آتش‌سوزیِ درِخانه مرعشی عمدی بود/ «"مضیف" قربانی دعوای قبیله‌ای»

مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان تاکید می‌کند: بر اساس بررسی‌های انجام شده و اعلام نتیجه در جلسه شورای تامین استان؛ آتش‌سوزی درِ چوبی عمارت تاریخی «مرعشی» در شوشتر عمدی بوده و دستگاه قضا در حال پیگیری این وضعیت است.

به گزارش ایسنا، با انتشار تصاویری از آتش‌ گرفتنِ در خانه‌ی تاریخی مرعشی در شوشتر روز جمعه ششم تیر، میراث فرهنگی در نخستین اقدام تاکید کرد که دو بنای تاریخی به نام «مرعشی» در شوشتر وجود دارد که در  یکی از آن‌ها پایگاه میراث فرهنگی شوشتر قرار دارد که این بنا سالم است. مسوولان میراث فرهنگی اما از ادامه‌دار بودن پیگیری‌ها تا به نتیجه رسیدن برای علت آتش‌سوزی خبر داده بودند.

اکنون حکمت‌الله موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که خانه‌ی آتش گرفته‌ی مرعشی در کنار ساباط «معین التجار» قرار دارد، می‌افزاید:‌ سال گذشته از محل اعتبارات مسکن وشهرسازی، مرمت‌های اولیه روی این در تاریخی انجام شده بود که متاسفانه آتش گرفت.

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای تامین استان خوزستان صبح امروز (هفتم تیر) بیان می‌کند:  بر اساس بررسی‌های انجام شده تا کنون، متاسفانه این آتش‌سوزی عمدی بوده است و بررسی‌ها تا به نتیجه رسیدن دقیق عاملان و علت دقیق این کار، ادامه خواهد داشت.

در ادامه‌ی آتش سوزهای رخ داده در خوزستان؛ یک «مضیف» (محل پذیرایی به زبان عربی) در روستای دحیماوی دشت آزادگان که یکی از مقاصد گردشگری منطقه نیز محسوب می‌شده، آتش گرفت که مالک آن خسارت وارد شده را بیش از یک میلیارد تومان اعلام کرده است.

موسوی، همچنین درباره‌ی این آتش‌سوزی نیز توضیح می‌دهد: هر چند فناوری احداث با ساخت مضیف عربی را چند سال قبل در فهرست میراث معنوی کشور ثبت کردیم، اما خود مضیف در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است، چون در مناطق مختلف، تعدادی از آنها در کنار تالاب‌ها و برخی مناطق در شهرهای عربی ساخته‌ می‌شوند. اما به نظر می‌رسد به علت اختلافات عشیره‌ای و طایفه‌ای درگیری رخ داده که با وجود حضور نیروی انتظامی و مسوولان میراث فرهنگی برای جلوگیری از بالاتر رفتن تنش‌ها و آسیب به اموال عمومی، اما متاسفانه این مضیف به طور کامل در آتش سوخته است.

وی با بیان این‌که ساختار اولیه مضیف از نی است و به همین دلیل درجه آسیب‌پذیری آن زیاد، ادامه می‌دهد: در صورتی که اقتصائات و شرایط  فراهم باشد و سرمایه‌گذار هم بتواند و همچنین موضوعات محلی و عشیره‌ای اجازه این کار را بدهد، میراث فرهنگی نیز برای سرپا کردن این مضیف همکاری می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …