام)، «نوبت» (کاترینا والکمر)، «خط صورتی: سفری در خط مقدم عجایب» (مارک گویسر)، «عروس دریایی صدف حلزونی» (مونیک رافی)، «اوه» (نیل آییکوِی)، 
«بیگانگان» (ربکا توماس)، «رندانگ» (ویل هریس)، «عزیزان من بین شهرها» (ریچل لانگ)، «چه مقدار از این تپه‌ها طلا هستند» (پم ژانگ)، «بیچاره» (کالب فمی)، «فقط ما» (کلودیا رانکین)، «آن‌طور که تو بودی» (ایلین فیرینی)، «سروده شبانی انگلیسی» (جیمز ریبانکز)، «زندگی درهم‌پیچیده» (مرین شلدریک) و «باشه بیا ایده احمقانه‌ات را اجرا کنیم» (پاتریک فرین)، دیگر نامزدهای این جایزه ادبی هستند. 

نامزدهای نهایی جایزه فولیو ۲۰۲۱ روز ۱۰ فوریه (۲۲ بهمن) و برنده نهایی نیز در ماه مارس معرفی می‌شود.

جایزه ادبی «فولیو» از سال ۲۰۱۳ و به عنوان رقیب جایزه بوکر کار خود را آغاز کرد و جایزه ۳۰ هزار دلاری آن می‌تواند به هر کتابی در ژانرهای داستانی، غیرداستانی و شعر که در بریتانیا به چاپ رسیده باشد تعلق بگیرد. 

این جایزه در سال‌های پیش به افرادی همچون «ریموند آنتروباس» برای مجموعه شعر «پایداری» و «ریچارد لوید پری» برای «ارواح سونامی» رسیده است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا