آرشیو خبرهای سایت پیامک

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پی برخی تبلیغات در فضای مجازی درباره تورهای ویژه تزریق واکسن کرونا اعلام کرد: تبلیغات این تورها کذب و غیر واقعی است و نباید از نام شرکت های هواپیمایی در آن ها سوء استفاده شود.

به گزارش ایسنا، پس از از اعلام خبر تزریق نخستین واکسن کرونا در انگلستان برخی از تورهای تفریحی تبلیغات‌شان را به این خبر به گونه ای مرتبط کرده اند چرا که در تصاویر منتشر شده از تورهای شان قید کردند که مسافران می توانند در این تورهای هوایی واکسن کرونا را نیز تزریق کنند و به همین سبب قیمت‌های خود را تا بیش از ۱۵ میلیون تومان برای سفرهایی مانند ترکیه افزایش داده‌اند.

تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این باره به ایسنا گفت: تبلیغات تزریق واکسن کرونا در برخی از تورهای تفریحی کذب محض و دروغ است چراکه آن‌ها می‌خواهند از مردم سوء استفاده کنند.

وی افزود: باید جلوی این تقلب‌ها و تبلیغات غیر واقعی را گرفت و از سوی دیگر برخی از تورها با ذکر نام و استفاده از اعتبار شرکت‌های هواپیمایی اقدام به این تبلیغات کردند و مسلما پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از این آن را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: به شرکت‌های هواپیمایی هشدار می‌دهیم که اجازه ندهند از نام آن‌ها در این تبلیغات سو استفاده کنند. در همین راستا پیگیری‌های لازم برای برخورد با ارائه دهندگان این تبلیغات در دستور کار قرار می‌دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

اسامی کتاب‌های راه‌یافته به مرحله نهایی بخش «مجموعه داستان کوتاه» سیزدهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل احمد» از سوی داوران این بخش معرفی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران،  براساس اعلام دبیرخانه سیزدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌ احمد، داوران بخش داستان کوتاه اسامی نامزدهای راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام کردند:

«پاییز ۳۲» به قلم رضا جولایی، نشر چشمه

«فلامینگوهای بختگان» به قلم علی صالحی بافقی،  نشر مرکز

 این آثار به داوری راضیه تجار، عبدالمجید نجفی و داریوش عابدی به مرحله نهایی سیزدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل ‌احمد راه پیدا کردند.

سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌ آل احمد در چهار گروه «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری» برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مدیر یک دفتر خدمات مسافرتی می‌گوید توری که آن‌ها برای سفر به ترکیه در آذرماه سال ۹۸ تبلیغ کرده بودند، حالا با اضافه شدن عنوان دروغینِ «ویژه تزریق واکسن کرونا» جعل شده و برای برخورد قانونی با این تخلف، شکایت قضایی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، یک شرکت خدمات مسافرتی که در اهواز و تهران شعبه دارد، مدعی است از بنر تبلیغاتی‌اش، سوءاستفاده و محتوای آن جعل شده است. در صفحه‌ای به نام این شرکت در اینستاگرام نیز نوشته شده است: «تبلیغ منتشرشده غیرقانونی بوده و هیچ ارتباطی با این آژانس مسافرتی ندارد و برای جلوگیری از هرگونه اخاذی، کلاهبرداری و سوءاستفاده توسط افراد سودجو و متقلب، توجه لازم را به مشخصات این شرکت داشته باشید.»

امید طهماسبی‌نژاد مدیر این شرکت مسافرتی و گردشگری است که درباره تور تبلیغ‌شده به ایسنا گفت: بنر تبلیغ توری که با عنوان دروغینِ «ویژه تزریق واکسن کرونا» منتشر شده، برگرفته از تبلیغ تور ما در آذرماه سال ۹۸ است که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت داشت. روز گذشته (سه‌شنبه ۱۸ آذرماه) از تماس‌های مکرر مردم با آژانس، متوجه موضوع شدیم. در این تبلیغ از هیچ لوگو، شماره تماس و یا مشخصات مرتبط با آژانس ما استفاده نشده، ولی طراحی با فونتی است که معمولا ما در تبلیغات‌مان استفاده می‌کنیم. بلافاصله به مشتریان خود درباره جعلی و دروغین بودن این تبلیغ و تور مذکور اطلاع‌رسانی کردیم. معاون گردشگری و رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان خوزستان را نیز در جریان قرار دادیم و رؤسای انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ایران و استان خوزستان را مطلع کردیم. صبح امروز (چهارشنبه، ۱۹ آذرماه) به پلیس فتا شکایت کردیم. لازمه پیگیری پلیس نیز صدور دستور قضایی است.

او افزود: چون نمی‌دانستیم دقیقا از چه شخصی و یا کجا باید شکایت کنیم، در نتیجه خطاب به دادستان اهواز که مدعی‌العموم است، شکواییه‌ای تنظیم کردیم. همچنین قرار شد اطلاع‌رسانی‌ها و توضیحات بعدی توسط رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران صورت گیرد.

طهماسبی‌نژاد گفت: به عنوان آژانس مسافرتی و گردشگری که حدود ۱۸ سال سابقه فعالیت دارد و یکی از پرفروش‌ترین آژانس‌های استان خوزستان است، قبلا هم مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌ایم، اما تفاوت این مورد در این است که اگر جعل‌کننده قصد کلاهبرداری از مردم را داشت، حتما یک شماره تلفن و یا نشانی در تبلیغ قرار می‌داد، اما هیچ رد و نشانی وجود ندارد. به هر حال امیدواریم پلیس با دسترسی‌هایی که دارد، انگیزه این تبلیغ دروغین را مشخص کند و برخورد قانونی لازم انجام شود.

تبلیغی که مدیر این شرکت می‌گوید از تور آذرماه سال ۹۸ جعل شده است

در متن شکواییه این شرکت خدمات مسافرتی به دادستانی اهواز نیز ماجرا این‌گونه شرح داده شده است: «در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرماه ۹۹ طی تماس‌های متعدد و مکرر که مشتریان محترم با شعب این شرکت برقرار کردند، متوجه شدیم شایعه‌ای درباره برگزاری تور تزریق واکسن کرونا در استانبول (ترکیه)  شکل گرفته و مردم پیگیر صحت و سقم موضوع از طریق این شرکت هستند. پس از بررسی و گرفتن اطلاعات از مشتریان و پرسیدن این سوال که این خبر چگونه و از کجا به‌دست شما رسیده است، اعلام کردند بنر تبلیغاتی را بدون نام، لوگو و شماره تلفن به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اند ولی برای اطمینان از درست یا غلط بودن موضوع تماس گرفته‌اند. بنابراین ضمن اطلاع‌رسانی جعلی بودن این موضوع به مشتریان و در جریان گذاشتن و مطلع کردن مسؤولان استان خوزستان، به صورت فوری از طریق تلفن و ارسال پیام، بخش IT و بخش تور این شرکت مسؤول بررسی شدند که متاسفانه مشخص شد بنری دستکاری‌شده و غیرواقعی با مخدوش شدن تلفن‌ها و آدرس وب‌سایت با لیبل مشکی‌رنگ، از روی طرح بنر این شرکت که مربوط به تور استانبول آذرماه ۹۸ این شرکت بوده، دستکاری شده و تغییر کرده و در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده انتشار یافته و دست به دست می‌شود.

با وجود این‌که در هیچ جای بنر نام، لوگو و تلفن این شرکت مشاهده نمی‌شود اما از آن‌جا که مدل طراحی بنر با فرمت و فونت و همچنین فید شدن شعبه مرکزی، شعبه کیانپارس و دفتر تهران خاص این شرکت است و هیچ آژانس مسافرتی به جز این شرکت در استان خوزستان دارای شعب نیست (قابل استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان) بلافاصله به ذهن مشتریان، مخاطبان و دنبال‌کنندگان این موضوع متبادر می‌شود که این تبلیغات خاص این شرکت است.

در ادامه متن شکایت این آژانس مسافرتی  به دادستان اهواز آمده است: موضوع بسیار جالب توجه در خصوص این مورد خاص آن است که این بنر جعلی و دروغین به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب با تیتر کلاهبرداری و سودجویی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری منتشر می‌شود، به طوری که صدا و سیما در همان روز (۱۳۹۹/۹/۱۸) بدون هیچ‌گونه بررسی و راستی‌آزمایی و فقط با استناد به انتشار یک بنر جعلی، با پخش گزارشی در شبکه‌های خبری خود به صورت کلی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری را متهم به کلاهبرداری و سودجویی یا سوءاستفاده از شرایط کرونا می‌کند که از این رسانه رسمی بدون بررسی صحت و سقم موضوع، بسیار عجیب است که  اتهام بی‌اساس به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری که بیشترین آسیب را در ۱۰ ماه گذشته از شرایط کرونا متحمل شده‌اند وارد می‌کند و جای بسی تأسف است.

حال به نظر می‌رسد انتشار گسترده و بی‌محابای این بنر جعلی و دستکاری‌شده با چنین حجم گسترده در شبکه‌های اجتماعی و پوشش رسانه‌ای و خبری موضوع … که باعث تشویش اذهان عمومی و خدشه‌دار کردن عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری شده، با هر نیتی از قبیل کلاهبرداری، سوءاستفاده از نام و برند، تولید خبر جعلی داغ برای پوشش رسانه‌ای گسترده، تخریب و وارد کردن خدشه به عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی، تشویش اذهان عمومی و … بوده، قابل بررسی و پیگیری است.»

مدیر این شرکت خدمات مسافرتی از مراجع قضایی و پلیس خواست برای دفاع از حیثیت صنف آسیب‌دیده دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بررسی دقیق و موشکافانه‌ای روی موضوع داشته باشند.

تصویر این شکوایه را مدیر این آژانس در اختیار ایسنا قرار داده است

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ پیش‌تر گفته بود: این تبلیغ نمی‌تواند کار یک آژانس مسافرتی باشد.

حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز با انجام تحقیقاتی روی تبلیغ «تور استانبول ویژه تزریق واکسن کرونا» گفته بود: نشانه‌های فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در تبلیغ این تور دیده می‌شود و باید با آن برخورد شود.

همچنین امیرپویان رفیعی شاد ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران ـ به دنبال انتشار تبلیغ چنین توری از دفاتر خدمات مسافرتی خواسته است: شرایطی ایجاد نشود که به آژانس‌های گردشگری انگ زده شود. برای اجرای چنین تورهایی باید از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخست استعلام گرفته شود.

اما تبلیغ گسترده تبلیغ تور ویژه تزریق واکسن کرونا در ترکیه واکنش وزارت بهداشت را نیز برانگیخت. دکتر کیانوش جهانپور ـ رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ـ با جعلی دانستن تبلیغاتی نظیر “تور ترکیه و امارات ویژه تزریق واکسن کرونا” گفت که چنین تورهایی وجود ندارد و طبق معمول، سوءاستفاده شیادان از نیاز مردم است.

او یادآور شد: کشورهای مختلف در حال رایزنی برای خرید و تامین واکسن کووید  ۱۹ از مسیرهای مختلف هستند. از طرفی واکسیناسیون همگانی جمعیت در شرایط فعلی حتی در بازه زمانی یک‌ساله نیز برای هیچ کشوری مقدور و متصور نیست و بر همین اساس همه کشورها در تزریق واکسن اولویت‌بندی خواهند داشت.

او افزود: در چنین شرایطی کشوری برای تبعه کشورهای دیگر، عموما امکان تزریق واکسن نمی‌تواند داشته باشد، مضافا این‌که واکسن برای ایمن‌سازی قبل سفر است، نه بعد سفر. بنابراین چنین تبلیغاتی، فرصت‌طلبی شیادان است که با سوء استفاده از نیاز مردم به دنبال کلاهبرداری هستند و یا این‌که کلا از بیخ و بن، فضاسازی است.

جهانپور به مردم توصیه کرد: هیچ ‌گونه وجهی تحت هیچ عنوانی برای واکسن کرونا، پیش‌خرید واکسن کرونا یا تور واکسن کرونا به هیچ فردی پرداخت نکنند که علایم اولیه کلاهبرداری‌های اینترنتی و… آشکار شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

محققان دانشگاه “سنت اندروز” با ابداع سبک‌ترین و نازک‌ترین لامپ ال‌ای‌دی های تاریخ می‌توانند آینده تلفن‌های همراه و حتی پزشکی را متحول کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، گروهی از دانشمندان روش جدیدی برای ایجاد منابع نوری بادوام، سبک و فوق العاده نازک ابداع کرده‌اند که می تواند انقلابی در فناوری‌های تلفن همراه ایجاد کند و دریچه‌ای برای پیشرفت‌های بی سابقه در علوم مغز باشد.

این تیم تحقیقاتی از ترکیبی از مولکول‌های الکترولومینسنس آلی، اکسید فلز و لایه‌های محافظتی پلیمری زیست سازگار برای ایجاد ال ای دی های آلی به نازکی کاغذ استفاده کردند.

منابع نوری جدید این تیم، آینده نمایشگرهای دیجیتال را رقم می زند و همچنین می‌تواند منجر به ساخت نمایشگرهای سبک و نازک‌تر با قابلیت خم شدن یا جمع شدن برای تبلت‌ها و تلفن‌های همراه شود.

این تحقیقات تحت هدایت دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه “سنت اندروز”(St. Andrews) پیش رفت.

این ال ای دی های جدید در یک بازه زمانی به اندازه کافی طولانی، همچنین می‌توانند در درمان‌های آینده برای بیماری‌های مختلف عصبی و تعدیل فعالیت مغز بیماران استفاده شود.

تلاش‌های قبلی برای ایجاد ال‌ای‌دی های آلی بسیار نازک با مشکلاتی نظیر ثبات کم در هوا و محیط‌های مرطوب روبرو بود. اما این ال‌ای‌دی های جدید در آزمایشات، ثبات و استحکام استثنایی از خود نشان دادند و حتی توانایی عملکرد در زیر آب را برای هفته‌ها دارند. علاوه بر اینکه از مقاومت لازم برای قرار گرفتن در معرض پلاسماهای گازی و حلال‌ها برخوردار هستند.

این ال‌ای‌دی های جدید همچنین می‌توانند بدون اینکه با هیچ‌گونه نقص در عملکرد مواجه شوند، هزاران بار دور لبه یک تیغ خم شوند که یک آزمایش ساده برای اثبات دوام قابل توجه و فوق العاده آنها است.

این ال‌ای‌دی ها با این میزان از استحکام و انعطاف پذیری، کاربردهای بالقوه فراتر از فناوری‌های تلفن همراه دارند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند در سطوح مختلف نظیر بسته‌بندی های مختلف و لباس‌ها، بدون اینکه وزن و حجم اضافی روی محصول اضافه کنند، بکار گرفته شوند. علاوه بر این، پایداری این ال‌ای‌دی ها در زیر رطوبت و حتی زیر آب، آنها را برای استفاده در پوشیدنی‌ها نیز ایده آل می‌کند و شاید بتوان از آنها به عنوان یک زیست نمایشگر پوستی یا در ایمپلنت‌ها برای تحقیقات پزشکی استفاده کرد.

پروفسور “مالته گتر” از دانشکده فیزیک “سنت اندروز” و سرپرست این تحقیقات گفت: ال ای دی های آلی ما بسیار مناسب هستند تا به ابزار جدیدی در تحقیقات علوم پزشکی و علوم اعصاب تبدیل شوند و ممکن است در آینده به کلینیک‌ها راه پیدا کنند.

محققان در یک مطالعه دیگر موفق به ترکیب این ال‌ای‌دی های آلی سبک، انعطاف‌پذیر و قوی با یک فناوری شدند که روی کنترل فعالیت عصبی در مگس‌ها کار می‌کرد. این کار به محققان کمک می‌کند تا مطالعات بیشتر در مورد فعالیت مغز را به روشی کمتر تهاجمی و بسیار متنوع‌تر از روش‌های معمول انجام دهند.

این فناوری علاوه بر اینکه به پیشرفت نمایشگرهای تلفن همراه در آینده کمک می‌کند، به تحقیقات اساسی در درمان‌های بالینی از طریق اختراع رابط‌های نوری منجر می‌شود که قادر به ارسال اطلاعات به مغز افرادی است که دچار اختلال در حواس بینایی، شنوایی یا لامسه هستند.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو ضمن تاکید براینکه قطعه‌سازان کشور سهم خود را حتی بیش از توانشان علیرغم همه مشکلات، انجام دادند؛ معتقد است که چنانچه خودروسازان و نهادهای تصمیم‌گیر همچون بانک مرکزی فکری برای تامین منابع مالی برای افزایش تولید نکرده و سهم خود را ایفا نکنند، وعده افزایش تولید محقق نشده و تولید کاهشی خواهد شد.

مازیار بیگلو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برخی می‌گویند، قطعه‌سازان علیرغم اینکه همیشه اعلام توقف تولید می‌کنند اما توانسته‌اند تولید را در یکی از خودروسازان اصلی تا بیش از ۲۰۰۰ دستگاه هم  افزایش داده‌اند؛ تصریح کرد: در وهله اول عامل این قضیه، در حقیقت جو مثبتی بود که در سطح قطعه‌سازی به دلیل اصلاح قیمت‌ها ایجاد شد. اصلاح قیمت‌ها که در سه ماهه اول و سه ماهه دوم صورت گرفت، شرایط مثبت روحی در قطعه‌سازان حادث شد، گردش حساب‌ها برای برخی از آن‌ها اصلاح شد، برخی توانستند تسهیلات بانکی دریافت کنند و کارهای خود رونق دهند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: اما در جلساتی که با مدیران عامل خودروسازان داشتیم، اعلام کردیم که تاکنون همه‌ی صحبت‌ها در حد وعده و وعید مانده و تامین مالی برای ما اتفاق نیفتاده است. قرار بود با این افزایش تیراژ که نقدینگی را درگیر می‌کند، متعاقبا تامین مالی هم انجام شود؛ اما متاسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وی تاکید کرد: قطعه‌سازان نیز تا حدی می‌توانند از جیب خود یا محل اعتبارات بانکی، تامین مالی داشته باشند؛ چنانچه تا نیمه ابتدایی دی ماه، این تامین مالی برای قطعه‌سازان صورت نگیرد، به هر دو خودروسازان اعلام کردیم که ناخواسته به دلیل عدم تامین مالی، تولید کاهشی خواهد شد؛ لذا از همین حالا هر دو خودروساز و همچنین نهادهای تصمیم‌گیر و نهادهای حکومتی همچون وزارت صمت و بانک مرکزی بایستی به فکر تامین منابع مالی مورد نیاز برای تحقق افزایش تولید باشند.

بیگلو در رابطه با نظر خود خودروسازان در این رابطه، گفت: اولین صحبت خودروسازان این است که به دلیل زیان‌دهی، نمی‌توانیم نقدینگی خود را تامین کنیم؛ لذا قطعه‌سازان باید در  سال جهش تولید با ما همکاری کنند. اما دیگر مشخص است که قطعه‌سازان در افزایش ۶۰ الی ۷۰ درصدی افزایش تولید، برادری خود را ثابت کرده‌اند؛ چراکه این افزایش از محل افزایش تیراژ قطعه‌سازی انجام شده است.

این مقام صنعتی افزود: اما بهرحال هر قطعه‌سازی یک توانی دارد و اینکه تنها از قطعه‌ساز توقع داشته باشیم برای جهش تولید بجنگد، خارج از توان اوست و این حجم از افزایش تولید در قطعه‌سازی که نقدینگی را درگیر کرده است، بایستی توسط خودروساز به ما پرداخت شود. اما در حال حاضر خودروسازان به بهانه زیان انباشته و زیانی که در سال جاری متحمل شده است و همچنین طرح تحول که هنوز تصویب نشده است، فعلا توان مالی برای پرداخت و تامین مالی مورد نیاز قطعه‌سازان ندارد.  

دبیر انجمن سازندگلن قطعات تاکید کرد: حال که حاکمیت و نظام تصمیم گرفته است که تیراژ تولید خودرو را افزایش دهد، خودش هم باید تا زمانی که طرح تحول تصویب و اجرا شود و خودروسازان از زیان‌دهی خارج شوند، تامین مالی آن (تامین مالی برای افزایش تولید) را انجام دهد. پس از آن ما نیز توان بازپرداخت تسهیلات را خواهیم داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

تشکیل بازار آب که چندین سال است منتظر تصمیم گیری باقی مانده بود در مراحل پایانی خود به سر می برد و آن طور که معاون وزیر نیرو در در امور آب و آبفا اعلام کرده کمیته بازار آب تشکیل و احکام آن توسط وزیر نیرو صادر و ابلاغ شده است. تا کنون نیز دو جلسه در همین راستا برگزار شده است و امیدواریم این طرح نیز به زودی به نتایج قابل قبولی برسد.

به گزارش ایسنا، سال ۱۳۹۵ طرح تشکیل بازار آب به‌صورت آزمایشی در چهار استان و چهار دشت در همان استان‌ها به اجرا درآمده و قرار بود، درنهایت نتیجه آن تا سال ۱۳۹۶ منتشر شود اما در آن سال مسوولان وقت اعلام کردند مقدمات ایجاد بازار آب هنوز فراهم نشده لذا لازم است که نظام‌نامه‌های متعددی در این باره تدوین شود.

این در حالی است که با تشکیل بازار آب می‌توان تا حد زیادی میزان منابع و مصارف را مدیریت کرد؛ به‌عبارت دیگر از این طریق می‌توان با مدیریت بر عرضه و تقاضای آب، بحران منابع آبی از جمله منابع زیرزمینی را مهار کرد. فعال کردن بازار آب به باور کارشناسان  یکی از راهکارهای مقابله با بحران آب در کشور است.

قاسم تقی زاده خامسی در رابطه با اقداماتی که برای تشکیل بازار آب انجام شده است، با بیان اینکه هدف اصلی از تشکیل بازار آب افزایش بهره وری آب است که در کشور متاسفانه بسیار پایین است، اظهار کرد: تا قیمت واقعی آب مشخص و الگوی کشت تعیین نشود وضعیت تغییر نخواهد کرد. بیش از ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و با تشکیل بازار آب به تدریج قیمت ذاتی آب مشخص خواهد شد.

وی افزود: درواقع به دنبال افزایش بهره وری در صنعت آب هستیم. ایران هم به کشاورزی و هم به صنعت نیاز دارد و در اولویت اول به آب شرب نیاز است. اگر با روال فعلی پیش برویم قطعا در آینده دچار مشکلات جدی از نظر منابع آبی می شویم.

معاون وزیر نیرو در در امور آب و آبفا  با بیان اینکه باید این مساله را مدنظر داشت که  آب تابع یک متغیر به نام بارندگی است که اصلا قابل پیش بینی نیست، تصریح کرد: به عبارت دیگر اکنون کسی نمی تواند بگوید سال آینده سالی خشک یا تر است. حتی نمی توان دو یا سه ماه آینده را پیش بینی قطعی کرد.

به گفته تقی زاده خامسی در سال ۱۳۹۶ تمام بحث روی خشکسالی و مقابله با این مساله بود و تمام پیش بینی ها این بود که سال های خشکی در انتظار است، اما همان سال با سیلاب های غیر قابل پیش بینی مواجه شدیم. بارندگی های امسال نیز پیش بینی نشده بود و انتظار پاییزی خشک را داشتیم اما اکنون شاهد بارش باران هستیم؛ بنابر این نمی توان روی متغیر باران حساب کرد و باید به دنبال آب پایدار بود.

 وی با تاکید بر اینکه آب پایدار یعنی آب های تجدیدپذیر که اکنون حدود ۱۳۰ میلیار مترمکعب در این حوزه کمبود آب داریم و اگر به همین منوال پیش برویم در افق ۱۴۲۰ نزدیک ۲۵۰ میلیارد متر مکعب کسری مخزن خواهیم داشت، گفت: باید در این شرایط بهره وری را افزایش دهیم؛ به ویژه در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف آب صورت می گیرد نباید آب را به راحتی هدر داد و باید فکری برای آب کشور شود. راه حل این کار وجود دارد و نیازمند یک اراده ملی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

امروزه با افزایش وقوع حوادث شغلی، بیماری‌های ناشی از کار نیز افزایش یافته و این مساله به یک نگرانی بین‌المللی تبدیل شده است. برابر آمارها حوادث شغلی در سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته و بیشترین دلیل وقوع آن بی احتیاطی افراد بوده است.

به گزارش ایسنا، همه ساله در جهان ده‌ها میلیون کارگر قربانی حوادثی می‌شوند که منجر به کشته‌شدن یا از کار افتادگی عده بسیاری از آنها می‌شود. در آسیا سالانه از هر ۱۰۰ هزار کارگر حدود ۱۳ درصد دچار حادثه منجر به فوت می‌شوند که این رقم در آفریقا به ۱۷ درصد، در آمریکا به ۵ درصد و در اروپا به ۳.۵ درصد می رسد.

مطابق بند ۸ ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی، “حادثه” اتفاقی پیش بینی نشده است که تحت تأثیر عامل یا عوامل خارجی و در اثر عمل یا اتفاق ناگهانی رخ می دهد و موجب صدماتی بر جسم یا روان بیمه شده می شود.

طبق ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد؛ مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام مأموریتی باشد. حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد نیز حادثه ناشی از کار محسوب می شود.

حوادث شغلی سازمان تامین اجتماعی

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار با استناد به آمار سازمان تامین اجتماعی از رشد ۲۲ درصدی حوادث شغلی در سال گذشته خبر می دهد. بر اساس آمار سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۸ از کل بیمه شدگان در معرض حادثه شغلی، ۲۱۵۶۲ نفر دچار حادثه شغلی شده اند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۲۲.۴ درصد افزایش داشته است. از تعداد ۲۱۵۶۲ نفر حادثه دیده شغلی، ۲۸۹ مورد آن منجر به فوت و ۱۱ مورد آن منجر به از کار افتادگی کلی شده است.

از کل حادثه دیدگان گزارش شده از سوی سازمان تامین اجتماعی ۹۶.۷ درصد معادل ۲۰۸۵۷ نفر را مردان و ۳.۳ درصد معادل ۷۰۵ نفر را زنان تشکیل می دهند.

بر اساس این گزارش، بیشترین تعداد حادثه دیدگان شغلی به گروههای سنی ۳۴ -۳۰ ساله با ۲۴.۷ درصد و ۳۹ -۳۵ ساله با ۲۰.۲ درصد تعلق دارد. به عبارت دیگر ۴۴.۹ درصد از کل حادثه دیدگان شغلی مربوط به گروه سنی ۳۹ -۳۰ ساله بوده است. همچنین کمترین حادثه دیدگان مربوط به گروههای ۱۴-۰ ساله و ۶۹-۶۵ ساله بوده است. بررسی زمان وقوع حادثه نیز حاکی از آن است که ۸۲ درصد حادثه دیدگان در نوبت صبح، ۸.۳ درصد در نوبت عصر و ۹.۷ درصد در نوبت شب دچار حادثه شده اند. به اعتقاد کارشناسان ارتباط معناداری میان حوادث با ساعات شبانه روز، ایام هفته و ماههای سال وجود دارد. بیشتر حوادث کار در نوبت کاری صبح رخ می دهد که این امر می تواند ناشی از این مساله باشد که عمده فعالیتهای برخی مشاغل و صنایع در ساعات اولیه روز شکل می گیرد.

حوادث شغلی سازمان پزشکی قانونی

برابر آمار سازمان پزشکی قانونی، در سال گذشته ۲۸۲۰۸ مورد از معاینات پزشکی، مربوط به معاینات مصدومین ناشی از حوادث کار بوده است. این تعداد نسبت به سال ۱۳۹۷ دارای کاهش ۱.۳ درصدی بوده است.

از کل معاینات مصدومین ناشی از حوادث کار ارجاعی به مراکز پزشکی، ۹۵.۲ درصد مربوط به مردان و ۴.۸ درصد مربوط به زنان بوده است. همچنین تعداد متوفیان حوادث شغلی گزارش شده توسط این سازمان ۱۷۵۳ نفر بوده است.

آسیب دیدگان شغلی اداره کل بازرسی کار

با توجه به بازرسی های انجام گرفته در کارگاههای مشمول قانون کار توسط اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال ۱۳۹۸ تعداد آسیب دیدگان شغلی ثبت شده مشمولین قانون کار، ۹۷۵۱ نفر ـ حادثه بوده که نسبت به سال گذشته کاهش ۲.۵ درصدی را نشان می دهد.

از کل آسیب دیدگان شغلی، ۷۲۶ مورد منجر به فوت شده و در بین فعالیتهای اقتصادی، فعالیت ساختمان بیشترین سهم آسیب دیدگان شغلی منجر به فوت را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارشها حوادث شغلی در سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته و بیشترین دلیل وقوع حوادث ناشی از کار، بی احتیاطی بوده است.

به گزارش ایسنا، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حوادث کار معلول علل فنی و انسانی است و عدم برخورداری از آموزشهای لازم در این امر اثرگذار است تا جایی که بیشترین علت حوادث ناشی از کار بی احتیاطی افراد و عدم رعایت مقررات ایمنی اعلام شده است.

در سال ۱۳۹۸، بی احتیاطی بیشترین علت وقوع حادثه شغلی گزارش شده و بیشترین حوادث شغلی رخ داده بر حسب نوع حادثه مربوط به ضرب خوردگی و پس از آن لغزیدن و سقوط کردن بوده است.

نکته قابل ملاحظه اینکه برخی از انواع حوادث مثل فرو رفتن اجسام در بدن یا سوختگی به نسبت سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ افزایش یافته است، در مقابل برخی حوادث نظیر ریزش و ماندن زیر آوار یا انفجار و آتش سوزی روند کاهشی داشته است.

تعداد حادثه دیدگان شغلی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۸ جمعا ۲۱ هزار و ۵۶۲ نفر بوده که از این تعداد ۱۱ هزار و ۱۵۳ نفر مجرد و ۱۰ هزار و ۴۰۹ نفر متاهل بوده اند. بیشترین تعداد حادثه دیدگان ناشی از کار نیز متعلق به استان تهران با ۳۸۹۷ نفر و اصفهان با ۲۲۰۳ نفر بوده است.

به گزارش ایسنا، کارشناسان بیشترین آمار تلفات نیروی کار و اعداد و ارقام حوادث ناشی از کار را متعلق به حوادث ساختمانی و پس از آن معدن می دانند. بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان و فعالیتهای ساختمانی اتفاق می‌افتد. حوادث شغلی به هر صورت و درجه‌ای که باشد برای کارگر، کارفرما و جامعه زیان‌های اقتصادی بسیاری در بردارد که هزینه‌های درمانی، خسارت ناشی از توقف کار به دلیل حادثه و خسارات پرداختی در صورت از کارافتادگی از جمله آنها به شمار می رود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

عباس جهانگیریان با اشاره به آمادگی نداشتن مخاطب نوجوان ایرانی در مواجهه با آثار ادبی ترجمه ژانر وحشت، از این‌که بچه‌ها چطور قربانی این ژانر می‌شوند، می‌گوید.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت آثار ادبی تالیفی کودک و نوجوان در ژانر وحشت و تاثیرپذیری آن‌ها از آثار خارجی اظهار کرد: من این ژانر را خیلی دنبال نمی‌کنم، در داستان‌هایم لحظه‌های وحشت وجود دارد اما فقط در «توران تور» از ژانر وحشت استفاده کرده‌ام که خوب هم جواب داد.

او با اشاره به تقلید نویسندگان کودک و نوجوان ایرانی از نویسندگان خارجی بدون شناخت از مخاطب خود گفت: مخاطب اروپایی از این ژانر پیش‌زمینه دارد و غافلگیر نمی‌شود. اما زمانی که آثار ژانر وحشت در دهه ۷۰ در ایران ترجمه شد، این‌طور بود که مخاطبان زیادی به ویژه نوجوانان به دنبال این ژانر رفتند، برای همین بعضی از نویسندگان ما هم تحت تاثیر جوی که به وجود آمد، به فکر افتادند برای به دست آوردن مخاطبان بیشتر سراغ این ژانر بروند. ولی چون تقلید بود، جا نیفتاد. برای همین است که کمتر شنیده‌ایم یک اثر ایرانی در ژانر وحشت موفقیتی را داشته باشد که کارهای ترجمه دارند، چون نویسندگان ما تقلید کرده‌اند.

جهانگیریان افزود: بعضی از دست‌مایه‌ها در داستان‌ها و افسانه‌های قدیمی ایرانی وجود دارد، ما می‌توانستیم این‌ها را بازنویسی کنیم و دست‌مایه قرار دهیم، بهتر از این بود که بخواهیم تحت تاثیر شخصیت‌های غربی بنویسیم. من مخالف ژانر وحشت نیستم، زیبایی ادبیات یک کشور به این است که همه سبک‌ها را داشته باشد و همه هر طور که می‌خواهند بتوانند تجربه کنند. از طرفی مخاطبان مختلفی هم داریم، این‌ها باعث رشد و گسترش ادبیات نوجوان می‌شود. اما به هر حال من فکر می‌کنم ما از این نظر موفق نبوده‌ایم که بتوانیم یک جریان تالیفی در ادبیات وحشت به وجود بیاوریم و بتوانیم مخاطب نوجوان ایرانی را راضی کنیم مگر این‌که تقلید نکنیم و سعی کنیم با توجه به میراث خودمان آثاری را از دل افسانه‌ها بیرون بیاوریم و به صورت‌های مختلف بازآفرینی کنیم. تا آن‌جا که من دیده‌ام کسانی که دنباله‌روی کرده‌اند، موفق نبوده‌اند.

این نویسنده با بیان این‌که ادبیات وحشت در خارج از کشور ما فرآیندی را طی و به گونه‌ای تکامل پیدا کرده که مخاطب آمادگی آن را دارد اظهار کرد: من با یک دوست روانشناس کودک صحبت می‌کردم، او می‌گفت بیمارانی دارد که بدون این‌که زمینه داشته باشند یک‌دفعه فیلمی از ژانر وحشت دیده‌اند یا رمان وحشت خوانده‌اند و شب‌ها کابوس می‌بینند؛ در واقع ممکن است آن اتفاقی که برای نوجوان فرانسوی یا آمریکایی در این ژانر می‌افتد در کشور ما شاید جور دیگری جواب بدهد چون ما بسترهای لازم را برای آن فراهم نکرده‌ایم. مثلا آن بچه‌ها در کودکی افسانه‌های وحشت را با قصه‌های مادربزرگ شنیده‌اند، از این طریق مقداری مصونیت پیدا می‌کنند چون بچه وقتی از کودکی پای این‌ها نشسته یا برایش خوانده شده، در برابر آن مصونیت پیدا می‌کند.

او سپس گفت: اما ما یک‌دفعه آمدیم و از ۳۰ سال پیش شروع به ترجمه این آثار کردیم، بدون این‌که فکر کنیم آیا مخاطب نوجوان ما به لحاظ ساختار روانی ظرفیت پذیرش این ترس، هول و فشارهای روحی ناگهانی را دارد یا نه. این را از قول یک روانشناس می‌گویم که چون این بسترسازی انجام نشده، در مخاطب ما که آمادگی لازم را نداشته، تاثیر بد گذاشته است. 

عباس جهانگیریان همچنین به عقیده برخی از طرفداران ژانر وحشت اشاره و بیان کرد: بعضی از طرفداران ژانر وحشت معتقدند که کودک و نوجوان باید ترس را مثل خیلی از حس‌های دیگر در تخیل خود تجربه کنند و وقتی تجربه کردند، هنگامی که در عالم واقعی با آن روبه‌رو می‌شوند، مصونیت دارند. اما مسئله این است، چه تضمینی وجود دارد آن زمانی که بچه‌ها ترس را در تخیل‌شان تجربه می‌کنند آسیبی نبینند؟ چون ساختار روانی همه بچه‌ها شبیه به هم نیست، بعضی‌ها آسیب‌پذیرترند. ولی بعضی‌ها معتقدند بچه‌ها از واقعیت زندگی به این ژانر پناه می‌برند و می‌گویند چون بچه‌ها در شرایط پراسترسی هستند، گاهی دوست دارند از این فضای واقعی دور باشند و به فضای تخیلی پناه ببرند اما واقعا چه تضمینی هست که آن فضای تخیلی بدتر از آن فضای واقعی که بچه‌ها از آن فرار کرده‌اند، نباشد؟! باید در این‌باره مطالعه شود، ولی جامعه ما به عنوان یک جامعه شلخته، هیچ نظم و سامانی ندارد و برای همین ممکن است خیلی از بچه‌ها قربانی این ماجراها شوند.

نویسنده «پسر نان و نمک» افزود: این‌ها همه باید در یک سازوکار مطالعه‌شده باشد، مترجمی که آثار وحشت را ترجمه می‌کند، اگر لازم است باید در بخش‌هایی کار را ویرایش کند و ساختار روانی مخاطب ایرانی را در نظر بگیرد. بعضی‌ها می‌گویند بهتر است هر کدام از رمان‌هایی که در ژانر وحشت ترجمه می‌شود، توسط یک روانشناس کودک و نوجوان خوانده شود و او درباره آن نظر بدهد، اما حالا کدام ناشر این کار را انجام می‌دهد؟ خیلی از ناشران دنبال بازگشت سرمایه و سودشان هستند.

جهانگیریان در پایان درباره عوارض دور کردن کودک و نوجوان از دنیای واقعی به واسطه داستان‌های فانتزی و ادبیات وحشت گفت: مشکلی که من با خیلی از دوستان طرفدار ژانر وحشت دارم این است که می‌گویند بچه‌ها الان در شرایطی هستند که بیشتر دوست دارند به تخیل پناه ببرند تا واقیعت؛ اما من می‌گویم کودک و نوجوان یا باید به این شرایط تن یا آن را تغییر بدهد، این تغییر با شناخت واقعیت‌های دنیای پیرامون به وجود می‌آید. اما وقتی ما به مخاطب‌مان این فرصت را نمی‌دهیم که جهان واقعی‌اش را بشناسد، آدمی را تربیت می‌کنیم که در آینده فاقد مهارت‌های اجتماعی است و نمی‌تواند مشکل زندگی خود را حل کند و واقعیت‌های جامعه‌اش را نمی‌شناسد. نوجوانی که در یک شکست عشقی در ۱۶سالگی خودکشی می‌کند، علتش این است که نتوانسته احساساتش را کنترل کند، چون تجربه مقابله کردن با این پدیده‌ها را ندارد. این تجربه‌ها در رمان‌های عاشقانه وجود دارد و نوجوان باید در رمان عاشقانه با این مسائل به عنوان یک تجربه عاطفی در دوران بلوغ آشنا شود؛ اگر آن را در ادبیات تجربه کند، در زندگی با پختگی و آگاهی بیشتر با آن مواجه می‌شود. بنابراین من موافق نیستم که نوجوان فقط رمان وحشت بخواند و از واقعیت‌های زندگی غافل شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

چند سالی می شود که ساختمان قدیمی کفش ملی در حصار تیرهای فولادی محصور شده و با کمک آنها هنوز پا بر جا است، ایستادگی ساختمان قدیمی که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و آینده مبهمی در انتظار این ساختمان است.

به گزارش ایسنا، در ضلع شمال غربی میدان قیام، در  کنار یکی از معروف ترین رستوران های تهران نخستین فروشگاه‌ کفش ملی مستقر شده، فروشگاهی که سالهاست متروکه مانده بگونه ای که چند سالی است که دیوارهای آن با تیرهای فولادی نگه داشته شده و سقفش نیز فقط با چند تکه چوب پابرجاست که البته بارش باران در روزهای اخیر سقف را نیز آسیب پذیر کرده است و این ساختمان را به یک فضای بی دفاع و خطرناک برای تردد کسبه و مردم تبدیل کرده است.

براساس قانون، شهرداریها موظف هستند که نسبت به رفع خطر از ساختمان های در معرض خطر اقدام کنند اما شهردار منطقه ۱۲ معتقد است که باید مسئولان میراث فرهنگی در مورد نحوه مرمت این ساختمان نقشه راهی برای مالک و شهرداری مشخص کنند.

علی محمد سعادتی در گفت وگو با ایسنا، در مورد وضعیت ساختمان کفش ملی در میدان قیام با بیان اینکه در سال ۹۶ موضوع تخریب این ملک رسانه ای شد و بنده به عنوان مدیر بافت های تاریخی تهران در نامه نگاری با شهردار وقت منطقه، جلوی تخریب ملک را گرفتم، گفت: مدیرکل میراث فرهنگی وقت استان تهران نیز در نامه ای تخریب و نوسازی این ملک را ممنوع کرد که بعد از ممنوعیت تخریب این ملک، از  دی ماه سال ۹۷ بحث مرمت ساختمان قدیمی کفش ملی مطرح شد و من آن زمان هم تاکید کردم که اگر ساختمان های خصوصی این چنینی مقاوم‌سازی نشوند باید شاهد تخریب تک تک آن ها باشیم.

وی با بیان اینکه باید روش مرمت بنا از سوی سازمان میراث مشخص و تعیین شود، افزود: ما در شهرداری معتقدیم از آنجایی که این ساختمان جزو اولین فروشگاه‌های کفش ملی تهران است، باید حفظ شود اما مالکان این فروشگاه به فکر مرمت نیستند.

سعادتی با بیان اینکه این ملک دچار فرسودگی شده و ممکن است در بارندگی های پیش رو میزان تخریبش بیشتر شود، ادامه داد: در همین منطقه ساختمان های قدیمی‌تر و فرسوده تری مرمت شده اند. اما چون این ملک شخصی است باید مالکان برای احیای آن اقدام کنند و سازمان میراث فرهنگی نیز با حساسیت ویژه به این ملک توجه کند، چراکه  نوع آجر کاری‌ها، تزئینات و نمای آن باید حفظ شود و ارزش های تاریخی دارد و در این زمینه باید میراث دستور العمل داشته باشد.

سعادتی با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین ضمانت سلامت شهروندان در حین تردد در معابر بر عهده شهرداری است که با ستون های مختلف ملک را مهار کرده ایم، ادامه داد: به همین دلیل اخطارهای زیادی به مالکان این ساختمان قدیمی در میدان “قیام” داده ایم و عنوان کردیم که این ساختمان باید مقاوم سازی شود در غیر این صورت ممکن است این ساختمان خطراتی برای شهروندان و ساختمان های مجاور ایجاد کند، اما متاسفانه تا به امروز کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

شهردار منطقه ۱۲ با تاکید بر اینکه بارش های آتی می تواند این ساختمان را ناایمن تر کند، اظهار کرد: این درحالی است که سازمانهای متولی مثل میراث باید فکری کنند، چرا که این ساختمان ۸۷ ساله، وضعیت ایمنی خوبی ندارد و باید کاری  از سوی مالک انجام گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

شبه علم به عقایدی گفته می‌شود که ظاهر علم را دارند ولی در واقع برای اثبات آن‌ها روش‌های علمی طی نشده است. در دوران شیوع کرونا پرداختن به شبه علم بیش از هر زمان دیگری به چشم آمد. از تجویز روغن بنفشه برای درمان کرونا تا انتشار مطالبی درباره‌ی آثار ضد عفونی سیر و زنجبیل. روانشناسی نیز از این شبیخون بی‌نصیب نمانده است.

به گزارش ایسنا، در روزهایی که کرونا زندگی عادی مردم را مختل کرده است، بخش قابل توجهی از زیست اجتماعی ما به فضای مجازی منتقل شده است. در فضای مجازی درس می‌خوانیم، با دوستان و اقواممان معاشرت می‌کنیم و گشت‌وگذار در آن، جای تفریحاتی که پیشتر داشتیم را گرفته است. در این میان، بازار صفحات مجازی روانشناسی هم سکه است؛ صفحاتی که اغلب آن‌ها محتوای شبه‌علمی روانشناسی را عرضه می‌کنند و با برگزاری کارگاه‌های آنلاین و جلسات مشاوره به مردم می آموزند چگونه شادتر باشند یا موفق شوند یا زندگی زناشویی خوبی داشته باشند. جولانگران این عرضه فقط افراد سودجو از عنوان روانشناس نیستند، بلکه برخی روانشناسان نیز خود مروج روانشناسی زرد شدند.

هفته ترویج علم و تقارن آن با روزهای شیوع کرونا فرصت مناسبی بود که با برخی روانشناسان کشور درباره روانشناسی شبه علمی و آسیب های آن گفت‌وگو کنیم.

دکتر علی اصغر اصغرنژاد فرید، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، معتقد است برای خود روانشناسان نیز تشخیص روانشناسی علمی از شبه علمی چندان راحت نیست.

او افزایش سواد رسانه‌ای مردم را راهکار می‌داند و می‌گوید: مردم باید درجه‌ای از سواد رسانه‌ای و تفکر نقادانه را داشته باشند که اگر با سخنی مواجه شدند، بتوانند تشخیص دهند آیا این سخن برای کسب منافع شخصی بیان شده است یا فرد گوینده صرفا بدون غرض اطلاعاتی مفید را مطرح می‌کند.

یک روانشناس دیگر نیز تفکر انتقادی را مهم‌ترین شاخصه‌ی روانشناسی علمی می‌داند. سحر پهلوان نشان در این باره می‌گوید: وقتی از روانشناسی علمی صحبت می‌کنیم، باید مفاهیم حوزه، مفاهیمی علمی و تخصصی باشد، داده‌های آن از روش‌های علمی مبتنی بر مشاهده و آزمایش نه صرفا تجارب شخصی به دست آمده باشد که روایی و پایایی آن نیز قابل بررسی بوده و مهمتر از همه انتشار این نتایج هم مطابق با اصول، ساختار و قواعد علمی صورت گرفته باشد. در روش علمی، داده‌ها باید از مراحلی مانند آزمایش، مشاهده و به واسطه استفاده از ابزارهای معتبری چون پرسشنامه و .. به دست آمده باشد. اما در روانشناسی غیرعلمی داده‌ها عموما از تجارب شخصی، نظرات دوستان، جستجو در سایت‌های بعضا نامعتبر و … به دست می‌آید.

 دکتر پیمان دوستی درباره علت گرایش برخی افراد به روانشناسی زرد گفت: افراد با اینکه به وضوح می‌دانند این روش‌ها در طولانی‌مدت اثربخش نیست، اما به دلیل پیامد کوتاه مدت که فرد در لحظه احساس بهتری دارد یا به زبان روانشناسی، تقویت منفی یا همان حذف محرک ناخوشایند دریافت می کند، این رفتار را ادامه می دهد و چرخه ادامه پیدا می کند. این امر در حالی است که ما می‌دانیم پروسه روان درمانی و مبتنی بر روش های علمی، فرآیندی طولانی مدت و در برخی شرایط دردناک است که در نهایت منجر به بازسازی شخصیت و رفع مشکلات مربوط به روان می شود، اما باز هم تاکید می کنم انسان همیشه به دنبال راهکارهای ساده است و شبه علم با روش های ساده، آنچه مردم می خواهند را به آنها می‌گوید.

اما از آن جایی که برخی روانشناسان نیز در گسترش روانشناسی زرد تاثیرگذار بوده‌اند، ممکن است بتوان با ارائه واحدهای درسی‌ای با موضوعات اخلاق حرفه‌ای در دوران تحصیل در دانشگاه رعایت موارد اخلاقی را در دانشجویان این رشته نهادینه کرد. موضوعی که برخی از روانشناسان معتقدند تاثیر کافی نخواهد داشت.

دکتر علی فیضی در این باره می‌گوید: در دانشگاه‌های ما آموزش مشخصی در خصوص این که یک روانشناس یا مشاور چگونه می‌تواند عمل کند، وجود ندارد. دوره‌های کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی یا دکترای روانشناسی سلامت قرار است فرد را برای پژوهش در زمینه‌های مختلف آماده کند. اما مقدار زمانی که در دوران دانشگاه به اخلاق حرفه‌ای پرداخته می‌شود به زحمت به ۳۰-۴۰ ساعت می‌رسد. همین مدت کوتاه هم در دوران تحصیلات تکمیلی و سخنرانی‌مانند ارائه می‌شود.

دکتر فرهاد طارمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نظر دیگری دارد و معتقد است تدریس دروس مرتبط به اخلاق حرفه‌ای، ضامن این که دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی به اصول اخلاق حرفه‌ای پایبند بماند، نیست و به مواردی همچون تعهدات شخصی و اخلاقی و باورهای اعتقادی او ارتباط دارد تا مانع از سوق یافتن وی به سمت روانشناسی زرد شود.

تعدادی از روانشناسانی که با ایسنا گفت‌وگو کردند، درباره لزوم وجود ناظری برای کنترل اطلاعات روانشناسی شبه علمی در فضای مجازی نیز نکاتی را بیان کردند.

دکتر ندا علی‌بیگی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان این که سازمان نظام روانشناسی ایران به عنوان متولی روانشناسان ایران در این زمینه نقش کلیدی دارد، گفت: از سازمان نظام روانشناسی انتظار می‌رود در انتخاب معیارهای ورود به رشته روانشناسی و نیز اعطای مدرک برای کار حرفه‌ای، دقیق و موشکافانه برخورد کند.

طارمیان نیز در این باره معتقد است که باید سازمان و نهادی برای نظارت کیفی و مانیتورینگ دائمی بر روی فعالیت‌های افراد رواج‌دهنده روانشناسی زرد وجود داشته باشد و متاسفانه در حال حاضر این نظارت به شکل جدی وجود ندارد. عمده نظارت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بر افرادی است که پروانه فعالیت برای آن‌ها صادر شده است، هر چند یکی از وظایف آن می‌تواند «کنترل بر گسترده شدن روانشناسی زرد» باشد و سایر انجمن های علمی در این زمینه به سبب نوع وظایفشان فاقد اهرم اجرایی برای نظارت بر حوزه روانشناسی هستند؛ یعنی نمی‌توانند به شکل قانونی مانع از فعالیت برخی مدعیان روانشناسی شوند.

سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی مهم است و همانگونه که نهادهای نظارتی بر تبلیغ و توزیع پزشکی شبه‌علمی حساسیت به خرج می‌دهند، برای جلوگیری از گسترش روانشناسی زرد نیز باید سازوکاری معین تعریف شود و نهادهایی مخصوص رصد فضای مجازی به منظور مقابله با آسیب به سلامت روانی تعریف شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا