آرشیو خبرهای سایت پیامک

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه آماده تشکیل شورای مدیریت استانی دانشگاهها در هر استان هستیم، گفت: بر این اساس در هر استان یک دانشگاه باید بالاترین مرجع هماهنگی سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش عالی در سطح استانی باشد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین رحیمی در نشست مجازی روسای دانشگاه‌های معین کشور که امروز (دوشنبه، ۳ آذر) در وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به آیین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشور و مدیریت استانی موسسات آموزش عالی کشور گفت: دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه معین استان تهران انتخاب شده است و دانشگاه آزاد و فنی حرفه‌ای دارای مدیریت استانی هستند و سایر دانشگاه‌ها هم باید مدیریت استانی داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه آماده تشکیل شورای مدیریت استانی در هر استان هستیم، تاکید کرد: دانشگاه معین استان یک دبیرخانه امور اجرایی در استان خواهد داشت و ساختار کلان اجرای وظایف در دبیرخانه‌ها به تصویب شورای مرکزی خواهد رسید. مسئول دبیرخانه امور اجرایی دانشگاه معین از میان اعضای هیات علمی با تجربه در امور آموزش عالی و اجرایی انتخاب می‌شود. وظایف دانشگاه معین هم مشخص شده است.

وی افزود: رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان مسئول دبیرخانه شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی انتخاب شده است. در وزارت علوم تشکیلات جدیدی برای دانشگاه‌های معین ایجاد نشده و لازم است تشکیل دبیرخانه استانی شورای مدیریت آموزش عالی استان و ایجاد هماهنگی میان دبیرخانه شورای مرکزی و شوراهای استانی انجام شود.

 به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم؛ ارتباط میان ساماندهی موسسات آموزش عالی و وظایف دانشگاه‌های معین خیلی کم است و طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی و تمام آنچه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده تا پایان سال ۱۳۹۹ اجرایی می‌شود.

رحیمی گفت: آمایش آموزش عالی در مقیاس استانی است و باید آموزش تحقیقات و فناوری،  نوآوری به صورت جامع در استان‌ها دیده شود. در واقع در آموزش عالی عادت کرده ایم که در تمام سطوح از رشته های دانشگاهی گرفته تا موسسات آموزش عالی، اقدام به توسعه کنیم و این اولین بار است که در قالب طرح ساماندهی از این توسعه با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب  فرهنگی و نظام علمی کشور جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه در برخی از جاها نهاد علمی ما با بافت شهری، فرمانداری، استانداری و … پیوند خورده است که این موضوع غیر علمی است و در برخی از جاها دانشگاه ها به حیاط خلوت آنها تبدیل شده اند، گفت: برخی از موسسات به معنای کلی از حیطه اختیارات وزارت علوم خارج شده اند. برخی از این موسسات از نظر کیفیت پایین هستند که اصلا نباید دانشجویی پذیرش می کردند. به عنوان مثال دانشگاه تفرش ۷۴ عضو هیات علمی دارد که تنها ۹ نفر از آنها در استان ساکن هستند، به این صورت که نمی شود دانشگاه درست کرد.

رحیمی افزود: دانشگاهی با وجود داشتن ۱۲ هیات علمی و هزار دانشجو؛ رشته مهندسی کامپیوتر آن یک استاد ندارد، در خوانسار یک عضو هیات علمی ساکن وجود ندارد، این ها نشان می دهد که نظارت ها ضعیف بوده است و کار مهم این است که شورای مدیریت آموزش عالی استانی برای تضمین کیفیت آموزش عالی در استان بر این موارد نظارت داشته باشد. در واقع  ساماندهی موسسات آموزش عالی لازم، ضروری و حیاتی است. برخی جاها به دور از شان نهاد علمی است که این وضعیت را داشته باشد، ساماندهی در واقع فقط الحاق یا محدود کردن نیست بلکه به خیلی از موارد توجه می کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه کیفیت و سلامت دو مولفه‌ای است که در آموزش عالی باید به آن‌ها توجه شود، آمایش و ماموریت گرایی، تضمین کیفیت و استقرار سلامت را سه ماموریت اساسی دانشگاه‌ها دانست که باید به آن‌ها توجه شود.

رحیمی در پایان اظهار کرد: آیین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشور و مدیریت استانی موسسات آموزش عالی کشور اواخر ماه گذشته توسط وزیر علوم به دانشگاه ها ابلاغ شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

دولت ترامپ در آستانه نهایی کردن فهرستی از ۸۹ شرکت چینی است که به دلیل روابطشان با ارتش چین، صادرات فناوری آمریکایی به آنها ممنوع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وزارت بازرگانی آمریکا در این باره اظهارنظر نکرده است. رویترز که یک کپی از فهرست وزارت بازرگانی آمریکا را مشاهده کرده، گزارش داد شرکت هواپیمایی تجاری چین (کوماک) و شرکت صنعت هواپیمایی چین در این فهرست قرار دارند.

انتشار چنین فهرستی خرید کالاها و فناوری آمریکایی توسط شرکتهای چینی را محدود می کند و این اقدام در آستانه آماده شدن دولت جو بایدن برای بدست گرفتن قدرت، تنشها میان آمریکا و چین در بخشهای مختلف شامل تجارت، تایوان و عملکرد پیرامون موضوع ویروس کرونا را تشدید خواهد کرد.

آمریکا شرکت دولتی AVIC با بیش از ۱۰۰ زیرمجموعه و بیش از ۴۵۰ هزار کارمند را در ژوئن در فهرست شرکتهایی قرار داد که تحت کنترل ارتش چین قرار دارند یا با آن در ارتباط هستند. این شرکت یک بخش غیرنظامی دارد که هواپیماهای جت خصوصی می سازد. بخشی از قطعات مورد استفاده در ساخت این هواپیماها تولید جوینت ونچرها با شرکتهای آمریکایی است.

شرکت کوماک هواپیماهایی تولید می کند که رقیب بومی بوئینگ و ایرباس به شمار می روند و اکنون به شرکتهای هواپیمایی بزرگ چینی تحویل داده می شوند. این شرکت هواپیمایی تولید می کند که رقیب بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس ای ۳۲۰ است و در مراحل اولیه طراحی بدنه هواپیما قرار دارد. شرکت AVIC هم در شرکت کوماک سهامدار است.

بوئینگ در جدیدترین پیش بینی خود از بازار هواپیمایی تجاری چین اعلام کرده که ایرلاینهای چینی احتمالا ۸۶۰۰ فروند هواپیمای جدید در ۲۰ سال آینده به ارزش مجموع ۱.۴ تریلیون دلار خریداری خواهند کرد.

یک شرکت آمریکایی که از فرمان ممنوعیت صادرات در ریسک قرار می گیرد، جنرال الکتریک است که تامین کننده شرکت کوماک است. کوماک برای هواپیمای سی ۹۱۹ که اکنون در مرحله آزمایش است، از موتورهای ساخت شرکت سی اف ام اینترنشنال استفاده کرده که جوینت ونچر شرکت جنرال الکتریک و سافران فرانسه است.

این فهرست در حالی منتشر می شود که ترامپ پیش از این فرمانی را برای ممنوعیت سرمایه گذاری شرکتهای آمریکایی در شرکتهای چینی متعلق یا تحت کنترل ارتش چین امضا کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هم طرحی را در دست اجرا دارد که شرکتهای چینی را از بازارهای سهام آمریکا اخراج می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

انگلیس در راستای انقلاب سبز دولت این کشور برای صفر کردن آلایندگی کربن تا سال ۲۰۵۰، فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی را از سال ۲۰۳۰ پنج سال زودتر از برنامه قبلی ممنوع می کند.

به گزارش ایسنا، انگلیس سال گذشته نخستین کشور عضو گروه جی ۷ بود که قانونی را برای صفر کردن آلایندگی کربن تا سال ۲۰۵۰ وضع کرد و این به معنای تغییرات عمده در شیوه سفر، مصرف انرژی و غذا خوردن شهروندان این کشور خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، سایر کشورها و مناطقی که ممنوعیت خودروهایی با سوخت فسیلی را در نظر دارند عبارتند از:

آمریکا

گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا در سپتامبر اعلام کرد ایالت کالیفرنیا فروش خودروهای سواری و کامیونهای جدید بنزینی را از سال ۲۰۳۵ ممنوع خواهد کرد.

کانادا

ایالت کِبِک کانادا هفته گذشته اعلام کرد فروش خودروهای سواری جدید بنزینی از سال ۲۰۳۵ ممنوع خواهد بود.

اتحادیه اروپا

وزیران محیط زیست اتحادیه اروپا در ۲۳ اکتبر برای الزام آور کردن هدف صفر شدن آلایندگی کربن در این بلوک تا سال ۲۰۵۰ توافق کردند اما هدف کاهش آلایندگی تا سال ۲۰۳۰ توسط سران این بلوک در دسامبر تصمیم گیری خواهد شد.

آلمان

شهرهای آلمان اعلام ممنوعیت استفاده از خودروهای دیزلی قدیمی که میزان آلایندگی بالاتری دارند را آغاز کرده اند.

نروژ

نروژ که به درآمدهای نفت و گاز متکی است، قصد دارد نخستین کشور جهان شود که به فروش خودروهایی که سوخت فسیلی دارند، پایان دهد و مهلت ۲۰۲۵ را برای این منظور تعیین کرده است. خودروهای تمام برقی اکنون حدود ۶۰ درصد از فروش ماهانه در نروژ را تشکیل می دهند.

چین

چین که بزرگترین بازار خودروی جهان است، در سال ۲۰۱۷ بررسی ممنوعیت تولید و فروش خودروهایی که از سوختهای فسیلی استفاده می کنند را آغاز کرد اما اعلام نکرده که چه زمانی این ممنوعیت را وضع می کند. یک مقام صنعتی ماه گذشته گفت: فروش خودروهای انرژی جدید ۵۰ درصد از کل فروش خودروهای جدید در چین را تا سال ۲۰۳۵ تشکیل می دهد.

هند

اندیشکده مرکزی هند سال گذشته از تولیدکنندگان موتور و اسکوتر این کشور درخواست کرد طرحهایی را برای سوئیچ به وسایل نقلیه برقی آماده کنند. این اندیشکده همچنین توصیه کرد تنها مدلهای برقی اسکوتر و موتورسیکلت که ظرفیت موتور بیش از ۱۵۰ سی سی دارند باید از سال ۲۰۲۵ فروخته شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نرخ بیکاری در اسپانیا تا پایان ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر با ۰.۴۹ درصد افزایش نسبت به بازه مشابه منتهی به ماه قبل به ۱۶.۲۶ درصد رسید که این رقم، ۰.۳۶ درصد بیشتر از نرخ قبلی مورد انتظار و بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از ماه مارس سال قبل تاکنون بوده است.

به گزارش ایسنا، طی این مدت شمار بیکاران اسپانیایی ۳۵۵ هزار نفر بیش‌تر شده و به سه میلیون و ۷۲۳ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر طی این مدت ۱۹ میلیون و ۱۷۷ هزار اسپانیایی شاغل بوده اند که نسبت به ماه قبل ۵۶۹ هزار نفر بیشتر شده است. نرخ بیکاری جوانان که شمار افراد فاقد شغل ۱۸ تا ۲۵ سال را می سنجد به ۴۰.۴۵ درصد رسیده است که بالاترین نرخ بیکاری جوانان در اروپا محسوب می شود. 

 نرخ مشارکت نیز که نسبت جمعیت شاغل در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال را اندازه می گیرد به ۵۲.۴ درصد کاهش پیدا کرده که ۰.۲ درصد کمتر از رقم ثبت شده برای ماه قبل بوده است.

در بازه زمانی ۱۹۷۶ تا ۲۰۲۰ میلادی، بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده ۲۶.۹۴ درصد و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده نیز ۴.۴۱ درصد بوده است. 

از طرف دیگر مرکز آمار هلند اعلام کرد که شمار بیکاران این کشور تا پایان ماه  اکتبر  با ۷۰۰۰ نفر کاهش به ۴۰۶ هزار نفر رسید تا بدین ترتیب نرخ بیکاری با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به سطح ۴.۳ درصدی برسد که کمترین نرخ بیکاری این کشور از ماه ژوین مربوطه محسوب می‌شود.

طی این مدت شمار شاغلان هلندی ۴۰ هزار نفر بیش‌تر شده و به هشت میلیون و ۹۵۰ هزار نفر رسیده است. نرخ مشارکت نیز که نسبت جمعیت شاغل در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال را اندازه می گیرد به ۷۰.۹ درصد افزایش پیدا کرده که ۰.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای ماه قبل بوده است.

در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰ میلادی، بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده ۷.۹ درصد و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده نیز ۲.۹ درصد بوده است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

محمد قاسم‌زاده با بیان‌ این‌که نویسندگی مطلقا بازنشستگی ندارد، می‌گوید: گاهی ممکن است نویسنده از سر خشم، آزردگی و استیصال بگوید دیگر نمی‌نویسد اما بعد از زدن این حرف قلم به دست می‌گیرد و شروع به نوشتن می‌کند.

این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اعلام بازنشستگی نویسندگان و زمین گذاشتن قلم، اظهار کرد:  من دو مثال در تاریخ می‌زنم؛ مشهور است ابوریحان بیرونی در بستر مرگ بود و شخصی به عیادت او آمد. بیرونی از این شخص پرسید جواب فلان مسئله که پرسیدم، چه می‌شود؟ شخص با خود گفت این جواب به چه درد او می‌خورد، او که در بستر مرگ است اما پاسخش را داد و لبخندی بر لب بیرونی نشست؛ یعنی تا لحظه مرگ پیگیر این قضیه بود.

او افزود: مجتبی مینوی در بستر بیماری بود و شنیدیم در بیمارستان است. دکتر خانلری آمده بود و نوشته‌هایش درباره حافظ را در مقابل چشمان او می‌گرفت و دکتر مینوی درباره نوشته‌ها نظر می‌داد. این شیوه نویسندگی است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم تا زمانی که فرد درون‌دادی دارد، بیرون‌دادی خواهد داشت. زمانی که نویسنده به صورت مستمر مطالعه داشته باشد و مدام پیگیر وقایع باشد، می‌تواند بنویسد، اما زمانی که مطالعه مستمر نداشته باشد و به خاطرات و تجربیات خود بسنده ‌کند، روزی می‌رسد که دیگر نمی‌تواند بنویسد و  بازنشستگی پیش از موعد اتفاق می‌افتد؛ پیش از موعد منظورم مرگ است. به نظرم  بازنشستگی نویسنده با مرگ اتفاق می‌افتد.

نویسنده «مردی که خواب می‌فروخت» و «توراکینا» با اشاره به فیلم‌های آلخاندرو خودوروفسکی – کارگردان شیلیایی- افزود: با وجود این‌که این کارگردان بالای ۹۰ سال سن دارد، فیلم‌هایی می‌سازد که به طراوت و تازگی یک جوان ۳۰ ساله است زیرا ذهن او درگیر وقایع است و زمانی که ذهن درگیر باشد قلم، دوربین و قلمو هم کار می‌کند.

او با بیان این‌که نویسندگی در هیچ‌کجای جهان شغل نیست، گفت:  من اگر می‌خواستم یا نویسندگی زندگی کنم خیلی وقت پیش مرده بودم. با پول نویسندگی نمی‌توانم زندگی کنم این در حالی است که کتاب‌های زیادی دارم و فروش هم می‌روند. از طرف دیگر نویسندگی نه مدرک می‌خواهد، نه سابقه کار و نه دفتر و دستک شغلی.  نویسندگان مطرح ما نیز از محمدعلی جمالزاده، صادق هدایت، غلامحسین ساعدی و دیگران حرفه‌شان چیز دیگری بود. 

قاسم‌زاده سپس اظهار کرد: اگر زندگی‌نامه نویسندگان را بخوانید، اکثرا نویسندگان اثر نیمه‌تمام دارند زیرا در حین نوشتن درگذشته‌اند. مشهورترین اثر ادبیات ایران که نیمه‌تمام مانده حکایت «دژ هوش‌ربای» مثنوی معنوی است. در زمان روایت این حکایت، مولوی در بستر بیماری می‌افتد و بعد از دنیا می‌رود و این حکایت نیمه‌تمام می‌ماند. این شیوه نویسندگی است، مولوی هر شب می‌نوشته در واقع ابیات را به صورت املا می‌گفته، داستان پشت داستان، ۲۶ هزار بیت گفته است، یعنی ذهنش کار می‌کرده، البته زمانی که او قلم به دست می‌گیرد بسیار خوانده و آثارش نشان می‌دهد چقدر کتاب‌های دیگران را خوانده است.

او همچنین بیان کرد: گاه می‌بینم نویسنده‌ای یک کتاب منتشر می‌کند و مثلا بعد ۱۰ سال یک داستان صدصفحه‌ای دیگر منتشر می‌کند، به نظرم نویسنده‌ای که ۱۰ سال ننوشته، می‌تواند دیگر ننویسد. البته ممکن است نویسنده‌ای بنویسید اما به خاطر مشکلاتی که وجود دارد کارش منتشر نشود. اما اگر ننویسد یعنی مرخصی گرفته است و نویسنده‌ای که مرخصی بگیرد، بازنشسته هم می‌شود؛ زیرا شغل مرخصی و بازنشستگی دارد اما نویسندگی نه ساعت کاری دارد، نه مرخصی و نه بازنشستگی. من ۴۰ صفحه از رمان «مردی که خواب می‌فروخت» را در سی‌سی‌یو نوشتم. زمانی که در این شرایط می‌توان نوشت یعنی نویسندگی مرخصی و استراحت و این‌ها ندارد. 

نویسنده «گفتا من آن ترنجم» و «چیدن باد»  گفت: نویسنده‌ای که می‌گوید من دیگر نمی‌نویسم، خودش این حرف را رها می‌کند. مثلا زمانی که آلنده در شیلی شکست خورد و اعلام کودتا کردند، گابریل گارسیا مارکز اعلام کرد که دیگر نمی‌نویسد، این تصمیم به خاطر شدت عصبانیت او بود. اما بعدها چند کتاب نوشت و منتشر کرد. گاهی نویسنده از سر خشم، آزردگی و استیصال این حرف را می‌زند اما بعد از گفتن این حرف هم قلم به دست می‌گیرد و شروع به نوشتن می‌کند.

او با تاکید بر این‌که نویسندگان بزرگ مانند فلوبر و داستایوفسکی تا پایان عمر خود کار کردند، اظهار کرد: البته زمان‌هایی ذهن دیگر جواب نمی‌دهد و نویسنده فکر می‌کند که دیگر ادامه ندهد زیرا ممکن است اثر مطلوبی به وجود نیاورد اما یادداشت‌هایی را می‌نویسد و زمانی که این یادداشت‌ها را منتشر می‌کند، مشخص است فرد چه عذابی کشیده است. گاهی هم چشمه جوشان ذهن خشک می‌شود و نویسنده شروع به نوشتن وقایع زندگی خود می‌کند و به این شکل می‌خواهد جبران کند. نویسندگی مطلقا بازنشستگی ندارد مگر با مرگ. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش از مذاکره با قطر برای پذیرش مسافران و تماشگران بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در جزیره کیش خبر داد.

به گزارش ایسنا، محسن قریب در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق ایران که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جزیره کیش برگزار شد، گفت: در حال رایزنی با مسؤولان کشور قطر و افراد مرتبط با بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ هستیم تا بتوانیم بخشی از مسافران و بازدیدکنندگان این رویداد را در جزیره کیش پذیرا باشیم و از ظرفیت بسیار مناسب این رویداد بین‌المللی بهترین بهره را ببریم.

او با انتقاد از دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، اظهار کرد: دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مختلفی که مرتباً تغییر می‌کند کار را برای فعالیت و حضور سرمایه‌گذاران سخت کرده است.

بنابر گزارش روابط عمومی کمیسیون گردشگری اتاق ایران، علی‌اکبر عبدالملکی ـ رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران ـ در این نشست که رییس هیأت امنای انجمن سرمایه‌گذاران، رییس جامعه مراکز پذیرایی، رییس جامعه هتلداران، رییس جامعه بازاریان و بازرگانان و رییس سندیکای صاحبان صنایع کیش حضور داشتند،  با اشاره به قابلیت‌های جزیره کیش در جذب گردشگر، این جزیره را نمونه بسیار موفقی برای الگو گرفتن کل کشور دانست و بیان کرد: امیدوارم دیگر شهرها و استان‌های کشور از تجربه موفق گردشگری کیش در رونق صنعت گردشگری بهره ببرند.

او در ادامه به تشکیل فدراسیون گردشگری اشاره کرد و افزود: از طریق فعالیت این فدراسیون می‌توانیم توزیع عادلانه گردشگر را در تمام نقاط گردشگری کشور شاهد باشیم و با تبادل تجربیات موفق باعث پیشرفت و رونق در برخی نقاط کم‌برخوردار کشور شویم.

در این نشست، پیشنهادهایی درباره ایجاد کمیته مناطق آزاد کشور در کمیسیون گردشگری اتاق ایران و تاسیس شعبه‌ای از اتاق بازرگانی ایران در کیش مطرح شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

احتمالاً آدرس را اشتباه تایپ کرده‌اید. شما به طور خودکار به صفحهٔ اول هدایت خواهید شد. برای دسترسی سریع‌تر بر روی خانه یا جستجو کلیک کنید.

منبع: ایسنا


ایسنا/هرمزگان ناظر گمرکات هرمزگان از ممنوعیت ترخیص محموله ۴۲۰ کانتینری لوازم خانگی خارجی (بوش آلمان) از گمرک شهید رجایی بندرعباس خبر داد.

ابوالفضل اکبرپور، ناظر گمرکات هرمزگان درتشریح این خبر گفت: ترخیص محموله ۴۲۰ کانتینری لوازم خانگی خارجی (بوش آلمان) از گمرک شهید رجایی بندرعباس با رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری و دستور دفترحقوقی گمرک ایران ممنوع شده است.

اکبرپور با اشاره به اینکه این رای روز گذشته صادر شد، تصریح کرد: این کالاها دوماه پیش در گمرگ شهید رجایی اظهار و به دلیل قرار داشتن در لیست کالاهای گروه ۴ و وجود برخی ابهام‌ها از ترخیص آن‌ها جلوگیری شد.

وی افزود: یخچال، ظرفشویی، لباسشویی، فر برقی، فریزر، مایکروفر، اجاق گاز، جاروی شارژی و برقی، غذا ساز، گریل و قهوه ساز از مهمترین این کالاها هستند.

ناظر گمرکات هرمزگان با بیان اینکه ارزش اظهاری این کالاها حدود ۱۲ میلیون یورو است، افزود:این کالاها با ارز نیمایی تامین اعتبار شده اند.

کالاهای گروه ۴ شامل کالاهای مصرفی و غیرضروری از جمله لوازم خانگی است که دارای محصول مشابه داخلی هستند و در هیچ شرایطی امکان ثبت سفارش و ورود به کشور را ندارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

قیمت مصوب توزیع الکترونیکی گاز مایع اعلام شد که طی آن نرخ مصوب دولتی برای هر کپسول ۱۱ کیلویی، ۹۷۰۰ تومان است و هر خانواده امکان دریافت چهار کپسول ۱۱ کیلیویی در ماه را خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع با نرخ مصوب در نواحی دماوند، ری و فیروزکوه به‌صورت پایلوت کلید خورد. اجرای پایلوت طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع برای خانوارهای ثبت‌نام شده در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) و از طریق زیرساخت‌های بانکی در نواحی دماوند، فیروزکوه و ری منطقه تهران آغاز شد.

سعید برخوردار، معاون بازرگانی منطقه تهران درباره اجرای این طرح گفت: طی اعلام دو شماره کالابرگ الکترونیکی، مقدار ۸۸ کیلو گاز مایع معادل هشت عدد سیلندر ۱۱ کیلویی به نرخ مصوب (۹۷ هزار ریال) به خانواده‌هایی که در «سدف» ثبت‌نام کرده‌اند، قابل تحویل است.

وی افزود: اجرای این طرح در نمایندگی‌های مجاز در شهرک مرتضی گرد در محدوده عملیاتی ناحیه ری و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از طریق کارت بانکی و با استفاده از دستگاه POS انجام می شود.

معاون بازرگانی منطقه تهران با بیان اینکه این مراکز ماهانه یک هزار تا یک ۱۴۰۰ تن گاز مایع مورد نیاز اهالی این مناطق را تأمین می‌کنند، از مصرف‌کنندگانی که تاکنون موفق به ثبت‌نام در سامانه سدف نشده‌اند، خواست هر چه سریع‌تر در این سامانه ثبت‌نام کنند.

بر پایه این گزارش، برای اطمینان از ایمنی کامل فرآیند پر کردن سیلندرها و ممانعت از هرگونه حادثه در این مراکز، همه سیلندرها توسط کارشناسان استاندارد بررسی و سیلندرهای معیوب از رده خارج و برای تعمیر و بازیابی به مراکز دیگری منتقل می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

در جریان بازدید معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی از فرودگاه مهرآباد و روند صدور بلیت هواپیما و کارت پرواز بر اساس پروتکل‌های جدید ابلاغ شده بهداشتی، همه ایرلاین‌ها به سامانه وزارت بهداشت متصل شده و برای مبتلایان به ویروس کرونا بلیتی صادر نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، ابولقاسم جلالی، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری به منظور بازرسی و اطمینان از اتصال سیستم پذیرش مسافران تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی از روند غربالگری مسافران کرونایی توسط شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه بین المللی مهرآباد بازدید کرد.

دراین بازدید که با حضور نمایندگان سازمان فن آوری اطلاعات انجام شد، سیستم پذیرش مسافر شرکت‌های هواپیمایی داخلی از جهت اتصال به سامانه شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونای وزارت بهداشت مورد بازرسی قرارگرفت.

تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی به سامانه شناسایی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ وزارت بهداشت متصل شدند. براین اساس ابتدا در زمان فروش بلیت، وضعیت مسافر ازطریق اتصال به بانک اطلاعاتی بیماران مبتلا به کرونا در وب سرویس ماسک وزارت بهداشت استعلام گرفته شده و درصورت ابتلا مسافر به کرونا، بلیت صادر نمی شود.

همچنین وضعیت مسافران در زمان حضور در فرودگاه و هنگام دریافت کارت پرواز از وب سرویس مذکور استعلام و درصورت ابتلا به کووید ۱۹، کارت پرواز صادر نمی شود.

لازم به ذکر است شرایط فوق برای مسافرانی است که به کرونا مبتلا شده و نام آنان در سامانه فوق درج گردیده است. این مسافران پس از بهبود و با داشتن تست منفی کرونا می توانند جهت خرید بلیت اقدام نمایند.

منبع: ایسنا