آرشیو خبرهای سایت پیامک

اعضای جدید هیات‌مدیره و بازرسان انجمن نویسندگان کودک و نوجوان معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، مجمع عمومی اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان عصر پنج‌شنبه نوزدهم تیرماه ١٣٩٩ برگزار شد. انتخاب اعضای جدید هیات‌مدیره و بازرسان از برنامه‌های این مجمع بود که نتایج رأی‌گیری به این شرح است:

بر اساس آرای اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، اعضای هیات‌مدیره جدید انجمن به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

شهرام اقبال‌زاده

محمود برآبادی

سولماز خواجه‌وند 

حمیدرضا شاه‌آبادی

فریدون عموزاده خلیلی

محسن هجری

مناف یحیی‌پور

اعضای علی‌البدل:

افسون امینی

نوید سیدعلی‌اکبر

محمدرضا مرزوقی

همچنین اسامی بازرسانِ منتخب بر اساس حروف الفبا عبارت است از:

جعفر توزنده‌جانی

شیدا رنجبر

فاطمه زمانی

اعضای علی‌البدل:

زهره مسکنی

فریبا نباتی

انتهای پیام

منبع: ایسنا

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کشف اشیای تاریخی با قدمت هزاره اول و دوم قبل از میلاد و دوران اسلامی در استان کرمانشاه خبر داد.

به گزارش ایسنا،  سردار امیر رحمت الهی در تشریح این خبر اظهارکرد: در پی کسب اخبار واصله از دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر جابه جایی و حمل و نقل تعدادی شئ  تاریخی موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار یگان حفاظت استان کرمانشاه قرار گرفت.

وی افزود: پس از بررسی‌های لازم، اکیپی مجرب از نیروهای حفاظت با هماهنگی مقام قضائی و همراهی عوامل انتظامی به محل مورد نظر عزیمت و ضمن رعایت موازین شرعی و قانونی خودرو را شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه آن را متوقف کرد. در بازرسی از آن ۱۶۷ قلم شئ تاریخی شامل جام، کاسه مفرغی، عطردان، تبرزین، سرپیکان، دستبند، سنجاق قفلی، آویزهای تزئینی، گوشواره، انگشتر، پیکرک حیوانی و مهر استوانه‌ای کشف شد.

وی  ادامه داد: با توجه به اعلام نظر کارشناسان میراث فرهنگی استان، اشیای مکشوفه دارای ارزش تاریخی و قدمت اشیای هزاره اول پیش از میلاد و دوره اسلامی تخمین زده شده است.

بنا براعلام سایت پلیس، رحمت الهی با اشاره به دستگیری متهم و معرفی وی به مراجع قضائی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را در اسرع وقت با شماره تماس ۰۹۶۶۲ (پل ارتباطی مردم با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و یگان حفاظت) گزارش کنند و در پیشگیری از جرایم و تامین امنیت جامعه سهیم باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در پیامی درگذشت دکتر غلامحسین نادری، استاد گروه ارولوژی دانشگاه تهران را به خانواده وی، شاگردان، جامعه پزشکی و دانشگاهیان تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در پیامی خطاب به دکتر عباسعلی کریمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران شهادت دکتر غلامحسین نادری استاد گروه ارولوژی که در حین خدمت به بیماران در بیمارستان دکتر شریعتی، به لقاء الله پیوست را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

«انا للّه و انا الیه راجعون

فقدان پروفسور غلامحسین نادری، پدر پیوندکلیه بیمارستان شریعتی تهران که در راه خدمت به بیماران بستری در اثر ابتلا به بیماری کرونا به شهادت رسید موجب تاثر و تالم جامعه پزشکی و سلامت شد.

اینجانب هجران جانکاه این استاد شریف و گرانقدر گروه ارولوژی دانشگاه و جراح نام آشنای جهان در پیوند کلیه را به خانواده محترم ایشان، شاگردان ارجمند، دانشگاهیان گرامی، جامعه پزشکی ایران و خصوصا همکاران ایشان در بیمارستان دکتر شریعتی تسلیت عرض می نمایم.

 امیدوارم خدای قادر و متعال روح مهربان این شهید بزرگوار را به پاس آرامشی که همواره به دیگران هدیه می داد در آغوش امن و آرام خویش به شادمانی ابدی مهمان فرماید.

از خداوند بزرگ برای آن مرحوم  رحمت واسعه الهی و برای خانواده گرامی، همکاران و شاگردان ایشان صبر و بردباری مسئلت دارم.»

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، پروفسور غلامحسین نادری پدر پیوندکلیه بیمارستان شریعتی تهران در راه خدمت به بیماران بستری در اثر ابتلا به بیماری کرونا در گذشت. وی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از بنیانگذاران بخش پیوند بیمارستان دکتر شریعتی بود که تاکنون بیش از ۲۵۰۰ پیوند کلیه موفق در کشور انجام داده و طی سالیان خدمت درکشور خدمات پزشکی فراوانی نظیر؛ تربیت شماری از پزشکان و جراحان، انجام جراحی ودرمان رایگان ورسیدگی به خانواده های بیماران فرودست را در پرونده کاری خود به یادگار گذاشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

در راستای بررسی ضرورت همکاری خودروسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد همکاری‌ها برای بی‌نیازی از واردات قطعات و تولید آن‌ها در داخل، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز معتقد است که کنار هم قرار گرفتن شرکت‌های خودروسازی و دانش مجموعه‌های دانش بنیان، منجر به هم‌افزایی خواهد شد که نتیجه آن پیشرفت همه‌جانبه صنعت خودرو است.

به گزارش ایسنا، چندی است که همکاری صنعت خودرو و شرکت های دانش بنیان بیشتر شده است. قطعاتی که پیش از این وارداتی بوده؛ اکنون قرار است که با همت مجموعه های دانش بنیان ساخته شود.

در این زمینه کارشناسان و فعالان هر دو حوزه به نیاز و ضرورت ایجاد همکاری‌های این چنینی برای بی‌نیازی از شرکای خارجی و واردات قطعات اذعان کرده‌اند.

این در حالی است که یک از مدیران عامل خودروسازی نیز با اعلام انعقاد ۴۸ قرارداد با مجموعه‌های دانش‌بنیان، داخلی‌سازی بسیاری از قطعات خودرو و خودکفایی که در این حوزه را دور ندیده است.  

همچنین محمدرضا نجفی‌منش -رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی- نیز در رابطه با ضرورت استفاده از توان مجموعه‌های دانش‌بنیان در شرکت‌ها و صنعت خودروسازی کشور، گفت: همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع روندی است که در تمام دنیا طی شده است. صنعت خودروی ایران نیز مستثنی از چنین مقوله‌ای نیست. زمانی که دانش شرکت‌های خودروسازی و دانش مجموعه‌های دانش بنیان در کنار هم قرار گیرد، به هم‌افزایی می‌رسد که نتیجه آن توسعه همه‌جانبه صنعت خودرو است.

وی افزود: صنعت خودرو با در اختیار گذاشتن امکانات خود به مجموعه‌های دانش بنیان می‌تواند شرایطی را فراهم کند که شرکت‌های دانش بنیان با سرعت بیشتری به تولید علم در صنعت خودرو دست پیدا کنند. زمانی که در صنعت خودرو دانش روز مورد استفاده قرار گیرد، دیگر نبود قطعه و یا پایین بودن کیفیت خودرو توجیه پیدا نمی‌کند؛ چراکه شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یک بازوی قدرتمند می‌توانند در کنار شرکت‌های خودروسازی قرار گیرند و این اتفاق در نهایت به نفع مصرف‌کننده نهایی خواهد بود.

ایجاد مثلت همکاری‌های مشترک در صنعت خودرو

نجفی‌منش ضمن یادآوری همکاری‌های مشترک پیشین خودروسازان و شرکت‌های دانش بنیان، تاکید کرد: در گذشته نیز همکاری‌های گسترده‌ای صورت گرفته است اما برای آنکه نتیجه بخشی آن‌ها بهتر باشد، بایستی همکاری‌ها مستمر و پیوسته باشد؛ در این صورت نتیجه آن با سرعت بیشتری عاید صنعت خودروی کشور می‌شود. باتوجه به اینکه در بسیاری از قطعات خودرو به دانش فنی نیاز داریم، لذا چاره‌ای جز بهره‌گیری از توان مجموعه‌های دانش بنیان نیست. قطعه‌سازان هم از این قاعده جدا نیستند، آن‌ها نیز باید به این سمت حرکت کنند؛ لذا پیشنهاد ما این است که مثلث همکاری‌ها بین خودروسازان، قطعه سازان و دانشگاه‌ها (دانش‌بنیان‌ها) شکل گیرد.

رییس انجمن همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی با دانشگاه‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان همکاری خود را آغاز کرده‌اند، گفت: در گذشته به جهت آنکه کمبود منابع ارزی و تحریم وجود نداشت، خودروسازان و قطعه‌سازان به طور جدی همکاری با دانش بنیان‌ها را دنبال نمی‌کردند اما در مقطع فعلی تمام بخش‌های صنعت مصمم شدند تا از توان نخبگان، دانشگاه‌ها و دانش بنیان‌ها استفاده کنند. بروز چنین اتفاقاتی است که تحریم را به یک فرصت تبدیل می‌کند.

وی تاکید کرد: برای آنکه این همکاری‌ها مستمر و هدفمند شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند نقش آفرین خوبی باشد. وزارت صمت با برگزاری جلسات و اعلام نیازهای طرفین می‌تواند همکاری‌ها را ساماندهی کند. سایپا و ایران‌خودرو به قطعاتی نیاز دارند که ساخت آن با همت مجموعه‌های دانش بنیان خواهد بود؛ لذا تعریف پروژه‌های مشترک می‌تواند کمبود برخی از قطعات را به صفر برساند. برای آنکه در این بخش پیشرفت‌ها هماهنگ شود، توصیه ما این است که پارک علم و فناوری در تولید قطعات استراتژیک خودرو ایجاد شود.

نجفی‌منش با بیان اینکه زمانی که ارز، قیمت پایینی داشت، باتوجه به اینکه هر قطعه‌ای که تولید می‌شد، امکان رقابت با قطعات مشابه خارجی را نداشت؛ لذا همین امر باعث می‌شد خودروسازان برای حفظ قیمت محصولات خود سراغ قطعات خارجی بروند، تصریح کرد: اما با افزایش قیمت ارز، تولید در کشور سودده شده است. بدین جهت سرمایه‌گذاری در تولید انواع قطعات مطلوب و اقتصادی است. که در این رابطه بسیاری از شرکت‌های قطعه ساز دانش‌بنیان شده و با تعدادی از دانش بنیان‌ها در صنعت خودرو در حال فعالیت هستند. ضمن اینکه با ایجاد میز داخلی‌سازی قطعات که توسط وزارت صمت ایجاد شده است، ما شاهد حضور مجموعه‌های دانش بنیان قوی هستیم.

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی برای استفاده بیشتر از دانش و توان شرکت‌های دانش‌بنیان توصیه کرد: سه اقدام در این بخش می‌توان انجام داد. می‌توانیم علاوه براینکه  دانش جدید را خودمان به وجود آوریم و همچنین از متخصصان بازنشسته ایرانی خارج از کشور استفاده کنیم، می‌توانیم ماشین‌آلات دست دوم خارجی وارد کنیم تا قطعات مورد نیاز با سرعت بیشتری تامین و ساخته شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا به سیاست‌گذاران ثابت کرد که بدون بروکراسی‌های اداری و تشریفات می‌توان تولید را چند برابر کرد، گفت: لذا اطمینان بین طرفین مهم ترین رکن است. از آنجا که در شرایط خاص هستیم، امیدواریم که دولت برخی از محدودیت‌ها را حذف کند تا تولید برخی از قطعات وارداتی میسر شود.

دانش بنیان‌ها برگ برنده صنعت خودرو

در همین راستا، سید علی موسوی- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- نیز معتقد است که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در افزایش کیفیت محصولات و تامین قطعات خودروها نقش به سزایی داشته باشند. حمایت خودروسازان از شرکت‌های دانش بنیان برگ برنده‌ای برای این صنعت عظیم داخلی است. برای عرضه کالاهای با کیفیت و افزایش رقابت در بازارهای داخلی و حتی خارجی، نیازمند حمایت نیروهای متخصص و شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های اخیر به دوره بلوغ خود رسیده‌اند، تصریح کرد: مجموعه‌های دانش بنیان با عرضه و کاربرد علم خود می‌توانند باعث رشد صنعت و به ویژه پیشرفت صنعت خودرو شوند. همچنین می‌توانند با ارائه برنامه‌ها و قابلیت‌های خود در عرصه صنعت، حمایت خودروسازان را جلب و با استفاده از امکانات مادی و غیر مادی نیازهای آن‌ها را مرتفع کنند.

موسوی ادامه داد: در بحث اقتصاد مقاومتی اصل مهم تکیه بر توان داخلی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی است تا بتوانیم در شرایط مختلف بر مشکلات موجود فائق آییم؛ با چنین رویکردی از سخت‌ترین تحریم‌ها نیز عبور خواهیم کرد.

قطع وابستگی به دانش شرکت‌های خارجی ضروری است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی قطع وابستگی به دانش شرکت‌های خارجی را امری ضروری دانست و گفت: بومی‌سازی قطعات و دانش‌فنی در بخش صنعت کشور امری مهم  است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. حال که صنعت خودرو برای همکاری با دانش‌بنیان‌ها پیش قدم شده است، ضرورت دارد که شرکت‌های دانش بنیان برای همکاری اعلام آمادگی کنند. بنابراین امیدواریم در آینده شاهد رشد و پیشرفت دانش در بخش صنعت و همکاری متقابل شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و خودروسازان باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

ژاپن با طرح مقررات جدید و حمایت از زیرساخت، قصد دارد در یک دهه آینده در ۳۰ محل مزارع بادی احداث کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه اقتصادی نیک کی در گزارشی نوشت: هیروشی کاجی یاما، وزیر صنعت ژاپن قرار است بزودی تدابیری که برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند را اعلام کند.

دولت ژاپن در سیاست جدید ساخت سالانه سه یا چهار پروژه با مجموع ظرفیت یک گیگاوات را در نظر گرفته و هدف کلی ایجاد ظرفیت ۱۰ گیگاوات تولید نیرو است. این پروژه‌ها قرار است از سال مالی آینده ژاپن که از آوریل ۲۰۲۱ آغاز می شود، کلید زده شوند.

وزارت زمین، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری ژاپن برای سرعت بخشیدن به توسعه این پروژه ها قصد دارد تاسیساتی برای نگهداری قطعات ضروری برای ساخت مزارع بادی احداث کند.

وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن هم قصد دارد در مقررات شبکه نیرو بازنگری کند تا محدودیتها روی تامین کنندگان نیروی سبز رفع شود.

ژاپن اکنون به نیروگاههای سنتی بزرگ که شبکه برق این کشور را در کنترل دارند، اجازه می‌دهد تامین انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی تولید شده در مزارع بادی و خورشیدی را محدود کنند تا نسبت به ثبات شبکه اطمینان حاصل کنند. این سیاست باعث محدود شدن توسعه انرژی تجدیدپذیر شده است.

یک مقام دولتی گفت: وزارت زمین و زیرساخت کار در برخی از بنادر برای حمایت از مزارع بادی را آغاز کرده است. ساخت هر نیروگاه معمولا پنج تا ۱۰ سال زمان می برد.

بر اساس گزارش رویترز، بازار نیروی بادی ژاپن پس از قانونی که سال گذشته برای کمک به توسعه این بازار به اجرا درآمد، در مسیر رشد قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در شرایط اضطراری چاره‌ای جز پیش‌بینی راهکارهای موقت برای خانه‌دار شدن نداریم، گفت: کارگران دستکم باید ۱۰ سال پس انداز کنند و هیچگونه هزینه‌ای نداشته باشند تا شاید بتوانند خانه‌های ۲۵ متری خریداری کنند.

حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، راهکارهای خانه دار شدن کارگران در شرایط فعلی اقتصاد را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: قبل از پرداختن به این موضوع باید بدانیم که اتفاقاتی که بعضا در بخشهای اقتصادی نظیر مسکن رخ می دهد ناشی از درجا زدن‌ها و عقبگردهای سالهای گذشته است و علیرغم تاکید بر خانه دار کردن آحاد جامعه به ویژه کارگران، نتوانستیم به شکل عملی وارد بحث مسکن شویم.

برخی نگاهها مانع تکمیل مسکن مهر شد

وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته به موضوع مسکن فکر نکردیم و وجود برخی نگاهها مانع تکمیل مسکن مهر شد، گفت: مسکن مهر با وجود اشکالات و مخالفانی که داشت باعث شد طی چند سال اجاره ها افزایش پیدا نکند یا درصد ناچیزی بالا برود و عده زیادی از کارگران صاحبخانه شوند.

کارگران پس اندازی برای خرید خانه ندارند

این کارشناس اقتصادی درباره طرح‌هایی همچون ساخت آپارتمانهای ۲۵ متری و ۳۰ متری ابراز عقیده کرد و گفت: اگر در تهران میانگین قیمتها را با حداقل دستمزد طبقه کارگر درنظر بگیریم یک کارگر برای اینکه صاحبخانه شود باید ۱۰ سال هیچ هزینه‌ای اعم از خوراک و درمان نداشته باشد و تمام پولش را پس انداز کند تا بعد از ۱۰ سال بتواند یک خانه ۲۵ متری خریداری کند.

چاره ای جز راهکارهای موقت مسکن نداریم

نجف در پاسخ به این پرسش که طرح هایی که مجلس برای خانه دار کردن مردم در دستور کار دارد تا چه اندازه به خانه‌دار شدن کارگران کمک می کند؟ گفت: معتقدم با بخشنامه و دستورالعمل نمی شود مردم و کارگران را خانه دار کرد ولی با توجه به شرایط حاضر ناچاریم به سمت راهکارهای موقت برویم چون ممکن است که قانون در ۵ سال آینده جواب بدهد ولی شرایط امروز شرایط اضطراری است و به فصل سرما هم نزدیک می شویم لذا باید برای ساماندهی بازار آشفته مسکن و کارگران اجاره نشین وارد عمل شویم و چاره ای بیاندیشیم.

دستمزد کارگران کفاف ۱۰ روز اول برج را می دهد

وی با بیان اینکه دریافتی کارگران کفاف هزینه‌های اجاره بها را نمی‌دهد، اظهار کرد: زمانی ایران خودرو در پیکان شهر آپارتمانهای نقلی و کوچک برای کارگران خود در نظر گرفته بود و کارکنان با مسکنی که برایشان فراهم شده بود، صبح ها سرکار می رفتند و بالای سر خانواده هایشان بودند و بدون دغدغه توانستند حقوق خود را پس انداز کنند و بعدها صاحبخانه شوند لذا بحث امروز در حوزه مسکن بحث پس انداز است ولی وقتی حداقل دستمزد را زیر خط فقر در نظر می گیریم کارگر چیزی برای پس انداز ندارد. دستمزد تنها ۱۰ روز اول برج را کفاف می‌دهد و برای ادامه زندگی باید به سراغ شغل‌های دوم وسوم برود.

رویای خرید مسکن و خانه های بدون خریدار!

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، مسکن با قیمتهای نجومی حاضر به شکل رویا درآمده است و خانه‌هایی که در شمال شهر خالی از سکنه و به انتظار فروش مانده خریدار ندارد چه برسد به اینکه کسی قدرت اجاره آنها را داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نشست رونمایی از چاپ دوم کتاب “ماجرای عجیب یک جشن تولد” جشن امضا و بررسی کتاب در کتابفروشی به‌نشر (آستان قدس رضوی) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای مراسم، میثم رشیدی مهرآبادی، نویسنده دفاع مقدس، بعد از خیر مقدم‌گویی به حاضرین، ‌به حال و هوای خود بعد از خواندن کتاب “ماجرای عجیب یک جشن تولد” پرداخت و گفت: صبحی که کتاب را خواندم، مخصوصاً بخش‌های انتهایی کتاب را، واقعاً‌ تا شب تمام برنامه‌ها و کارهایم به هم ریخت. آقای کلاته عربی به خوبی حس اضطراب، و حال و هوای یک نبرد نفس‌گیر در سوریه را به تصویر کشیده بودند. در بین کتاب‌های نوشته شده در حوزه شهدای مدافع حرم،‌ کتاب شهید ثامنی‌راد یکی از بهترین کتاب‌هاست چون تصویر واضح و روشنی در مورد جنگ در سوریه را نشان می‌دهد و ما را به عنوان یک ناظر بینا به وسط میدان نبرد می‌برد. انتشار یک نقشه گویا از مناطق جنگی و عکس هوایی از آخرین عملیات، ‌کاملاً ما را می‌تواند با جملات کتاب همراه کند و آن سختی و مشکلاتی که در آن منطقه عملیاتی حاکم بوده را در ذهن ما به تصویر بکشد که در کتاب‌های دیگر در این حوزه متأسفانه به خوبی دیده نمی‌شود.

نویسنده ماجرای عجیب یک جشن تولد، مستندنگاری را بلد است

در ادامه، حجت‌الاسلام مسعود دیانی، در مورد تشریح وضعیت ادبیات و پژوهش در حوزۀ شهدای مدافع و ویژگی‌های کتاب “ماجرای عجیب یک جشن تولد” گفت: غیر از آقای کلاته عربی که سال‌ها در حوزه ادبیات دفاع مقدس کار کرده،‌ تجربه کسب کرده و در کنار گلعلی بابایی و بهزاد کارآزموده شده، مستندنگاری را بلد است ‌و آزمون و خطاهایش را پشت سر گذاشته، بعد رفته سراغ نوشتن از شهدای مدافع حرم، کمتر نویسنده‌ای در این زمینه با این ویژگی‌ها سراغ دارم.

دیانی گفت: الان نویسندگانی در حوزۀ کتب شهدای مدافع حرم کار می کنند که تنها سرمایه و دارایی‌شان برای نوشتن، یک عدد رکوردر، یک عدد سوژه،‌ یک نفر همسر شهید و دو نفر همرزم شهید است که این کار کاملا نادرست و غیرحرفه‌ای است.

دیانی در پایان تصریح کرد: کتاب “ماجرای عجیب یک جشن تولد” روایتی روان و یک‌دست دارد و متنش به دور از هیجان‌زدگی نوشته شده است. در مجموع، یک روایت دوست‌داشتنی است که کشش آن باعث می‌شود فرد این کتاب را در یک جلسه بنشیند و بخواند.

حرکت روی مرزهای قصه‌گویی و مستندنویسی

در پایان مراسم، جواد کلاته‌عربی نویسندۀ کتاب گفت: کتاب حاضر با پژوهش دو تا دو سال و نیم مصاحبه‌های دقیق و توسط پژوهشگران باتجربه به نگارش درآمده است. خودم هم وقتی شروع کردم به نوشتن، از یک جایی احساس کردم که باید وارد بحث پژوهش بشوم و با افراد جدیدی مصاحبه کنم.

او در ادامه اظهار داشت: در نوشتن کتاب مهدی ثامنی راد در حالی خودم را پای‌بند به قصه‌گویی کردم که حقی از روایت مستند ضایع نکنم. یعنی در کتاب شهید ثامنی، اطلاعات و جزئیات فراوان به کمک روایت و قصه‌گویی من آمد و من هیچگاه نخواستم برای زیبایی و جذابیت کار، از مرزهای مستندنگاری خارج نشدم.

در ابتدای برنامه، یکی از همرزمان شهید مهدی ثامنی راد به ذکر خاطراتی از شهید پرداخت. در پایان مراسم هم جشن امضای کتاب انجام شده و از لوح یادبود مراسم رونمایی شد.

در این نشست، تعدادی از اهالی کتاب، فرهنگ و ‌رسانه همچون محمدعلی صمدی، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس؛ ‌علی اکبری مزدآبادی، نویسنده و مدیر انتشارات یازهرا؛ علی‌اصغر بهمن‌نیا، مدیر انتشارات نارگل؛ ‌وحید مداح، مدیر پخش کتابخون؛ افروز مهدیان، نویسنده دفاع مقدس؛ مهدی سلیمانی، مدیر روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ حامد صلاحی، فعال حوزه کتاب؛ مهدی خدادادی، نویسنده دفاع مقدس؛ سپهر قدیمی، فعال حوزه کتاب؛ محمد خضریان، مدیر روابط عمومی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ و مازیار حاتمی، مدیر نشر۲۷ بعثت حضور داشتند.

کتاب فوق جدیدترین اثر جواد کلاته عربی در ۳۴۰ صفحه در تاریخ دوم تیرماه ۱۳۹۹به چاپ رسید و در کمتر از ده روز با استقبال مخاطبین به چاپ دوم خود رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

ایسنا/هرمزگان مدتی است برای بررسی مسائل و مشکلات به‌اتفاق دوستان صاحب‌نظر به آبگرم پوراف واقع در ۱۸ کیلومتری در محدوده روستای هشدان بخش مرکزی جاسک در جاده جاسک – کنارک عزیمت کردیم. در این بازدید آنچه ما را حیرت‌زده کرد، مراجعه مسافران از سراسر کشور به این منطقه بود و نقطه حائز اهمیتی که ما را بیشتر کنجکاو کرد تا به این موضوع بیشتر بپردازیم و مسئولین امر بیشتر به آن توجه کنند.

خانواده‌های زیادی برای درمان امراض به این مکان آب‌درمانی مراجعه می‌کنند اما دریغ از یک راه مناسب‌، عدم نصب تابلو راهنمایی و نظافت و … این در حالی است که “پوراف” از شناسنامه‌های گردشگری و جاذبه درمانی این شهرستان محسوب می‌شود، گویا به فراموشی سپرده شده و هیچ مسئولی خود را مسئول نمی‌داند.

گردشگران بنا به توصیه بزرگان منطقه در شب‌های ۱۴ و ۱۵ “مهتابی” هر ماه در این مکان بکر مراجعه می‌کنند، چون بر این باورند که فواید آب‌درمانی پوراف متفاوت و بهتر است.

برای پاکیزگی و نظافت این مکان طبیعی سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها وابسته به محیط‌زیست که نقش اساسی در مراقبت و نگهداری همچنین مکان‌های دارد، اداره میراث فرهنگی و گردشگری‌، فرماندار، بخشدار، شوراها، دهیار در احیا و شناساندن این ظرفیت پای کار باشند و بودجه‌ای برای احداث ترمیم و بازسازی جاده دسترسی پوراف در نظر بگیرند.

دولت برای شناساندن ظرفیت سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند اما در این بندر ساحلی اکثر حرف‌ها و وعده‌های دولت عملی نشده است و قرار گرفتن این مکان پرجاذبه در دل دریا چشم‌انداز خوبی دارد که هم مردم برای درمان امراض و هم برای صید ماهیگیری مراجعه می‌کنند.

یکی از فعالان فرهنگی این منطقه دراین‌باره به خبرنگار ایسنا، گفت: جوشش این آبگرم درگذشته به‌صورت جاذبه‌ای کم‌نظیر برای گردشگران به‌حساب می‌آمده که متأسفانه امروزه از نگاه مسئولین مغفول مانده و از بین می‌رود.

حیدر حیدری ادامه داد: پوراف در حصاری ناخواسته از نهادهای نظامی مستقر در منطقه قرارگرفته و از دیدگان مشتاق مردم مخفی مانده است.

وی با بیان اینکه بومیان منطقه آبگرم پوراف را نعمتی می‌دانند که به رایگان به آن‌ها رسیده و می‌تواند در قامت درمانگری حاذق و حتی مورداحترام دردهای جسمانی و روانی آنانراتسکین دهد، افزود: حال بر نهادهای مسئول و مخصوصاً سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که کمر همت ببندند و ضمن حراست از این پدیده ارزشمند در تکاپوی جذب سرمایه‌گذار برای سروسامان دادن به آن برآیند.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: فاصله جاسک در حوزه میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به شهرستان‌های دیگر استان قابل قیاس نیست و این مسافت شکاف عمیقی در بر داشته است.

رضا برومند با اشاره به اینکه در رابطه با آبگرم پوراف با چندین سرمایه‌گذار شهرستان برای تعمیر آن اقدام کردیم‌، اضافه کرد: متأسفانه نسبت به شهرهای دیگر برای احیای چنین میراث طبیعی در این منطقه استقبالی نشده است‌.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این آمادگی را دارد که از سرمایه‌گذاران گردشگری برای مرمت این مکان حمایت کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: علل مختلفی وجود دارد که سرمایه‌گذاران جاسکی در این حوزه ورود نکند و تا به امروز اکثر سرمایه‌گذاری که انجام‌شده توسط افراد غیربومی انجام‌گرفته است.

برومند در پایان گفت: نیاز است که مسئولین و فعالان در حوزه‌های مختلف در این خصوص گام بردارند و با توجه به توسعه سواحل مکران قطعاً این مشکل رفع خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا


در این شماره از بسته اخبار علم و فناوری ایسنا، اخباری درباره ادعای انتشار ویروس کرونا در هوا و بررسی این ادعا، ساخت اولین غضروف زانو در آزمایشگاه، کشف اجداد دایناسورها در ماداگاسکار و دو خبر دیگر را مرور می‌کنیم.

مترجم: محمدرضا قاسمی / تدوینگر و گوینده: نوید مرسلی

منبع: ایسنا

گروهی از فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت بزرگترین دستگاه تولیدکننده محصولات به صورت چرخشی با عنوان فلوفرمینگ شدند و به گفته آنها دانش فنی این دستگاه استراتژی در اختیار چهار کشور است.

مهدی وطنی، مجری طرح و مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، طراحی و ساخت بزرگترین دستگاه فلوفرم جهان را از محصولات این شرکت نام برد و گفت: دستگاه فلوفرمینگ یکی از دستگاه‌های ساخت داخل و دارای فناوری پیشرفته است، به گونه‌ای تنها چهار کشور دارنده فناوری ساخت این دستگاه هستند.

وی قطر این دستگاه را ۲ متر و ۱۰ سانتی‌متر و طول آن را ۱۲ متر اعلام کرد و ادامه داد: وزن این دستگاه ۲۰۰ تن و قادر به تولید محصولات به صورت چرخشی است.

وطنی با تاکید بر اینکه این دستگاه در کلیه صنایع همچون خودروسازی، ساخت سیلندرهای پنوماتیک، صنایع هوافضا و پتروشیمی و نفت کاربرد دارد، یادآور شد: از آنجایی که این دستگاه جزو دستگاه‌های گرانقیمت است. سایز کوچکتر دستگاهی فلوفرمینگ ما با قیمت ۶.۵ میلیون یورو قیمت دارد.

این محقق با بیان اینکه کل طراحی این دستگاه در این شرکت انجام شده است، خاطر نشان کرد: ما با تولید این دستگاه در رده شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفتیم. دستگاه فلوفرمینگ تولیدشده در این شرکت تنها دستگاه فلوفرمینگ چهار غلطک موجود در کشور است.

وطنی درباره چگونگی کارکرد این دستگاه، توضیح داد: دستگاه فلوفرمینگ در دسته ماشین‌آلات ساخت و تولید قرار می‌گیرد که در زمینه تولید لوله‌های جدار نازک کاربرد دارد. خوراک این دستگاه یک لوله با قطر ۱.۵ تا  ۲ متر است و این دستگاه به روش شکل‌دهی چرخشی توسط سه یا چهار غلطک از ضخامت لوله کم و به طول لوله اضافه می‌کند. این امر سبب می‌شود که لوله‌هایی با جدار نازک با طول بلند و دقت بسیار بالا تولید شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با بیان اینکه با این روش استحکام لوله بالا می‌رود و به همین دلیل محصول تولیدشده در بسیاری از صنایع کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: دستگاه فلوفرمینگ در صنایع خودرو، صنایع غذایی، صنایع نفت و گاز، صنایع هوافضا، صنایع پتروشیمی و صنایع لوله‌سازی کاربرد فراوانی دارد.

این فناور، دستگاه فلوفرم را دستگاه استراتژیک توصیف کرد و ادامه داد: کشورهای آمریکا، آلمان، ترکیه و اسپانیا به عنوان کشورهای اصلی تولیدکننده این دستگاه هستند، ضمن آنکه قیمت جهانی این دستگاه در تیپ و سایزهای مختلف متفاوت است و از ۲.۵ میلیون یورو تا ۶.۵ میلیون یورو قیمت دارد.

به گزارش ایسنا، طراحی و ساخت بزرگترین دستگاه فلوفرم جهان از سوی مهدی وطنی و محمدصادق حیدرزاده در این شرکت دانش‌بنیان صورت گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا