آخرین وضعیت طرح تحول آموزش پزشکی ۴ سال بعد از اجرا

دبیر ستاد تحول و نوآوری دانشگاه‌های علوم پزشکی با تاکید بر اینکه طرح تحول آموزش پزشکی یک برنامه بلند مدت است، گفت: اگر چه جنس برنامه‌های تحول در آموزش پزشکی همانند جنس برنامه‌های سیاسی است اما با این وجود شاهد آثار مثبت اجرای این طرح در دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم.

دکتر عطاالله پورعباسی  در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به آخرین وضعیت اجرای طرح تحول آموزش پزشکی اشاره کرد و اظهار کرد: جنس برنامه تحول آموزش پزشکی نیز از جمله سیاست‌های است که نتیجه بلند مدتی دارد اما با این وجود ما اولین خروجی‌های این سیاست را که کمتر از ۴ سال است از اجرای آن می‌گذرد مشاهده می‌کنیم. مثلاً در سال ۹۴ تعداد دانشجویان خارجی در ایران زیر هزار نفر بود اما این آمار در حال حاضر به بیش از ۲۵۰۰ نفر افزایش یافته است.

دکتر پورعباسی یادآور شد: اگر توجهی به شیوه آزمون‌های علوم پزشکی داشته باشیم متوجه می‌شویم آزمون‌های رشته‌های علوم پزشکی در ۴ سال قبل به صورت کاغذی و فیزیکی برگزار می‌شد اما امروزه تعداد زیادی از این آزمون‌ها به صورت الکترونیک انجام می‌شود و بسیاری از دانشگاه‌ها که امروز مرکز مناطق آمایشی هستند برنامه‌ای به عنوان آزمون الکترونیکی نداشتند اما در حال حاضر در هر منطقه آمایشی سه مرکز آزمون الکترونیکی وجود دارد.

دبیر ستاد تحول و نوآوری دانشگاه‌های علوم پزشکی همچنین تاکید کرد: موارد فوق جزو خروجی‌های اولیه بسته‌های تحول در آموزش پزشکی است. اگر چه ما معتقد هستیم این خروجی‌ها کافی نیست اما از آنجایی که جنس برنامه‌های تحول در آموزش پزشکی همانند جنس برنامه‌های سیاسی است باید منتظر نتایج بلندمدت آن باشیم. بنابراین اگر این موضوع را به صورت یک روند ببینم وضعیت کاملاً متفاوت است. مثلاً مرداد ۹۴ دغدغه معاونین آموزشی دانشگاه‌ها در سال ۹۴ این بود که با تقاضای مهمانی دانشجویان چه برخوردی داشته باشیم اما امروزه این دغدغه‌ها کاملاً متفاوت شده و آنها تلاش دارند در حیطه‌های مختلف ظرفیت‌های خود را نشان دهند و یا میز همکاری برای جذب دانشجویان خارجی راه اندازی کنند به همین جهت این از دستاوردهای بزرگ برنامه تحول به شمار می‌رود و گزارش‌های ارسالی از دانشگاه‌ها نظیر رشد اعتبارات بخش آموزش دانشگاه‌ها بیانگر ارتقای جایگاه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

دکتر پور عباسی به چالش‌های مهم اجرای برنامه طرح تحول آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: هر برنامه‌ای مسلماً در اجرا با چالشی رو به رو می‌شود و ما نباید انتظار داشته باشیم هیچ چالشی پیش رو نباشد ضمن اینکه وجود چالش نیز سازنده می‌باشد. بنابراین در مرحله تدوین و اجرای اولیه در حوزه همراه کردن دانشگاه‌ها برای اجرای این برنامه با چالش رو به رو بودیم و با دشواری توانستیم به مسؤولان دانشگاه‌ها بقبولانیم آموزش نیازمند تحول است.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه در حال حاضر این همراهی وجود دارد و ما امروز دیگر در مرحله تدوین برنامه چالشی نداریم بلکه در استقرار با یک سری چالش‌ها مواجه می‌شویم. مثلاً در دانشگاه‌های کوچک‌تر و برخی استان‌های دور افتاده هنوز نیازهای بهداشتی و درمانی در اولویت کاری مسؤولان قرار دارد و آموزش چندان دغدغه مسؤولان به شمار نمی‌رود لذا این امر مهمی است که ما در استقرار اجرای این برنامه بحث تحول در آموزش در اولویت مسؤولان قرار بگیرد.

دبیر ستاد تحول و نوآوری دانشگاه‌های علوم پزشکی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌ها در اجرای این برنامه بحث ثبات مدیریت است. تقریباً می‌توان گفت از مجموعه معاونین آموزشی دانشگاه‌ها که در سال ۹۴ اجرای برنامه را آغاز کردند تنها حدود ۴ نفر در آنها در جایگاه معاونت قرار دارند لذا تغییر و تحولات مدیریتی و جابجا شدن یک چالش بسیار بزرگی است البته بدین معنی نیست که مدیران جدید همراه نیستند اما بالاخره تا با این برنامه آشنا شوند موضوع زمان بر خواهد بود.

به گفته دکتر پورعباسی، سیاست های طرح تحول آموزش پزشکی به همه مسئولان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است اما برای اینکه  افراد با این سیاست آشنا شوند نیازی به زمان دارند. البته حوزه‌های ستادی معاونین و مدیران دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها باید در این زمینه کمک کنند بنابراین همراه کردن این واحدها چالش دیگر است ضمن اینکه تعداد واحدهای عملیاتی در دانشگاه‌ها ما زیاد است و ما حدود ۶۲ دانشگاه علوم پزشکی که هر کدام آنها چندین دانشکده، گروه، بیمارستان و غیره دارند که همه این واحدها باید در خصوص اجرای این برنامه هماهنگ باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …